Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@16:29:05 GMT

افزایش کیفیت تولید مرغ با ساماندهی ارز دولتی

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۱۵۹۷

افزایش کیفیت تولید مرغ با ساماندهی ارز دولتی

کی از اساسی‌ترین کالاهایی که از ارز 4200 تومانی بهره‌مند می‌‌شد، نهاده‌های دامی بودند تا به این واسطه قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ تعدیل شود اما به علت چرخه معیوب سیاست ارز ترجیحی، بسیاری از تولیدکنندگان یا از آن بهره‌مند نشدند و یا با کمبود نهاده روبه‌رو بودند.

روزنامه ایران:  یدرواقع ارز 4200 تومانی داده شد اما به دست تولیدکننده و مصرف‌کننده نرسید و به همین علت هم حذف ارز ترجیحی با حمایت بیشتر تولیدکنندگان همراه شده است زیرا این اقدام را باعث ایجاد رقابت برای عرضه با کیفیت بالای مرغ ارزیابی می‌‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اعلام قیمت‌های جدید مرغ، میزان تولید مرغ در کشور به اندازه‌ای است که نیاز را به طور کامل تأمین می‌کند و هیچ مشکلی هم در این زمینه وجود نخواهد داشت.

افزایش کیفیت مرغ با حذف ارز ترجیحی
حبیب‌الله اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، حذف ارز ترجیحی را منجر به بالا رفتن بهره‌وری در تولید مرغ عنوان کرد و گفت: با حذف ارز دولتی، مرغ با کیفیت بالاتر و بهتری به دست مردم می‌‌رسد و رقابت را در میان تولیدکنندگان مرغ و طیور افزایش می‌‌دهد. وی اضافه کرد: اتحادیه مرغداران گوشتی به تصمیم دولت و ستاد تنظیم بازار در قیمت‌گذاری مرغ احترام می‌‌گذارد و از آن حمایت خواهد کرد. پیش از این ما مشکل تأمین نهاده با ارز 4200 تومانی داشتیم زیرا یا باید آن را با قیمت بالا خریداری می‌‌کردیم و یا اساساً در بازار نهاده‌ای موجود نبود اما حالا واردکنندگان، نهاده را وارد بازار می‌‌کنند و دیگر فضایی برای ایجاد سوء‌استفاده و رانت شکل نمی‌گیرد.
اسدالله نژاد با اشاره به موضوع تأمین سرمایه در گردش مرغداران توسط دولت گفت: ما خواستار کمک دولت برای تأمین سرمایه در گردش و انباشت مرغ هستیم و دولت هم قول مساعد برای رفع این دو موضوع را داده است.

رضایت تولیدکنندگان از قیمت اعلام شده مرغ
رضا مبصری دبیر انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولیدکننده گوشت مرغ ایران با تأیید اقدام دولت مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی گفت: انجمن از خرداد 98 طبق بیانیه‌ای مخالفت خود را با سیاست ارز ترجیحی بیان کرد زیرا این سیاست، رانت و فساد گسترده‌ای را به همراه آورد و در عین حال تولیدکننده و مصرف‌کننده را متضرر می‌‌کرد؛ ضمن اینکه بار اضافی را به دوش دولت گذاشته بود و باعث گرانی کالاها نیز می‌‌شد. وی افزود: دولت با حذف ارز 4200 تومانی کار شجاعانه‌ای انجام داد زیرا تا قبل از این اتفاق یارانه به بیشتر دهک‌های جامعه داده می‌‌شد اما اکنون خانوارهایی که باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند، از یارانه 300 و 400 هزار تومانی بهره‌مند می‌‌شوند. مبصری با بیان اینکه امروز مرغداران با اعلام قیمت‌های جدید، مرغ را با قیمت بالاتر به فروش می‌‌رسانند، گفت: قیمت اعلام شده مورد تأیید تولیدکنندگان است و در مجموع رضایت آنها را به همراه دارد. وی تأکید کرد: دولت قبل از اعلام قیمت‌های جدید، از انجمن بررسی قیمتی را درخواست کرده بود و ما هم نرخ‌های خود را به آنان اعلام کردیم زیرا هدف انجمن همراهی با دولت برای آرام کردن فضای جامعه است.
مبصری با بیان اینکه مهم‌ترین معضل مرغداران تأمین سرمایه در گردش است، افزود: اکنون فاصله میان ارز دولتی و نیمایی در حدود 5برابر شده که این اعتبار باید تأمین گردد. دولت برای تأمین اعتبار مرغداران بعد از حذف ارز ترجیحی روش‌هایی از جمله تأمین سرمایه در گردش به شکل زنجیره‌ای، تأمین اعتبارات ویژه از محل ضمانتنامه‌های بانکی و ارائه تسهیلات برای مرغداران را در نظر گرفته است که اثر تورمی هم به همراه نداشته باشد.

حذف ارز دولتی به نفع تولیدکنندگان مرغ و طیور
غلامحسین جافر رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز با بیان اینکه انتظار حذف ارز 4200 تومانی را زودتر از شرایط فعلی داشته است، گفت: اگر دولت اکنون ارز ترجیحی را حذف نمی‌کرد مجبور بود در ماه‌های بعد این کار را انجام دهد. با این شرایط یارانه به دست مردم خواهد رسید و به جیب عده‌ای دلال و واسطه‌گر وارد نمی‌شود. جافر با اشاره به اینکه ما از قیمت جدید مرغ اعلام شده رضایت داریم، افزود: با قیمت‌های فعلی، مرغداران متضرر نمی‌شوند و شرایط فعلی نسبت به زمانی که ارز 4200 تومانی داده می‌‌شد، به نفع تولیدکنندگان مرغ و طیور است. وی بیان کرد: در شرایط فعلی قیمت‌ها به نفع تولیدکنندگان است اما در صورتی که قیمت نهاده‌ها بالاتر برود، باید قیمت مرغ هم افزایش پیدا کند تا مرغدار متضرر نشود.

انتهای پیام
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تأمین سرمایه در گردش حذف ارز ترجیحی ارز 4200 تومانی ارز دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۱۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • مصرف ماهانه ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف