Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@17:28:30 GMT

قانونگذار اتحادیه اروپا، ترکیه را به انزوا تهدید کرد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۹۰۵۲

قانونگذار اتحادیه اروپا، ترکیه را به انزوا تهدید کرد

رئیس بزرگترین گروه پارلمان اتحادیه اروپا تهدید کرد در صورتی که ترکیه مانع عضویت سوئد و فنلاند در ناتو شود، در این ائتلاف نظامی منزوی خواهد شد.

به گزارش مشرق، «مانفرد وبر» رئیس بزرگترین گروه پارلمان اتحادیه اروپا، حزب مردم اروپا (EPP)، ترکیه را تهدید کرد که در صورت تصمیم‌گیری برای ممانعت از عضویت فنلاند و سوئد، در ناتو منزوی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وبر گفت: هرکسی که وحدت ناتو را زیر سوال ببرد، خود را در این جامعه منزوی خواهد کرد.

این قانونگذار اتحادیه اروپا در ادامه تاکید کرد که اگر فنلاند و سوئد خواستار پیوستن به ناتو هستند، باید اجازه داده شود. وبر مدعی شد که هیچ دلیل منطقی برای رد حق پیوستن دو کشور مذکور به این اتحاد نظامی وجود ندارد.

فنلاند اوایل امروز اعلام کرد که برای عضویت در ناتو در حالی که سوئد، همسایه آن هنوز تصمیم خود را نگرفته، درخواست خواهد داد. هر دو پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، عضویت در ناتو را به عنوان یک گزینه بررسی کردند.

پیش‌تر، معاون «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت که این ائتلاف نظامی مطمئن است می‌تواند بر مخالفت‌های ترکیه غلبه کند و به سرعت فنلاند و سوئد را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه ۳۰ کشور عضو ناتو در حال برگزاری مذاکرات دو روزه آخر هفته (شنبه-یکشنبه) در برلین هستند که تمرکز آن بر درخواست عضویت دو کشور شمال اروپا است. درخواست رسمی آن‌ها برای پیوستن به ناتو ظرف چند روز آینده انتظار می‌رود.  

با این حال، روز شنبه «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه به طور غیرمنتظره‌ای مخالفت‌هایی را مطرح کرد و گفت «غیرقابل قبول» است که اعضای جدید احتمالی ناتو از «پ‌ک‌ک» حمایت کنند.

طبق این گزارش، هنوز مشخص نیست که آیا مذاکرات بین چاووش‌اوغلو و چند وزیر خارجه ناتو و همچنین همتایان فنلاندی و سوئدی آن‌ها پیشرفتی در حل و فصل این اختلاف داشته یا خیر.

به نوشته رویترز، بسیاری از کشورهای عضو ناتو در نشست برلین از فنلاند و سوئد حمایت کردند و بر لزوم تصویب سریع پیشنهادهای عضویت آن‌ها که معمولاً تا یک سال طول می‌کشد، تأکید کردند.

روسیه گسترش ناتو را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند و جاه‌طلبی اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف را دلیلی برای آغاز عملیات نظامی ویژه در همسایه جنوبی خود می‌داند.

وزرای خارجه ناتو همچنین اولین پیش‌نویس مفهوم استراتژیک جدید ناتو، دکترین نظامی اساسی آن، که قرار است در نشست سران در مادرید در پایان ماه ژوئن مورد توافق قرار گیرد را بررسی خواهند کرد.  

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت اتحادیه اروپا فنلاند سوئد ناتو مولود چاووش اوغلو ینس استولتنبرگ اوکراین امور خارجه ترکیه خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت اتحادیه اروپا فنلاند و سوئد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۹۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که قرار است کمک‌هایی هنگفت از ایالات متحده آمریکا دریافت کند، خواستار دریافت تسلیحات بیشتر شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، زلنسکی امروز یکشنبه دوباره از جامعه جهانی خواست تا سلاح‌های دفاع هوایی بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهند درحالیکه به تازگی یک کمک 61 میلیارد دلاری در آمریکا برای اوکراین در نظر گرفته شده است.

زلنسکی همچنین درخواست کرد که مذاکرات رسمی برای ورود اوکراین به اتحادیه اروپا و دعوت از کی‌یف برای پیوستن به ناتو آغاز شود.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کی‌یف در حال مذاکره با واشنگتن درباره حجم حمایت‌های نظامی، مالی و سایر موارد برای ده سال آینده است.

وضعیت برای نیروهای اوکراینی در شرق رو به وخامت گذاشته است و آنها منتظر دریافت تسلیحات آمریکایی هستند. زلنسکی بارها درخواست سامانه‌های دفاع هوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت کرده است.

اظهارات زلنسکی در مورد ورود به اتحادیه اروپا نیز در حالی است که کی‌یف نامزد پیوستن به این بلوک 27 کشوری است اما روند الحاق سال‌ها طول می‌کشد.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مورد ورود اوکراین به ناتو گفته است که این کشور در نهایت به ائتلاف نظامی خواهد پیوست. زلنسکی در اینباره بیان کرد که هر کشوری که ارزش‌های مشترک دارد و آماده دفاع از آنها است شایسته دعوت شدن به ناتو است. 

ناتو: برنامه‌ای برای گسترش استقرار تسلیحات هسته‌ای نداریم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • زلنسکی: پس از پایان جنگ انتظار داریم به عضویت ناتو درآییم
  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات