Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری فارس مازندران ـ  سرویس فرهنگی|۲۷ اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی کشورمان به نام روز ملّی ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است و نامگذاری این روز تنها یک عنوان برای پاسداشت از تلاش‌های عده‌ای هنرمند و بی‌ادعا نیست و توجه به این حوزه در عصر ارتباطات به عنوان یک ضرورت مهم به شمار می‌رود.

با وجود اینکه امروزه شاهده توسعه رشته علوم ارتباطات ارجتماعی و روابط عمومی در دانشگاه‌های کشور هستیم ولی هنوز رویکردها و انتظارات از روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های دولتی با شتاب توسعه تکنولوژی در حوزه ارتباطات همگن نیست و باید گفت؛ نگاه سنتی به حوزه روابط عمومی و حداقل انتظارات تبلیغی مهم ترین رویکردی است که این روزها روابط عمومی را در کشور ما به چالش کشیده و این نگاه بیمار باعث در جا زدن‌های روابط عمومی‌ها و باز ماندن از سایر کارکردها و رسالت‌های جدیدی که برای این عنصر محرک در سازمان‌ها و نهادهای دولتی دیده می‌شود، باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 فعالیت‌های روابط عمومی در عصر ارتباطات، فقط به اطلاع‌رسانی و مستندسازی خلاصه نمی‌شود و تخصص‌گرایی و بهره‌مندی از دانش روز دنیا در حوزه‌های ارتباطات و خلاقیت و مدیریت شاخص ارزیابی روابط عمومی توانمند و پویا و اثربخش است.

در کشور ما گاهی دیده می‌شود؛ تخصص‌گرایی در این حوزه از بین رفته است و توجه جدی به این حوزه نمی‌شود و حتی امروزه در برخی نهادها فردی که مورد غضب و بی‌مهری مدیر قرار گیرد و اگر قرار بر تنبیه باشد و محلی برای ادامه فعالیت پیدا نشود وی را به واحد روابط‌عمومی منتقل می‌کنند.

رویکرد تبلیغی به حوزه روابط عمومی‌ها باعث شده است تا بین مردم و مسؤولان شاهد شکاف باشیم و این شکاف از گفتار و کردار مسؤولان و رفتار توجیه‌گرایانه و تبلیغی روابط عمومی‌ها نشات می‌گیرد و شاید به توان به صراحت گفت روابط عمومی‌ها به مدیران خدمت می‌کنند نه به مردم.

هر چقدر از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اثربخش روابط عمومی‌ها برای توسعه و ایجاد ارتباط دو سویه با مردم بهره‌مند شویم و هر چقدر اصل صداقت در این بخش پررنگ‌تر باشد قطعا شاهد ارتقای ارزش‌های سازمانی و همچنین کاهش شکاف بین مردم و مسؤولان و حاشیه‌های جانبی خواهیم بود و همچنین  توجه به رسالت و مسؤولیت‌های اجتماعی هر سازمان ( CRM ) و همچنین جلب اعتماد عمومی مردم و حفظ سرمایه‌های اجتماعی را از مهم‌ترین نقش‌ها و وظایف روابط عمومی کارآمد دانست زیرا توجه به مسؤولیت اجتماعی، مردم‌سالاری و روابط عمومی مردم‌دار از حوزه‌هایی است که مدت‌هاست جایگزین تبلیغات در حوزه روابط عمومی شده و ضمن ایجاد خوشنامی برای سازمان، زمینه‌های جلب اعتماد عمومی را نیز فراهم می‌کند.

یکی از چالش‌های اساسی پیش روی برخی روابط عمومی‌ در ممنوعیت بهره‌مندی و استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های فضای مجازی است که براساس گزارش اعلامی مرکز پژوهشی « بتا » شبکه اجتماعی واتس‌اپ بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال در ایران دارد و رتبه دوم شبکه اجتماعی پرطرفدار برای کاربران ایرانی تلگرام است با حدود ۴۹ میلیون کاربر و در نهایت مقام سوم شبکه‌های اجتماعی به اینستاگرام با ۴۷ میلیون کاربر می‌رسد و عامه مردم برای غنی‌سازی اوقات فراغت خود و همچنین مطالعه و دسترسی به اخبار لحظه‌ای از این فضاها استفاده می‌کنند ولی این ابزار اطلاع‌رسانی برای روابط عمومی‌ها ممنوع است که این مسأله آسیب جدی برای فعالان این بخش است و عرصه‌های اطلاع‌رسانی در این فضاها نیاز به حضور فعال و حرفه‌ای متخصصان روابط عمومی داشته و نباید با نگاه حراستی و بازدارنده به  این بخش نگاه کرد.

 امروزه وظایف و ماموریت‌های روابط عمومی با توجه به توسعه دانش ارتباطات و فناوری اطلاعات پیچیده‌تر و مهم‌تر شده است و توجه به حوزه روابط عمومی می‌تواند برای جامعه هم توسعه بخش باشد و یکی از ارکان‌های مهم بهبود و توسعه ساختار اداری و جلب اعتماد عمومی مردم روابط عمومی‌ها هستند و بی‌توجهی به این عرصه را می‌توان از مهم‌ترین پاشنه‌های آشیل مدیریت برشمرد.

 یکی از عرصه‌های که مدیران همواره مورد ارزیابی عمومی مردم قرار می‌گیرند حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی و روابط عمومی است که با زندگی و تصمیم‌های مردم برای سرنوشت و آینده‌شان گره خورده و بهره‌مندی از روابط عمومی پویا و متخصص و مسلط به دانش روز می‌تواند زمینه‌های رشد و تعالی هم سازمان و هم مدیر و هم جامعه را رقم بزند.

محمد محتاطی ـ کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی 

انتهای پیام/۸۶۰۳۸/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: روابط عمومی و ارتباطات 27 اردیبهشت فعال رسانه ای علوم ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۰۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: مردم ایران اساساً کتابنخوان نیستند و اهل مراجعه به کتاب هستند اما باید برای دسترسی مردم به کتاب تلاش بیشتری شود چراکه هزینه‌های کتاب افزایش یافته و این در کتابخوانی اثرگذار است. - اخبار استانها -

مهدی رمضانی  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج در پاسخ به این سؤال که موضوع نوسازی و بازسازی کتابخانه‌ها در چه شرایطی است (در مصاحبه‌ای گفته بودید که با پول یک کیلومتر اتوبان‌سازی می‌توان کلی تحول در کتابخانه‌ها ایجاد کرد) الان چه مرحله‌ای است؟ اظهار داشت: آن قیاسم به مزاح بود! اما میزان اعتباری که در حوزه صنعتی، تجاری، زیرساخت، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی هزینه می‌شود، اعداد قابل توجهی است کما اینکه در آن حوزه‌ها هم اقتضائات هم به همان میزان است.

وی گفت: اگر حوزه فرهنگ از لحاظ بودجه‌ای تقویت شود، اثرگذاری و پیشرفت مسائلش بیشتر از تصور خواهد بود. بناها و ابنیه‌های فرهنگی زیادی در این دولت به همت دولتمردان تکمیل شد اما بازطراحی و بازسازی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی نیز ضروری است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به اینکه در دور سفر دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور اختصاص اعتبار به بازسازی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی استان‌ها از جمله کردستان لحاظ شده است، تصریح کرد: بازسازی و بازطراحی کتابخانه‌ها متناسب با نیاز و اقتضائات روز یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد بوده و هم‌اکنون چندین پروژه مختلف در این حوزه در دست اقدام است.

وی بر ضرورت توجه به حوزه فرهنگ و کتابخانه‌ها تأکید کرد و افزود: کالبد و ساختمان ابزار بهره‌برداری است، هدف نیست، محتوا و برنامه کتابخانه‌ مهم است و این مراکز با حضور اعضا و کتابدار تجلی پیدا می‌کند، هر کدام که نقص داشته باشد، فرایند به صورت کامل شکل نمی‌گیرد.

اختصاص 70 میلیارد تومان به نوسازی کتابخانه‌های کشور

رمضانی در پاسخ به این سؤال که آیا مبلغی برای نوسازی کتابخانه‌های کشور اختصاص یافته است، اذعان داشت: در استان‌های مختلف از محل سفر استانی رئیس‌جمهور، اعتباراتی اختصاص یافته اما اکنون عدد مشخصی ندارم.

وی با بیان اینکه بودجه این نهاد محدود است، اظهار کرد: در بخش تملک 70 میلیارد تومان به نوسازی کتابخانه‌های کشور اختصاص دادیم البته نسبت به گستره این حوزه در کشور بسیار قابل توجه نیست اما مصوبات سفرهای استانی محسوس و تغییر خود را نشان خواهد داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم که ایران با استانداردهای کتابخانه‌های عمومی بین‌المللی چقدر فاصله دارد بخصوص در مقایسه با کتابخانه‌های کشورهای همسایه یا در منطقه؟ خاطرنشان کرد: وضعیت ایران در این حوزه بسیار خوب است و بارها این را تکرار کرده‌ام، به اذعان فعالان بین‌الملل و مهمانان خارجی حوزه کتابخوانی و آمار و ارقام از حیث شبکه‌ای کتابخانه‌ای وضعیت مناسبی داریم اما باید بازطراحی و اصلاح فرایندها و بهینه‌سازی داشته باشیم و توسعه هدفمند باشد.

وی عنوان کرد: جزو محدود دستگاه‌های فرهنگی کشور هستیم که به سمت آمایش سرزمینی پیش رفته‌ایم و معتقدیم هر گونه توسعه‌ای باید حول محور این مهم باشد. توسعه باید هدفمند باشد تا منجر به بهره‌برداری شود.

عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که سرانه مطالعه در کشور چقدر است؟ اظهار کرد: عدد دقیقی از سرانه مطالعه نداریم! اما معتقدیم که گزاره‌ها بیانگر آن بوده که مردم ایران اساساً کتابنخوان نیستند و اهل مراجعه به کتاب هستند اما باید برای دسترسی مردم به کتاب تلاش بیشتری شود چراکه هزینه‌های کتاب افزایش یافته و این در کتابخوانی اثرگذار است.

وی ابراز داشت: فراهم کردن دسترسی مردم به کتاب جزو تأکیدات دولت و شخص رئیس‌جمهور بوده که جزو برنامه‌های اولویت‌دار قرار گرفته و باید فضاهای کلونی و محل تجمع کودکان و نوجوانان به سمت کتاب سوق داده شود. پیمایشی راجب عادت خواندن ایرانیان انجام داده‌ایم و تلاشمان این است که نتایج آن به نمایشگاه کتاب امسال برسد.

پیگیری مطالبه روستاهای فاقد کتابخانه در کردستان

رمضانی در پاسخ به سؤال پایانی خبرنگار تسنیم که با توجه به اینکه علاوه بر شهرهای استان، بسیاری از روستاهای کردستان فاقد کتابخانه هستند، فضا وجود دارد اما تجهیزات و کتاب نیست، چه برنامه‌ای برای جبران این ضعف دارید؟ گفت: بر اساس آمایش سرزمینی در روستاهای بالای 2500 نفر جمعیت سکنه امکان ایجاد کتابخانه وجود دارد و روستاهای با جمعیت کمتر را باید از طریق کتابخانه‌های سیار پوشش داد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به صورت ویدئویی ببینید:

.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود
  • ۱۰ شکاف بزرگ در روابط رژیم‌صهیونیستی با غرب طی جنگ طوفان الاقصی
  • روابط عمومی در اقناع افکار عمومی نقش کلیدی دارد
  • برخورد خشن با دانشجویان بیانگر رویکرد دوگانه مدعیان حقوق بشر است
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • دفاع از مردم حق و وظیفه شوراها است
  • لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها