Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@21:13:38 GMT

کتاب «ترجمه و شرح حدیث کساء» به نمایشگاه کتاب رسید

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۶۵۸۵

کتاب «ترجمه و شرح حدیث کساء» به نمایشگاه کتاب رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «ترجمه و شرح حدیث کساء» به نمایشگاه کتاب رسید. آیت الله سید عباس اسلامی کاشانی مؤلف کتاب «ترجمه و شرح حدیث کسا» درباره این کتاب اظهار داشت: این اثر، ابعاد شخصیتی خمسه طیبه (ع) را از منظر حیات عارفانه ایشان بررسی می‌کند و درحقیقت، با هدف معرفی فضائل و بیان بلندای وجود ایشان نگارش یافته که بیانگر واقعی و مناسبی برای ذیل دامان هستی آنان می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته تنها چشمی بینا و زبانی گویا که از جان صاف و قلبی پاک تراوش کرده، شهودشان را آسان و تعریف شأن را روان می‌سازد و این نیز از مواهب عالیه الهی در این نوشتار بوده است.

وی با اشاره به هدف این پژوهش گفت: برخی، ناآگاهانه در میان مسلمانان درباره تعالیم دینی، شبهه می‌افکنند و بی جهت تولید شبهه می‌کنند و از این راه، مردم را از آموزه‌های حیات بخش محروم می‌کنند، از این رو امیر مؤمنان حضرت علی (ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه در وصیت خویش به فرزندش یادآور می‌شود که پس بکوش تا جست و جوی تو در درک کردن و دانستن باشد، نه به شبهه‌ها درافتادن و جدال را بیشتر کردن. در همان نامه ۳۱ حضرت می‌فرماید: اگر کسی که نمی‌داند سکوت کند، اختلاف از میان می‌رود. همچنین مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب وسایل الشیعه از پیامبر اعظم (ص) روایتی نقل می‌کند: هر گاه ظاهر شد بدعت‌ها (سخنان یا عقاید یا اعمال خود درآورده بی استناد به کتاب خداوند یا سنت پیغمبر (ص) یا گفتار وصیش) کسی که دانای به این بدعت است، باید علم و دانش خود را آشکار سازد؛ چنان چه اگر آشکارا اعلان به این بدعت نکرد، دوری از رحمت خدای بر همچو عالمی باد.

مؤلف کتاب «ترجمه و شرح حدیث کساء» به بیان ساختار این پژوهش (بخش‌ها و فصول) پرداخت و تصریح کرد: این اثر در ۲۴۰ صفحه در یک پیش گفتار و مقدمه و در دو فصل تألیف شده است؛ فصل اول تحت عنوان «سیمای اهل کساء» در قرآن و روایات است که از میان آیات قرآن سیمای اهل بیت (ع) می‌درخشد که از باب نمونه به آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری که صاحب تفسیر «مجمع البیان» شأن نزولی برای آیات ۲۳ تا ۲۶ این سوره از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل نموده و سپس به نقد سخن «آلوسی» مفسر معروف در تفسیر «روح المعانی» رفته که وی به صورت ایرادی بر شیعه، مطرح کرده و در خصوص آیه مبارکه تطهیر سه نکته‌ی اساسی بیان نمودیم و نیز به تفسیر آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران، آیه مباهله پرداخته شده است. سپس به سیمای اهل کساء در روایات به تبیین وضع فرهنگی و سیاسی بعد از پیامبر (ص) و نزول آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده (نزول آیه ولایت) و حدیث جابر بن عبدالله انصاری و حدیث منزلت و حدیث غدیر و تفسیر آیه سه سوره مائده و «حدیث ثقلین» و تاریخ (پیدایش نام شیعه) و چگونگی رابطه آن با اسلام و بیان ممنوعیت از نوشتن احادیث پیامبر اکرم (ص) و پیدایش مسائل جدید با گسترش دنیای اسلام و تحریف در اندیشه‌های اسلامی و جعل احادیث و بیان نمونه‌ای از احادیث مجعول اشاره شده است.

وی در خصوص فصل دوم این کتاب افزود: در این فصل به بررسی محتوای «حدیث شریف کساء»، چگونگی وقوع ماجرای کساء، تعدد وقوع ماجرای حدیث کسا و بررسی سند حدیث شریف حدیث کساء در منابع عامه و امامیه و نقد «منتقدان حدیث کسا» و بررسی «فرمایشات محدث قمی (ره) درباره تصرف در مفاتیح‌الجنان» و نظر محدث قمی (ره) راجع به «اسناد حدیث شریف کساء» و همچنین اتقان حدیث شریف کساء از منظر علم رجال و بیان قاعده تسامح در ادله سنن و اخبار من بلغ و حرمت ردّ روایات و در خاتمه متن معروف حدیث شریف کساء و ترجمه آن به زبان فارسی و زبان انگلیسی برای استفاده عالمان فرهنگ‌های دیگر برای موشکافی محتوای بلند حدیث کسا جهت فراخوان پرداخته شده است.

کد خبر 5490291 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: قرآن نهج البلاغه شیعه معرفی کتاب قرآن قرآن کریم نشست علمی مهرواره هوای نو سازمان تبلیغات اسلامی ایران حجت الاسلام محمد قمی انقلاب اسلامی ایران شیعه فرهنگ و ارشاد اسلامی مقام معظم رهبری انقلاب محمد مهدی اسماعیلی فعالیت های قرآنی حدیث شریف کساء حدیث کساء

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۶۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان در قالب کتابی به دو زبان زنده دنیا ترجمه شده و در اختیار سرمایه‌گذاران و تجار قرار می‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی جعفری با اشاره به نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نمایشگاه ایران اکسپو 2024، اتفاق بی‌نظیر همدلی و همراهی بخش خصوصی و دولتی را شاهد هستیم. 

وی تصریح کرد: از روز گذشته که نمایشگاه افتتاح شد، نشست‌های دو جانبه‌ای بین بخش خصوصی خراسان جنوبی و دیگر استان‌ها برگزار شده که نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشته است. 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به حضور 84 کشور دنیا در این نمایشگاه گفت: حضور هیئت‌هایی از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، کانادا، ترکیه و... در پاویون خراسان جنوبی با مذاکره‌های خوبی همراه بود. 

جعفری به حضور نماینده وزارت خارجه در استان در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برای استفاده حداکثری از حضور هیئت‌های تجاری و کنسولی برنامه‌ریزی شده است. 

وی از حضور هیئت مدیره اتاق بازرگانی و اتاق تعاون استان در نمایشگاه خبر داد و ادامه داد: برقراری ارتباط با تجار و سرمایه‌گذاران دیگر استان‌ها و حتی در حوزه بین‌المللی هم در دستور کار است. 

به گفته وی؛ نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران اکسپو 2024، فرصت مناسبی برای عرضه و معرفی تمام ظرفیت‌های استان به ویژه سه زنجیره ارزش گوهرسنگ‌ها، زرشک و بنتونیت است. 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: 110 فرصت اقتصادی خراسان جنوبی در قالب کتابی به دو زبان زنده دنیا ترجمه شده و در اختیار سرمایه‌گذاران و تجار قرار می‌گیرد. 

جعفری ادامه داد: زنجیره‌های ارزش استان (گوهرسنگ‌ها، زرشک و بنتونیت) هم به 5 زبان ترجمه شده‌اند. برای کتاب‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری و زنجیره‌های ارزش استان بارکد -رمزینه - تعریف شده است و این رمزینه‌ها دسترسی افراد به اطلاعات کامل و جامع درباره ظرفیت‌های استان را تسهیل می‌کند. 

به گفته وی؛ 40 شرکت سرمایه گذاری در حوزه زنجیره‌های ارزش و 60 هیئت تجاری از خراسان جنوبی در این نمایشگاه حضور دارند. 

انتهای پیام/252/

دیگر خبرها

  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج