Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: مردم لبنان امروز ۲۵ اردیبهشت به منظور شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. این در حالی است که این کشور کوچک دریای مدیترانه که از لحاظ مناسبات منطقه‌ای جایگاه بسیار مهمی دارد، در سال‌های اخیر با بی سابقه‌ترین بحران سیاسی و اقتصادی خود دست و پنجه نرم می‌کند و رکود اقتصادی باعث شده ارزش پول لبنان از سال ۲۰۱۹ بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست بدهد و سقوط کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق قانون اساسی لبنان باید رئیس جمهور این کشور یک مسیحی، نخست وزیر یک سنی، رئیس پارلمان یک شیعه باشد. همچنین لبنان بر نظام پارلمانی استوار است. پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد. ساختار قدرت سیاسی در لبنان سنتی است و بر اساس توازن طایفه‌ای شکل گرفته است. یعنی اینکه مجموعه‌ای از طوایف گوناگون، ساختار سیاسی لبنان را شکل داده‌اند.

انتخابات پارلمانی لبنان هر چهار سال یکبار و با رای مستقیم مردم برگزار می‌شود. نمایندگان، علاوه بر تعیین ریاست مجلس برای یک دوره چهارساله، وظیفه انتخاب رئیس جمهور به مدت ۶ سال با دو سوم آرا و دادن رای اعتماد به نخست وزیر را دارند.

انتخابات امروز اهمیت مضاعفی در مقایسه با رقابت‌های انتخاباتی پیشین در این کشور خواهد داشت. پارلمان و در نتیجه دولت آینده، مسئولیت اداره کشور در سخت‌ترین دوران گذار اقتصادی را بر عهده می‌گیرد.

همچنین افزایش نارضایتی‌های اجتماعی و کاهش مشروعیت نظام برآمده از طایف، احتمالاً زمینه را برای اعمال تغییراتی در ساختار سیاسی و یا حتی قانونی اساسی لبنان فراهم می‌کند که بدون شک پارلمان آینده در آن نقشی اساسی خواهد داشت.

علاوه بر تمام این‌ها، انتخابات روز یکشنبه میدانی برای ارزیابی وزن هر یک از گروه‌های سیاسی سنتی و یا نوظهور در لبنان است؛ جریان‌هایی که طی دو سال گذشته مشغول قدرت نمایی و نبردهای رسانه‌ای با همدیگر بوده‌اند. بدون شک رقابتی‌ترین بخش از این انتخابات مربوط به دوگانه حاکم بر جامعه مسیحی (مارونی) لبنان است.

از سوی دیگر، جامعه اهل سنت نیز برای اولین بار طی سه دهه گذشته شاهد تشتت و بی نظمی انتخاباتی گسترده‌ای است. این بی نظمی در پی کناره‌گیری سعد حریری، رئیس جریان المستقبل به عنوان مهمترین حزب اهل سنت از انتخابات شکل گرفته است. بسیاری این کناره‌گیری را نشانه‌ای از تعمیق تنش‌ها میان حریری با عربستان سعودی به عنوان مهمترین قطب سنی-عربی اثرگذار در تحولات لبنان به شمار می‌آورند.

این در حالی است احزاب شیعی انسجام بیشتری دارند. بر اساس معادلات کنونی می‌توان انتظار داشت جریان ۸ مارس (متحدان مقاومت) نتایج نسبتاً بهتری را در انتخابات پیش رو داشته باشند. به هرحال انتخابات روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت لبنان نقطه عطفی برای تعیین سرنوشت این کشور در سال‌های آینده است.

در همین راستا ورده سعد خبرنگار خبرگزاری مهر، گفتگویی با عدنان منصور وزیر خارجه سابق لبنان انجام داده است که به شرح زیر است؛

** درباره فشارهایی که بر لبنانی‌های مقیم خارج درباره رای دادن آنها صورت گرفته است دیدگاه شما چیست؟ درباره مواضع وزارت خارجه لبنان درباره انتخابات پارلمانی چه نظری دارید؟

فکر نمی‌کنم که فشاری بر لبنانی‌ها برای رای دادن به نفع طرف خاصی رخ داده باشد و لبنانی‌های مقیم خارج کشور با آزادی عمل کامل در زمینه رای دادن عمل کرده‌اند. تماس‌هایی احتمالاً از لبنان با رای دهندگان خارج از کشور شده است تا به نفع طرف خاصی رای دهند اما فشاری از سوی کشورهایی که لبنانی‌ها در آن به سر می‌برند، وجود نداشته است وزارت خارجه لبنان تلاش‌های لازم را با هماهنگی دفاتر دیپلماتیکی و کنسولگری‌ها به عمل آورد و همه امور لجستیک را برای شهروندان لبنانی فراهم آورد و هیچ مشکلی در روند انتخابات رخ نداد و مراکز کنسولی در اوج آمادگی عمل کردند و آنها چند روز قبل از روز رای گیری در اوج آمادگی قرار داشتند و به خوبی برای روند انتخابات عمل شد. درباره میزان مشارکت هم خوب بود. میزان مشارکت در برخی کشورها به هفتاد درصد و در برخی کشورهای دیگر به شصت درصد رسید و این بسته به میزان حضور لبنانی‌ها در هر کشوری بود. در عربستان میزان مشارکت به ۴۹ درصد و در ایران به ۷۹ درصد رسید و در ایران تعداد لبنانی‌ها از ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ رای دهنده فراتر نمی‌رود و در عراق حدود ۷۰۰ رای دهنده بود.

** درباره انتخابات در داخل لبنان نظر شما چیست؟ آیا به نظر شما سرنوشت ساز است؟

به نظر من تغییر ریشه‌ای در روند پارلمانی لبنان ایجاد نخواهد شد و این تغییرات ۵ تا ۷ درصد بیشتر نخواهد بود و بافت حزبی در مجلس لبنان به همان شکل باقی خواهد ماند یعنی تشکلات سیاسی یا گروههای سیاسی داخل پارلمان باقی خواهد ماند و یک یا دو کرسی کم و زیاد خواهد شد. در حال حاضر موضوع انتخابات و پارلمان جدید نیست بلکه موضوع مرتبط به نظام طایفه‌ای است. این سیستم به هیچ وجه برآورده کننده اراده لبنانی‌ها نیست و باید تغییر کند و نباید اوضاع به این منوال ادامه پیدا کند زیرا سیستم طایفه‌ای اجازه توسعه و سازندگی و اصلاحات و تغییرات را نمی‌دهد. این سیستم برآورده کننده منافع طوایف است نه بیشتر. این سیستم خواسته‌های لبنانی‌ها و امید و آرزوهای آنها را برآورده نمی‌سازد. در حال حاضر هر شهروندی آزادی عمل و انتخاب دارد و هر طرفی باید که برنامه‌های خود را ارائه دهد اما در عرصه لبنانی شاهد هستیم که برخی طرف‌ها اهتمامی به اوضاع اجتماعی و اقتصادی و معیشتی و پولی که لبنان از آن رنج می‌برد، ندارند. اهتمامی به بحران ویرانگر به آن اندازه که دغدغه و اهتمام برای هدف قرار دادن طرف دیگر وجود دارد، نیست. گویا این کارزار انتخاباتی برای برخی گروههای سیاسی از صحنه خارج کردن طرف دیگر از روند سیاسی است. آنها به دنبال از گردونه خارج کردن طرفی خاص به سبب وابستگی به خط مقاومت یعنی خطی که حامی لبنان و انجام اصلاحات است، هستند.

هنگامی که می بی نم این طرف‌ها برنامه مشخصی ندارند بلکه برنامه هماهنگ شده با طرف‌های خارجی دارند که هدفش از گردونه خارج کردن مقاومت در لبنان و در بحث انتخابات لبنان شرم آور است. برنامه این طرف‌ها کجاست؟

همه آنچه ما ملاحظه می‌کنیم برنامه‌ای است که نشات گرفته از پروپاگاندای قوی هدایت شده از خارج و از داخل علیه طرف میهن پرست و ملی گراست. این طرف‌ها باید به اراده لبنانی‌ها احترام بگذارند زیرا کارزار انتخابات شفاف است و این رای دهنده لبنانی است که انتخاب می‌کند و باید خواست و اراده آن مورد احترام واقع شود در حالی که عکس این موضوع را شاهد هستیم و این طرف‌ها و شخصیت‌ها طرف خاصی را مورد هجمه قرار می‌دهد و این مفهومش عدم اهتمام به اراده لبنانی‌ها و عدم توجه به حامیان طرف میهن پرست دیگر است.

به هر حال ما پس از انتخابات پارلمانی در برابر مرحله جدیدی و در برابر چالشهایی در سطح مختلف قرار داریم. مهم است که لبنانی‌ها انتخاب اصلح داشته باشند و طرفی که حامی و حافظ لبنان است و طرفی که حامی وحدت ملی لبنان است را انتخاب کنند. طرفی را انتخاب کنند که در راستای اختلافات داخلی حرکت نمی‌کند و خواهان سازندگی کشور است و برنامه دارد و به دنبال مبارزه با فساد با اقدامات عملی است.

برخی چالشهای داخلی و خارجی وجود دارد. دشمن اسرائیلی در کمین لبنان و منطقه است و به دنبال توطئه علیه لبنانی هاست و خواهان بهره برداری از ثروت‌های لبنان در منطقه خالص اقتصادی است. مشکلات عدیده ای به ویژه پس از جنگ اوکراین در انتظار لبنان است. این جنگ بر منطقه و به ویژه لبنان تاثیر دارد.

لبنان با بحران‌ها و چالشهایی روبرو است که باید با آنها در آینده مقابله شود از این رو ما روی پارلمان پویا و موثر که بتواند به اوضاع زندگی و معیشت لبنانی سروسامان دهد، حساب باز می‌کنیم تا لبنان از بحران کنونی در آن به سر می‌برد، خارج شود و مجدداً روی ریل بیافتد تا بحران‌های اقتصادی و معیشتی که ظرف دو سال اخیر با آن درگیر است را پشت سر بگذارد و بتواند منابع طبیعی خود را در آب‌های ساحلی لبنان مورد بهره برداری قرار دهد. برای تحقق اهداف مورد نظر لبنانی‌ها و حل چالشهای بزرگی که وجود دارد، حساب باز کردن روی این مجلس اهمیت زیادی دارد.

آنچه مهم است پس از ۱۵ ماه مه همانند قبل از آن نخواهد بود. برخی به دنبال تسویه حساب با طرف ملی گرا در داخل لبنان هستند؛ طرفی که حافظ لبنان و اراضی آن است و با دشمنی که به طور مداوم لبنان و حاکمیت و منابع آن را تهدید می‌کند، مقابله می‌کند. دشمنی که حریم هوایی، دریایی و زمینی لبنان را نقض می‌کند. تصور می‌کنم که شهروند لبنانی در نهایت مسئولیت پذیری عمل خواهد کرد. طرف‌هایی که تنها برنامه شان از گردونه خارج کردن طرف دیگر است تصور نمی‌کنم که بتوانند راه به جایی ببرند زیرا لبنانیها از بصیرت و بینش بالایی برخوردارند و دوست و دشمن خود را می‌شناسند و می‌دانند که کدام طرف به دنبال ساخت کشور، مبارزه با فساد و حافظ و نگهبان لبنان است.

کد خبر 5489559

منبع: مهر

کلیدواژه: لبنان انتخابات پارلمانی 2022 لبنان عدنان منصور فلسطین اوکراین رژیم صهیونیستی روسیه ایالات متحده امریکا جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین عراق مسکو آخرین اخبار اوکراین سوریه ناتو انتخابات پارلمانی طرف ها لبنانی ها خارج کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۱۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد

معاون سید حسن نصرالله با تاکید بر توانمندی بالای حزب‌الله برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی و آمادگی برای مقابله با هر جنگی که این رژیم بخواهد تحمیل کند، در عین حال تصریح کرد که اسرائیل توان ورود به چنین جنگی را ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله در گفتگویی به بررسی آخرین تحولات منطقه از جمله غزه و لبنان و شرایط و میزان آمادگی مقاومت پرداخته است که محورهای اصلی آن به این شرح است:

اگر حزب الله نبود اسرائیل به اکثر مناطق لبنان تجاوز می‌کردرسانه عبری: حزب الله قادر است الجلیل را محو کند

مقاومت پیروز شده است، زیرا اجازه نداد که دشمن اهداف خود مبنی بر نابودی مقاومت و آزادی اسرایش را محقق کند.

هر پیشنهاد یا توافقی که دربرگیرنده آتش بس کامل در نوارغزه نباشد، پذیرش آن از سوی مقاومت دشوار است.

اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها به زودی متوجه این حقیقت خواهند شد که با این شکل از تجاوزگری خود، در حقیقت سبب شدند تا پایه‌های مقاومت پایدار و مستمر پایه‌ریزی شود.

اسرائیل پس از هفت ماه جنگ در غزه در رخنه به استحکامات مقاومت و نابودی آن ناتوان مانده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین به ما(حزب الله) تاکید کردند قادر به ادامه نبرد برای ماههای آینده در برابر دشمن هستند.

مقاومت و ملت فلسطین پیروز هستند، شکست مقاومت غیر ممکن است، مقاومتی که بر اساس اصل یا پیروزی یا شهادت عمل می‌کند.

دشمن حتی نتوانسته است تصویری از پیروزی برای خود محقق کند، همچنان درگیری هایی در شمال نوار غزه جریان دارد و از آن مناطق، شهرکهای صهیونیست نشین موشکباران می‌شوند.

جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در داخل و خارج تحت فشار قرار دارند و به سبب جنگ غزه در معرض شکست در انتخابات ریاست جمهوری آتی است و به همین تلاش می کند وجهه خود را از طریق فشار برای آتش بس هر چند به صورت موقت بهبود بخشد.

فشار آمریکا بر اسرائیل همچنان فشار نرم است، زیرا اگر غیر از این بود، از ارسال کمکهای نظامی به آن جلوگیری می کرد، به همین سبب اظهارنظر مقامات آمریکا ریاکارانه  است و جدیتی برای پایان تجاوزات به غزه ندارند.

ضربه اخیر ایران به رژیم صهیونیستی اعلام عملی بود مبنی بر اینکه ایران نمی‌تواند در برابر تعدی به خود سکوت کند.

هر  عضو یا هر یک از اطراف محور مقاومت، این مسئله را در نظر می‌گیرد که کدام اقدام به نفع مسئله فلسطین است.

ما به ملت آمریکا که برای حمایت از غزه به خیابانها ریخته، درود می‌فرستیم، این فشار مردمی حتما نقشی در تغییر مدیریت ایفا خواهد کرد.

ما به رژیم اسرائیل اعلام می‌کنیم که برای جنگ آماده هستیم، ولی خواهان جنگ هم نیستیم.

اسرائیل بر اساس داده‌ها قادر به جنگ نیست و  البته جنگ هم به نفعش نیست، ما نیز جنگ فراگیر را به صلاح نمی‌دانیم.

آنچه ما در جنوب لبنان انجام دادیم، نامش دفاع پیشگیرانه با هدف یاری و پیروزی غزه و حمایت از لبنان و بازدارندگی در برابر اسرائیل است.

به دشمنان می‌گوییم که قدرت حزب الله برای ضربه زدن به اسرائیل را کوچک نشمرید و آن را دستکم نگیرید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • حزب‌الله: قدرت مقاومت فراتر از آن است که به نمایش گذاشته است
  • شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
  • سابقه نامزدهای انتخابی را در سامانه «انتخاب ایران» بخوانید
  • احزاب لبنانی در انتخاب رییس‌جمهور کشورشان تفاهم و تسریع کنند
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • سابقه نامزدتان را در سامانه «انتخاب ایران» بخوانید