Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@11:36:28 GMT

از هر چهار همدانی، یک نفر درگیر «قاتل خاموش»

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۸۹۱۳

از هر چهار همدانی، یک نفر درگیر «قاتل خاموش»

خبرگزاری فارس- همدان، چندی پیش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش فشار خون در سنین ۱۸ سال به بالا در همدان ابراز نگرانی کرد و از وجود چالش‌های زیادی نسبت به بیماری‌های غیرواگیر در ایام پساکرونا خبر داد که می‌طلبد جامعه کنترل لازم را نسبت به این بیماری داشته باشد.

امروز ۲۷ اردیبهشت مصادف با (۱۷ ماه می) توسط اتحادیه جهانی فشارخون بالا، به نام «روز جهانی فشار خون» در گسترش آگاهی نسبت به این بیماری، راه‌های پیشگیری، شناسایی و کنترل آن  نامگذاری شده و فرصتی است تا به سراغ مسئول مربوطه برویم و از این بیماری که به «قاتل خاموش» معروف است، بیشتر بدانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان به شعار امسال روز جهانی فشار خون اشاره کرد و گفت: با اندازه‌گیری دقیق فشار خون و کنترل مطلوب آن، می‌توان زندگی با کیفیت و عمر طولانی‌تری داشت و افراد باید به این مسئله توجه شایانی داشته باشند.

راضیه‌سادات میرمعینی با بیان اینکه فشار خون بالا متهم ردیف اول در مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است افزود: فشار خون بالا یکی از مهمترین  عوامل خطر قابل تغییر در ناتوانی و مرگ زودرس ناشی از بیماریهای قلبی، بیماریهای مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.

وی با اشاره اینکه ۲۱ میلیون نفر در جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند که در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به علل مرتبط با این بیماری جان خود را از دست دادند عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار بیش از ۳۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان فشار خون بالا دارند یعنی حداقل از هر چهار نفر یک نفر، فشار خون ۹۰/۱۴ یا بیشتر دارد.

 رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان بی‌علامتی این بیماری، اطلاع نداشتن افراد از بیماری خود، عدم توجه به درمان صحیح و کنترل فشار خون بالا را از معضلات برشمرد و گفت: به همین دلیل است که از این بیماری به «قاتل خاموش» یاد می‌کنند.

وی یادآور شد: با وجود اینکه افراد می‌توانند به راحتی در منزل یا هر مرکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی از میزان فشارخون خود آگاه شوند اما متاسفانه میزان آگاهی از ابتلا به این بیماری در سطح پایینی قرار دارد.

میرمعینی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد بیماران مبتلا به فشارخون از بیماری خود آگاهی ندارند و این موضوع توجه بیش از پیش به آن را حائز اهمیت می‌کند.

وی با بیان اینکه برای کارکنان بهداشتی شناسایی و کنترل این بیماری ساده است افزود: چون فشارخون روز به روز تغییر می‌کند، اندازه‌گیری باید در چند نوبت و موقعیت انجام شود تا به تایید برسد.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان تصریح کرد: باوجود اینکه فشارخون بالا علائمی ندارد، اما می‌تواند آسیب مهمی به قلب و شریان‌ها بزند و از این جهت هر فردی باید نسبت به مقدار فشارخون خود و وجود عوامل خطر و میزان خطر موجود مطلع باشد.

وی بیان کرد: شناسایی فشارخون بالا آسان و معمولا کنترل این بیماری از طریق تغییر شیوه زندگی مانند کاهش مصرف نمک و افزایش فعالیت بدنی و یا در صورت لزوم دارو درمانی نیز راحت است.

میرمعینی با بیان اینکه میزان شیوع فشارخون بالا در افراد ۱۸ سال به بالا ۲۷ درصد و این عدد در همدان ۲۳ درصد است خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از عوامل خطر بیماری و کاهش بار بیماری باید راهبردهای مؤثر و قابل قبول به کار گرفته شوند تا بتوان در «تغییر رفتارهای خطرساز» و «اصلاح شیوه‌های زندگی» گام برداشت. 

وی اضافه کرد: عوامل متعدد و ادغام یافته‌ای در ایجاد بیماری قلبی عروقی مؤثر است و باید اقداماتی که برای کنترل آن ها بکار گرفته می‌شود چند جانبه و متعدد باشد و نیز بخش‌های مختلفی درگیر این مبارزه شوند و هر کدام اقدام متناسبی ارائه دهند.

میرمعینی به تأکید بر لزوم بررسی میزان فشارخون و تشویق افراد مبتلا به فشارخون بالا برای مراجعه به پزشک و درمان صحیح ترغیب جامعه خصوصا نوجوانان و جوانان را به حفظ وزن خود در حد طبیعی،کلسترول و فشار خون در حد طبیعی، زندگی سالم، رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم را مهم دانست.

وی با تأکید بر لزوم ترک عادات نامناسب مانند مصرف الکل، تنبلی، رژیم غذایی چرب و پرروغن، سرخ شده و با چاشنی‌های تند، مصرف سیگار و اضافه وزن گفت: آگاهسازی جامعه نسبت به فشارخون بالا، عوارض آن، نحوه حفظ این بیماری و رسیدن به وزن طبیعی و شیوه زندگی سالم مورد توجه جدی باشد.

انتهای پیام/89026/

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماری قاتل خاموش فشارخون بالا بیماری های قلبی و عروقی بیماری های غیر فشار خون بالا غیر واگیر فشارخون بالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۸۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، شهلا نوری، با بیان اینکه نرخ باروری در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است، اظهار کرد: میزان فرزندآوری از هفت فرزند در سال ۱۳۵۸ به ۱.۸ فرزند در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

وی با بیان اینکه به‌صورت مقطعی تا سال ۱۳۹۵ میزان نرخ باروری افزایش یافت، مطرح کرد: طی سال‌های اخیر مجدداً روند فرزندآوری کاهش یافت، تا جایی‌که نرخ باروری در استان همدان به ۱.۵۷ رسید.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: نرخ باروری در درازمدت بر نرخ رشد جمعیت تأثیر می‌گذارد و یا حتی موجب منفی‌شدن رشد جمعیت و پدیده سالخوردگی و پیری جمعیت می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به علت کاهش نرخ باروری شاهد پدیده پیری جمعیت در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه همدان چهارمین استان سالمند در کشور است که درصد سالمندان و جمعیت بالای ۶۰ سال در آن زیاد است.

نوری افزود: در صورت ادامه‌دار بودن روند کاهشی نرخ باروری و فرزندآوری پیش‌بینی می‌شود که تا ۳۰ سال آینده یک‌چهارم جمعیت کشور سالمند و پیر باشند.

وی یادآور شد: یکی از عوامل مؤثر در کاهش فرزندآوری افزایش سن ازدواج و تأخیر در زمان بارداری است به‌گونه‌ای‌که تأخیر در بارداری نخست موجب افزایش ناباروری شده و می‌تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد.

نوری با بیان اینکه فاصله زیاد بین ازدواج تا تولد نخستین فرزند را از عوامل مهم تأثیرگذار کاهش نرخ باروری در کشور دانست و گفت: عوامل مختلفی همچون فاصله‌گذاری بین تولد فرزندان، افزایش سن ازدواج، تک‌فرزندی، افزایش میزان ناباروری و … بر کاهش نرخ باروری و افزایش پدیده پیری جمعیت در کشور تأثیر می‌گذارند.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برخی مطالعات حاکی از آن است که ۲۰ درصد خانواده‌ها تک‌فرزند هستند، تصریح کرد: نرخ ناباوری طی سال‌های اخیر در استان همدان ۱۵ درصد گزارش شده است.

وی با اشاره به سقط‌جنین عمدی و یا غیرعمدی، افزایش میزان طلاق، تغییرات سبک زندگی، روند روبه‌رشد شهرنشینی و … هم بر پدیده پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری تأثیر گذاشته است، گفت: شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جزو عوامل تأثیرگذار بر کاهش نرخ باروری هستند، اگرچه بیشتر میزان عدم تمایل به فرزندآوری در طبقات بالای اجتماعی و درآمدی به ثبت رسیده است.

نوری با بیان اینکه مرکز بهداشت مهمترین مکان برای ارائه آموزش‌های عمومی در زمینه فرزندآوری و جوانی جمعیت است، گفت: مشاوره قبل ازدواج، آموزش‌های حین ازدواج در راستای رضایتمندی از زندگی زناشویی، آموزش مهارت روان‌شناختی در راستای افزایش مهارت‌های زندگی و فرهنگ‌سازی در رابطه با ازدواج به‌موقع از مجموعه اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت است.

وی با اشاره به مشاوره فرزندآوری در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان اذعان کرد: سال گذشته ۱۸۷ هزار و ۴۳۰ مشاوره فرزندآوری در راستای بارداری سالم، فرزندآوری طی دو سال اول ازدواج و… برای مادران گروه هدف به ثبت رسیده است.

کد خبر 6092444

دیگر خبرها

  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • مراقب این قاتل خاموش باشید
  • مراقب فشار خون، این قاتل خاموش باشید
  • مراقب قاتل خاموش باشید
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • مراقب قاتل خاموش باشید/ افراد بالغ باید غربالگری فشارخون شوند
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند