Web Analytics Made Easy - Statcounter

تشخیص سرطان لوزالمعده (پانکراس) ممکن است دیرهنگام باشد زیرا این بیماری اغلب در مراحل بعدی کشف می شود، زمانی که درمان آن دشوارتر است.

 اکنون نتایج یک مطالعه جدید امیدی برای تشخیص زودهنگام دارد و به ارتباط بین بیماری سنگ کیسه صفرا و آدنوکارسینوم مجرای پانکراس پی برده است.

محققان دریافتند بیمارانی که مبتلا به سرطان پانکراس تشخیص داده شده بودند، شش برابر بیشتر از بیماران بدون سرطان در طول یک سال قبل از تشخیص، سنگ کیسه صفرا داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر «ماریانا پاپاژورج»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی بوستون، گفت: «اگر بیمار مبتلا به سنگ کیسه صفرا سابقه خانوادگی سرطان لوزالمعده داشته باشد، پزشک باید احتمال ابتلاء به سرطان پانکراس را در نظر بگیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «این مطالعه همچنین نشان داد بیمارانی که بیماری سنگ کیسه صفرا و سرطان لوزالمعده داشتند بیشتر در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند و همچنین احتمال بیشتری دارد که تحت جراحی درمانی قرار گیرند.»

در این مطالعه، محققان از سوابق سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ استفاده کردند و ۱۸۷۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پانکراس را با حدود ۱۰۰ هزار بیمار در سال مقایسه کردند.

این تیم دریافت که ۴.۷ درصد از مبتلایان به سرطان پانکراس در سال قبل از تشخیص سرطان شأن، تشخیص بیماری سنگ کیسه صفرا داشته اند. حدود ۱.۶ درصد کیسه صفرایشان برداشته شده بود.

در مقابل، در افرادی که تشخیص سرطان نداشتند، تنها ۰.۸ درصد تشخیص سنگ کیسه صفرا داشتند و ۰.۳ درصد کیسه صفرایشان برداشته شده بود.

پاپاژورژ توضیح داد: «ما نتوانستیم رابطه علّی و معلولی را تعیین کنیم، اما یک فرضیه این است که سنگ صفرا باعث التهاب در ناحیه لوزالمعده می‌شود، این التهاب مزمن ممکن است در نهایت منجر به دیسپلازی و سپس سرطان شود.»

محققان نمی‌گویند که بیماری سنگ کیسه صفرا باعث سرطان پانکراس می‌شود فقط درصد کمی از مردم هر دو را دارند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بیماری سنگ کیسه صفرا سرطان پانکراس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۶۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حسن شیخی، گفت:همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح و تماس با امعاء و احشاء آلوده منتقل می‌شود. 

وی اظهارداشت: بنابراین کشتار دام‌ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان ابرکوه، ادامه داد:گوشت دام‌های ذبح شده، باید ۲۴ ساعت و امعاء و احشای دام ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری شود تا با تغییراتی که پس از مرگ در بافت لاشه اتفاق می‌افتد این ویروس از بین برود، لذا از شهروندان خواست تا گوشت موردنیاز خود را از واحد‌های تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت دار استفاده کنند.

وی در پایان از دامداران خواست در صورت مشاهده کنه از له کردن آن با دست به شدت پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟