Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@00:28:53 GMT

تأثير روابط بين الملل در کسب مرجعيت علمي

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۷۲۹۷

خبرگزاری آریا-مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه روابط بین الملل است در کسب مرجعیت علمی تأثیر بسزایی دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ دکتر سیدمحمد پورحسینی در اجلاس معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های تابعه در ستاد وزارت بهداشت، گفت: در چشم انداز سند بیست ساله و اسناد بالادستی ایران باید توسعه یافته و در زمینه علمی و فناوری در منطقه پیشرو باشد، تحقق این امر جز با کسب مرجعیت علمی در دانشگاه‌ها و کسب توانمندی‌های لازم در عرصه بین المللی امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 *دیپلماسی آموزشی رکن چهارم سیاست خارجی
وی با اشاره به اینکه ریشه تمام تغییرات در جوامع علم و فناوری است که مرکز آن دانشگاه است، افزود: دیپلماسی علمی و فناوری در کنار دیپلماسی عمومی، سیاسی و فرهنگی قرار می‌گیرد و بعد چهارم سیاست خارجی را دیپلماسی آموزشی معرفی کرده اند.
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی ادامه داد: دیپلماسی علمی نقش بسیار مهمی در برطرف کردن مشکلات بین کشور‌ها دارد، ما در حوزه آموزش و تبادلات علمی و دانشجویی توفیقاتی داشته ایم، ولی هنوز تا رسیدن به مراتب بالاتر جای کار زیاد داریم.
دکتر پورحسینی گفت: ایران در بعد اقتصاد سلامت، خدمات و گردشگری سلامت امکانات بسیار خوبی دارد و می‌توانیم حداقل در منطقه در این حوزه دستاورد‌های زیادی کسب کنیم.
وی تصریح کرد: توسعه دیپلماسی سلامت می‌تواند به توسعه دانشگاه‌ها و خدمات فناورانه و دانش بنیان در کشور کمک کند و موجب برداشتن گام‌های جدید در عرصه بین الملل شود.
مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی با اشاره به اهمیت نتایج قرارداد‌ها و معاهدات بین المللی برای کشور، گفت: هیچ تفاهم نامه و همکاری بین المللی بدون دستاورد اقتصادی برای کشور نباید امضا شود.
وی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواست برای توسعه روابط بین الملل در حوزه سلامت با دفتر همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت هماهنگ و همسو عمل کنند و گفت: متأسفانه شاهد برخی سفر‌ها یا تحرکات بین المللی از سوی برخی دانشگاه‌ها هستیم که فقط برای افراد مفید است و برای دانشگاه مذکور و کشور دستاوردی ندارد.
 * اقتدار امروز نظام سلامت مدیون تلاش‌های بین المللی است
وی اقتدار امروز نظام سلامت در مدیریت و مهار کرونا و کاهش چشمگیر مبتلایان و فوتی را مدیون تلاش‌های بین المللی دانست و گفت: مهار کرونا با واکسیناسیون یک نمونه مثال زدنی بهره گیری از ظرفیت‌های بین المللی بود، اگر این تلاش‌ها نبود امروز شاهد آرامش و کسب افتخار برای نظام سلامت نبودیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مرجعیت علمی بین الملل وزارت بهداشت دانشگاه ها بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۷۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلفی گل: انتخاب استادان نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در مراسم سی و یکمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با تبریک روز معلم و استاد و گرامیداشت یاد شهدا و شهید مطهری با تبریک به اساتید نمونه کشوری اظهار داشت: امکان ندارد کسی به توفیقاتی بدون همراهی خانواده خود دست یابد.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه، فرهنگ آن جامعه است، افزود: برای همین جامعه دانشگاهی فرهنگ جدید خلق می‌کند. با پیشرفت علوم در عرصه‌های مختلف علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید خلق می‌کند. شما اساتید فرهنگ‌ساز و امیدآفرین هستید. از این باب باید برگزاری این گونه مراسم با جدیت پیگیری شود.

وزیر علوم افزود: اساتید نمونه سرمایه‌های نمادین کشور هستند که هر جا باشند آنجا قیمت می‌یابد. به همین دلیل با احداث دانشگاه زمین اطراف دانشگاه ارزش پیدا می‌کند.

زلفی‌گل با بیان اینکه اساتید نمونه به عنوان سرمایه‌های نمادین کشور باید قدر ببینند و بر صدر نشینند، افزود: بین اساتید نمونه کشوری خوشبختانه بانوان دانشمند نیز داریم که امیدواریم سال‌های آینده افزایش یابند. تمام اساتید نمونه در رشته‌های خود سرآمد هستند.

وی ادامه داد: انتخاب استاد نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است. در واقع می‌خواهیم شاخص افراد مرجع را به نمایش بگذاریم. اساتید نمونه مرجع علمی کشور هستند. خوشبختانه تعداد اساتید پر استناد یک و دو درصد کشور در حال افزایش است.

زلفی‌گل ادامه داد: اقتدار حاصل از جسارت کشور که در رأس آن رهبر حکیم و فرزانه کشور است یعنی وعده صادق، در سطح بین‌المللی نشان مرجعیت کشور ما است. مرجعیت علمی اولین اولویت وزارت علوم از پنج اولویت است.

وزیر علوم خطاب به اساتید نمونه کشوری افزود: شما در عرصه شاگردپروری هم نمونه هستید. به همین دلیل مرجعیت علمی برای ما مهم است و در قوانین وزارت علوم سعی شده برای ارتقای مرجعیت علمی برنامه داشته باشیم و از ظرفیت برنامه هفتم توسعه خوب استفاده کرده‌ایم. منتظریم ابلاغ شود و به تصویب هیئت وزیران برسانیم.

وزیر علوم گفت: در راستای اهداف برنامه هفتم توسعه، برنامه‌های خوبی در وزارت علوم تدارک دیده شده است که می‌توان به تدوین دستورالعمل اعطای پژوهانه جامع، دستورالعمل تعاملات علمی، ملی و بین‌المللی و دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش اشاره کرد که برای این برنامه‌ها اعتبارات لازم نیز پیش‌بینی شده است. در برنامه هفتم توسعه آمده است که ۱۵ درصد اعتبارات برای پژوهش و ۵ درصد به امور فرهنگی اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: جامعه دانشگاهی هم قدرت ایجاد تجهیزات سخت و هوشمند را دارد و هم قدرت نرم را ایجاد می‌کند. هرگونه هزینه برای علم و فناوری بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده است.

زلفی‌گل با تقاضا از اساتید گفت: تمام تلاش خود را بکنید تا نسل توانمند‌تر از خود به جامعه تحویل دهید.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • زلفی گل: انتخاب استادان نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • از پیچ و خم تصویب تا حل چالش‌ها
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور