Web Analytics Made Easy - Statcounter

نفت ارزان تر روسیه جای نفت ارزان ایران را در بازار چین گرفته است؛ این گزارشی است که اخیرا رویترز منتشر کرده و در آن مدعی شده است که صادرات نفت ایران به چین به دلیل جایگزین کردن نفت روسیه کاهش چشمگیری داشته است. اما این گزارش تا چه حد صحت دارد؟!

به گزارش ایران آنلاین، بعد از انتشار این گزارش که همزمان با جراحی بزرگ اقتصادی در کشور بود؛ رسانه های معاند خارج از کشور با انتشار گزارش هایی مدعی شدند که صادرات نفت ایران به چین کاهش چشمگیری داشته و روسیه با تخفیف 30 دلاری در تلاش برای قبضه کردن بازار چین و کنار گذاشتن نفت ایران از این بازار است، در این میان برخی با انتشار این دروغ پردازی ها در داخل کشور تلاش در القای ناامیدی به مردم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما واقعیت ماجرا چیست؟ پالایشگاه‌های مستقل چینی که در استان شرقی شاندونگ تمرکز دارند، خریداران اصلی نفت ایران هستند اما این پالایشگاه ها از ماه فوریه واردات نفت را کاهش دادند و در آوریل هم تحت تاثیر افزایش قیمت ها سهمیه محدودتر برای واردات و قرنطینه های مربوط به کرونا؛ با نیمی از ظرفیتشان کار کرده اند. بنا بر گفته اِما لی، تحلیلگر چینی ورتکسا؛ پالایشگاه‌ها از ماه فوریه تولیدشان را کم کردند و تعدادی از محموله های نفتی در بنادر چین مانده اند.
گزارش اداره گمرک چین که در دسامبر و ژانویه آمار واردات نفت ایران را منتشر کرد؛ نشان می دهد که در هر یک از این ماه‌ها ۲۶۰ هزار تن معادل ۱.۹ میلیون بشکه نفت ایران وارد چین شده است.
رشد ۳۶ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
همچنین بر اساس آخرین گزارش اوپک که در خصوص تولید نفت اعضای این سازمان در ماه گذشته میلادی(آوریل) منتشر شده، تولید نفت ایران در ماه آوریل در مقایسه با ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی رشدی ۳۶ هزار بشکه‌ای را به همراه داشته است.
ایران در ماه آوریل روزانه ۲ میلیون و ۵۶۴ هزار بشکه نفت تولید کرده که این رقم در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی ۲ میلیون و ۵۲۸ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه بوده است.
با توجه به آنکه ایران در این مدت تغییری در ظرفیت پالایشی خود نداشته و میزان مصرف نفت خام در کشور تغییری نکرده ، بنابراین این افزایش تولید صرف صادرات شده است.
رسانه های معاند در حالی با استناد به گزارش رویترز از کاهش سهم نفت ایران در بازار چین ابراز خوشحالی می کنند که رویترز در گزارش خود اشاره کرده که نفت ایران همچنان هفت درصد از واردات نفت به چین را شامل می‌شود و نفت روسیه که در ماه‌های اخیر هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته، به مقصد چین صادر شده است. این خود تاییدی بر این نکته است که صادرات نفت ایران به چین کاهش نداشته و طبق روال گذشته پیش می رود و تنها بخاطر شرایط ویژه چین و اعمال قرنطینه های سختگیرانه، برخی از محموله های نفتی در بنادر چین پهلو گرفته اند.

دروغ پراکنی نفتی
در حالی که طبق گزارش اوپک، تولید نفت ایران افزایش داشته است، برخی در فضای مجازی از کاهش ۲۶۵ هزار بشکه‌ای صادرات ایران به چین در همین مدت صحبت می‌کنند، با فرض درستی این ادعا، ایران یا توانسته یک بازار ۳۰۰ هزار بشکه‌ای جدید برای نفت خام خود پیدا کند که این موضوع با توجه به ادامه تحریم‌ها، دستاورد بزرگی برای کشور به شمار خواهد رفت زیرا توانسته یک یا چند رقیب خود را از بازار ۳۰۰ هزار بشکه‌ای خارج کند و نفت خام خود را به آن بازار بفرستد و یا به طور کامل ادعای کاهش صادرات نفت ایران به چین تحت تاثیر افزایش صادرات روسیه به این کشور کذب است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: صادرات نفت ایران به چین هزار بشکه ای تولید نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۳۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی

به رغم برخی سیاه نمایی‌ها در رسانه‌های معاند و فضای مجازی در خصوص تصویر ایران در افکار مردم جهان ویدیویی به تازگی منتشر شده که نادرست بودن این ادعاها را ثابت می‌کند.

به گزارش ایسنا، در ویدیویی که در ادامه مشاهده می‌کنید شامل نظرات جالب یک شهروند خارجی درباره ایران و ایرانیان است:

منبع: چند ثانیه

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • درآمد ترکمنستان از فروش گاز به چین از روسیه بیشتر شد
  • از شایعه تا واقعیت عضویت پدر مهران غفوریان در ساواک