Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@17:48:12 GMT

عواملی که گل‌های چهارمحال و بختیاری را متمایز می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۱۵۲۴

عواملی که گل‌های چهارمحال و بختیاری را متمایز می‌کند

حسین برزگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: سطح زیر کشت گیاهان زینتی در فضای باز در استان ۲۰ هکتار است که حدود ۶ میلیون گل شاخه بریده گلایل در آن تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: مواردی از قبیل تابستان‌های خنک و اختلاف ارتفاع از سطح دریا در استان شرایط را برای رشد گیاهان پیازی مانند گلایل، زنبق و نرگس بهتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید ۱۱ میلیون گل شاخه بریده در استان

برزگر بیان داشت: ۱۰ هکتار از ۴۰ هکتار زیر کشت گلخانه‌های استان به تولید گل‌های شاخه بریده اختصاص پیدا کرده است و سالانه ۱۱ میلیون گل شاخه بریده رز و آلسترومدیا در این سطح تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: ۲ خوشه تولیدی از گلخانه‌های کوچک مقیاس در شهرهای سامان و پردنجان فعال شده‌اند که هر خوشه شامل ۱۰ الی ۱۲ واحد است و معمولا گل‌های کاکتوس را تولید می‌کنند.

رز چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد گرانتر است

وی در خصوص ظرفیت تولید این گیاهان در آینده، گفت: گیاهان شاخه بریده به خاطر شرایط خوب استان از جمله اختلاف دمای شب‌ و روز، نور بالا و دور بودن از سطح دریا جز گل‌هایی هستند که بعد از برداشت عمر بیشتری نسبت به گیاهان سایر استان‌ها دارند لذا گل رز این استان در بازار تهران بخاطر طول عمر بالا و قطر و طول بیشتر غنچه ۲۰ درصد بیشتر از رزهای استان‌های دیگر قیمت می‌خورد.

استان در برابر آفات قرنطینه است

برزگر به قرنطینه بودن استان در برابر بیماری‌ها و آفت‌های گیاهان زینتی اشاره کرد و بیان داشت: استان ما از لحاظ ورود آفت و بیماری گل‌های شاخه بریده قرنطینه است و این یکی دیگر از مزیت‌های گل‌های استان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: گل‌های تولیدی استان ما معمولا در بازار گل تهران دیده می‌شود اما کم و بیش در بازار استان‌های فارس، اصفهان و خراسان نیز دیده می‌شود.

افزایش ظرفیت گلخانه‌ها در سال جاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در اولویت قرار گرفتن تولیدکنندگان گیاهان زینتی را در صدور مجوز گلخانه و دریافت تسهیلات از حمایت‌های صورت گرفته در این بخش دانست و افزود: در سال جاری ۵ الی ۶ گلخانه به ظرفیت گلخانه‌های استان اضافه خواهد شد، همچنین تولیدکنندگان در کشت فضای باز نیز در تامین نهاده و کود حمایت می‌شوند.

برزگر در پایان با بیان اینکه در سال جاری ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان گیاهان زینتی پرداخت می‌شود، بیان داشت: کار در بخش گلخانه‌ها یک فعالیت تخصصی است لذا کشاورزی باید وارد این بخش شود که شناخت کافی را داشته باشد.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

منبع: فارس

کلیدواژه: حسین برزگر تولید گیاهان زینتی گل شاخه بریده گلخانه گیاهان زینتی شاخه بریده گلخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۱۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) طبیعت بکر بازفت در چهارمحال و بختیاری

(تصاویر) طبیعت بکر بازفت در چهارمحال و بختیاری

دیگر خبرها

  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • جریمه نقدی یک میلیاردی برای واحد تولیدی متخلف
  • یک میلیارد و یکصد میلیون ریال جریمه نقدی برای واحد تولیدی متخلف
  • رفع موانع تولید در ۱۷ طرح صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • جریمه واحد تولیدی فرآورده خوراک دام و طیور در چهارمحال و بختیاری
  • (تصاویر) طبیعت بکر بازفت در چهارمحال و بختیاری
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم