Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها – حضور شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی استان کرمانشاه در بورس بسیار کمرنگ است و بررسی‌ها نشان می‌دهد استان کرمانشاه علی‌رغم پتانسیل‌های بسیار زیاد فقط ۶ نماد روشن روی تابلو تالار شیشه‌ای دارد یا به عبارتی فقط ۶ شرکت بورسی دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، سهولت در تأمین مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار، استفاده از معافیت مالیاتی، به‌روزرسانی ارزش واقعی شرکت، کسب وجهه، اعتبار و اعتماد عمومی، افزایش اعتبار داخلی و خارجی و تأمین مالی و استفاده از تسهیلات بانکی و سایر ابزارهای تأمین مالی از جمله مزایای بورسی شدن شرکت‌ها است اما این مهم در استان کرمانشاه چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه تأمین منبع مالی یکی از مهمترین مشکلات صنایع و بنگاه‌های اقتصادی در استان کرمانشاه است اما تأمین منابع از طریق بازار بورس در این استان چندان قابل قبول نیست و این در حالی است که حجم معاملات در استان خوب است و این سبب می‌شود سرمایه مردم نصیب شرکت‌های خارج از استان شود.

محمد بهمن مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون تنها 6 شرکت کرمانشاه در بازار سرمایه حضور دارند که شامل سه شرکت در بورس و سه شرکت در فرابورس است اظهار داشت: بازار سرمایه یکی از بهترین راه‌های تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی است اما صنایع کرمانشاه تا کنون آنطور که باید از این ظرفیت استفاده نکرده‌اند.

وی عنوان کرد: واحدها می‌توانند با فروش بخشی از سهام خود سرمایه سنگینی جذب کنند و دیگر با مشکلات مربوط به دریافت تسهیلات بانکی هم مواجه نشوند.

بهمن با اشاره به اینکه وضعیت کرمانشاه از نظر حجم معاملات بین استان‌های کشور در جایگاه 9 تا 10 قرار دارد گفت: وضعیت کرمانشاه از نظر حضور صنایع در بازار سرمایه نسبت به استان‌های دیگر خوب نیست و این روند سبب می‌شود سرمایه مردم کرمانشاه در اختیار شرکت‌های استان‌های دیگر قرار بگیرد و صنایع کرمانشاه از آن بهره نبرند.

وی با تاکید بر لزوم ورود شرکت‌های شاخص کرمانشاه به بازار سرمایه افزود: چنانچه چند شرکت بزرگ استان وارد بورس شوند سایر واحدها نیز به تدریج برای ورود به بازار سرمایه ترغیب خواهند شد.

رشد 197 هزار واحدی شاخص بورس از ابتدای امسالرشد 34 هزار واحدی شاخص بورس در هفته‌ای که گذشتوزارت صنعت خواستار ممانعت از عرضه خودرو در بورس کالا شد

بورس بهترین و شفاف‌ترین فرصت تامین سرمایه
کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه بازار سرمایه یکی از اصلی‌ترین راه‌های تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی در کشور است که می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که اکنون صنایع با بانک‌ها برای دریافت تسهیلات دارند کاهش دهد اظهار داشت: اکنون که عمده فعالیت‌های اقتصادی به سمت شفاف سازی رفته شرایط برای ورود به بازار سرمایه بیش از پیش فراهم است.

وی با اشاره به بازدهی بلندمدت بورس در یک دوره هفت تا 10 ساله عنوان کرد: اتاق کرمانشاه برای استفاده از بورس برای تأمین مالی صنایع کرمانشاه تلاش می‌کند زیرا برخی از صنایع بسیار به این شیوه تأمین مالی نیاز دارند.

کاشفی با بیان اینکه خوشبختانه در بورس کرمانشاه شرایط علمی و عملیاتی خوبی برای حمایت از بورسی شدن واحدها فراهم است گفت: بورس ایران طی سه، چهار سال گذشته دوره رونقی را تجربه کرد به طوری که این دوران شروعی برای آشنایی و استقبال بیشتر مردم و بنگاه‌های اقتصادی از بازار سرمایه محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: اوج رونق و قله بورس در سال‌های 1398 و 1399 بود که در این زمان شرکت‌هایی در کشور از محل بازار سرمایه چند هزار میلیارد تومان تأمین مالی انجام دادند.

کاشفی گفت: در همان زمان تعدادی از شرکت‌های کرمانشاه نیز برای ورود به بورس استقبال نشان دادند اما با شروع دوران نزولی بورس در سال 1400 تمایل برای ورود شرکت‌ها به این بازار نیز کاهش یافت.

وی افزود: هم اکنون تعداد کمی از صنایع کرمانشاه به جز چند مجموعه پتروشیمی، پالایشگاه، سیمان و غیره که به طور عمده هم دولتی هستند در بازار سرمایه حضور دارند و سایر واحدها نتوانستند آنطور که باید از ظرفیت این بازار برای تأمین مالی خود استفاده کنند.

کاشفی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق کرمانشاه و بورس منطقه‌ای استان هم یاد کرد که به منظور تسهیل شرایط برای ورود صنایع به بازار سرمایه صورت گرفته و ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن بندهای این تفاهمنامه، شاهد ورود تعداد بیشتری از صنایع کرمانشاه به بورس و فرابورس باشیم.

انتهای پیام /832/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اقتصاد قوی اقتصاد قوی بنگاه های اقتصادی بازار سرمایه استان کرمانشاه صنایع کرمانشاه تأمین مالی برای ورود استان ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۲۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران ۲۰ شبکه تهران تامین مالی را یکی از چالش‌های مهم گزارش‌های فصلی فضای کسب و کار عنوان کرد و گفت: تامین مالی از دو بخش (دسترسی به منابع و نرخ تامین مالی) مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: طی ۱۲ سال گذشته میانگین نرخ رشد اقتصادی پایین بوده است. البته تقریباً میانگین نرخ رشد اقتصادی در سه سال اخیر بالای ۵ درصد تحقق پیدا می‌کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه ما به ۴ هزار همت منابع برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در کشور برای سال ۱۴۰۳ نیاز داریم، افزود: به تفکیک حدود ۲۲۰ همت در بخش کشاورزی، ۱۶۰۰ همت در بخش صنعت و معدن و ۲۱۸۰ همت در بخش خدمات نیاز است که خدمات شامل همه می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه منابع مالی باید از طریق نظام بانکی تامین شود، گفت: با توجه به سیاست‌های انقباضی سال گذشته، مشکلاتی به‌دلیل کاهش حجم نقدینگی و آثار ناشی از تورم ایجاد شد. حدود هزار و ۲۸۰ همت برای سال ۱۴۰۳ از تسهیلات بانکی برنامه‌ریزی شده است.

پورابراهیمی بیان داشت: تا حد زیادی، اوراق گام توانسته تامین مالی خوبی برای تولیدکنندگان باشد البته اگر وزارتخانه بتواند نکات، محدودیت‌ها و عوارض آن به جهت اجرا را به درستی پوشش و مدیریت کند، یک ابزار خوبی برای تامین مالی است.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی، کاهش زمان فرایند، مشکل تامین مالی در اقتصاد ایران را برطرف نمی‌کند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه اگر بخواهیم جهش تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی اتفاق بیفتد، بزرگترین چالش اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ نرخ تامین مالی است، افزود: پیامد سیاست انقباضی افزایش نرخ است. اتفاقاتی که در سیاست پولی، مخصوصاً برای کنترل جریان ارز در بازار امسال ایجاد شد، کاملا سیاست غلطی است.

در تاریخ اقتصاد ایران در دولت قبل نیز افزایش سپرده‌های بانکی را برای اینکه این حجم از سمت بازار به سمت بازار پول که اتفاق نیفتاد، فقط ۵ واحد درصد در دولت قبل سود سپرده بانکی را افزایش دادیم. در واقع یک عدد سنگینی هزینه به نظام بانکی کشور تحمیل کردیم.

افزایش نرخ سود سپرده به ۳۰ درصد کاملا اشتباه است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: افزایش نرخ سود سپرده به ۳۰ درصد کاملا اشتباه است. به دلیل اینکه اثر آن بازار ارز کاملا منتفی است. زمانی که این اوراق تعهدی را با نرخ ۳۰ درصد منتشر می‌کنید، نرخ تامین مالی قطعاً بالای ۳۰ درصد باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بر اساس برآورد مجلس در بازار رسمی و غیر رسمی عدد‌های بسیار بالایی است. اگر مشکل نرخ تامین مالی را در حوزه فعال‌سازی بنگاه‌ها حل نکنیم، قطعا جهش تولید برای امسال تحقق پیدا نمی‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی