Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@16:59:32 GMT

طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان، دچار اما و اگر

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۲۸۱۵

طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان، دچار اما و اگر

طرح انتقال آب ازخلیج فارس یا دریای عمان به استان اصفهان اگرچه در سال ۹۹ همزمان با سایر نقاط کشور آغاز شد اما هنوز اقدام عملی برای اجرای آن انجام نشده و می طلبد که عزم و تلاش در پیشبرد آن افزایش یابد.

به گزارش قدس آنلاین،   وضعیت کم‌آبی در استان اصفهان مدت‌هاست که دیگر بر کسی پوشیده نیست و به یکی از مشکلات اساسی این خطه تبدیل‌شده است و وضعیت کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر به‌شدت بیشتر افزایش‌یافته است تا جایی که بعضی‌اوقات تأمین آب شُرب نیز با اختلال روبه‌رو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنش آبی استان اصفهان سبب خشک شدن متعدد رودخانه زاینده‌رود و افزایش پدیده‌های مخرب همچون فرونشست زمین، ریز گردها و دیگر معضلات زیست‌محیطی شده است.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند وضعیت آبی در این دیار را تا حدودی بهبود بخشد اجرای طرح‌های انتقال آب است، از همین رو اجرای طرح‌های مختلف تأمین آب در دستور کار مسوولان قرار گرفت که تأمین آب از خلیج‌فارس و دریای عمان و انتقال آن به استان‌های که بیشترین مشکلات رادارند نمونه‌ای از آن است.

با اجرای این طرح‌ها که درمجموع با لوله‌گذاری به طول سه‌ هزار و ۷۰۰ کیلومتر، آب خلیج‌فارس و دریای عمان را به هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌کند ۱۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده و بر اساس اعلام متولیان، این طرح‌ها برای ۷۰ هزار نفر ایجاد اشتغال‌ خواهد کرد.

پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز می‌شود و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند. نکته مهم‌اینکه آب استحصال‌شده در این پروژه ازنظر قیمتی در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله عمان و امارات ۲۰ درصد ارزان‌تر است.

خط نخست آب خلیج‌فارس را به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد منتقل می‌کند، چند ماه پیش  افتتاح شد،  این طرح در گام‌های یک، دو و سه به طول ۸۲۰ کیلومتر با ۱۲ باب ایستگاه پمپاژ، با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده که پتانسیل اشتغال‌زایی آن در دوران ساخت(تاریخ شروع ۱۳۹۱ و تاریخ اتمام ۱۳۹۹) ۱۶ هزار نفر برآورد شده است.

 در خط دوم، انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، پیش‌بینی و این طرح به طول یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر با ۱۸ ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌ ۴۷ هزار میلیارد تومان، اجرایی و برای ۳۰ هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ شروع این طرح امسال و تاریخ پایان آن ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌شده است.  

در خط سوم، آب خلیج‌فارس به استان‌های یزد و اصفهان منتقل می‌شود. این طرح به طول ۹۱۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده و برای ۱۴ هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ شروع این طرح امسال و تاریخ پایان آن ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌شده است.  

 در خط چهارم، انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی‌شده است.  این طرح به طول ۸۲۰ کیلومتر با ۱۱ ایستگاه پمپاژ آب با سرمایه‌گذاری ۳۹ هزار میلیارد تومان اجرایی شده و برای ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ شروع این طرح امسال و تاریخ پایان آن ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌شده است.  

همچنین اسفند سال ۹۹، قطعه ۲ خط یک انتقال آب خلیج‌فارس به سرچشمه و قطعه سه خط یک انتقال آب خلیج‌فارس به اردکان (چادرملو) به بهره‌برداری رسید.

اگرچه عملیات اجرایی این طرح از سال ۹۹ آغاز شد اما در استان اصفهان هنوز شاهد اجرای عملیات فیزیکی نبوده‌ایم، بر اساس آنچه مسوولان امر مطرح می‌کنند نبود انسجام کامل در استان و وقفه در تصمیم‌گیری‌ها سبب شده که از سال ۹۹ تاکنون عملیات صورت نپذیرد و تا حدی زمان نیز ازدست‌رفته باشد.

البته این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر فعالیت بیشتر برای اجرایی پروژه به گوش می‌رسد تا جایی که معاون امور عمرانی استانداری اصفهان گفته طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به استان متوقف نشده بلکه قوی‌تر از قبل در حال اجراست.

مهران زینلیان تصریح کرد: جلسات و مذاکرات متعددی درباره این طرح انتقال آب برگزارشده است و تغییر مدیرعامل شرکت آب صفه که وظیفه انتقال آب خلیج‌فارس به اصفهان را بر عهده دارد، سبب خواهد شد که پروژه بهتر پیگیری شود.

پیشرفت فیزیکی ناچیز در طرح انتقال به اصفهان

از سوی دیگر آنطور که سید محمود حسینی مدیرعامل سابق شرکت آب صفه اظهار داشت،  علت تأخیر در اجرای پروژه همکاری کردن  شرکت تأمین آب خلیج‌فارس به‌عنوان مجری اصلی طرح، درخواست مبالغ بسیار بالا برای تحویل آب و نبود نظارت در سطح کلان بوده است.

از سوی دیگر مدیرعامل فعلی شرکت آب صفه درباره چرایی اجرا نشدن طرح تاکنون گفت: تردید در تصمیمات استانی درباره اجرا یا اجرا نشدن طرح دلیل توقف آن بوده است.

فرهاد قادریان تصریح کرد: پس از آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به چند استان در سال ۹۹، در استان اصفهان اجماع برای اجرای این طرح و یا طرح‌های دیگر صورت نگرفت و به همین دلیل تاکنون فعالیت فیزیکی انجام‌نشده است.

وی افزود: مطالعات طرح بالای ۵۰ درصد پیشرفت دارد اما در بخش اجرا و لوله‌گذاری در بخش مربوط به استان اصفهان هنوز کار عملی انجام‌نشده است.

مدیرعامل شرکت آب صفه درباره مسیر احداث خط لوله انتقال گفت:  اگر منبع دریای عمان باشد و نهایی شود، دریای عمان - سیریک استان هرمزگان -سیرجان- کرمان- شهر بابک- شهرستان خاتم- شهرستان ابرکوه- جنوب تالاب گاوخونی در استان اصفهان و توزیع بین صنایع است و اگر خلیج‌فارس به‌عنوان منبع نهایی لحاظ شود خلیج فارس-بندرعباس- حاجی آباد استان هرمزگان-سیرجان- کرمان- شهر بابک- شهرستان خاتم- شهرستان ابرکوه- جنوب تالاب گاوخونی در استان اصفهان و توزیع بین صنایع خواهد بود.

قادریان درباره پیشرفت فیزیکی پروژه خاطرنشان کرد: اگر مسیر خط انتقال سیرجان که با بقیه استان‌ها مشترک است لحاظ شود ۲۰ درصد پیشرفت حاصل‌شده اما بخشی که مختص استان اصفهان است پیشرفت صفر درصدی دارد زیرا هیچ لوله‌گذاری انجام‌نشده است.
وی رقم برآورد هزینه و بودجه موردنیاز را حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: زمان‌بندی اجرای طرح و افتتاح پروژه در صورت تأمین اعتبار تا سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب صفه حجم انتقال آب دریا به استان ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال و مصرف آن فقط برای صنایع استان است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان کم آبی انتقال آب خلیج فارس هزار میلیارد تومان پیش بینی شده استان اصفهان ایستگاه پمپاژ استان هرمزگان طرح انتقال آب اشتغال زایی دریای عمان تاریخ شروع انجام نشده هزار نفر تأمین آب شرکت آب سال ۹۹ طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۲۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است

ایسنا/هرمزگان امام جمعه بندرعباس گفت:‌ در آستانه روز خلیج فارس قرار داریم و نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است.

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه شهرستان بندرعباس امروز (هفتم اردیبهت ماه) در خطبه‌های نماز جمعه، اظهار کرد:‌ خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی ایران نقش بی‌بدیلی دارد و استان هرمزگان به‌دلیل قرارگیری در تنگه هرمز و وجود جزایر متعدد تحت مدیریت و پشتیبانی این استان، در بهره‌برداری از این دریا باید نقش محوری و کلیدی ایفا کند.

وی با بیان این که در آستانه روز ملی خلیج فارس قرار داریم و برنامه‌ریزی برای گرامیداشت این روز و بیان نقش و جایگاه ایران در امنیت و اقتصاد خلیج فارس اهمیت ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: تحریف نام خلیج فارس از سوی جریانی فرامنطقه‌ای صورت می‌گیرد چرا که همه جهانیان می‌دانند  نام خلیج فارس مربوط به بیش از ۲ تا ۳ هزار سال پیش است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان ادامه داد: تاریخچه نام خلیج‌فارس به قبل از اسلام و حتی پیش از میلاد حضرت مسیح باز می‌گردد که در منابع اسلامی به نام خلیج فارس و دریای پارس مشهور بوده و حتی همین کشورهای عربی منطقه نیز در گذشته و حتی اکنون از این نام بهره می‌گیرند.

حجت‌الاسلام عبادی زاده با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری به عنوان معلم انقلاب اسلامی، این روز را به همه معلمان پرتلاش میهن اسلامی‌مان تبریک و تهنیت گفت و عنوان کرد: معتقدم که معلمان باید سطح خودشان را در تراز انقلاب اسلامی بالا ببرند زیرا نقش اول تحول بنیادین در نظام آموزش پرورش را معلمان دارند.

وی پیشنهاد داد با توجه به جایگاه والای مقام معلم، نام آموزش و پرورش به تربیت و تعلیم تغییر داده شود.

وی به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با کارگران نیز اشاره و اظهار کرد: کارگران کم توقع‌ترین و قانع‌ترین اقشار جامعه‌ هستند و بر مسئولان و متولیان امر واجب است تا حقوق و دستمزد این قشر پرتلاش را به نحوی اصلاح کنند که آنان در برابر تورم و مشکلات اقتصادی،‌ فشار کمتری بر این قشر وارد شود.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به تقدیم بیش از ۱۴ هزار شهید از سوی جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس، اضافه کرد: هر جا که نظام اسلامی به حضور این عزیزان نیاز داشته،‌ آنان با اقتدار و صلابت در برابر دشمن قد علم کردند و این قشر همواره همراه نظام و کشور بوده‌اند و باید جهت‌گیری مسئولان،‌ حل مشکلات این قشر باشد.

عبادی‌زاده در پایان از آحاد جامعه خواست تا کتابخوانی به‌خصوص مطالعه آثار شهید مطهری را مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • لحظات تست هدف قرار دادن ناوهواپیمابر توسط موشک ایرانی
  • لحظات تست هدف قرار دادن ناوهواپیمابر
  • همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی
  • انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم
  • پرواز پاراگلایدرها در آستانه روز ملی خلیج فارس
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است