Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید مصطفی مجیدی گفت: براساس آمار ۲۰ درصد استان در مالکیت وقف است و ۳۴ هزار و ۶۰۰ رقبه موقوفه در قزوین وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ حجت‌الاسلام سید مصطفی مجیدی در صحن علنی شورای اسلامی شهر قزوین که عصر دیروز برگزار شد با اشاره به گره‌گشایی وقف در طول تاریخ اظهار کرد: برخلاف اینکه نام وقف ایستایی و انجماد را به ذهن متبادر می‌سازد اما دارای حیات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به وجود ۸۱۵ موقوفه منفعتی و ۲ هزار موقوفه انتفاعی در استان افزود: موقوفه انتفاعی به موقوفاتی‌ گفته می‌شود که برای ساخت دانشگاه، بیمارستان، مدرسه و مسجد وقف شده است اما در موقوفه منفعتی واقف عین اموال را حبس و متولی وقف را مکلف به احیا و کسب درآمد برای نیات خیر می‌کند.

۲۰ درصد استان در مالیک وقف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به ۱۶۴ هزار اراضی موقوفه در استان گفت: براساس آمار ۲۰ درصد استان در مالکیت وقف است و ۳۴ هزار و ۶۰۰ رقبه موقوفه قزوین وجود دارد.

این‌ مسئول ادامه داد: ۳۵۰ هزار میلیاردتومان ارزش ریالی موقوفات استان است.

مجیدی تاکید کرد: اگر موقوفات استان یک درصد درآمد سالانه داشته باشد قزوین از اعتبار دولتی بی‌نیاز می‌شود.

وی عنوان کرد: درآمد موقوفات استان در سال گذشته ۸۵ میلیارد تومان بود که این آمار برای ما بسیار تاسف بار است.

این مسئول با اشاره به فروش اراضی موقوفه استان در اصلاحات ارضی تصریح کرد: قزوین اولین استانی است که اراضی موقوفه خود را صددرصد از وقف خارج و به مردم واگذار کرده است.

مجیدی افزود: اکنون قزوین یکهزار و ۲۴۰ پلاک دارد که ۲۵۴ پلاک و به عبارتی یک پنجم آن وقف است.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد متصرفین موقوفات استان به قانون وقف تمکین نمی‌کنند و علیه آن موضع‌گیری دارند.

۵۰۶ موقوفه متعلق به دوران انقلاب اسلامی است

این مسئول عنوان کرد: برخلاف اینکه می‌گویند داشته‌های اوقاف متعلق به قبل از انقلاب اسلامی است اما از ۸۱۴ موقوفه منفعتی استان ۳۰۹ موقوفه متعلق به اول اسلام تا سال ۱۳۳۳ و ۵۰۶ وقف دیگر متعلق به دوران انقلاب اسلامی می‌باشد.

مدیرکل اوقاف استان اظهار کرد: ناکارآمدی برخی‌ها در دهه‌های گذشته باعث شده است که عده‌ای اوقاف را یک معضل بدانند درصورتی که اولین سایت چشم الکترون ایران با حمایت وقف و با همراهی روسیه در قزوین شکل خواهد گرفت.

این مسئول ادامه داد: وقف در حوزه‌های مختلف مانند دانش بنیان، علمی و آموزشی، کشاورزی و فرهنگی حضور دارد و بنابراین مجموعه اوقاف برای برون رفت از فضای عدم بهره‌برداری از وقف می‌خواهد پلاک به پلاک تبدیل به احسن انجام دهد.

مجیدی تاکید کرد: برای اینکه اوقاف بتواند در حوزه اشتغال و تولید در استان خدمتگزار باشد باید پاشنه‌ها را بالا کشید و با رعایت حقوق مردم، افراز و تبدیل احسن را انجام داد.

وی در پایان با بیان اینکه وقف یک سازمان مستقل است؛ گفت: اگر بحث افراز در قزوین به عنوان پایلوت به خوبی شکل بگیرد گام بسیار بلندی در حوزه اشتغال دانش بنیان برخواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: موقوفات استان ۲۰ درصد استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۰۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، عین‌الله کشاورز ترک امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جشنواره امتنان از کارگران و جامعه کار و تولید اظهار کرد: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده که با شاخص‌های کار و تولید بر اساس میزان جمعیت هماهنگ است.

وی افزود: کارگران در حوزه کار و تولید رکن اصلی هستند و رسالت داریم با همه توان از این فعالان عرصه اقتصاد و تولید تجلیل کنیم، در ضمن باید فضای مناسب‌تری را در حوزه کار و کارگر فراهم کنیم تا فعالان این عرصه با آرامش و فراغ خاطر بیشتری چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار در استان قزوین احداث مسکن کارگری را از اولویت‌های نهاد متبوعش دانست و گفت: درصددیم با اجرای مسکن کارگری در مسیر حل این مشکل گام برداریم که خوشبختانه قزوین رتبه خوبی در این عرصه کسب کرده است.

کشاورز ترک از کسب رتبه برتر اشتغال و امنیت اشتغال در فضای کسب‌وکار توسط استان قزوین خبر داد و افزود: همچنین استان قزوین در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ رتبه اول کشور را به‌دست آورده است.

وی با تأکید بر لزوم تقویت انجمن‌های ورزش کارگری و ایجاد بسترهای مبتنی برای فعالیت تعاونی‌ها ادامه داد: کارگران رکن اصلی تولید و اشتغال به شمار می‌آیند و باید به فرهنگ و ارزش کار در حوزه‌های رسانه‌ای و دانشگاهی پرداخته شود.

به گزارش ایمنا، در این جشنواره از میان ۵۰۰ طرح ارائه شده تعداد ۵ نفر از کارگران نمونه در سطح ملی، تعداد ۸ نفر کارگر نمونه استانی، ۵۹ نفر کارگر ورزشکار مدال‌آور طلا، نقره و برنز کشوری، ۵ نفر بانوی کارگر سرپرست خانوار و دارای بیش از ۳ فرزند، ۵ فعال قرآنی و فرهنگی دارای رتبه‌های اول کشوری، ۵ خانواده شهید جامعه کارگری، یک نفر نخبه هنرآموز در سطح استان قزوین راه یافته به المپیاد جهانی تجلیل شد. همچنین به ۵۰. نفر از کارگران خط تولید با هماهنگی آستان قدس رضوی درطرح «خداقوت کارگر» هدیه متبرک آستان قدس تقدیم شد.

کد خبر 748896

دیگر خبرها

  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • صادرات استان زنجان صعودی شد