Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@10:52:20 GMT

«فمینیسم» ؛ از ارتقاء جایگاه زنان تا دشمنی با مردان

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۵۷۸۰

«فمینیسم» ؛ از ارتقاء جایگاه زنان تا دشمنی با مردان

عصر ایران - فمینیسم (Feminism) مجموعه‌ای از آموزه‌های معطوف به برابری زنان با مردان در تمام حوزه‌های زندگی است. برخی معتقدند فمینیسم دو وجه دارد: در وجه نظری یک "ایدئولوژی" است و در وجه عملی یک "جنبش".

نخستین کتاب مهم فمینیستی، متعلق به مری ولستون کرافت – نظریه‌پرداز اجتماعی و فمینیست انگلیسی – است که در 1792 با عنوان "دفاع از حقوق زنان" منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویرجینیا ولف، رمان‌نویس و منتقد اجتماعی انگلیسی در قرون نوزدهم و بیستم نیز جزو چهره‌های اصلی و موثر در تاریخ فمینیسم است که با کتاب مشهور "اتاقی از آن خود" پایه‌گذار نقد ادبی فمینیستی شد.

مری ولستون کرافت

در دهه‌های 1840 و 1850 جنبش حق رای زنان در کشورهای غربی، "موج اول فمینیسم" را در دنیای مدرن ایجاد کرد. در نیمۀ اول قرن بیستم، حق رای زنان در اکثر کشورهای غربی به رسمیت شناخته شده بود و "موج دوم فمینیسم" در دهۀ 1960 پدیدار شد که به مراتب رادیکال‌تر از موج اول بود.

فمینیسم دست کم بر دو اصل اساسی استوار است: «نابرابری بین زن و مرد از ویژگی‌های زندگی اجتماعی است» و «این ساختار قدرت مردانه را می‌توان و باید برانداخت».

فمینیسمِ لیبرال خصلتی اصلاح‌طلبانه دارد و به اصلاح عرصۀ "عمومی"، یعنی به ارتقاء جایگاه حقوقی و سیاسی زنان و بهبود وضعیت آموزشی و شغلی آن‌ها بیشتر توجه دارد تا بازسازی زندگی "خصوصی" و خانه‌داری زنان.

فمینیسم رادیکال، که در موج دوم سر بر آورد، خصلتی انقلابی دارد و تقسیمات جنسیتی را اساسی‌ترین و به لحاظ سیاسی مهم‌ترین شکاف‌‌های جامعه می‌داند. از این منظر، مردسالاری ویژگی مشترک همۀ جوامع انسانی بوده است؛ نهادی که موجب می‌شود نیمی از جمعیت (زنان) را نیمی دیگر (مردان) کنترل کنند.

بنابراین فمینیست‌های رادیکال بر ضرورت انقلاب جنسیتی، انقلابی که به ویژه زندگی شخصی، داخلی و خانوادگی را بازسازی خواهد کرد، تاکید می‌کنند. شعار فمینیسم رادیکال است است: «امر شخصی امر سیاسی است.» یا به طور مختصر، "شخصی، سیاسی است".

فمینیسم رادیکال در شکل افراطی‌اش مردان را "دشمن" می‌شناسد و اعلام می‌کند که زنان باید از جامعۀ مردان بیرون بیایند؛ موضعی که گاهی به شکل همجنسگرایی سیاسی زنان (Political Lesbianism) بیان شده است.

برخی از فمینیست‌های رادیکال معتقدند زنان در طول تاریخ تحت ستم مردان بوده‌اند و این ستم در رابطۀ جنسی نیز نمود آشکاری دارد؛ بنابراین زنان باید از ازدواج یا هر گونه رابطۀ جنسی با مردان حذر کنند!

همجنسگرایی سیاسی البته وجه دیگری هم دارد و آن اینکه زنان سیاستمدار یا مدیر، در انتخاب اعضای تیم سیاسی یا اداری‌شان، ترجیح شان انتخاب "همکار زن" به "همکار مرد" است. همجنسگرایی سیاسی به این معنا، پیوندی با "تبعیض مثبت" به سود زنان دارد. 

عدۀ قلیلی از فمینیست‌های رادیکال مخالف جداسازی زنان و مردان ورزشکار در بازی‌های المپیک‌اند؛ اما اکثر آن‌ها از اتخاذ چنین موضعی پرهیز می‌کنند.

فمینیست‌های سوسیالیست هم در مجموع یک جریان فرعی‌اند که مشکلات اصلی زنان را ناشی از نظام سرمایه‌داری می‌دانند و امحاء شیوۀ تولید سرمایه‌دارانه را شرط اساسی بهبود وضعیت زنان می‌دانند.

فمینیست‌های لیبرال، لیبرالیسم را به سود آزادی و رهایی زنان می‌دانند. فمینیست‌های رادیکال اما از موضعی دموکراتیک لیبرالیسم را نقد می‌کنند ولی گاهی در این نقادی، چنان پیش می‌روند که گویی در پی خلق "زن تراز نوین‌" هستند؛ چنانکه کمونیست‌ها در پی "انسان تراز نوین" بودند.   

* شرح علمی واژه های زیر را هم بخوانید:

"حاکمیت" ؛ عالی‌ترین اقتدار در دولت

"ملت" ؛ برآیند ارادۀ با هم‌ زیستن

________________________

در "واژه‌خانۀ عصر ایران" ، کلمات و اصطلاحات سیاسی را به زبانی ساده و علمی توضیح می دهیم. 
اگر می خواهید معنای واژه ای را توضیح دهیم، زیر همین مطلب برایمان بنویسید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: فمینیسم فمینیست لیبرال رادیکال مردسالاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۵۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در مقابل هر ۱۰۰ زن فوت شده در ایران چند مرد سال گذشته فوت کردند؟

به گزارش خبرآنلاین، ثبت احوال کشور اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل (۱۴۰۱) برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت شده، ۵.۶ درصد افزایش داشته است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900249

دیگر خبرها

  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • در مقابل هر ۱۰۰ زن فوت شده در ایران چند مرد سال گذشته فوت کردند؟
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • تقاضای ارتقاء جایگاه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در جلسه هم اندیشی نیشابور