Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: ابتلا به سرطان روده به دلیل مصرف زیاد فست‌فودها در ایران و سایر کشورها روبه افزایش است، بطوری که سالانه دو میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهاد زمانی_امروز سه‌شنبه بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه_در نشست خبری هفته جهانی سلامت گوارش (سی‌ویکم اردیبهشت تا ششم خرداد) که در محل انجمن برگزار شد، اظهار کرد: سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در کشور است که مصرف زیاد غذاهای آماده، استفاده از گوشت قرمز بیش‌ازحد نیاز بدن و مواد فرآوری شده ابتلاء به این بیماری را در جوانان افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کشیدن سیگار، مصرف الکل، چاقی و نبود تحرک نیز از دیگر عوامل خطرزا برای ابتلاء به این سرطان است و تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند از روند پیشرفت بیماری بکاهد. همچنین مردم به‌ویژه در گروه سنی بالای ۵۰ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی به‌صورت رایگان غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهند که امکانات تشخیص و درمانی برای این نوع سرطان در کشور فراهم است.

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران با بیان اینکه با جراحی و رادیوتراپی می‌توان سرطان روده بزرگ را درمان کرد، تصریح کرد: مصرف سبزی‌ها، غلات و غذاهای دریایی در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری مؤثر است. سازمان جهانی بهداشت در هفته جهانی سلامت گوارش به آگاهی در مورد سرطان روده بزرگ تأکید داشته و انجمن‌های گوارش و کبد را موظف به اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری کرده است.

۹۰ درصد سرطان روده قابل‌پیشگیری است

نجمه آل طاها، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این نشست اظهار کرد: از هر ۲۳ نفر، یک نفر از مردان و از هر ۲۵ نفر، یک نفر از زنان در دنیا به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند و این بیماری با مصرف غذاهای سالم و فعالیت بدنی ۹۰ درصد قابل‌پیشگیری است. همچنین ژنتیک و سابقه سرطان در اعضای خانواده در بروز این بیماری مؤثر است اما عوامل محیطی بیشترین تأثیر در ابتلاء به سرطان روده بزرگ دارند.

وی ادامه داد: این سرطان اگر در مراحل اولیه و زود تشخیص داده شود، قابل درمان است و بروز آن به دلیل ایجاد پولیپ که ضایعه پیش سرطانی است، است. همه افراد جامعه در معرض خطر ابتلاء به این سرطان هستند و غربالگری بالای ۵۰ سال به همه توصیه می‌شود. همچنین درد شکم، خون در مدفوع، کم‌خونی، کاهش سریع وزن از علائم این بیماری بوده و باید به پزشک برای تشخیص و درمان سرطان روده بزرگ مراجعه شود.

به گزارش ایمنا، دستگاه گوارش از مری، معده، روده باریک و روده بزرگ تشکیل شده است. روده بزرگ از انتهای روده باریک شروع شده و به مقعد ختم می‌شود. مقعد همان دهانه روده بزرگ است که به خارج از بدن منتهی می‌شود. کولون اسم دیگر روده بزرگ است. زمانی که سلول‌های بدخیم یا سرطانی در روده بزرگ تشکیل شوند، سرطان ایجاد می‌شود. سرطان روده بزرگ به نام‌های سرطان کولون، سرطان کولون و رکتوم یا سرطان کولورکتال هم موسوم است.

کد خبر 575766

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دستگاه گوارش فوق تخصص گوارش و کبد بیماری گوارشی بیماری های گوارشی درمان بیماری های گوارشی ناراحتی های گوارشی سرطان بیماران سرطانی سرطان روده بزرگ تشخیص سرطان فست فودها علائم سرطان روده شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سرطان روده بزرگ سرطان روده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۴۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ذبیحی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: شعار هفته سلامت به‌عنوان سلامت خانواده با مشارکت مردم نامیده شده و اهمیت این شعار این است که مردم در امر سلامت، مشارکت داشته باشند تا سلامت جامعه و یک شهرستان تأمین شود.

وی افزود: سطح سواد سلامت مردم در جامعه باید افزایش یابد و از منابع جدید و معتبر شبکه بهداشت استفاده کنند که اگر این امر مهم محقق شود، در پیشگیری از بیماری مؤثر خواهد بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تصریح کرد: پرونده سلامت الکترونیک مهم است، شهروندان می‌توانند با مراجعه به شبکه بهداشت از خدمات رایگان این عنوان استفاده کنند و به سلامت خود اهمیت دهند.

ذبیحی بیان کرد: ۹ هزار سالمند در شهرستان اردستان وجود دارد و از این حیث به عنوان شهرهای پیر استان محسوب می‌شود، در سال گذشته سالمندان شهرستان بیش از ۳۶۰ هزار قرص کلیسم دریافت کردند.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر در شهرستان اردستان آزمایش قند خون انجام دادند و نزدیک به چهار هزار نفر در این شهرستان مبتلا به بیماری دیابت هستند که ضرورت دارد به این مهم توجه شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار نفر بالای ۱۸ سال از نظر بیماری‌های فشارخون و قندخون بررسی شدند که از این مجموع ۳۰ هزار نفر از شهر اردستان بودند و ۹۱ درصد مردم بالای ۱۸ سال در این زمینه بررسی شدند.

ذبیحی اضافه کرد: در این بررسی‌ها، حدود ۱۸۲ نفر مشکوک به بیماری دیابت و ۹۹۶ نفر نیز مشکوک به بیماری فشارخون شناسایی شدند همچنین بیش از دوهزار نفر بیماری پیش‌دیابت دارند.

وی تصریح کرد: بیش از چهار هزار خانم میانسال در اردستان از نظر سرطان سینه غربالگری شدند و حدود یک‌هزار نفر از این‌ها حداقل یک مشکل در سینه داشتند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان ادامه داد: بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ مورد بازرسی توسط کارشناسان بهداشت محیط شهرستان از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی صورت گرفته که ۲۵۸ مورد اخطاریه دریافت کرده، ۶۱ مورد ارجاع به مراجع قضائی و در ۱۱ مورد نیز پلمب انجام شد.

ذبیحی یادآور شد: سال گذشته بیش از دوهزار کیلوگرم موادغذایی تاریخ گذشته در شهرستان جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه شدت بیماری سالک در شهرستان اردستان نسبت به گذشته کاهش یافته، گفت: عملیات مبارزه با مخزن بیماری سالک در مناطق آلوده انجام می‌شود، شهر زواره و مهاباد همراه با روستاهای اطراف آن‌ها کانون بیشتر بیماری سالک هستند که عملیات مبارزه در این مناطق نیز انجام شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تاکید کرد: گزارشاتی به شبکه بهداشت شهرستان رسیده است که متأسفانه عده‌ای واکسن گریز هستند و خانواده‌ها را به عدم واکسیناسیون فرزندان ترغیب می‌کنند که این بسیار خطرناک بوده و موجب شیوع مجدد بیماری‌هایی می‌شود که صدها سال قبل کنترل شدند.

کد خبر 6089374

دیگر خبرها

  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا
  • بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه