عزت و غرور ملی در نسل نو شکل میگیرد/ هدفمندی یارانهها به صلاح مردم است
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۲۰۲۶
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آیتالله محمدباقر محمدی لائینی شنبهشب در نشستی با فرهنگیان ولایی استان با نماینده ولی فقیه در مازندران، اظهار کرد: آسیبشناسی تعلیم و تربیت و راهکار زدودن این آسیبها ازطریق مشورت با همصنفیهای دیگر و صاحبان گرایشهای مختلف امکانپذیر است.
وی با تاکید بر توجه به آسیبشناسی در حوزه تعلیم و تربیت، افزود: نام نهاد عظیم تعلیم و تربیت متناسب با دغدغهها پیگیری شود و این نهاد در مسیر اصلی خود قرار گیرد، اگر کم و کاستیهایی اتفاق افتاده در دولتهایی دیدگاههای نادرستی داشتند در مسیر درست هدایت شود؛ چرا که باید پاسخگوی امانتهای مردم باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه معلم باید اشخاصی که به وی سپرده شده، باید پاسخگو باشد، اضافه کرد: اینجا نه جای جوزدگی، سیاسیکاری و خودنمایی است؛ بلکه جای اخلاص و فداکاری است.
این مسوول با اعلام اینکه معلم مظهر خلاقیت و تربیت است، تصریح کرد: این معلم است که شخصیت جدیدی در کودک خلق میکند؛ شخصیتی که در آن استعداد و مستعد است.
محمدی لائینی بیان کرد: آموزش زیرمجموعه تربیت بوده و تربیت نیاز به هدایت راه و بصیرت و خیلی مسائل دیگر دارد که نشاندهنده شان بالای معلم است.
وی با تاکید بر اینکه باید خداگونه خلاقیت و ربوبیت کنند، خاطرنشان کرد: عوامل گوناگونی از جمله خانوادهها، فضای مجازی و دوستان در جامعه وجود دارد که نقش ایفا میکنند ولی معلمان نقش موثری دارند.
نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: یکی از مسائلی که در تربیت دانشآموزان باید توجه کنیم پرورش روح عزت نفس و غرور ملی در یک انسان بزرگ آینده است اینگونه نباشد تمام تلاشش این باشد تابعیت غرب را بگیرد.
این مسوول ادامه داد: اینکه کشوری مهد ضدیت دشمنی، استبداد و استعمار و جاسوسی و نفوذ علیه کشور ما است آنگاه چراغ سبز نشان دهند اینگونه شخصیت، عزت نفس و غرور ملی در افراد کممایه و ضعیف باشد جای تاسف دارد.
محمدی لائینی ادامه داد: دانشآموز امروز و مدیر فردا بگوید ایران جو بر کفرستان ترجیح دارد که نقش معلمان در این زمینه بسیار بااهمیت است.
وی با بیان اینکه در شرایط کرونایی کار و زحمت معلمان مضاعف شده است، افزود: هم بررسیها در فضای مجازی و هم حضوری داشتند که جای تقدیر دارد.
نماینده ولی فقیه در مازندران تصریح کرد: خیلیها توجهشان به محتوای ۲۰۳۰ بوده اما مقام معظم رهبری علاوه بر چرا ما که سند بالادستی و سند تحول بنیادین داریم چرا دنبال سند بیگانه برویم؛ اینکه این منشور را افراد بیگانه تهیه کرده ولی سند تحول بنیادین ساخته ماست که عزت و غرور ملی ایجاب میکند سند ما مورد توجه باشد.
این مسوول ادامه داد: اگر عزت و غرور ملی بهخوبی در نسل نو شکل بگیرد در این صورت نسل ما به سوار شدن ماشین خارجی پز نمیدهد و معماری اصیل اسلامی را قربانی رنگ و لعاب خارجی نمیکند، نمیآید مسوول شود و ادای اعیان و خارجی را درآورد.
محمدی لائینی با بیان اینکه عزت نفس اگر باشد بعدها از بسیاری از آسیبها جلوگیری میکند، اضافه کرد: یکی از مسائل دیگر تربیتی مساله شناخت مصالح عمومی و منافع ملی و قدرت فداکار کردن مصالح فردی و شخصی نسبت به آن است؛ بهگونهای که تعارض منافع را به نفع مصالح ملی بتوان مدیریت و حل کرد که بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: مصلحت ملی با جهاد تبیین ضروری است و بسیاری از علما و دانشمندان اقتصاد متفقالنظر هستند که اقتصاد ایران اینگونه به جایی نمیرسد.
نماینده ولی فقیه در مازندران با طرح این سوال که تاکی میتوان قفل سنگین یارانهها را به دوش دولت گذشته و با این وضعیت تا چند قدم میتواند برود، گفت: مطمئنا به جایی نخواهد رسید و در این جهت کسی تردیدی ندارد اگر درست نگاه شود باید کل جامعه بگویند هرچه زودتر این برنامه پیاده شود.
این مسوول اضافه کرد: تحت عنوان برخی از واردکنندگان و سوءاستفادهگر یارانهها را در اختیارشان قرار میدهیم درحالیکه یارانهها را در اختیار مردم قرار میدهیم، اصلا این موضوع آزادسازی باید از مطالبات جدی باید باشد؛ درحالیکه برخی اقلام در دولت گذشته آزاد شد بدون یارانه و الان در این دولت با یارانه آزاد شد که دارند بلوا و سیاهنمایی میکنند.
محمدیلائینی با اعلام اینکه راه و علاج مملکت ما همین بوده که مصلحت ملی است، اظهار کرد: اگر فرزندان ما در مدارس به گونهای تربیت شوند که مصلحت ملی را تشخیص دهند و هم هوای نفس و خواستههای جناحی خود را فدای مصلحت ملی کنند از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود و این مهم را در مدارس به دانشآموزان بیاموزیم و بهعنوان مهارت باشد.
وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم این دولت جهادی مسائل حل شود و با شهامت بدون خجالت از نظام و ارزشهای انقلاب و تصمیمات دولت حمایت کنیم؛ به این دلیل که برای ما اسلام، انقلاب و شهیدان مطرح است.
نماینده ولی فقیه در مازندران در پایان گفت: در میان جامعه فرهنگیان منافع فردی و صنفی را بر منافع عمومی ترجیح دهند البته جامعه باید حق و حقوق این جامعه فرهیخته را بشناسد و برای اینکه عزتش حفظ شود، لحاظ کند.
انتهای پیام/۸۶۰۳۴/غ
منبع: فارس
کلیدواژه: نماینده ولی فقیه در استان مازندران دیدار با فرهنگیان تعلیم و تربیت سند ۲۰۳۰ نماینده ولی فقیه در مازندران محمدی لائینی غرور ملی یارانه ها مصلحت ملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۲۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/