Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاعر، نویسنده و پژوهشگر با اشاره به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت مستیقم یارانه به مردم، گفت: دولت باید برای اقناع افکار عمومی و اجرای سیاستگذاری‌های خود از زبان هنر و هنرمندان استفاده کند.

مصطفی محدثی خراسانی در حاشیه برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفت و گو با ایران اکونومیست با مفید خواندن برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و نقش بی بدیل یار مهربان بر ترویج کتابخوانی و به دنبال آن افزایش سرانه کتاب در میان مردم، اظهار داشت: هر فعالیتی در حوزه کتاب می‌تواند مؤثر باشد، چرا که کم‌کاری‌های بسیاری در این حوزه صورت گرفته و باید جبران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره کتابخوان شدن مردم و افزودن کتاب به سبد خرید و کالاهای خانواده ها، گفت: بطور کلی آگاهی و معرفتی که هر فردی با کتاب خواندن کسب می‌کند با هیچ چیزی امکان برابری نداشته و نمی تواند در جایگاه آن قرار گیرد. 

این شاعر، نویسنده و پژوهشگر همچنین در پاسخ به این سوال که چه آثاری را برای ارائه به بازدید کنندگان سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آماده کرده ،خاطرنشان کرد: هم اکنون کتاب سلوک باران را با تجدید چاپ در انتشارات سوره مهر به این نمایشگاه آوردم.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ضرورتی انکارناپذیر است

محدثی خراسانی مثبت خواندن موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه مستقیم به مردم توسط دولت سیزدهم را اگر یارانه به دست اهل آن برسد، نه تنها اقدامی مثبت، بلکه ضروری دانست که باید خیلی پیش و در دولت های گذشته انجام می شد.

این شاعر معاصر کشور در عین حال معتقد است: در دوره‌های گذشته یارانه به جای اینکه به نیازمندان برسد به جیب ثروتمندان می رفت و تنها عده ای خاص از آن بهره مند می شدند.

سوبسیدها قبلا باید برداشته می شد

محدثی خراسانی در واکنش به اظهارات آیت الله رییسی، رییس جمهور و پرداخت یارانه مستقیم به اقشار نیازمند جامعه تصریح کرد: باید قبلا سوبسیدهای دولتی برداشته می‌شد. حجت الاسلام روحانی فقط یک عده‌ای را ثروتمند کرد.

او ادامه داد: آقای رییسی انسان پاکدستی است و بنا دارد که مشکلات را حل کند اما وارث مشکلاتی است که مسبب آن‌ها خود او نبوده است. ایشان از آبروی خود برای حل مشکلات خرج می‌کند و من به این حرکت اعتقاد دارم.

یارانه ها به اهلش برسد

این هنرمند کشورمان اضافه کرد: در دوره‌های گذشته بسیار از کسانی که یارانه دریافت می‌کردند با وجود اینکه نیازمند بودند حذف شدند و کسانی یارانه گرفتند که نیازی نداشتند! اگر در این دوره یارانه به اهل آن برسد نه تنها این حرکت مثبت است، بلکه ضروری هم هست.

این شاعر معاصر کشور در عین حال تاکید کرد: دولت باید با مجموعه تدابیری که انجام می دهد این اطمینان را در مردم ایجاد کند که حرکتی که آغاز شده به نفع آحاد مردم به ویژه نیازمندان و طبقات ضعیف جامعه است.

به گزارش ایران اکونومیست، از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رانت از مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ دلار در بازار آزاد بوده که به اعتقاد کارشناسان به جیب عده‌ای واردکننده بزرگ و دلالان رفته است. 

کارشناسان معتقدند دولت در چهار سال گذشته ۷۴.۳ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی خرج کرده است که اگر این منابع ارزی را به قیمت آزاد در بازار می‌فروخت، هزار و ۲۱۳ هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شد. بنابراین اگر دولت به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چند قلم کالای اساسی، درآمد فروش این منابع ارزی در بازار آزاد را به صورت نقدی به ۶۰ میلیون نفر از دهک‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه پرداخت می‌کرد، در این چهار سال مجموعاً به هر یک از این افراد بیش از ۲۰ میلیون تومان یارانه رسیده بود که یارانه ماهانه هر یک از آنها در این سال ها به هر نفر نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان می‌شد. یعنی به هر نفر از اقشار متوسط و کم‌درآمد در ماه ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی علاوه بر ارقام کنونی می‌رسید و یک خانوار چهار نفره کم‌درآمد حداقل ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه در چهار سال اخیر (مجموعا ۷۶.۸ میلیون تومان در ۴ سال برای یک خانوار ۴ نفره) علاوه بر یارانه ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی (بنزین) دریافت می‌کرد.

قطعاً با این رقم افزایش یارانه در سال های اخیر می‌ توانست فقر مطلق را در کشور برای همیشه رفع کرد، اما اشتباه دولت قبل در اتخاذ روش سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، هم سبب هدر رفتن منابع ارزی کشور شد و هم فاصله طبقاتی را به شدت افزایش داد. این در حالی است که حراج منابع ارزی کشور با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های اخیر که با هدف جلوگیری از افزایش قیمت چند قلم کالای اساسی بود، به هدف خود نرسید و این کالاها با گرانی چند برابری هم مواجه شدند، بدون آن که به سفره اقشار کم‌درآمد برسند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: علی محدت خراسانی ، شاعر ، سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شاعر سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارز ۴۲۰۰ تومانی منابع ارزی هزار تومان کم درآمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۸۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بدنه اقتصادی دولت سیزدهم با یک تدبیر ویژه و خرد جمعی طرح کالابرگ الکترونیکی را طراحی و اجرایی کرد تا فشار کمتری به مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه در جهت تامین نیاز‌های غذایی وارد شود.

در این طرح جامع و البته هوشمندانه دولت سعی کرد تا از طریق یارانه‌ها سبد غذایی مورد نیاز مردم را در حد قابل قبولی تامین کند از این رو با اختصاص این طرح به دهک‌های مختلف جامعه شیوه جدیدی را در تامین نیاز‌های غذایی مردم ابداع کرد.

در طرح کالابرگ الکترونیکی برای همه یارانه‌بگیران اعتبار کالابرگ الکترونیک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود که افراد می‌توانند با کارت بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای مورد نظر شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را خریداری کنند.

طبق اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع رسانی دولت در طرح کالابرگ الکترونیکی ۷ دهک از افراد جامعه تحت پوشش قرار دارند و هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک‌های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

گفتنی است طبق آمار‌ها و گزارش‌های منتشر شده دولتمردان و تیم اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی نمره قابل قبولی را از مردم در جهت اجرای این طرح کسب کرده است روندی که زمزمه‌های ادامه این طرح را قوت می‌بخشد در حالیکه که دولتمردان هنوز درباره این موضوع اظهارنظر شفاف و صریح نداشتند.

بدون شک تامین سبد غذایی مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد و ضعیف یکی از مهم‌ترین اهداف تمامی دولت‌ها در کشور‌های مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران است که این مهم با درایت هوشمندانه مسئولان کشورمان به بهترین شکل ممکن و بارعایت تمام پروتکل‌ها و اصول اقتصادی اجرایی شده که این روند قابل تقدیر است و امیدواریم به بهترین شکل ممکن تداوم یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم
  • دستورات و تاکیدات اژه‌ای در راستای اقناع افکار عمومی
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات