Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@20:57:21 GMT

مزایای بازی‌های ویدیویی برای سلامت روان

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۸۸۲۲

مزایای بازی‌های ویدیویی برای سلامت روان

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ بازی‌های ویدیویی به خاطر جنایات خشونت آمیزی که در پی داشته، از جمله زد و خورد و کشت و کشتار دبیرستان کلمباین که در سال 1999 اتفاق افتاد، همواره مورد انتقاد بوده‌اند و اعتیاد به بازی‌های ویدیویی به عنوان یک وضعیت پزشکی شناخته شده توسط سازمان بهداشت جهانی، در آخرین ویرایش طبقه‌بندی بین المللی بیماری‌ها فهرست شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دارن اینکارویا در مجله دیسکاوری به بررسی مزایای بازی‌های ویدیویی می‌پردازد، وی معتقد است امروزه نگرانی در مورد بازی‌های ویدیویی که کودکان را به جنایتکاران خشن یا افراد گوشه گیر ضد اجتماعی تبدیل می‌کند، بیش از هر زمان دیگری مساله مورد بحث بسیاری از فرهنگ ها بوده است، اما محققان، اعتیاد به بازی‌های ویدیویی و اثرات منفی آن بر سلامت را از دهه 1980 مورد مطالعه قرار داده اند.

 و اما علم چه می‌گوید؟ آیا انجام بازی‌های ویدیویی واقعا مضر است؟

در جواب این مساله تحقیقات نشان داده است که نه تنها انجام بازی‌های ویدیویی ذاتا مضر نیست، بلکه مزایای زیادی برای سلامت روانی دارد. ایزابلا گرانیک، روانشناس دانشگاه مک مستر در کانادا و مدیر آزمایشگاه بازی‌ها برای سلامت عاطفی و روانی، می‌گوید: «اکثریت قریب به اتفاق تحقیقات در مورد بازی‌های ویدیویی به تأثیر منفی آن اشاره کرده است. «پس از چند متاآنالیز، کاملاً واضح است که هیچ رابطه‌ای بین بازی‌های ویدیویی و خشونت در دنیای واقعی وجود ندارد.»

در واقع، تحقیقات خانم گرانیک و افراد دیگر در عوض شواهد ثابتی برای مزایای شناختی، انگیزشی، عاطفی و اجتماعی  این بازی‌ها مطرح کرده است. گرانیک توضیح می دهد حتی بازی‌های تیراندازی اول شخص هم می‌تواند به بازیکنان «افزایش توانایی‌هایی برای استدلال فضایی و به طور کلی شناخت فضایی، هماهنگی دست و چشم، حل مشکلات چند سطحی» بدهد.

در حوزه شناختی هم دو دهه تحقیقات جدی صورت گرفته، نشان می‌دهد که علی‌رغم اینکه این بازی‌ها اغلب به دلیل محتوای خشونت‌آمیزشان بیشترین بحث را در این زمینه ایجاد کرده‌اند اما باید اذعان داشت که مزایای زیادی دربردارند.

تلاش کن، تلاش کن، دوباره تلاش کن

از منظر انگیزشی، بسیاری از بازی‌های ویدیویی به پشتکار و تلاش افراد در حل معماها یا شکست دادن روسای بد، پاداش می‌دهند، این گونه رفتارها در خارج از بازی‌ها و در دنیای واقعی نیز قابل تشویق و پاداش می‌باشند.

طرز فکر «تلاش کن، تلاش کن و دوباره تلاش کن» که بازی‌های ویدیویی تقویت می‌کنند، می‌تواند به مزایای تحصیلی افراد نیز منجر شود، و همچنین دیدگاهی از هوش را ترویج می‌کند که در آن  تلاش و کوشش را از هوش و استعداد ذاتی افراد برتر می‌داند.

همانطور که فیلسوف برنارد سویتز در کتاب ملخ در سال 1978 بیان کرد، «بازی کردن، تلاشی داوطلبانه برای غلبه بر موانع‌های پیش روست»، برنده شدن احساس بسیار خوبی است، به خصوص زمانی که باید برای آن تلاش کنید.

جامعه مقدم برمحتوا و مضمون بازی

از سوی دیگر، بسیاری در مورد آزار و اذیت‌هایی که دربازی‌های آنلاین ویدیویی وجود دارد نوشته‌اند و محققان آن را به عنوان یک مشکل می‌شناسند.

گرانیک می‌گوید: «مردم زیادی هستند که بازی‌های چندنفره آنلاین را بازی می‌کنند، بازی با دیگران مزایای اجتماعی زیادی دارد مثل تیم‌سازی، مهارت‌های رهبری و طرز فکر مدنی».

تحقیقات نشان داده شده است که انجام بازی‌ها به صورت مشارکتی باعث افزایش همکاری در دنیای واقعی می‌شود، وقتی نوبت به انجام این بازی‌های چند نفره  و جمعی می‌رسد، جامعه مهم‌تر از محتوا و مضمون می‌شود.

بازی‌های ویدیویی علاوه بر یاری رساندن به ما در همکاری با دیگران، به ما کمک کنند تا به درون خود نگاه کنیم تا درباره خودمان و توانایی‌های شخصیمان بیشتر بدانیم و حس بهتری نسبت به خود داشته باشیم.

 بازی‌های ویدیویی از زمانی که پونگ در سال 1972 شروع به کار کرد و این بازیهای آنلاین ویدیویی را وارد جریان اصلی فرهنگی جوامع کرد، همواره با دیدگاهی منفی و انتقادی مواجه بوده است، اما این دیدگاه منفی به معنای ثابت شدن اثر منفی این بازی‌ها نیست گرانیک می‌گوید: «حدود 97 درصد از بچه‌ها تا زمانی که به 18 سالگی می‌رسند، روزانه یا به طور منظم بازی‌های ویدیویی انجام میدهند. این موضوع امروزه همه جا فراگیر شده است.

بازی‌های ویدیویی به جای اینکه به عنوان منادی پایانی برای اجتماع و اجتماعی شدن باشند، به شکلی کاملا خلاقانه ما را به چالش می‌کشد تا بازی کنیم، شکست بخوریم، یاد بگیریم، با هم کار کنیم و در مورد خودمان احساس راحت‌تری داشته باشیم. فقط نکته مهم اینجاست که نباید زیاد به حرف‌های شخصیت‌ها در این بازی‌ها توجه کنیم و اجازه ندهیم سخنان آنها در حوزه فرهنگ تاثیر در ما داشته باشند.

************

مهنوش سیفی

************

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: بازی بازی ویدیویی خشونت تاثیر بازی بازی های ویدیویی بازی ها تلاش کن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۸۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلر فجرسپاسی: امیدوارم به لیگ برتر صعود کنیم

به گزارش "ورزش سه"، فجر سپاسی سه بر صفر خیبر خرم آباد را در هم کوبید تا سرنوشت تیم‌های صعود کننده به لیگ برتر به روز آخر بکشد. علی غلامزاده در این مورد به خبرنگار ما گفت: خدا را بابت این برد شکر می‌کنم. امیدوارم همین روند را ادامه بدهیم. ما از قبل می‌دانستیم حساسیت این بازی چقدر بالاست. این یک بازی شش امتیازی بود. واقعاً دم کادر فنی و بچه‌ها گرم. با تمام وجود تلاش کردیم که برنده از زمین بیرون بیاییم و بتوانیم دل هوادارانمان را شاد کنیم.

او در خصوص اینکه با این برد در جمع مدعیان صعود قرار گرفتند، عنوان کرد: ۴ تیم مدعی وجود دارد که همه قابل احترام هستند. ما تلاش می‌کنیم که به لیگ برتر صعود کنیم. همه بازیکنان و کادر فنی تمام تمرکزمان را برای این چند بازی آخر فصل گذاشته‌ایم که بتوانیم به عنوان تیم اول صعود کنیم و جایگاه واقعی فجر سپاسی را که لیگ برتر است، به دست بیاوریم.

این بازیکن در مورد جنجال‌های دیدار برگزار نشده با ملاثانی توضیح داد: همچنان منتظر رای کمیته استیناف هستیم. امیدواریم که هرچه حق است، همان بشود.

دروازه‌بان فجر با اشاره به مشکلات این تیم گفت: در خیلی از باشگاه‌ها مشکل مالی پیش می‌آید اما در هر صورت ما با تمام وجود برای قهرمانی و صعود تلاش می‌کنیم. آن سالی که فجر در لیگ برتر بود، بازی‌هایشان را می‌دیدم خوب بازی می‌کردند ولی بدشانسی آوردند. امسال با صعود به لیگ برتر همه چیز درست می‌شود.

غلام زاده در پایان گفت: یک تشکر ویژه می‌کنم از کادرفنی تیم مخصوصا آقای رجب زاده و آقای ریاستی که به من اعتماد کردند و من هم خدا را شکر توانستم جواب اعتمادشان را تا اینجا بدهم.

دیگر خبرها

  • گلر فجرسپاسی: امیدوارم به لیگ برتر صعود کنیم
  • ببینید | ویدیویی از بمباران چاسیو یار توسط نیروی هوایی روسیه
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • ببینید | ویدیویی پربازدید از انگلیسی صحبت کردن جمیله علم‌الهدی همسر ابراهیم رئیسی
  • نکونام: می دانیم کجای کار هستیم و چه می خواهیم
  • (ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • ویدیوی ادعایی درباره هک تلویزیون و پاسخ صداوسیما
  • ببینید | مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • آموزش نمادین رای گیری با صندوق مکانیزه الکترونیکی در سیمرغ