تغییر در شورای صنفی نمایش به نفع سینماست؟
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۵۵۹۵
به گزارش همشهری آنلاین، شورای صنفی نمایش که پیش از ین چینش و ترکیب فیلمهای روی پرده را تعیین می کرد این روزها تغییر کاربری داده است. در شورای تازه ای که در سطحی کلانتر برای نمایش، توزیع و مسائلی از این دست برنامه ریزی می کند؛ نمایندگانی از همه صنوف حضور دارند چهره های ثابت قبلی که در دهه های مختلف در شورای صنفی نمایش حضور موثر داشتند، جای خود را به ترکیبی تازه داده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شورای راهبردی اکران، قرار است شکننده انحصار و روابطی باشد که پیش از این در زمینه نمایش فیلم وجود داشت. مسئله اکران به دلیل منافع اقتصادی، شاهراهی جدی و البته حاشیه ساز بود. در دولت های گذشته، تغییراتی در شورای اکران به وجود می آمد اما اساس و شاکله شورا حفظ می شد. عمده انتقادها به شورای اکران، همسویی با بعضی نهادها و تهیه کنندگان بخش خصوصی بود. افراد ثابت با منافع ثابت در شورا حضور داشته و برای اکران فیلم ها تصمیم می گرفتند، اما اکنون ودر دوره ریاست محمد خزاعی قرار است شورای راهبردی اکران، به مسئله توزیع و نمایش و سینماداری در سطحی کلان رسیدگی کند.
مسئله این است که ایده توجه به حوزه اکران به شکل تخصصی و فراتر از یک شورای چند نفره با منافع محدود، جذاب و درست است. اما با توجه به مشکلات گسترده سینمای ایران که در دوره شیوع ویروس کرونا عمیق تر و جدی تر شده است، چگونه می توان بر این مشکلات چیره شد؟ نگاهی کلان از بخش تولید فیلم به چرخه اکران بخشی از نیازی است که سینمای ایران آن را فراموش کرده است. اعضای شورای راهبردی اکران، قرار است نماینده همه صنوف، همه فعالان سینما و صدای جمعیتی باشند، که سالهاست در اکران با درهای بسته مواجه شده اند. اگر شورای راهبردی اکران به اهدافی که دارد برسد، یکی از جدی ترین مسائل اکران و سینماگران حل خواهد شد و نمره مثبت در کارنامه محمد خزاعی و تیم سازمان سینمایی ثبت می شود.
بحران هایی نظیر تاخیر در اکران «لامینور» که با مدیریت سازمان سینمایی حل شد، با درایت و توان مدیریتی یک شورای حرفهای و آشنا به مختصات سینما شکل نمیگیرد و پیش از شکل گیری و رسانهای شدن حل و فصل میشود. آیا شورای راهبردی اکران چنین هوشمندی و درایتی دارد؟ باید منتظر ماند و خروجیهای این شورا را دید.
کد خبر 676625 برچسبها سینمای ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۵۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
فیلم مست عشق در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
مست عشق در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است. ساعت ۵ عصر تا ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۴۲ هزار مخاطب داشت و از آنجایی که این فیلم تا ساعت ۴ بامداد روز شنبه، اکران فوقالعاده داشت، توانست سرجمع ۵۸ هزار مخاطب داشته باشد.
مست عشق در شرایطی این عنوان را در میان آثار یک دهه اخیر از آن خود کرده که احتمالا توانسته رکورد نمایش روز نخست سینمای پس از انقلاب را نیز بشکند که این ادعا با توجه به در دسترس نبودن آمار دقیق تعداد مخاطبان روز نخست فیلمهای دهههای ۶۰ تا ابتدای ۹۰، نمیتواند چندان دقیق باشد.
طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود، ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است.
دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.
استقبال ۵۱ هزار نفری مخاطبان در روز نخست نمایش این فیلم در شرایطی رقم خورد که تمساح خونی به عنوان پرفروشترین فیلم امسال سینماهای کشور، طی روز گذشته، ۲۰ هزار مخاطب داشت و سال گربه نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷ هزار مخاطب جذب کند.
این میزان استقبال سبب شد تا سینماها برای روز گذشته، میزبان ۱۱۰ هزار مخاطب با ۷ میلیارد تومان فروش باشند که یک آمار قابلقبول برای گیشه چهارشنبه به حساب میآید.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر