Web Analytics Made Easy - Statcounter

اندیشکده آمریکایی در مطلبی به موفقیت ایران در ساخت انواع پهپاد و تبادل دانش در این حوزه با کشور‌های دوست پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، یک اندیشکده آمریکایی در مطلبی به توسعه روابط نظامی ایران و چین و سفر مقامات نظامی چین به تهران پرداخت و نوشت، ایران با توجه به رشد ساخت پهپاد‌های بومی نیازی به خرید پهپاد از چین ندارد، اما در عین حال دو کشورمی‌توانند برای ارتقا پهپاد‌های خود به تبادل دانش بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اندیشکده «میدل ایست» در مطلبی به قلم «توویا گرینگ» که روز دوشنبه منتشر شد نوشت، نمایندگان چین در سفر اخیر به تهران با مقامات ارشد ایران از جمله «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع ایران دیدار کردند. این دیدار در حالی صورت گرفت که چین بر تعهد خود به صلح و امنیت در خاورمیانه و خلیج فارس تاکید کرده در عین حال، ایالات متحده را به دلیل تحریم یکجانبه ایران مورد انتقاد قرار داده است.

تامین کنندگان تسلیحات چینی که نسبت به تحریم‌ها محتاط هستند، به دلیل تحریم تسلیحاتی سازمان ملل که تا اکتبر ۲۰۲۰ برقرار بود، با احتیاط با ایران برخورد کردند. با رفع محدودیت‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی ممکن است به دنبال تنوع بخشیدن به مجموعه‌های خود با فروش فناوری‌های نظامی باشند. این در حالی است که چین در بیشتر دهه ۱۹۸۰ یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات برای هر دو طرف در جنگ ایران و عراق بود.

این اندیشکده در بخش دیگر با اشاره به موفقیت ایران در ساخت انواع پهپاد بومی پیشرفته نوشت، چین، برخلاف سایر تامین کنندگان اصلی تسلیحات در منطقه، از جمله ایالات متحده این امکان را دارد تا به بزرگترین تامین کننده پهپاد‌های مسلح در منطقه تبدیل شود، اما نکته قابل توجه این است که ایران قادر است پهپاد‌های خود را در داخل تولید کند و پهپاد‌های چینی در حال حاضر منحصراً توسط دشمنان تهران استفاده می‌شود. گزارش‌ها حاکی از حمایت چین از تولید بومی وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) در کشور‌های خلیج فارس است، از جمله اخیراً سرمایه گذاری مشترک برای تولید پهپاد‌های نظامی بین چین و عربستان سعودی صورت گرفته است.

از سویی دیگر، با توجه به پهپاد‌های ارزان قیمت و باکیفیت چین و انتقال بالقوه و دانش امکان همکاری دوجانبه در این زمینه بین ایران و چین وجود دارد.

 

اندیشکده میدل ایست در بخش دیگر نوشت، در ژانویه ۲۰۲۱، منابع چینی تایید کردند که ایران و پاکستان برای مقاصد نظامی به سامانه ماهواره‌ای ناوبری «بیدو» چین دسترسی پیدا کرده‌اند. اگرچه موشک‌های بالستیک موجود ایرانی به جای ماهواره‌ها به مکانیسم‌های هدایتی متکی هستند، اما بیدومی‌تواند به نیرو‌های مسلح ایران در تعیین مکان‌های پرتاب وهدف گیری مواضع کمک کند.

یک کارشناس نظامی چین گفت، بدون شک اثربخشی رزمی ایران با کمک ماهواره بسیار افزایش خواهد یافت. این در حالی است که طی روز‌های گذشته یک شبکه خبری آمریکایی به موفقیت ماواره ایرانی «نور-۲» اشاره کرد.

شبکه فاکس‌نیوز گزارش کرد که ماهواره ایرانی «نور ۲» که اوایل سال جاری میلادی در مدار قرار گرفته بود، به عنوان بخشی از اولین دسته از تصاویر با وضوح بالا، تصویری از مرکز فرماندهی ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین ارسال کرد.

روز گذشته خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش کردند که ماهواره نور ۲ که در ماه مارس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرتاب شده بود، همچنین تصاویری از استان‌های جنوبی فارس و بوشهر گرفته است.

 

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی ماهواره‌ای ایرانی که در مدار ۳۱۱ مایلی قرار دارد، بتواند از تمام سطح زمین تصویربرداری رنگی انجام دهد و تصاویر را به ایستگاه‌های زمینی که توسط جوانان ایرانی ساخته شده است ارسال کند. این اولین بار است که یک ماهواره بومی تصاویری با وضوح بالا با رنگ واقعی ارسال می‌کند.»

شبکه فاکس نیوز در گزارش خود به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره تصاویر ارسالی ماهواره نور ۲ پرداخته و نوشت، نیروی دریایی ایالات متحده می‌گوید که منطقه عملیاتی ناوگان پنجم، «حدود ۲.۵ میلیون مایل مربع وسعت آبی را در بر می‌گیرد و شامل دریای عرب (شمال اقیانوس هند)، خلیج عمان، دریای سرخ و بخش‌هایی از اقیانوس هند است».

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اندیشکده آمریکایی پهپاد ایرانی اقتدار ایران سلاح ایرانی تحریم نظامی ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۵۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت دانش آموزان کیش در مسابقات لیگ علمی دانش آموزی پایا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، مدیر دبستان امیرکبیر گفت: دانش آموزان با کسب قبولی در مرحله اول به مرحله نیمه نهایی این مسابقات کشوری راه یافتند.

نسرین غبیشاوی گفت: در این دوره از مسابقات سه کلاس پایه ششم شرکت کرده بودند و کلاس ششم میعاد یک با هدایت سیده ملیحه شریعتی توانست با موفقیت در مرحله اول کشور به مرحله نیمه نهایی راه یابد.

وی افزود: آزمون مرحله نیمه نهایی این لیگ علمی بیست اردیبهشت در کشور برگزار می‌شود.

غبیشاوی خاطرنشان کرد: دانش آموزان در دوره چهاردهم به مرحله نیمه نهایی و در دوره شانزدهم لیگ علمی بین المللی پایا به مرحله نیمه نهایی و نهایی راه پیدا کرده بودند.

وی افزود: امسال نزدیک به ده هزار دانش آموز در این مسابقه علمی با هم رقابت کردند.

دیگر خبرها

  • ظاهر عجیب و غریب پهپاد نظامی ساخت هند!
  • پافشاری اوکراین برای گرفتن پهپاد پیشرفته آمریکایی
  • موفقیت دانش آموزان کیش در مسابقات لیگ علمی پایا
  • موفقیت دانش آموزان کیش در مسابقات لیگ علمی دانش آموزی پایا
  • روسیه ۶ پهپاد اوکراین را سرنگون کرد
  • جزئیات چارچوب توافق تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه
  • استفاده از پهپاد نظامی مهاجر در جاده‌های فارس!(فیلم)
  • (ویدئو) استفاده از پهپاد نظامی مهاجر در جاده‌های فارس!
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • مورینیو: آموریم توانایی مربیگری در هر لیگ و هر باشگاهی را دارد