اندیشههای مختومقلی تبیین شود/ مختومقلی برای تقریب مذاهب تلاش کرد
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۳۸۵۱
به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، امانقلیچ شادمهر در همایش بزرگداشت شاعر و عارف ترکمن مختومقلی فراغی در دانشگاه گنبدکاووس اظهار کرد: با همکاری علاقمندان، سه کتاب خلوت نشین عشق در مورد عرفان و عشق، فرهنگ کاربردی آیات و احادیث در اشعار مختومقلی و فراغی عشق است به فارسی چاپ شده است.
وی تصریح کرد: زمانی که مختومقلی فراغی درد عشق را چاشنی اشعار خود میکند به عطار شبیه بوده، زمانی که در اشعار خود پند و نصیحت میکند به سعدی و زمانی که عرفان ملایم در شعرش به کار میبرد به مولوی و تنوع اشعارش به حافظ شبیه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مختومقلی فراغی تنها شاعری بوده که در میان ملل ترک از هویت قومی درآمده و به اوج هویت ملی رسیده و اکنون در کشورهای مختلف برای بزرگداشت این شاعر عارف جشنوارهها و فیستوالهای مختلف برگزار میشود.
وی ادامه داد: آنچه مهم است این است که در کشور ما کنگره و جشنواره و همایشهای مختلفی به صورت خودجوش و مردمی برگزار شده و دولت تاکنون کار خاصی در این خصوص انجام نداده و نگرانی بنده این است که شخصیت این شاعر نیز توسط کشورهای دیگر مصادره شود.
شادمهر گفت: نیاز است اندیشههای مختومقلی فراغی در ارتباطات بینالملل تبیین شده تا این شاعر نیز مانند بسیاری از شخصیتهای بزرگ کشور توسط دیگر کشورها مصادره نشود.
وی بیان کرد: مختومقلی فراغی ستیزه جو در برابر ظلم و آزادی بیان در مقابل ظالم داشت و باید این رفتارها الگویی برای مردم کشور ما باشد.
* مختومقلی فراغی برای تقریب مذاهب تلاش کرد
رئیس دانشگاه گنبدکاووس گفت: شاعر ترکمن در زمان نیات خود برای تقریب مذاهب تلاش میکرد و ما به وجود چنین افرادی در جهان اسلام نیازمند هستیم.
ابوالفضل طهماسبی اظهار کرد: اگر بخواهیم از زوایای گوناگون به اشعار شاعر ترکمن بپردازیم باید گفت وی در آگاهسازی احاد جامعه خود بسیار تلاش کرد و در اشعار خود از آیات قران و احادیث استفاده کرده است.
وی تصریح کرد: پیشنهاد میشود اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه مجموعهای از آداب، سنن و باورهای دینی قوم ترکمن را به صورت فایل جمعآوری کرده و علاوه بر اطلاعرسانی در جامعه به وزارت علوم ارسال کنند.
انتهای پیام/۲۳۰۷
منبع: فارس
کلیدواژه: ابوالفضل طهماسبی رئیس دانشگاه گنبدکاووس مختومقلی فراغی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۳۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و مدرسه از برجستهترین محیطهای تبیین اندیشه و گفتمان
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: مسجد و مدرسه از برجستهترین محیطهای تبیین اندیشه و گفتمان با گستره تأثیرگذاری بالاست. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله سید محمد سعیدی در دیدار عبدالله میرابراهیمی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم که روز گذشته در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت مدیریت پسماند شهری، به تحریم اسراف در آموزههای دینی اشاره کرد و گفت: بحث از حقیقت اسراف گاهی جنبه موعظهای دارد که در بستر نوشتار و گفتار تجلی مییابد و گاهی بهصورت کارگاهی دنبال میشود که از حیث تأثیر و پیامآوری از جایگاه والایی برخوردار است.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ضمن اشاره به تفاوت فرایندهای کارگاهی و موعظه، درهم تنیدن مباحث کارگاهی و موعظه را از روشهای بسیار ارزشمند نبی مکرم اسلام صلیالله علیه و اله دانست و خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله ضمن توجه به بیان جنبههای نظری در فرایند موعظه، جنبههای تربیتی و عبرتآموزی را در عرصههای کارگاهی موردتوجه قرار میدادند و در آن کارگاهها به مصداق خاصی از یک درس و عبرت توجه میکردند.
وی تبیینی از گزارههای تاریخی سیره نبوی در عرصه تعلیموتربیت ارائه نمود و گفت: در یکی از مسافرتها رسولالله صلیالله علیه و آله با اصحابش در سرزمینی خالی و بی علف فرود آمدند و دستور دادند هیزم جمع کنند؛ اصحاب گفتند «هیزمی دیده نمیشود»؛ حضرت فرمود: «درعینحال هرکس هر اندازه میتواند جمع کند»؛ هرکس هر اندازه توانست ذرهذره جمع کرد وقتی همه را رویهم ریختند، مقدار زیادی هیزم جمع شد؛ حضرت فرمودند؛ گناهان کوچک هم مثل همین هیزمهای کوچک است، ابتدا به نظر نمیآید، ولی یک روز میبینید از همان گناهان خرد که به چشم نمیآمد، انبوه عظیمی جمع شده است.
آیتالله سعیدی برکت کار گروهی را از دیگر درسهای سیره حضرت در این رویکرد دانست و با بیان این که احادیث را باید بهصورت کارگاهی ارائه و تبیین کرد، تصریح کرد: اگر بحث حرمت اسراف از دو جهت توأمان از طرف حوزههای علمیه و مجریان بهصورت موعظهای و کارگاهی ارائه شود، دستورات دینی بهصورت پایدار در ضمیر مخاطب خواهد نشست.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) مسجد و مدرسه را برجستهترین بستر تبیین گفتمان دانست و بیان کرد: مسجد و مدرسه از برجستهترین محیطهای تبیین اندیشه و گفتمان با گستره تأثیرگذاری بالاست؛ موضوع اسراف و پسماند از جمله موضوعاتی است که در کتابهای درسی دانشآموزان باید بدان توجه بیشتری صورت گیرد.
وی با بیان این که درس و فرهنگ پسماند را نباید در جمعآوری زباله خلاصه کرد، افزود: تبیین فرایند تولید، نگهداری و بازیافت پسماند باید موردتوجه فعالان آموزشی و فرهنگی قرار گیرد؛ برخی از مسائل از نیازهای روزمره، فراگیر و مبتلا به تمام سطوح اجتماعی اعم از خانه، خانواده، مدرسه و غیره است، نهادینهسازی فرهنگ درست آن از الزامات اولویتبندی شده است.
آیتالله سعیدی بهرهگیری از اسامی و عناوین زیبا و مقدس برای همراهسازی قشر جوان و نوجوان را بسیار مهم توصیف و استفاده از عناوین زیبای خادمیار، پاکبان، همیار پلیس و غیره را انگیزهبخش دانست و گفت: مادران و خانمهای خانهدار یکی از بهترین مبلغان فرهنگساز هستند؛ نباید از ظرفیت ارزشمند و مؤثر مادران در تربیت نسلها و جامعه غافل بود. تبیین فرهنگ درست پسماند از جمله مؤلفههایی است که باید از محیط خانه آغاز شود.
انتهای پیام/