Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@08:20:45 GMT

آر تی: آیا غرب بدون نفت روسیه دوام می آورد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۸۳۰۰

آر تی: آیا غرب بدون نفت روسیه دوام می آورد؟

شبکه آر تی در تحلیلی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: اتحادیه اروپا و انگلیس به تازگی در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، طرح‌هایی را برای ممنوعیت کامل خرید نفت از روسیه تا پایان سال اعلام کردند. واشنگتن هم قبلا ممنوعیت کامل واردات نفت روسیه را اعلام کرده است. در عین حال مسکو، هشدار داده است که قطع نفت خام این کشور «عواقب فاجعه بار برای بازار جهانی» خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که محمد بارکیندو، رئیس سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، هم آن را تایید کرده است. وی اخیرا به مقامات اتحادیه اروپا هشدار داد تامین جبران حجم نفت ممنوع شده از روسیه در کشور‌های مقصد غیر ممکن خواهد بود. روسیه سومین تولید کننده بزرگ نفت جهان و دومین صادر کننده بزرگ نفت در جهان است. در بحبوحه نگرانی‌های جهانی از بحران بلند مدت انرژی، کشور‌های غربی به دنبال تامین این نیاز از منابع جایگزین هستند.

نروژ

نروژ با تامین ۸ درصد از نفت وارداتی اتحادیه اروپا در مقابل ۲۷ درصد واردات این کشور‌ها از روسیه تا سال ۲۰۲۱، دومین تامین کننده بزرگ نفت اروپا پس از روسیه است. این کشور حدود ۴ میلیون بشکه نفت در روز به خطوط لوله انتقال نفت پمپ می‌کند و پیش بینی می‌شود که تولید خود را تا سال ۲۰۲۴ تا ۹ درصد افزایش دهد. این کشور در ماه مارس اعلام کرد که مجوز‌های جدیدی را برای حفاری نفت و گاز، از جمله در مناطقی از قطب شمال که قبلاً کشف نشده بود، صادر خواهد کرد. با این حال، در مقیاس وسیع تر، تولید نروژ تنها ۲ درصد از کل تقاضای جهانی نفت خام را تشکیل میدهد و این بدان معناست که این کشور بازیگر کوچکی در این زمینه است. در همین حال، مکان‌های حفاری جدید برای اکتشاف و توسعه، زمان بر هستند، در حالی که اروپا زمان لازم را در اختیار ندارد.

قزاقستان

این جمهوری شوروی سابق دارای بزرگترین ذخایر اثبات شده نفت در منطقه دریای خزر است. بیشتر صادرات نفت خام این کشور به اروپاست و حدود ۶ درصد از واردات نفت این قاره را تشکیل می‌دهد. با این حال، قزاقستان برای صادرات بیشتر نفت خام خود از طریق خط لوله از میادین نفتی غرب خود از طریق جنوب روسیه به پایانه نفتی این کشور در دریای سیاه متکی است. این موضوع این سوال را ایجاد می‌کند که آیا نفت قزاقستان در صورت ارسال از طریق روسیه، اجازه ورود به اروپا را خواهد داشت یا خیر؟

نیجریه

این کشور هم یکی از تامین کنندگان نفت اروپا به شمار میآید و حدود ۶ درصد از نیاز‌های نفتی این قاره را پوشش می‌دهد. نیجریه قبلاً به آمریکا نفت صادر می‌کرد، اما بعد از آنکه کانادا تولید نفت خود را افزایش داد، جایگزین این کشور شد. نیجریه ذخایر ثابتی معادل ۲۳۷.۳ برابر مصرف سالانه خود دارد. با این حال، این کشور به دلیل فقدان پالایشگاه‌های کاربردی با مشکل مواجه است و در حال حاضر نفت پالایش شده، بیشترین بخش واردات نیجریه (حدود ۱۷ درصد) را تشکیل می‌دهد. این امر ممکن است بدان معنا باشد که این کشور در حالی که مخازن داخلی اش خالی هستند به سختی قادر به تمرکز بر روی افزایش صادرات نفت خام خود خواهد بود.

خاورمیانه

کشور‌های خاورمیانه نزدیک به نیمی از ذخایر اثبات شده نفت جهان و بیشترین ظرفیت تولید مازاد را در اختیار دارند. با این حال، سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت‌ها، درگیری‌های سیاسی و در مورد ایران تحریم‌ها ممکن است در توانایی منطقه برای کمک به زمانی که غرب نفت روسیه را از دست می‌دهد، مشکل ایجاد کند. به عنوان مثال، عربستان سعودی و امارات عربی متحده بیشتر ظرفیت تولید مازاد اوپک را تشکیل می‌دهند. اما عربستان سعودی بار‌ها درخواست‌های آمریکا را برای افزایش تولید فراتر از توافق اوپک پس از فراگیری کووید-۱۹ رد کرده است. تحلیلگران می‌گویند که بعید است دو کشور به دلیل ترس از دست دادن خریدار اصلی منطقه یعنی چین، مسیر ارسال محموله‌های نفتی خود را از آسیا به اروپا منحرف کنند. کارشناسان می‌گویند عراق و لیبی می‌توانند تولید خود را افزایش دهند، اما مشکلات سیاسی داخلی این امر را بعید می‌کند. این موضوع باعث می‌شود نفت ایران با این حال که این کشور به طور کامل به افزایش تولید نفت مجهز است، همچنان تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار داشته باشد و تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی همچنان بی‌ثمر باقی بماند.

برزیل

برزیل یازدهمین صادرکننده بزرگ نفت جهان است و اخیراً آمریکا از این کشور درخواست کرد تا تولید نفت خود را افزایش دهد. این درخواست به دلیل افزایش شدید قیمت بنزین در آمریکا پس از اعلام ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی آن کشور صورت گرفت. اگرچه نفت روسیه تنها ۸ درصد از واردات نفت خام آمریکا را تشکیل می‌داد، اما عدم اطمینان در مورد عرضه، باعث افزایش قیمت‌های داخلی نفت در آمریکا شده بود. با این حال، برزیل درخواست واشنگتن را رد کرد. پتروبراس شرکت نفت دولتی این کشور، اعلام کرد که سطح خروجی‌های نفت این کشور را استراتژی تجاری تعیین می‌کند، نه ملاحظات دیپلماتیک. همچنین مشخص شد که افزایش تولید قابل توجه در کوتاه مدت به لحاظ لجستیکی امکان پذیر نیست.

ونزوئلا

واشنگتن همچنین به ونزوئلا، که دارای بزرگترین ذخایر اثبات شده نفت در جهان است، نزدیک شد و به کاهش برخی از تحریم‌ها بر این کشور در ازای افزایش صادرات نفت به آمریکا متعهد شد. با این حال، بعد گزارش شد واشنگتن از این پیشنهاد که می‌توانست صادرات نفت ونزوئلا را حداقل ۴۰۰ هزار بشکه افزایش دهد، عقب نشینی کرد.

آمریکا

آمریکا با تولید حدود ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز از دسامبر ۲۰۲۱ به این سو تولید کننده برتر نفت خام در جهان است. با این حال، این کشور با مصرف ۲۰ درصد از نفت جهان که آن را وارد می‌کند، بزرگترین مصرف کننده نفت جهان هم به شمار می‌آید. آمریکا به طور بالقوه می‌تواند تولید و فروش بیشتر نفت خام خود به اروپا را افزایش دهد، اما نفت آمریکا بسیار سبک بوده و برای تولید سوخت دیزل و بنزین مورد نیاز بازار، هم در آمریکا و هم در اروپا، مناسب نیست.

کانادا

کانادا پنجمین تولید کننده بزرگ نفت در جهان و دارای سومین ذخایر اثبات شده نفت جهان است. با این حال، این کشور دارای ظرفیت خط لوله و زیرساخت‌های صادراتی محدودی است و تقریبا تمام نفت خود را با قیمت‌های پایین به بازار آمریکای شمالی ارسال میکند. در ماه مارس، وزیر منابع طبیعی کانادا نسبت به افزایش صادرات نفت برای کمک به حل بحران انرژی در اروپا متعهد شد، اما با توجه به اینکه تولید نفت درغرب کانادا در حال حاضر به رکورد کم سابقه خود در زمستان سال گذشته رسیده است، در مورد اینکه کانادا تا چه میزان می‌تواند نفت اضافی صادر کند، نگرانی‌هایی وجود دارد.

طبق گزارش ها، کانادا می‌تواند فقط حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت خود را افزایش دهد و این میزان به آمریکا برای جبران کمبود روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت وارداتی اش از روسیه کمک ناچیزی می‌کند و هیچ چارچوب زمانی روشنی برای این که کانادا تا چه زمانی می‌تواند این میزان نفت را ارائه کند، وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بحران انرژی اروپا تحولات اوکراین تحریم روسیه منابع انرژی ذخایر اثبات شده نفت کننده بزرگ نفت خود را افزایش صادرات نفت افزایش دهد واردات نفت نفت خود تولید نفت نفت روسیه نفت جهان کشور ها نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۸۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهپاد‌ انتحاری ایرانی ، ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین

به گزارش صدای ایران از یورونیوز، سرگرد ایلیا یولاش سخنگوی نیروی هوایی اوکراین می‌گوید نمی‌تواند روزی را بدون صدای پهپاد‌های «انتحاری» ایرانی  به یاد بیاورد.

به گفته وی از ماه اوت سال ۲۰۲۲ سربازان اوکراینی که با روسیه می‌جنگند مجبور شده‌اند با هواپیما‌های بدون سرنشین ایرانی معروف به «شاهد» مبارزه کنند؛ پهپاد‌هایی که به هنگام اصابت «همه چیز را نابود می‌کنند.»

آقای یولاش به یورونیوز می‌گوید: «اگر یک پهپاد شاهد به ساختمانی قدیمی و پر از آدم برخورد کند، آن را کاملاً ویران خواهد کرد.»

پهپاد‌های شاهد در حمله اخیر ایران به خاک اسرائیل نیز مورد استفاده قرار گرفتند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «صدای پهپاد‌های شاهد، این ابزار‌های وحشت، در آسمان خاورمیانه و اروپا یکسان است».

او اضافه کرد: «این صدا باید به عنوان زنگ خطری برای جهان آزاد باشد و نشان دهد که تنها اتحاد و عزم ما می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد و از گسترش وحشت در سراسر جهان جلوگیری کند.»



پهپاد شاهد چیست؟

پهپاد‌های شاهد، هواپیما‌های بدون سرنشین یکبار مصرف، دوربرد و دارای مهمات هستند. تا زمانی که اپراتور این پهپاد‌ها هدفی را برای منفجر کردن انتخاب کند، آنها می‌توانند در اطراف یک منطقه چرخ بزنند.

مقامات رسمی اوکراین می‌گویند چند نوع پهپاد شاهد وجود دارد که توسط روسیه در اوکراین استفاده می‌شود. از این مدل‌ها می‌توان به شاهد ۱۳۶ و شاهد ۱۳۱ اشاره کرد که پیشتر توسط ایران ساخته شده‌اند.

با این حال گفته می‌شود روس‌ها نام مدل جدید این پهپاد را به دلیل استفاده در اوکراین به «Geran-۲» تغییر داده‌اند، هرچند مشخص نیست تعداد آنها چقدر است.

جان هاردی، معاون بخش روسیه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، می‌گوید: «پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ با سر جنگی ۴۰ کیلوگرمی برای روسیه جهت تخریب زیرساخت‌های حیاتی و دفاع هوایی اوکراین ارزان و مفید بوده‌اند.»

آقای هاردی می‌گوید قیمت ارزان به این معنی است که روس‌ها احتمالاً ۵۰ هزار دلار برای هر عدد از آنها می‌پردازند. این در شرایطی است که یک گزارش نیویورک تایمز به نقل از کارشناسان، قیمت آنها را تنها ۲۰ هزار دلار برآورد کرده است.

اولین حمله در کی‌یف با این پهپاد‌ها در ماه اوت ۲۰۲۲، چهار کشته برجا گذاشت و از آن زمان تا کنون سربازان اوکراینی در خط مقدم با شاهد‌ها درگیر بوده‌اند.

در یک گزارش اطلاعاتی ایالات متحده در اواسط سال ۲۰۲۲ آمده است: «پس از ته کشیدن شدید ذخایر مهمات هدایت دقیق روسیه در ماه‌های آغازین جنگ، ایران پهپاد‌هایی را برای پشتیبانی از مسکو جهت حمله به اوکراین در اختیار این کشور قرار داد.»

ایلیا یولاش می‌گوید روس‌ها به صورت گروهی از پهپاد‌ها استفاده می‌کنند و آنها را در جهات مختلف به کار می‌گیرند تا سیستم دفاع هوایی اوکراین را «خسته کنند». وی اضافه کرد: «آن‌ها همچنین ممکن است پنج روز از این پهپاد استفاده کنند و [در]روز ششم، نوع دیگری از پهپاد را پرتاب کنند.»

یوری ایهنات، که پیش از این در نیروی هوایی اوکراین خدمت کرده است، به رسانه ایندیپندنت کیف می‌گوید که پهپاد‌های شاهد معمولاً در امتداد بستر رودخانه‌ها و جاده‌ها حمله می‌کنند، زیرا برای رادار ضدهوایی اوکراین دشوارتر است که پهپاد‌ها را بر فراز آب تشخیص دهد و ردیابی کند. همینطور صدای پهپاد‌ها با صدای عبور خودرو‌ها خنثی می‌شود و به همین خاطر جاده‌ها مسیری بهتر برای آنها محسوب می‌شوند.

اوکراین به مرور زمان رادار‌های مختلفی را برای ردیابی نحوه عبور پهپاد‌ها از حریم هوایی خود به خدمت گرفته و با استقرار یک «واحد آتش سیار» از لیزر و استینگر برای سرنگونی پهپاد‌ها استفاده می‌کند.



آقای یولاش با بیان اینکه امروزه تقریباً تمام پهپاد‌های پرتاب‌شده به وسیله روسیه توسط ارتش اوکراین منهدم می‌شوند، می‌گوید از آنجایی که پهپاد‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارند ردیابی آن «بسیار ساده‌تر» از سایر سلاح‌ها است.

آقای هاردی می‌گوید پهپاد شاهد «مهمترین» کمکی است که ایران به ارتش روسیه کرده است، چرا که آنها توانسته‌اند خسارت عمده‌ای به اوکراین وارد کنند.

ایران ارسال یا ساخت پهپاد برای روسیه برای «جنگ علیه اوکراین» را تکذیب کرده است، با این حال آمریکا و اتحادیه اروپا شرکت‌های ایرانی سازنده پهپاد را تحریم کرده‌اند و می‌گویند که این کشور هواپیما‌های بدون سرنشین به روسیه داده است.

اورزولا فن‌د‌رلاین، رئیس کمیسیون اروپا، سال گذشته در بیانیه‌ای گفته بود «سپاه پاسداران ایران پهپاد‌های شاهد را برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین در اختیار روسیه گذاشته است.»

آقای هاردی می‌گوید که به طور کلی رابطه تهران و مسکو پس از تهاجم تمام‌عیار روسیه و با روی آوردن روسیه به ایران برای دریافت سایر کمک‌های نظامی عمیق‌تر هم شده است.

وی اضافه می‌کند در ابتدا ایران قطعات هواپیما‌های بدون سرنشین را به روسیه می‌فرستاد تا در آنجا مونتاژ شده و در خط مقدم مستقر شوند. اکنون، اما گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران به روسیه کمک کرده تا کارخانه‌های خود را توسعه داده و پهپاد‌ها را به صورت محلی بسازد.

یک گزارش روزنامه واشنگتن پست در ماه اوت ۲۰۲۳ نشان داد که هدف روسیه تولید ۶ هزار پهپاد در داخل مرز‌های این کشور تا سال ۲۰۲۵ است. امری که به لطف یک «معامله تسلیحاتی میلیارد دلاری» با تهران قابل انجام خواهد بود.

دیگر خبرها

  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • پهپاد‌ انتحاری ایرانی ، ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان