Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاطمه اتحادی گفت: استرس و نگرانی همیشه مربوط به تنبلی یا درس نخواندن و نفهمیدن محتوای درس ها نیست بلکه این مهم نتیجه تاثیرات و تبعات دلهره و به هم ریختن روح و سلامت روان دانش آموزان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، ایام برگزاری امتحانات و حتی مدتی قبل از آن، شور و هیجان خاصی دانش آموزان و دانشجویان را فرا می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین موضوع گاهی موجب تغییراتی در تغذیه، خواب و بهداشت آنها می‌شود، نگرانی‌های دانش‌آموزان در ایام امتحانات، گاهی با فشار خانواده‌ها بیشتر می‌شود، در حالی که باید با این مساله خیلی عاقلانه و منطقی برخورد کرد.

اضطراب امتحان یک شرایط روانشناختی است که باعث می شود فرد در موقعیت های امتحانی بسیار پریشان و مضطرب شود، اگرچه بسیاری از افراد قبل و در طی یک امتحان تاحدی دچار استرس و اضطراب می شوند اما اضطراب امتحان می تواند در یادگیری اختلال ایجاد کند و به عملکرد فرد در امتحان آسیب برساند.

در این رابطه بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان تاکید دارند که نباید استرس و اضطراب را یک حالت عادی و معمولی تلقی کرد و باید با ریشه یابی آن در زمان کودکی و نوجوانی و در محیط مدرسه مانع از گسترش آن به جامعه و در نهایت بیمارکردن اجتماع شویم.

فاطمه اتحادی روانشناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: داشتن کمی اضطراب و دلهره در این ایام اگرچه امری طبیعی و معقـول است ولی دلهره و استرس بیش از حد به دلیل تاثیرات نامطلوب روحی و روانی بر آنان و در نهایت بر جامعه نیازمند بررسی و پیگیری جدی است.

وی افزود: دلیل اصلی استرس و نگرانی همیشه مربوط به تنبلی یا درس نخواندن و نفهمیدن محتوای درس ها نیست بلکه این مهم نتیجه تاثیرات و تبعات دلهره و به هم ریختن روح و روان دانش آموزان است، این مهم حتی در دانش آموزان فعال و درس خوان نیز بروز و آنها را در زمان امتحانات و حتی پس از آن افسرده، پریشان و مضطرب می کند که این حالات در آینده تحصیلی و شغلی آنها نیز بسیار تاثیرگذار است.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: برخی دانش آموزان والدین سخت گیری ندارند اما خودشان شخصیت مضطرب و حساسی دارند چراکه راهنمایی نشده اند که چگونه باید از توانایی های خود استفاده کنند و خود را برای امتحان آماده کنند تا نتیجه بهتری بگیرند، یکی از تاثیرات اضطراب و دلهره امتحانات فراموشی و پرت شدن حواس و تمرکز دانش آموز در زمان امتحان و حتی پس از آن است.

وی ادامه داد: علاوه بر دلایل زیستی زیربنایی اضطراب، بسیاری از عوامل روانی نیز در بروز اضطراب امتحان نقش دارند، انتظارات دانش آموز نیز یکی از عوامل روانی اصلی به شمار می‌ آید مثلا،اگر دانش آموزی عقیده داشته باشد که در امتحانی عملکرد ضعیفی خواهد داشت، احتمال مضطرب¬ شدنش در قبل و حین امتحان خیلی بیشتر می شود.


اتحادی گفت: اضطراب امتحان ممکن است به یک چرخه معیوب تبدیل شود، به عبارت دیگر، اگر دانش آموزی یک بار اضطراب امتحان را تجربه کند ممکن است بسیار نگران شود که مبادا باز هم این حالت برایش تکرار شود، اگر در امتحان بعدی نیز مجددا مضطرب شود، احتمالا از توانایی اش برای تغییر دادن این حالت ناامید می شود.

وی در خصوص تغذیه در ایام امتحانات پایان ترم،مهمترین توصیه‌های ما پرهیز از پرخوری و درهم‌خوری، رعایت فاصله میان وعده غذایی و خواب، عدم مصرف مواد غذایی تند و تیز و محرک، پرهیز از مصرف انواع فست‌فودها و استفاده از وعده‌های غذایی سبک و مغذی است، خاطرنشان کرد: همچنین استفاده روزانه ۵ تا ۱۰ عدد بادام درختی خام در جهت تقویت قوه حافظه و افزایش آرامش توصیه می‌شود.

نقش والدین در ایجاد و یا کاهش استرس دانش آموزان موثر است

وی با بیان اینکه والدین و خانواده موظف هستند که به دانش آموزان یاد بدهند که هر چه درباره موضوعی بیشتر بدانند مهارت و اعتماد بیشتری نسبت به دانسته های خود پیدا می کنند، گفت: داشتن اعتماد به نفس در زمان گذراندن امتحانات به منزله امید برای موفقیت است و این گروه از دانش آموزان با اتکا به تلاش و کوشش خود می توانند با آرامـش و آسـودگی سـر جلسـه امتحان بروند و آزمون شان را با کمترین دلهره و تشویش بدهند.

وی به خانواده ها توصیه کرد که خواسته ها و معیارهایی دور از توان و استعداد فرزندانشان برای آنها ترسیم نکننند زیرا همین امر آنها را نگران و مشوش کرده و در راه موفقیت آنها مانع ایجاد می کند.

این روانشناس تاکید کرد: هر گونه سخت گیری بی مورد و تنبیه دانش آموز به دلیل نگرفتن نمره های عالی، باعث تشدید اضطراب درونی دانش آموز از درس، مدرسه و امتحان می شود پس با این اقدامات و خواسته های نامناسب آینده فرزندان خود را نباید به تباهی بکشانیم.

وی با بیان اینکه والدین باید برای حفظ سلامت فرزندان، آنها را تحت فشار قرار ندهند، افزود: فرزندی که تحصیلات چندان بالایی نداشته باشد بسیار بهتر از فرزندی است که به مدارج علمی بالایی رسیده اما به دلیل همین فشارها دچار اضطراب، نگرانی و مشکلات روانی متعدد است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اضطراب امتحان دانش آموزان دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۹۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه والدین از افزایش سرسام آور شهریه مدارس غیرانتفاعی در رشت

مدارس غیرانتفاعی به دلیل مزیت‌های مختلفی که نسبت به سایر مدارس دارد می‌بایست دانش آموزان جهت استفاده از امکانات ارائه شده هزینه‌ای را پرداخت کنند. مدارس غیرانتفاعی نیز هر سال نسبت سال‌های گذشته افزایش شهریه دارند، اما به گفته شهروند خبرنگار ما این افزایش با افزایش حقوق والدین همخوانی ندارد و بسیاری از والدین برای پرداخت آن با مشکلاتی مواجه شده اند.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از شهر رشت درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
سلام، چرا درباره افزایش شهریه مدارس گزارش تهیه نمی‌کنید؟ خانواده‌ها از این میزان افزایش رنجیده خاطر هستند، چون با افزایش حقوق والدین همخوانی ندارد. مدارس دولتی اغلب بالای ۴۰ دانش آموز در یک کلاس هستند دیگر ظرفیت باقی نمی‌ماند برای اضافه شدن دانش آموزان دیگر. مدارس غیرانتفاعی نیز شهریه را به قدری بالا برده است که والدین با مشکل مواجه شدند. بنده از شهر رشت در استان گیلان پیام می‌دهم.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • چرایی برگزاری امتحانات پایه نهم در روزهای پنجشنبه
  • آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت
  • استخدام بیش از هزار و ۵۰۰ معلم در چهارمحال و بختیاری
  • گلایه والدین از افزایش سرسام آور شهریه مدارس غیرانتفاعی در رشت
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود