Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-معاون اجرایی رئیس جمهور، گفت: یک کار خوب در استان سمنان، ستاد احیای صنایع راکد بوده که با قدرت خوبی عمل کرده است و در بازدیدها نتیجه فعالیت آن مشخص شد؛ فعال شدن 38 واحد تولیدی در استان سمنان، دستاورد مهم آن است.
به گزارش خبرگزاری آریا، سید صولت مرتضوی، عصر دوشنبه در حاشیه نشست بررسی مصوبات سفر دولت به استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری، اظهار داشت: توزیع عادلانه یارانه‌ها به نفع مردم و کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعال شدن 38 واحد تولیدی در استان سمنان، دستاورد مهم ستاد احیای صنایع راکد است
 معاون اجرایی رئیس جمهور، گفت: اجرای این طرح، چند مقدمه دارد. نخست این‌که در قانون بودجه 1400 و 1401 دولت تکلیف قانونی در زمینه اصلاح یارانه داشت.
 مرتضوی، ادامه داد: دولت سیزدهم در ابتدای کار با دو موضوع، روبرو بود که نخست، پرداخت حقوق کارمندان بود. یعنی دولت در پرداخت جاری، مشکل داشت که با هدایت الهی و تدبیر ویژه، از کسری نقدینگی گذشت.
 معاون اجرایی رئیس جمهور، بیان کرد: دیگر این‌که در بودجه 1400 برای دولت تکلیف شده بود که هشت میلیارد دلار برای یارانه کالا‌های اساسی در ابتدای چرخه پرداخت کند که منبعی برای آن وجود نداشت.

مرتضوی، تأکید کرد: در بودجه 1401 نیز تکلیف قانون است که یارانه‌ها مستقیم پرداخت شوند، یعنی باید از ابتدای چرخه به انتهای آن می‌رفت.
 اجماع اقتصاددانان بر اصلاح نظام یارانه
معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان این‌که تصمیم عادلانه‌سازی یارانه‌ها بخشی و سلیقه‌ای نبود، گفت: اجرای عادلانه این طرح، الزام قانونی است و درباره آن اجماع بین اقتصاددانان با هر مکتب و نگاه اقتصادی وجود دارد، زیرا شیوه گذشته، بستر هدررفت سرمایه عمومی را فراهم می‌کرد و نتیجه‌ای جز فساد و رانت نداشت، شکاف طبقاتی و آلوده شدن برخی مجریان قانون را به همراه داشت و چیزی عاید مردم به آن شکل نمی‌شد و گاه کالا‌هایی وارد می‌شد که مطلوب مردم نبود.
 مرتضوی، یادآور شد: طرح اصلاح نظام یارانه‌ها چند خروجی دارد؛ نخست این‌که از فقر مطلق جلوگیری می‌کند. در گذشته، یارانه پرداخت می‌شد، اما منبعی برای حمایت از فقیران در خرید وجود نداشت.
 معاون اجرایی رئیس جمهور، ادامه داد: اکنون پرداخت یارانه به شیوه‌ای است که یک خانواده چهار نفره در دهک‌های اول تا سوم، یک میلیون و 600 هزارتومان یارانه دارد و برای دهک‌های دیگر به ترتیب پلکانی است و به حساب آن‌ها واریز می‌شود.
 مرتضوی با اشاره به این‌که با این شیوه، فقر مطلق ریشه‌کن می‌شود، گفت: ضریب جینی اقتصاد کشور نیز در این روش ترمیم می‌شود.
 او با یادآوری آسیب‌های اختصاص یارانه در شیوه‌های گذشته، اظهار داشت: برخی گزارش‌ها حاکی از این است که سرانه مصرف پروتئین بین دهک‌های دهم تا اول و سوم، 26 برابر بود؛ یعنی برخی تا 27 برابر عده‌ای دیگر استفاده می‌بردند. این توزیع یارانه، عادلانه نبود.
 معاون اجرایی رئیس جمهور، گفت: طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها تصمیمی عاقلانه و عادلانه بوده و مانع ویژه‌خواری و شکاف طبقاتی و فقر است؛ از سوی دیگر به اقتصاد جان می‌دهد، رقابت اقتصادی ایجاد می‌کند و صاحبان سرمایه برای تأمین کالای مطلوب، وارد رقابت می‌شوند.
 مرتضوی، اظهار داشت: سوداگری که جمع شود، صادرات افزایش می‌یابد و منابع به کشور بازمی‌گردد. در واردات نیز کالا‌های مطلوب وارد می‌شود؛ در حالی‌که سرمایه‌ها قبلا در جا‌های دیگر به مسائلی مانند خرید ملک در دیگر کشور‌ها تبدیل می‌شد.
 اصلاح نظام یارانه‌ها و امنیت اقتصادی
 معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به این‌که در بازه‌ای از زمان از انتهای دولت نهم به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم، اما اکنون واردکننده شده‌ایم، گفت: اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ها امنیت اقتصادی دارد؛ به نوعی پدافند غیر عامل و امنیت اقتصادی برای مردم و رونق تولید است و محصولات راهبردی و مؤثر در کشور، تولید و مصرف می‌شود.
 مرتضوی با بیان این‌که با اجرای این طرح، کشور در برابر تکانه‌های اقتصادی به راحتی از بحران‌ها عبور می‌کند، اظهار داشت: اگر کشوری بخواهد به ما گندم یا هر کالایی نفروشد، کشور آسیب نمی‌بیند؛ همان‌طور که در دوره هایی، واحد‌های تولید قند و شکر تعطیل شد که دلایل آن همین وابستگی بود.
  معاون اجرایی رئیس جمهور، گفت: باید از ملت ایران تقدیر کرد که با همه سختی‌ها این طرح را پذیرفته‌اند؛ مردمی که در جنگ جان داده‌اند، همراهی با سیاست اقتصادی را وظیفه می‌دانند.
 مرتضوی، ادامه داد: تغییر در قیمت چند کالا ممکن است در دیگر کالا‌ها مؤثر باشد، اما کشور همان‌طور که در کرونا از بحران گذشت، در طرح اصلاح پرداخت یارانه‌ها نیز به همت مردم از مسائل عبور خواهد کرد.
 ملاک مصوبات سفر‌های استانی دولت سیزدهم، رونق اقتصادی است
 معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به این‌که ملاک مصوبات سفر‌های دولت سیزدهم، احیای فعالیت واحد‌های تولیدی است و با کار کارشناسی، نیاز‌های استان‌ها شناسایی می‌شود، گفت: نتیجه سفر دولت به سمنان 150 مصوبه بود که بخش نخست آن، طرح‌های عمرانی نیمه تمام بود که برای آن‌ها تأمین منابع شد و 135 درصد تعهدات دولت از محل منابع عمومی در استان سمنان تخصیص داده شد که این موضوع در این استان سابقه نداشت که حدود 900 میلیارد تومان در چند ماه اختصاص داده شود.
 او با بیان این‌که بخشی از تخصیص‌های مصوبات سفر دولت سیزدهم، مانند طرح حرم تا حرم، از محل تعهد‌ها بوده است، اظهار داشت: اکنون موضوع نظارت میدانی بر طرح‌ها مطرح است و باید گزارش جامعی درباره آن‌ها به رئیس جمهور ارائه شود.
 مرتضوی، یادآور شد: بخش دیگری از منابع، حدود 9 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای طرح‌های اجرایی در استان سمنان بود. همچنین، یک کار خوب در این استان، ستاد احیای صنایع راکد بوده که با قدرت خوبی عمل کرده است؛ در بازدید‌ها نتیجه فعالیت آن مشخص شد که فعال شدن 38 واحد تولیدی در استان سمنان، دستاورد مهم آن است.
 معاون اجرایی رئیس جمهور، ادامه داد: این واحد‌ها موجب اشتغالزایی، ارزآوری و فعالیت چرخه اقتصادی می‌شوند؛ باید توجه داشت که معدن نیز از ظرفیت‌های استان سمنان بوده و در سراسر این استان، قابل توجه است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: واحد تولیدی معاون اجرایی رئیس جمهور اصلاح نظام یارانه فعال شدن 38 واحد استان سمنان دستاورد مهم دولت سیزدهم مصوبات سفر یارانه ها کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۰۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ وزیر کشور در بازدید از یکی از کارخانه‌های احیا شده در مشهد گفت: از ابتدای دولت در استان خراسان رضوی بیش از ۳۰۰ کارخانه راکد به چرخه تولید بازگشتند و این اقدام استاندار برای حمایت از تولید تا پایان دولت، توسط ایشان باید پیگیری و ادامه پیدا کند.

احمد وحیدی افزود: این بنگاه‌های اقتصادی در حوزه صنعت «صنوف تولیدی و واحد‌های تولیدی»، معدن، کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی بودند که به چرخه تولید برگشتند.

وی خطاب به نماینده عالی دولت در خراسان رضوی گفت: جای دارد استاندار خراسان رضوی با همین رویه و روش که منجر به احیای واحد‌های تولیدی شد، حمایت خود را از کارخانه‌ها تا پایان دولت ادامه دهد.

وزیر کشور افزود: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، همه ما باید دست به دست هم دهیم تا کارنامه‌ای ماندگار از این عرصه به یادگار بگذاریم.

دیگر خبرها

  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • رشد اعتبارات سفر دولت در استان سمنان/ واحدهای تولیدی جان گرفتند
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس پیگیری می‌شود
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • اشتغال ۲۰۰ نفر در کهگیلویه و بویراحمد با بازگشت ۵۰ واحد راکد به چرخه تولید
  • احیای ۳۰۸ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • طی سال گذشته ۱۵ واحد تولیدی در زنجان احیاء شد
  • ۱۵ واحد تولیدی در زنجان احیاء شد
  • دستگاه‌های اجرایی قم از تولیدکنندگان حمایت کنند