Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدعلی مشکات روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باتوجه به کسری مخازن آب زیر زمینی، عمق برخی فروچاله ها در ابرکوه نگران کننده است و باید کشاورزان در مدیریت برداشت آب و حفاظت از این سرمایه ملی نسبت به سال های گذشته بیشتر تلاش کنند.

وی تصریح کرد: کاهش آب سفره های زیرزمینی خطرهایی مانند فرونشست زمین، فروچاله ها، کاهش حجم آب شیرین و شوری منابع را در پی دارد و هم اکنون علاوه بر این مشکلات آبدهی بیشتر چاه ها نسبت به گذشته کم و روز به روز از دبی چاه ها کاسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شورای حفاظت منابع آب ابرکوه با توجه به کاهش بارندگی سال آبی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰، تداوم حدود ۲۶ سال پدیده خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی از کشاورزان و بهره برداران خواست که به دلیل بحرانی بودن وضعیت منابع آبی این شهرستان ، برداشت این ماده حیاتی را بیشتر مدیریت کنند.

وی اظهارکرد: آبخوان های منطقه به دلیل کاهش نزولات جوی در معرض خطر قرار دارد و برای حفظ این منابع مشارکت و همکاری بیش از پیش کشاورزان و بهره برداران ضروری است.

این مسئول ادامه داد: طرح  خاموشی چاه های کشاورزی با اجرای ۳۰ روزه در سال ۱۳۹۵،  ۴۵ روزه در سال ۱۳۹۶، ۶۰ روزه در سال ۱۳۹۷ اجرا شد و  برای تنوع کشت محصولات کشاورزی ، این طرح به صورت تحویل حجمی آب در سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت .

ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد

رییس امور منابع آب ابرکوه با اشاره به خاموشی چاه های کشاورزی طی ۶ سال گذشته در فصل زمستان خاطرنشان کرد: کشاورزان و بهره برداران از ابتدای تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ با برنامه ریزی متناسب با حجم آب تحویلی میزان برداشت آب را مدیریت کردند.

وی اظهارکرد: این شهرستان یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است که با کسری مخزن حدود ۱.۱ میلیارد مترمکعب روبروست، این در حالی است که ۳۰ درصد چاه های کشاورزی استان در ابرکوه حفر و ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی شهرستان مصرف می شود.

مدیرامور منابع آب ابرکوه با بیان اینکه بهره برداران و کشاورزان سالانه از ۷۴۱ حلقه چاه فعال مجاز به برداشت حدود ۹۰ میلیون مترمکعب آب هستند، ادامه داد: برداشت بی رویه آب از گذشته تاکنون سبب شد تا دشت ابرکوه پس از دشت یزد - اردکان بیشترین کسری مخزن آب استان را داشته باشد.

 وی  با اشاره به لزوم مدیریت برداشت آب در بخش کشاورزی از سوی بهره برداران تصریح کرد: به درخواست این نهاد و با حکم مقام قضایی برداشت این ماده حیاتی از هشت حلقه چاه غیرمجاز در سال ۱۴۰۰ متوقف شده و چاههای مذکور پر و مسلوب المنفعه شدند.

شهرستان ابرکوه که یکی از قطب های مهم کشاورزی یزد است، به دلیل وجود عرصه های بیابانی در منطقه گرم و خشک و کم باران استان قرار دارد و حوزه آبریز آن در شمال استان فارس واقع است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها کشاورزی خشکسالی آبیاری ابرکوه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی خشکسالی آبیاری کشاورزی خشکسالی آبیاری ابرکوه بهره برداران منابع آب چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۴۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز کشت نیشکر در استان گفت: همه ساله ۲۹ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت نیشکر می‌رود.

او با بیان اینکه شهرستان‌های صومعه سرا و لنگرود قطب تولید نیشکر در گیلان هستند، افزود: زمان کشت این محصول از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و زمان برداشت آن در آذر ماه هر سال است و فرآوری تا دی ماه ادامه داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین تصریح کرد: نیشکرکاران در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول از هیچ‌گونه سم و کودی استفاده نمی‌کنند.

به گفته محمدی، شکر سیاه تولید شده از کیفیت و بازارپسندی مناسبی برخوردار بوده و در قالب محصول سالم عرضه می‌شود.

او همچنین گفت: استان گیلان حدود ۱۸۰ بهره بردار در زمینه کشت محصول نیشکر دارد و روش پخت شکر سیاه به صورت سنتی در کارگاه‌های محلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: سال گذشته به ازای هر هکتار ۱۴۰۰ کیلوگرم شکر خشک به ارزش اقتصادی ۹۵ میلیارد ریال تولید شد. 

محمدی تصریح کرد: شکر سیاه، دوشاب و کف شکر از جمله تولیدات نیشکرکاران با استفاده از محصول برداشت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه
  • انسداد ۱۶ حلقه  چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوند
  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید