Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@23:35:15 GMT

کانادا از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو حمایت کرد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۹۰۱۳

کانادا از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو حمایت کرد

ملانی جولی وزیر امورخارجه کانادا گفت، کانادا طرفدار عضویت "سریع" سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

به گزارش ایران اکونومیست از "یو اس نیوز"، وی دوشنبه‌شب در مصاحبه با خبرنگاران گفت: کانادا نه تنها طرفدار عضویت این دو کشور در ناتو است، بلکه باید بگویم ما طرفدار عضویت سریع این دو کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اعلام تمایل مقامات فنلاند در پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با واکنش‌های گسترده و اعلام حمایت بعضی کشورها و تهدید جدی برخی دیگر از اهمیت اقدامی حکایت دارد که می‌رود تا در جغرافیای سیاسی تحول و لرزه‌ای بزرگ ایجاد کند. 

به گزارش ایران اکونومیست، به نظر می‌رسد روند عضویت فنلاند و سوئد با سرعت بیشتری پیش برود، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز اخیرا گفت اگر این دو کشور درباره عضویت در این سازمان تصمیم گیری کنند از آن‌ها استقبال خواهد شد. 

با این حال چشم‌انداز اقدامات تلافی جویانه روسیه برای سوئد و فنلاند نگران کننده است. 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام اینکه سوئد و فنلاند مواضع خود را در مبارزه با تروریسم روشن نکرده‌اند، مخالفت ترکیه با عضویت این دو کشور در ناتو را تکرار کرد.

وزارت امورخارجه روسیه دو شنبه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، روسیه با توجه به شرایط عضویت سوئد در ناتو و برای مقابله با تهدید عضویت این کشور در این ائتلاف اقدام خواهد کرد. 

در حالی که کشورهایی همچون نروژ، دانمارک و ایسلند رسما عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، سوئد و فنلاند بنابر دلایل تاریخی و ژئوپلتیک به این پیمان نظامی ملحق نشدند؛ این دو کشور در دوران جنگ سرد موضعی بی‌طرف داشته و از همسویی با مواضع آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی خودداری کردند. 

دولت حزب سوسیال دموکرات سوئد روز شنبه تصمیم گرفت برای عضویت در ناتو درخواست دهد. با این تصمیم و با حمایت احزاب راست در پارلمان، درخواست سوئد برای عضویت در ناتو قطعی تلقی می‌شود. 

بنا به گزارش آناتولی، پیش از این، نخست وزیر سوئد، ماگدالنا اندرسون، گفته بود که این بهترین تصمیم برای امنیت سوئد خواهد بود. 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: روسیه ، ناتو ، سوئد

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: روسیه ناتو سوئد دو کشور سوئد و فنلاند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۹۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «کریستوف وانر» روزنامه‌نگار آلمانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ولت» این کشور اعلام کرد که ارتش روسیه تسلیحات ارسالی کشورهای غربی به اوکراین را قبل از تحویل آنها به ارتش اوکراین در میانه راه منهدم می‌کند.

وی با اشاره به حمله اخیر ارتش روسیه به راه‌آهن اوکراین و هدف‌قراردادن تجهیزات نظامی ارسالی غربی‌ها برای ارتش اوکراین گتف: باید توجه داشت که این حمله علیه تجهیزات نظامی انجام شد.

این روزنامه‌نگار آلمانی در ادامه تأکید کرد که «به لطف کار خوب نیروهای امنیتی و اطلاعاتی روسیه، ارتش روسیه تجهیزات غربی‌ها را قبل از اینکه به دست نیروهای مسلح اوکراین برسد، منهدم می‌کند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دیروز جمعه اعلام کرد که حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است. دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند؛ آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

چهارشنبه گذشته «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6090214

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت خارجه روسیه: مانورهای ناتو را از نزدیک رصد می‌کنیم
  • ببینید | تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان + فیلم
  • حمایت الجزایر از طرح عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • روسیه به کانادا هشدار داد
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل
  • ناتو، قلدر ۷۵ساله
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان