Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@23:03:07 GMT

آیا کرونا به ایستگاه آخر رسید؟!

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۱۶۲۰

آیا کرونا به ایستگاه آخر رسید؟!

پس از گذشت بیش از دوسال از شیوع ویروس کرونا در ایران، شاهد کاهش چشمگیر آمار ابتلا، بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری رسیده‌ایم، آمار فوتی‌ها ناشی از این بیماری در کشور تک رقمی شده و در روز‌های متمادی در این استان صفر است، بسیاری از محدودیت‌های کرونایی رنگ باخته و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد تبدیل این پاندمی به اندمی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، تعداد شهر‌های قرمز و نارنجی از نظر شیوع بیماری کرونا در کشور صفر است، پس از مدت‌ها شاهد شکل‌گیری پیک جدید کرونایی برخلاف انتظار‌ها نبودیم، بسیاری معتقد بودند پس از تعطیلات نوروزی شاهد افزایش آمار ابتلا و وقوع پیک جدید خواهیم بود، اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداد، به‌نظر می‌رسد رفتار این ویروس چموش به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست.

قطعا واکسیناسیون گسترده در کشور یکی از عمده‌ترین دلایل کاهش آمار ابتلا و فوتی‌ها ناشی از ویروس کرونا است، در ابتدای شیوع این ویروس نیز بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بر تاثیر واکسیناسیون بر کنترل این اپیدمی اذعان داشتند، اما باتوجه به اینکه رفتار ویروس کرونا به‌هیچ عنوان قابل پیش‌‍بینی نیست، نباید به شرایط فعلی دلخوش باشیم و هم‌چنان باید رعایت پروتکل‌ها و به‌ویژه استفاده از ماسک در مکان‌های سربسته در دستور کار باشد.

بسیاری از مردم ترس اولیه نسبت به ابتلا به ویروس را از دست داده‌اند و به‌نوعی در حال برگشت به زندگی عادی هستیم، مدارس و دانشگاه‌ها باز شده‌اند، مراسمات مختلف در حال برگزاری است، بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شد و امیدواریم این ویروس منحوس به زودی دست از سرمان بردارد.

آرش روغنی- رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه وضعیت کنونی کرونا بهتر از هر زمانی است، اظهار کرد: طبق گزارشات پزشکان از سراسر استان شاهد کاهش آمار مراجعات، ابتلا و فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان هستیم، اما هم‌چنان عوامل خطر پابرجا است.

وی بیان کرد: به‌نظر می‌رسد با انجام واکسیناسیون گسترده و ابتلای بسیاری از افراد به ویروس کرونا به یک ایمنی جمعی رسیده‌ایم و افرادی که اکنون به این ویروس مبتلا می‌شوند، دارای علائم خفیف هستند، همچنین با سویه جدیدی نیز مواجه نشده‌ایم.

روغنی با بیان اینکه ایمنی ناشی از تزریق واکسن و ابتلا به بیماری به مرور کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر سویه جدیدی از ویروس کرونا به کشور وارد نشود، این شرایط پایدار خواهد ماند، اما کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صورت ورود سویه جدید می‌تواند خطرآفرین باشد.

رئیس نظام پزشکی شهرستان شهرکرد یادآور شد: در شهر پکن شاهد بازگشت قرنطینه‌های کرونایی هستیم، اما اطلاعات دقیقی در اختیار نداریم، اما احتمال ورود سویه جدید وجود دارد، طبق رفتار ویروس کرونا در سویه‌های اخیر شاهد افزایش میزان سرایت و شدت بیماری‌زایی کمتر بودیم، این بدین معنی است که دوره پیک‌های کرونایی کوتاه‌تر می‌شود.

وی توضیح داد: باید مراقب سویه‌های جدید کرونا باشیم، زیرا رفتار ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست، اگر سویه جدیدی وارد کشور نشود، شرایط پایدار خواهد ماند.

پیش‌بینی می‌شود به‌مرور قدرت ویروس کرونا کم شود

ناصر خسروی- متخصص بیماری‌های عفونی  با اشاره به اینکه خوشبختانه پاندمی کرونا در حال کنترل است، اظهار کرد: شاهد کاهش موارد ابتلا، بستری، بیماران بدحال و فوتی‌های ناشی از این ویروس در کشور هستیم، مراجعات به پزشکان نیز کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید به این نکته توجه داشت که بیماری کرونا به پایان نرسیده است، عنوان کرد:، اما عموما ویروس‌های نوپدید پس از طی یک دوره حدودا دوساله به حالت آرامی می‌رسند، اما رفتار ویروس کرونا با سایر ویروس‌ها کاملا متفاوت است.

خسروی توضیح داد: پیش‌بینی می‌شود پس از گذشت بیش از دو سال از عمر ویروس کرونا، قدرت این ویروس به مرور کم شود.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به علائم افراد مبتلا به کرونا، گفت: در حال حاضر افرادی مبتلا به کرونا با علائم گوارشی و علائم تنفسی فوقانی مانند گلودرد، آبریزش و گرفتگی بینی به پزشک مراجعه می‌کنند که کودکان هم با این علایم ممکن است مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه واکسن و ابتلا به کرونا موجب ایجاد ایمنی کامل در فرد نمی‌شود، یادآور شد:، اما بیماری کرونا در افراد واکسینه شده ضعیف‌تر از سایر افراد واکسن نزده بود، اکنون نگران افراد واکسن نزده هستیم.

خسروی در پایان گفت: توصیه می‌شود نوبت چهارم واکسن کرونا برای کادر بهداشت و درمان، افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای تزریق شود، واکسیناسیون دز سوم نیز در حال انجام است.

آمار ابتلای صفر کرونا در چهارمحال و بختیاری

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، طی ۲۴ ساعت گذشته تست کرونای هیچ یک از مراجعه‌کنندگان بخش بستری و سرپایی مثبت اعلام نشد و هم‌اکنون ۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند و تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا نیز کماکان دو بیمار است.

همچنین تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در چهارمحال و بختیاری ۱۸۴۹ بیمار بوده و در چند روز اخیر مورد جدید فوتی ناشی از این ویروس ثبت نشده است.

شهرستان لردگان از نظر شیوع بیماری کرونا در وضعیت آبی و سایر شهرستان‌ها نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا در ایران چهارمحال و بختیاری رفتار ویروس کرونا فوتی های ناشی مبتلا به کرونا بیماری کرونا آمار ابتلا سویه جدید فوتی ها پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۱۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، با آن که کشور با کمبود ۱۰۰ هزار پرستار مواجه است، وزارت بهداشت حاضر نیست حدود ۲۰ هزار پرستارِ طرحی را که طرح خود را گذرانده‌اند و در دوره کرونا نیز سنگ تمام گذاشتند، به کار گیرد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: پرستاری، یکی از مهم‌ترین مشاغل است که مستقیما با سلامت و جان مردم سر و کار دارد اما مشکلات شغلی و معیشتی این گروه که هر سال تنها وعده بهبود آن از سوی مسئولان داده می‌شود، طاقت پرستاران را بریده است.

ساعت‌های کاری زیاد، حجم سنگین کار، شیفت‌ها و اضافه‌کاری‌های اجباری‌ و با دستمزد اندک، فرسایشی بودن این شغل، اجرا نشدن قوانین اصلاح حقوق و مزایا، تاخیرهای همیشگی در پرداخت معوقه‌ها، کارانه های زیر یک میلیون تومان و حقوق‌های ناچیز ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومانی موجب شده که خیلی از پرستاران با وجود علاقه به حرفه‌شان و با این که در این زمینه تحصیلات و دانش دارند، عطای این شغل را به لقایش ببخشند.

طی سال‌های اخیر شاهد چندین موج مهاجرت پرستاران از کشور و یا تغییر شغل آنها بوده‌ایم. مشکلات شغلی پرستاران تا حدی طاقت‌فرسا شده که این روزها مدام خبر استعفای دسته جمعی آنها از مراکز درمانی را می‌خوانیم و می‌شنویم. هفته گذشته بود که ۴۳ نفر از پرستاران اتاق عمل و بیهوشی بیمارستان شهدای تجریش تهران استعفای دسته‌جمعی دادند. اواخر فروردین هم ۲۲ پرستار بیمارستان تخصصی طالقانی چالوس به صورت گروهی استعفا دادند. به این لیست باید پرستاران بیمارستان طالقانی آبادان و چند مرکز درمانی یزد را هم اضافه کرد که استعفای دسته‌جمعی‌شان در ماه‌های گذشته خبرساز شد. اتفاقی که در یک‌ سال گذشته بارها در مراکز درمانی مختلف رخ داد.

۲۰ هزار پرستار طرحیِ بلاتکلیف

سوی دیگر این ماجرا پرستارانی هستند که دوره طرح خود را در دوران پاندمی کرونا گذراندند و وزارت بهداشت نیز قول جذب و استخدام آنها را داد، اما بعد از فروکش کردن کرونا به وعده‌های خود عمل نکرد و آنها را به حال خود رها کرد. پرستارانی که جان خود را کف دست گرفتند و حتی تعداد زیادی از آنها به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

سید محمد علوی، پرستار بالین و فعال صنفی حوزه پرستاران در گفتگویی به این موضوع اشاره می‌کند که با وجودِ کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور، وزارت بهداشت حاضر نیست ۲۰ هزار پرستار را که طرح خود را در دوره کرونا گذرانده‌اند و به پرستاران طرحی شناخته می‌شوند، جذب کند.

علوی می‌گوید: این پرستاران در دوره مخوف کرونا ایثار کردند و به جامعه خدمت کردند. آنها می‌توانستند طرح‌شان را به تعویق بیندازند اما ازخودگذشتگی کردند و طرح خود را زودهنگام شروع کردند که کارها روی زمین نماند. ما تعداد زیادی دانشجوی ترم ۸ داشتیم که درس‌شان تمام‌نشده، طرح‌شان را شروع کردند و در دل کرونا رفتند.

پرستارانی که با سابقه ۲۰ ساله، شرکتی هستند

در دوره کرونا تعدادی از پرستاران به تازگی طرح خود را به اتمام رسانده بودند، اما مسئولان با دادن فراخوان و بستن قرادادهای کوتاه‌مدت ۶ ماهه و وعده استخدام و تامین امنیت شغلی، آنها را هم نگه داشتند. چون بیمارستان‌ها به شدت دچار کمبود نیرو بود. این را علوی می‌گوید و ادامه می‌دهد: وعده‌ها باعث شد که خیلی از پرستارها با وجود اتمام طرح‌شان ماندند و کار کردند. اما بعد از پاندمی کرونا با کم‌لطفی و بی‌مهری مسئولان مواجه شدند.

این فعال صنفی پرستاران می‌گوید: ما الان حدود ۲۰ هزار نیروی پرستار کارکشته داریم که ۴ سال درس خوانده‌اند و برادری خود را هم در بحران کرونا ثابت کردند، اما وزارت بهداشت آنها را به کار نمی‌گیرد. در این میان پرستارانی هم داریم که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، اما هنوز شرکتی هستند و تبدیل وضعیت نشده‌اند.

از تغییر شغل تا مهاجرت به کشورهای عربی

میانگین حقوق پرستاران با در نظر گرفتن سابقه فعالیت آنها بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. این را فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید و ادامه می‌دهد: پرستاران باید چند جا کار کنند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند. خیلی از آنها هم تغییر شغل داده‌اند؛ در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند، آنلاین‌شاپ زده‌اند و ... . فقط هم معیشت پرستاران مشکل ندارد. ما همکار پزشک داریم که هنوز پروانه مطب خود را نگرفته و بعد از شیفت درمانگاه مسافرکشی می‌کند.

علوی می‌گوید: مشکلات معیشتی پرستاران و عدم اجرای تبدیل وضعیت آنها باعث شده که خیلی از آنها اقدام به مهاجرت کنند. حقوق و مزایای پرستارانی که به عمان مهاجرت کرده‌اند، ۶ برابر حقوق یک پرستارِ فعال در ایران است.

او می‌گوید: متاسفانه پرستارانِ کشورهای حاشیه خلیج فارس را ایران دارد تامین می‌کند. چون الان بیشترین مهاجرت پرستاران به کشورهای حاشیه خلیج فارس است. ما این همه نیرو تربیت نکردیم که راحت، آنها را به حاشیه خلیج فارس و اروپا و ... بفرستیم و خودمان دچار کمبود باشیم. مساله این است که کمبود پرستار در نهایت به سلامت مردم آسیب می‌زند. نه به کس دیگری.

هر ساعت اضافه‌کاری ۱۵ هزار تومان!

قانون تعرفه خدمات پرستاری، یکی از قوانین اصلاح حقوق پرستاران بود که در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید اما هرگز عملیاتی نشد. تا این که در سال ۱۴۰۰ خود مقام معظم رهبری ورود کردند. با این حال این قانون هرگز به سرانجام نرسید. فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: این قانون که گفته می‌شود اجرایی شده، با چیزی که در شیوه‌نامه آن آمده است، خیلی تفاوت دارد. درواقع فقط دارند کارانه ادوار قبل را به اسم تعرفه خدمات پرستاری پرداخت می‌کنند. الان بیشترین مهاجرت پرستاران به کشورهای حاشیه خلیج فارس است. ما این همه نیرو تربیت نکردیم که راحت، آنها را به حاشیه خلیج فارس و اروپا و ... بفرستیم

علوی توضیح می‌دهد: تعرفه خدمات پرستاری، یک قانون است که ده‌ها بار از سوی خود حاکمیت ضمانت اجرایی گرفته است. مقام معظم رهبری بارها در روزهای پرستارِ سال‌های مختلف به مسئولان تاکید کردند که این قانون را اجرا کنند. با این حال این قانون هنوز اجرا نشده است. یکی از تاکیدهای رهبری این بود که: «با کادر سلامت ایام کرونا نباید مانند کارگر فصلی رفتار شود.» اما متاسفانه وزارت بهداشت دقیقا فصلی برخورد کرد و بعد رفع نیازش در دوره کرونا به آنها گفت: «به سلامت»!

به گفته علوی، هر پرستار علاوه بر ۱۷۰ تا ۱۸۰ ساعت کار موظفی در ماه، باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت هم اضافه‌کاری داشته باشد. اما مبنای پرداخت هر ساعت اضافه‌کاری آنها فقط ۱۵ هزار تومان است! آیا این مبلغ با این حجم از فشار کار و فرسایشی بودن این شغل عادلانه است؟ این نشان می‌دهد که نظام پرداخت وزارت بهداشت نیاز به بازنگری جدی دارد.

لزوم احیای قانون حمایت از مدافعان سلامتِ ایام کرونا

وزارت بهداشت به تازگی اعلام کرده که در سال ۱۴۰۳ قصد استخدام ۲۵ هزار نیرو را دارد. در این میان، تعدادی از فعالان صنفی پرستاری در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری از او خواسته‌اند که برای حل مشکل شغلی پرستاران، طرح استفساریه‌ای به مجلس ارائه دهد و این استفساریه پس از دریافت موافقت مجلس، به وزرات بهداشت ابلاغ شود و دستور دهد که وزارت بهداشت از منابع مالی خود، پرستاران طرحی را به کارگیری کند. هر پرستار علاوه بر ۱۷۰ تا ۱۸۰ ساعت کار موظفی، ماهانه باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت هم اضافه‌کاری داشته باشد. اما مبنای پرداخت هر ساعت اضافه‌کاری فقط ۱۵ هزار تومان است!

علوی می‌گوید: وزارت بهداشت هم توان اجرایی این کار را دارد و هم پولش را. حتی اصرار داریم که این استفساریه در لایحه بودجه سالانه هم گنجانده شود. اگر این اتفاق رخ دهد، گام بزرگی در جهت کاهش مشکلات جامعه پرستاری برداشته خواهد شد.

این فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: درضمن ما قانونی داریم که در دوران کرونا به نام قانون "حمایت از ایثارگران و مدافعان سلامت در ایام کرونا" که در ستاد ملی کرونا وضع شد. خواسته ما احیای این قانون است. البته بدون برگزاری هیچ آزمونی برای پرستاران. آزمون این نیروها همان کرونا بود و نیاز نیست دوباره در آزمونی شرکت کنند. حتی اگر مهارت نداشتند، در دوره کرونا کاملا کارآزموده و کارشناس شدند و اتفاقا الان به درد دسیستم می‌خورند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901641

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند