Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمد بارکیندو» دبیرکل کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تاکید کرد تحریم‌ها علیه کشورهای تولیدکننده نفت بر پویایی اقتصاد جهانی تاثیر می‌گذارد.

به گزارش روز یکشنبه ایران اکونومیست، دبیرکل اوپک در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان تله‌سور گفت: تاثیر تحریم‌ها بسیار فراتر از محدود کردن کشورهایی است که مشمول این تحریم‌ها می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما امروز شاهد وضعیت نگران کننده اروپا به واسطه افزایش قیمت‌های گاز، مواد معدنی، زغال‌سنگ و حتی نان هستیم.

بارکیندو در دعوت از قدرت‌های جهان برای ایجاد ثبات در مواجهه با درگیری اوکراین گفت: من از این فرصت استفاده می‌کنم و از قدرت‌های جهان می‌خواهم که تسلیم نشوند. ما باید راه‌حلی برای این درگیری پیدا کنیم. گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز تنها راه برون‌رفت است.

بارکیندو با اشاره به تحریم‌هایی که ونزوئلا نیز از آن رنج می‌برد، خاطر نشان کرد: من بارها گفته‌ام که این تحریم‌ها علیه ونزوئلا (به عنوان یکی از اعضای موسس اوپک و یکی از بزرگترین ذخایر نفتی در جهان) علیه کل جامعه جهانی است.

وی افزود: این حق شهروندان است که از انرژی برخوردار باشند و در میان فقر وحشتناک انرژی که بخش‌های مختلف جهان از آن رنج می‌برند، اگر در نهایت با تحریم‌ها به کشورها حمله کنیم، نه فقط به ونزوئلا بلکه به مردم این کشور نیز حمله می‌کنیم.  

بارکیندو تاکید کرد: تحریم‌ها ظرفیت صنعت ونزوئلا را برای ایفای نقش تامین‌کننده نفت در بازار جهانی کاهش داده است. ما می‌خواهیم که به دنبال راه‌حلی برای این مشکل جدی باشند.

دبیرکل اوپک در ادامه گفت: زمانی که ونزوئلا تحت تحریم‌های ناعادلانه و شدید قرار گرفت، صنعت نفت آن ضربه خورد، تولید و صادرات آن به شدت کاهش یافت، برخی از تأسیسات کاملاً رها شدند. من دیدم که چگونه «مجتمع بارسلونا»، ارتقادهنده‌ها و واحدهای پتروشیمی را احیا کردند و وقتی پرسیدم، آن‌ها به من گفتند که دو سال طول کشید تا به این معجزه دست یابند.

دبیرکل اوپک که به ونزوئلا سفر کرده است، روز جمعه در جریان سخنرانی در مقر ریاست جمهوری ونزوئلا در کاراکاس خاطر نشان کرد: شما توانستید در مدت زمان بی سابقه، تنها در دو سال، این صنعت را احیا کنید و من دیدم که هر یک از کارخانه‌ها به خوبی کار می‌کنند، دیدم که آن‌ها چگونه تولید را از پایین‌ترین سطح به تقریبا بیش از یک میلیون رساندند و تا پایان سال به سمت تولید دو میلیون بشکه می‌رویم.

ونزوئلا یکی از اعضای موسس اوپک است و براساس گزارش ماهانه اوپک که پنجشنبه این هفته منتشر شد، تولید نفت این کشور کارائیب در آوریل (فروردین- اردیبهشت) ۶.۴ درصد نسبت به ماه مارس (اسفند- فروردین) افزایش یافت و از ۷۲۸ هزار بشکه در روز به ۷۷۵ هزار بشکه رسید.

«طارق العسیمی» وزیر نفت ونزوئلا پیشتر(اسفند ماه) از آمادگی این کشور برای افزایش تولید نفت تا دو میلیون بشکه در روز، با وجود تحریم‌های آمریکا خبر داد. وی همسو با دستور رئیس‌جمهوری این کشور تاکید کرد سال ۲۰۲۲، اهداف بزرگ اقتصادی ونزوئلا، افزایش تولید نفت و مشتقات آن، پتروشیمی و گاز است.

اوج تولیدات صنعت نفت این کشور که در سال ۱۹۷۰ میلادی به تولید روزانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه می‌رسید، همچنین در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ (تیر- مرداد) تحت تاثیر اقدامات آمریکا برای قطع کامل صادرات نفت این کشور با حجم تولیدی سال ۱۹۳۴ میلادی برابری کرد (۳۳۹ هزار بشکه در روز)؛ زمانی که جمعیت ونزوئلا، یک دهم جمعیت فعلی بود.

بارکیندو پیرامون جنگ اوکراین نیز گفت: تاکنون هیچ کمبود نفت خام در بازار جهانی نداریم، بدون تردید در نتیجه رویدادهای سیاسی از جمله درگیری های اوکراین، در بازار نفت و به طور کلی همه کالاها، نوسانات زیادی وجود دارد.  

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها علیه روسیه می‌تواند عرضه فرآورده‌های نفتی به کشورهای اروپایی و جهان را به خطر بیندازد، گفت: روسیه جزو سه صادرکننده جهان است و مسکو روزانه به طور متوسط ‌بین ۷.۵ تا ۷.۸ میلیون نفت خام صادر می‌کند. در جهان هیچ ظرفیت اضافی برای جایگزینی این صادرات ندارد.

دبیرکل اوپک در تشریح موضع این سازمان در قبال جنگ اوکراین گفت: ما به دو اصل اساسی پایبند هستیم که در سال ۱۹۶۱ در کاراکاس بر سر آن توافق شد: نخست اینکه، اوپک سازمانی است که سیاسی نیست و دوم اینکه نفت هرگز نباید سیاسی شود. ما شاهد این وقایع بوده‌ایم که دو تن از بنیانگذاران ما برای هشت سال جنگ می‌کردند و یکی دیگر از بنیانگذاران به یک کشور عضو حمله کرد و در طول این سال‌ها ما به این دو نکته پایبند بوده‌ایم.

بارکیندو در توضیح چالش‌های اوپک و تهدیدهای آمریکا نیز خاطر نشان کرد: ما همیشه سعی کرده‌ایم با آمریکا گفت‌وگو کنیم، وجود اوپک به نفع همه تولیدکنندگان نفت از جمله تولیدکنندگان آمریکایی است. هر گونه مانعی بر سر توانایی این سازمان در حفظ ثبات بر پایه مبنایی پایدار، علیه منافع اقتصاد جهانی است.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوپک ، ونزوئلا ، دبیرکل اوپک

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوپک ونزوئلا دبیرکل اوپک دبیرکل اوپک هزار بشکه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۳۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • روایت مقام سابق موساد از «زیرساخت باور نکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران»