Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به فوت حاکم امارات و انتخاب «محمد بن زاید» به عنوان رئیس جدید این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به فوت خلیفه بن زاید، رئیس پیشین امارات عربی متحده که به بیماری مبتلا بود، شاهد برخی تغییرات احتمالی در راهبردهای این کشور خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه داشته باشید که خلیفه بن زاید در طی سال‌های گذشته در بستر بیماری قرار داشت و اساساً هیچ خبری از وضعیت ایشان در رسانه‌ها منتشر نمی‌شد اما حالا این پرونده بسته شده و چشمان همه در داخل و خارج از امارات به دوران پس از آن دوخته شده است. در طول مدتی که خلیفه بن زاید در بستر بیماری بود، محمد بن زاید حاکم دو فاکتوی امارات اداره امور را به دست داشت که البته تضاد دیدگاه و اختلافاتی در این مورد میان وی و شیخ‌نشین‌های امارات وجود داشت که یکی از آنها پرونده یمن بود.

وی ادامه داد: به هر ترتیب حالا شورای عالی فدرال، محمد بن زاید را به عنوان حاکم ابوظبی و رئیس امارات معرفی کرده که با این اوصاف ممکن است تغییراتی در سیاست خارجی این کشور به وجود بیابد. در این میان پرسش‌های زیادی از سوی کشورهای همسایه امارات مطرح شده است. به عنوان مثال عربستان سعودی نگران وضعیت این کشور بوده و منتظر است تا ببیند ابوظبی چه سیاست‌هایی را در پی خواهد گرفت. به یاد داریم که اختلافات‌ میان ابوظبی و ریاض در قضیه یمن رخ داد و پس از آن، این اختلاف‌ها در اوپک هم خود را نشان داد که در نهایت روابط میان دو طرف تا حدودی تیره و تار شده بود. به همین دلیل روی کار آمدن بن زاید و قبضه قدرت توسط او، نگرانی‌هایی را برای عربستان به وجود می‌آورد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: همین موضوع می‌تواند بر وضعیت شورای همکاری خلیج فارس و همچنین ائتلاف‌سازی‌ها تاثیر بگذارد و همه منتظرند تا ببینند چه اتفاقی قرار است رخ دهد. بسیاری معتقدند امارات ممکن است در حوزه سیاست منطقه‌ای، جهت‌گیری‌هایی را اتخاذ کند که شاید با شورای همکاری خلیج فارس زاویه پیدا کنند و حتی احتمال دارد اوضاع به سمت و سویی برود که امارات سبقت‌گیری از سایر همسایگان خود را در دستور کار قرار بدهد. در حوزه اوپک این احتمال وجود دارد که مجدداً محمد بن زاید گوی سبقت را در حوزه تولید و صادرات نفت از عربستان برباید که این موضوع هم ریاض و سایر دولت‌های منطقه را نگران می‌کند. در مورد عادی‌سازی و روابط با اسرائیل هم احتمال دارد بن زاید ملاحظاتی که تاکنون مطرح بوده را کنار بگذارد و شاهد یک روابط پررنگ‌تر با تل‌آویو باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد یمن همچنان اختلافاتی در خصوص حوزه‌های سرزمینی در شمال و جنوب و همچنین جزیره سقطری وجود دارد اما به نظرم در حوزه داخلی به دلیل ساختار ثابت سیاسی امارات، قرار نیست اتفاقی رخ بدهد. به هر ترتیب هرگونه احتمالی ممکن است بر روند فعلی تحولات منطقه تاثیر بگذارد و من معتقدم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌توانند از سیاست خارجی معقولانه‌تر قطر به نفع خود استفاده کنند. دوحه در این سال‌ها توانسته نفوذ سیاسی و اقتصادی خوبی برای خود در منطقه و فرامنطقه دست و پا کند و به همین دلیل معتقدم که کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس بهتر است به سمت الگوبرداری و تحکیم روابط با قطر پیش بروند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اوپک شورای همکاری خلیج فارس عربستان سعودی قطر ابوظبی دوحه محمد بن سلمان خلیفه بن زاید آل نهیان محمد بن زاید آل نهیان امارات متحده عربی محمد بن زاید خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۲۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان امروز در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشور‌های همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.
 
وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدور‌های اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که ۲ هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

دیگر خبرها

  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط با خلیج فارس نیست
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران