Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: در سال گذشته به 687 شرکت دانش بنیان مبلغ 12 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم و هم اکنون دو شعبه مخصوص برای مشاوره و ارائه خدمات و تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در تهران راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا محمدرضا فرزین بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه راه‌اندازی شعبه تخصصی شرکت‌های دانش بنیان‌ اعلام کرد: در سال گذشته به 687 شرکت دانش بنیان مبلغ 12 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم و هم اکنون دو شعبه مخصوص برای مشاوره و ارائه خدمات و تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در تهران راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان چون کسب و کار متفاوتی دارند در ابتدای کار با خطرات زیادی مواجه هستند اما بعد از اینکه به مرحله بلوغ رسیدند، ریسک و خطر آنها کاهش پیدا می‌کند اما قبل از آن نظام بانکی باید برای ارائه مشاوره و تامین مالی در کنار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرند، اغلب این شرکت‌ها از حسن شهرت برخوردار هستند و معمولا شرکت‌های ‌جوان هستند.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی اظهار داشت: هدف اصلی شعبه‌های تخصصی آنلاین پلاس این است که مشاوره و خدمات به شرکت‌های دانش بنیان ارائه کند و روش‌های تامین مالی متناسب با آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ استفاده کند. برخی از این روش‌ها صندوق‌های خطرپذیر یا VC هستند و برخی نیز صندوق‌های CVC هستند و مراحل تکاملی روش تامین مالی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

به گفته فرزین شعبه‌های تخصصی آنلاین برای شرکت‌های دانش بنیان در حکم مشاوره و کمک به تامین مالی دارند و با الگوهای پویا برای تامین مالی مشارکت می‌کنند. قرار است رویه‌ها ساده، تخصصی و در زمان کوتاه باشد. در کشور ما ایده زیاد است اما تبدیل ایده به محصول تجاری باید بیشتر شود که این امر نیاز به تامین مالی دارد.

مدیرعامل بانک ملی این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که با توجه به گستردگی شعب خارج از کشور حتی تامین مالی ارزی هم برای شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود.

وی در مورد کاهش شعب بانک ملی گفت: بانک ملی از 3200 شعبه به 2800 شعبه کاهش یافته، اما بانک ملی  بالاخره باید در همه جای کشور حضور داشته باشد.

* افزایش مراجعه ابربدهکاران بانکی برای تسویه‌حساب

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در مورد مراجعه بدهکاران کلان بانکی بعد از اعلام اسامی ابربدهکاران گفت: مراجعه شرکت‌های بدهکار بزرگ بیشتر شده است، اما دقیق الان ندارم، اما بسیاری از این شرکت‌ها در حال مذاکره با بانک و تسویه حساب بدهی‌شان هستند.

* راه نجات اقتصاد کشور از طریق شرکت‌های دانش بنیان می‌گذارد

در این مراسم علیرضا دلیری، دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز گفت: راه نجات اقتصاد کشور از طریق شرکت‌های دانش بنیان می‌گذارد و عملکرد شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد مناسب بوده است. در کرونا یکی از مواردی که باعث مهار آن شد، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان بود.

دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: ایران در تولید علم رتبه شانزده جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد، اما در مرحله تبدیل علم به محصول شاخص خوبی در سال 2014 نداشتیم. رتبه ایران 120 بود که یکی از دلایل بالا بودن آن بروکراسی اداری و ضعف بستر حمایتی و فرایندهای سختگیرانه بود. خوشبختانه در چند سال گذشته شاخص ایران به رتبه 60 ارتقا یافته است.

دلیری اضافه کرد: نهاده‌های تامین مالی در اقتصاد شامل بازار پول، بازار سرمایه و بیمه‌ها هستند که برترین آن بانک‌ها بودند. از سال 92 که در معاونت علمی و فناوری حضور پیدا کردیم به هر بانکی که زنگ می‌زدیم، ابتدا می‌گفتند چه مبلغی می‌آورید تا به شرکت دانش بنیان وام بدهیم. چون این شرکت‌ها ریسک پذیر بودند و سرمایه‌گذاری در آن به سختی انجام می‌شد.

وی افزود: در حال حاضر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان با هم مسابقه می‌گذارند. همچنین در فناوری‌های نوین فضایی شکل گرفته است که فین‌تک‌ها فعال شده‌اند و در زمینه دیجیتالی کردن فرایندها قدم‌های خوبی برداشته شده است. افق‌ آینده در اختیار فینتک‌ها و بعد از آن در اختیار لینتک‌ها قرار می‌گیرد.

دستیار معاونت معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: شعبه‌های بانک در دورترین نقطه‌ها هم باید همان خدمات و اطلاعاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌ بدهند که یک شعبه در تهران ارائه می‌کند و معاونت علمی و فناوری آمادگی دارد در کنار شبکه بانکی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند و می‌خواهیم با همکاری بانک مرکزی در سال تولید دانش بنیان خدمت تسهیل‌گرانه به شرکت‌های دانش بنیان ارائه  کنیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جهان شاخص علمی و فناوری کسب و کار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور شرکت های دانش بنیان شرکت های دانش بنیان علمی و فناوری شرکت ها تامین مالی بانک ملی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۷۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟

به گزارش پارس نیوز ، سیداحسان خاندوزی در آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین (سپامی) اظهار کرد: برجسته کردن ابزارهایی مثل برات الکترونیک و رساندن این پیام مهم است؛ زیرا فعالان اقتصادی باید بدانند که مسیرهای جدیدی در این زمینه ایجاد شده است.

وی افزود: با محدودیت هایی که در کنترل ترازنامه بانک ها وجود دارد چاره ای نیست جز اینکه ما بتوانیم مسیرهای جایگزین را برای زنجیره تامین مالی بگشاییم. در غیر این صورت تولید هم در این تنگنای پولی دچار انقباض خواهد شد که با شرایط سال های اخیر در تعارض است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: عده ای گمان می کردند رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ به دلیل آنکه قبل از آن با کرونا مواجه بودیم است اما سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز این رشد ادامه پیدا کرد. ابزارهایی مثل برات الکترونیک در این مسیر باید وزن بیشتری داشته باشند. مسیرهای جدید نیازمند هماهنگی های جدیدی هم هستند. اگر کمک مجموعه شبکه بانکی، همکاری قوه قضاییه و بانک مرکزی نبود حتما امروز رونمایی از این ابزار رخ نمی داد. در توسعه این ابزارها نیز نیازمند این اقدامات هماهنگ هستیم.

خاندوزی با بیان اینکه امسال به عنوان اولین سال برنامه هفتم توسعه باید سهم تامین مالی بخش های مختلف مشخص شود گفت: طرح «تامین مالی تولید و زیرساخت» که اخیرا در مجلس در حال تصویب و ابلاغ است می‌تواند در زمینه این دست ابزارها و نهادها نقش هماهنگ کننده بیشتری را ایفا کند.

وی تصریح کرد: باید فعالان اقتصادی بتوانند از این ابزارها استفاده کنند. در این زمینه به کمک رسانه‌ها نیاز داریم تا به روش های جدید تامین مالی دسترسی پیدا کنیم. البته ابزارها تاثیر بلندمدت خود را نیز دارند و اثر خود را بر متغیرهای اصلی بانکی و پولی کشور ایجاد می‌کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امروزه ضمانت در ایران وزن چندانی نسبت به کشورهای توسعه یافته ندارد، گفت: این نشان می دهد ما در این موضوع مجال و فرصت زیادی برای افزایش ابزارها داریم. دوستان بانک مرکزی هم کمک کنند تا هریک از بانک ها هدف گذاری کنند که چقدر از تامین مالی آنها امسال از طریق ابزارهای جدید باشد. هرقدر بانک ها از ابزارهای جایگزین استفاده کنند مشمول مشوق های بییشتری شوند.

خاندوزی بیان کرد: تلاش ما در سال گذشته این بود که بخشی از عقب ماندگی های نظام تامین مالی را جبران کنیم که دسترسی به این هدف نیز نیازمند تلاش جمعی است. سرمایه بانکهای تحت مدیریت دولت از ۴۷ هزار میلیارد تومان به ۹۸ هزار میلیارد تومان به ۱۴۰۱ رسیده بود. سال گذشته به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. طی دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانکهای تحت مدیریت دولت افزایش داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته ۱۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون خرد بدون ضامن توسط بانک ها پرداخت شده است.

در این نشست همچنین رحمت‌الله اکرمی ـ رییس خزانه داری کل کشور - گفت: در تامین سرمایه در گردش در تخصیص اوراق و سرمایه‌ها سعی کرده‌ایم که درست عمل کنیم تا شاهد رشد و ثبات اقتصادی باشیم. در بحث برات الکترونیکی، توجه به مدیریت ریسک بسیار حائز اهمیت است و دائما مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: از طریق برات الکترونیکی سعی کردیم که نقش واسطه ها را کمرنگ کنیم و حلقه های ریسک را از بین ببریم. وقتی خزانه داری برات توزیع می شود به معنای آن است که هیچ ریسکی وجود ندارد.

در ادامه نیز علی روحانی ـ معاون وزیر اقتصاد - اظهار کرد: یکی از ابزارهای مورد استفاده در برات الکترونیک، ابزار گام است که سال گذشته توسعه جدی پیدا کرد و امیدواریم سال جاری اقبال بیشتری درخصوص این ابزارهای جدید داشته باشیم.

وی افزود: این ابزارها هم کارکرد و هدایت اعتبار را تسهیل می‌کند و هم به کنترل نقدینگی و کاهش رشد نقدینگی می‌انجامد.

منبع : ایسنا

دیگر خبرها

  • محکومیت مالی برای قاچاق سوخت در جنوب سیستان و بلوچستان
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • جریمه نمایندگی فروش خودرو به دلیل گرانفروشی
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ‌خدمات مالی به متقاضیان صندوق پژوهش و فناوری زنجان