Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@06:03:11 GMT

دامنه نوسان حکایتی شبیه ارز ۴۲۰۰ تومانی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۸۰۰۵

دامنه نوسان حکایتی شبیه ارز ۴۲۰۰ تومانی

دامنه نوسان کشور شبیه ارز ۴۲۰۰ تومانی شده زیرا محدودیت دامنه نوسان زمینه‌ساز فساد و رانت است. به عنوان نمونه افراد به کمک این محدودیت برای بسیاری از سهم‌ها صف خرید تشکیل داده و به یکباره و به صورت دسته‌ای به سمت صف فروش حرکت می‌کنند. همین موضوع با ایجاد هیجان کاذب به منفی شدن بازار دامن می‌زند.

یک کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی محدودیت دامنه نوسان  گفت: از سال ۱۳۸۰ به بعد دامنه نوسان کشور بنا به هر دلیلی همچون فشارهای خبری و یا تنش‌ها به صورت متقارت و یا نامتقارن دچار تغییرات شدید شده و نوساناتی را در بازار ایجاد کرد و سازمان بورس و اوراق بهادار هم همانند دیگر بورس‌های دنیا دامنه نوسان را متقارن و یا نامتقارن اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا امامی افزود: با توجه به جوان بودن بورس کشور و اینکه نسبت به بورس دیگر کشورهای دنیا در حالت بلوغ خود قرار دارد، باید دامنه نوسان باز شود زیرا ایران محدودترین دامنه نوسان را در بین بورس‌های دنیا دارد.

به گفته این کارشناس بازار؛ نظر پیشنهادی فدراسیون جهانی بورس‌ها و بورس‌های بین المللی این است که بازارهای سهام باید کارا باشند. بنابراین، یکی از قواعد و اصول بازار، کارا بودن و شفافیت زیاد آنها است و تا حد امکان باید با ساز و کارهایی، مانع ضرر و زیان و روندهای رشد نامتقارن شد.

وی عنوان کرد: کارایی و شفافیت باعث می‌شود سهامداران دچار زیان نشده و بازار سرمایه کارایی لازم را داشته باشد.

امامی در ادامه اظهار کرد: دامنه نوسان کشور شبیه ارز ۴۲۰۰ تومانی شده زیرا محدودیت دامنه نوسان زمینه‌ساز فساد و رانت است. به عنوان نمونه افراد به کمک این محدودیت برای بسیاری از سهم‌ها صف خرید تشکیل داده و به یکباره و به صورت دسته‌ای به سمت صف فروش حرکت می‌کنند. همین موضوع با ایجاد هیجان کاذب در جمع سهامداران به منفی شدن بازار دامن می‌زند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این موضوع فشار مضاعفی را به بازار و سهام وارد کرده و بازار را از حالت تعادل خارج می‌کند. در نتیجه اگر دامنه نوسان باز باشد شدت صف خرید و فروش‌ها تا حد زیادی از بین رفته و رانت و فساد و هیجان در بازار وجود نداشته و بازار کاراتر می‌شود.

امامی توضیح داد: اگر دامنه نوسان باز باشد اصلاحات با سرعت بیشتری انجام شده و سهامدار، معامله‌گر و سرمایه گذار با راحتی خیال به بازار سرمایه وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سهام به محدود بودن دامنه نوسان عادت کرده‌اند و ممکن است با باز شدن دامنه، دچار نوسان شوند و هیجان به بازار تشدید شود اما چاره‌ای نیست و باید این اتفاق بیفتد و بهترین راه حل این است که دامنه به مرور و به آرامی باز شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ایجاد صف‌های خرید و فروش، اصلاح‌های طولاتی‌مدت،کاهش نقدشوندگی در سهام و از بین رفتن کارایی بازار سرمایه از محدود بودن دامنه نوسان نشات گرفته و سرمایه‌گذار را خسته می‌کند اما اگر دامنه نوسان بازتر شود معاملات روان‌تر، کارایی و شفافیت بازار بیشتر و به عمق بازار کمک کرده و نگرانی سهامداران را از بین می‌برد .

امامی در پایان تاکید کرد: بهتر است دامنه نوسان پله‌ای و به صورت کاملا آرام باز شود تا سرمایه‌گذاران به آن عادت کرده و تحلیل‌های خود را براساس آن پیش ببرند.


سنا

 

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دامنه نوسان باز کارشناس بازار بازار سرمایه بورس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۸۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شاخص کل بورس تهران بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

کد خبر 847484 برچسب‌ها شاخص کل بورس خبر مهم بورس تهران بورس - فرا بورس

دیگر خبرها

  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته