Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیوراکتورهای کشت سلول های جانوری با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مقامات کوبایی در انستیتو پاستور ایران راه اندازی شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، در مراسمی که با حضور دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمال حیدری معاون بهداشتی وزیر، دکتر رحیم سروری رییس  انستیتو پاستور ایران، ریکاردو کابریساس معاون نخست وزیر کوبا، پروفسور ویسنته رییس انستیتو فینلای کوبا و کارشناسان و مدیران ارشد وزارت بهداشت، انستیتو پاستور ایران و طرف کوبایی در مجتمع تولیدی و تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران برگزار شد، بیوراکتورهای کشت سلول های جانوری راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه اندازی ۲ بیوراکتور ۵۰۰ لیتری کشت سلول از نوع پرفیوژن و وجود دانش فنی تولید پروتئین های نوترکیب با استفاده از سلول های سوسپانسیون، نه تنها نقطه عطفی در تولید فرآورده های بیوتکنولوژی در انستیتو پاستور ایران است بلکه زیرساختی منحصر به فرد را در نظام سلامت کشور ایجاد می کند که توان انستیتو پاستور ایران را در تامین نیازهای سلامت محور کشور در راستای توسعه تولید سایر  واکسن ها و فرآورده های زیستی بر پایه کشت سلول به صورت چشمگیری ارتقاء می دهد.

همچنین با توجه به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، مبنی بر خطر بازگشت بیماری های واگیردار مانند انواع آنفولانزا و بتاکروناویروس ها و همچنین، خطر شیوع مجدد بیمارهای نظیر ابولا و همه گیری بیماری نوپدید ناشناخته دیگر، این خط تولید به عنوان زیرساختی استراتژیک برای کشور خواهد بود که می تواند نقش مهمی در کنترل و مدیریت تهدیدهای آتی در زمینه بیماری های عفونی ایفا نماید.

وزیر بهداشت در این مراسم گفت: انستیتو پاستور ایران قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و از مراکز بسیار مهم و استراتژیک برای کشور است و سابقه تولید واکسن هایی نظیر آبله، ب ث ژ، هپاتیت و ... را دارد. این انستیتو در حال حاضر حدود ۱۵۰ عضو هیات علمی دارد که در رشته های مختلف مورد نیاز کشور فعالیت می کنند.  

عین اللهی ادامه داد: با توجه به توانمندی های انستیتو پاستور ایران، امکان گسترش فعالیت ها مخصوصاً در حوزه بیوتکنولوژی و تولید واکسن بیش از پیش در این مرکز مهم فراهم شده است. وی گفت: انستیتو پاستور ایران همچنین امکان تربیت نیروهای متخصص زیادی را هم برای داخل و هم برای خارج از کشور دارد.  

وی همچنین گفت: خیلی خوشحال هستم که فعالیت تولید واکسن مشترک کرونا با کوبا به نتیجه مطلوب رسیده است و در حال حاضر یکی از بهترین واکسن ها در این موسسه تولید می شود و مردم ما از این واکسن خیلی استقبال خوبی کرده اند و مستنداتی که از این واکسن ارائه شده هم بسیار رضایت بخش بوده است. وزیر بهداشت گفت: امیدواریم که در مورد سایر واکسن ها هم تولیدات مشترک با کوبا را ادامه دهیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: با راه‌اندازی خط جدید واکسن در انستیتو پاستور ایران، ماهانه بین سه تا چهار میلیون دوز واکسن پاستوکووک در این خط امکان تولید دارد و راه‌اندازی این خط جدید تولیدی نقش مؤثری در ساخت انواع واکسن ها خواهد داشت.
عین اللهی از تلاش‌های شبانه‌روزی دانشمندان انستیتو پاستور ایران به خاطر سرعت چشمگیر در راه‌اندازی این خط تشکر و قدردانی  کرد.

معاون نخست وزیر کوبا نیز در این مراسم گفت: امیدواریم که بتوانیم همکاری های مشترک با انستیتو پاستور ایران را گسترش دهیم و به سطح بالاتری از همکاری برسیم؛ مخصوصا که موضوع این همکاری ها بسیار حساس و در مورد سلامت مردم است.

ریکاردو کابریساساولین افزود: پروژه ای که به صورت مشترک با کوبا راه افتاد در حدود ۲۰ سال پیش بود و این همکاری ها نتایج خوبی داشته است که از این جهت بسیار خوشحال هستم.

دکتر رحیم سروری رییس انستیتو پاستور ایران هم در این مراسم گفت: همکاری ای که با انستیتو فینلای کوبا و پروفسور ویسنته در تولید واکسن مشترک کرونا داشتیم دارای دستاورد های بسیار خوب برای مردم و نظام سلامت ایران بوده است.  

وی ادامه داد: واکسن پاستوکووک پلاس در حال حاضر به عنوان دز بوستر (یادآور) همه واکسن های  مورد استفاده در کشور قابل استفاده است و واکسن پاستوکووک هم مجوز استفاده در تمام افراد بالای ۵ سال در کشور را دارد که اثر بخشی ۹۶ درصدی در پیشگیری از فرم های شدید کرونا داشته است.

براساس گزارش روابط عمومی انستیتو پاستور، همچنین دکتر دلارام درود معاون تولید این مرکز تحقیقاتی در این مراسم گفت: خط تولید بر پایه کشت سلول‌های جانوری که امروز افتتاح شد در ایران منحصربه‌فرد می باشد.

وی تصریح کرد: علاوه بر تولید واکسن پاستوکووک از این خط تولیدی می توان در تولید سایر واکسن ها با تکنولوژی پوششی هم در آینده استفاده  کرد.

معاون تولید انستیتو پاستور ایران افزود: این موسسه به‌عنوان پشتوانه نظام سلامت کشور این توانایی را دارد که بتواند بیماری‌های نوپدید و بازپدیدی که در آینده ممکن است در کشور بحران ایجاد کنند را با تولید و عرضه واکسن‌های جدید پیشگیری و مهار نماید.

در پایان این مراسم وزیر بهداشت از پروفسور ویسنته رییس انستیتو فینلای کوبا به دلیل همکاری های مشترک مخصوصاً در تولید واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا تشکر کرد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: کوبا ، ریاست انستیتو پاستور ایران ، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کوبا ریاست انستیتو پاستور ایران وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی انستیتو پاستور ایران انستیتو پاستور مراسم گفت واکسن پاستوکووک تولید واکسن وزیر بهداشت راه اندازی همکاری ها واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۹۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد

واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • همکاری‌ های ایران و کوبا در حوزه حمل‌ ونقل توسعه می‌یابد
  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • آمادگی ایران برای تعمیر هواپیما و صدور خدمات مهندسی به کوبا
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی