Web Analytics Made Easy - Statcounter

استقلال این منطقه از مولداوی که در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی به طور یکجانبه از سوی جدایی‌طلبان اعلام شد، هنوز از سوی هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نشده است. روسیه نیز تا کنون از این کار خودداری کرده اما گروه کوچکی متشکل از ۱۵۰۰ سرباز را تحت عنوان «حافظان صلح» به این منطقه فرستاده است.

نگرانی‌ها درباره آینده این منطقه پس از آن افزایش یافت که ژنرال رستم مینه‌کایف، معاون فرماندۀ نیروهای منطقه نظامی روسیه مرکزی در ماه آوریل ادعا کرد که هدف مسکو، کنترل کامل بر جنوب اوکراین و منطقه دونباس است تا به این ترتیب به شبه‌جزیره کریمه و منطقه ترانس‌نیستریا دسترسی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مینه‌کایف ادعا کرد که در منطقه ترانس‌نیستریا نیز به جمعیت روسی زبان ظلم می‌شود و به این ترتیب کنترل بر جنوب اوکراین راهی برای کمک به آنها خواهد بود.

در آن زمان سخنان او واکنش‌های بسیاری را برانگیخت؛ از جمله رهبران اوکراین اعلام کردند که مقامات روسیه سعی دارند با طرح چنین ادعاهایی مداخلات خود را در کشور مولداوی توجیه کنند.

آیا روسیه در تلاش برای بی‌ثبات کردن مولداوی است؟

از دیگر دلایل افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال ورود نیروهای روسیه به ترانس‌نیستریا، وقوع چند انفجار در داخل این منطقه بود که در اثر آن برخی ساختمان‌های دولتی که مقر دولت محلی محسوب می‌شد، آسیب دیدند. علاوه بر این و بر اساس گزارش‌ها، دو دکل رادیویی و یک واحد نظامی نیز هدف اصابت موشک قرار گرفتند.

ویتالی ایگناتیف، وزیر خارجه ترانس نیستریا ادعا کرد که «مطابق اطلاعات به دست آمده، ردپای سازمان‌دهندگان این حملات به اوکراین منتهی شده»؛ اما کی‌یف هرگونه ارتباط با این انفجارها را رد کرد و مدعی شد که روسیه پشت این وقایع است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که مسکو سعی دارد از این مسیر و با استفاده از تکنیک «حمله با پرچم دروغین» یعنی اقدام به بمب‌گذاری در این منطقه و مقصر دانستن فردی دیگر، بهانه لازم برای حمله به مولداوی را به دست آورد.

زلنسکی گفت: «هدف روسیه از این اقدامات روشن است؛ یعنی بی‌ثبات کردن منطقه و تهدید مولداوی. آنها می‌خواهند نشان دهند که اگر مولداوی از اوکراین حمایت کند، گام‌های خاصی علیه آن برداشته خواهد شد.»

این احتمال نیز مطرح است که نیروهای روسی مستقر در داخل ترانس‌نیستریا مستقیما به اوکراین حمله کنند و به این ترتیب جبهه دیگری را علیه نیروهای اوکراینی بگشایند.

به نظر استفان وولف، استاد امنیت بین‌الملل در دانشگاه بیرمنگام «چنین چیزی ممکن است و با استراتژی پوتین برای بازسازی هرچه بیشتر اتحاد جماهیر شوروی سابق مطابقت دارد و به روسیه نیز برای افزایش نفوذ خود در منطقه کمک می‌کند».

با این وجود به گفتۀ او «روس‌ها برای رسیدن به این هدف باید توان نظامی قابل توجهی داشته باشند اما با توجه به آنچه در اوکراین دیده می‌شود، به نظر می‌رسد که روسیه در حال حاضر فاقد چنین قدرت نظامی است؛ زیرا آنها حتی در دونباس پیشرفت زیادی نداشته‌اند».

نگاه ساکنان منطقه به حملۀ احتمالی روسیه

نگرانی‌ها درباره آینده «ترانس‌نیستریا» در حالی رو به افزایش است که ساکنان این منطقه نیز عمدتا طرفدار روسیه و دیدگاههای مسکو هستند تا کی‌یف. شایعاتی از این دست که احتمالا روسیه از مسیر ترانس‌نیستریا به کل مولداوی حمله خواهد کرد تا بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق را پس بگیرد، در میان مردم محلی رواج یافته است.

پذیرش این شایعات برای آنها سخت است و عمدتا معتقدند که نمی‌توانند در حالی که مولداوی دوست مسکو محسوب می‌شود، حمله پوتین به آن را درک کنند و برخی از ساکنان نیز در گفتگو با خبرنگار یورونیوز می‌گویند که درگیری آخرین چیزی است که آنها می‌خواهند.

نظرسنجی جدید «پولیتیکو» نیز نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از پاسخ دهندگان در مولداوی، تهاجم روسیه را یک «حمله غیرموجه» می‌دانند.

با این وجود کم نیستند کسانی که از حضور نیروهای روسیه در خاکشان استقبال می‌کنند و با تبلیغات سیاسی مسکو مبنی بر فعالیت نئونازی‌ها در اوکراین موافقند.

آنها همچنین بطور آشکار نارضایتی خود را از حضور جمعیت قابل توجهی از پناهجویان اوکراینی در خاکشان ابراز می‌کنند و می‌گویند در حالی که مولداوری کشوری ضعیف است، مجبور است اکنون انداشتۀ اندک خود را با پناهجویان اوکراینی تقسیم کند و همین موضوع باعث افزایش بهای بسیاری از محصولات و کالاهای اساسی در این کشور شده است.

نوستالژی شوروی

به نظر ولودیمیر فسنکو، رئیس مرکز مطالعات سیاسی کاربردی «پنتا» در اوکراین، اینکه دیدگاه مردم در منطقه مرزی ترانس‌نیستریا شبیه دیدگاه ساکنان مناطق مرزی شرق اوکراین است را نباید موضوعی غیرعادی دانست و علاوه بر این «به عنوان یک قاعده، بسیاری از افراد متعلق به نسل‌های قدیمی‌تر نسبت به دوران شوروی دلتنگی نشان می‌دهند.»

به نظر او علت وجود چنین دیدگاهی، به شکاف بین نسل‌ها و حتی به شکاف میان مناطق برمی‌گردد.

او می‌گوید: «در مناطق روسی زبان، نوستالژی دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشین به‌شدت قوی است و در مقابل در مناطق غربی اوکراین، نگرش انتقادی نسبت به اتحاد جماهیر شوروی حاکم است.»

به همین دلیل است که در این مناطق، دلتنگی مردم نسبت به دوران اتحاد جماهیر شوروی اغلب به حمایت از روسیه تبدیل می‌شود؛ اگرچه میان این دو موضوع تفاوت زیادی وجود دارد.

ولودیمیر فسنکو می‌افزاید: «در نسل‌های قدیمی‌تر، نوستالژی برای اتحاد جماهیر شوروی در درجه اول به دلایل اجتماعی است. زیرا در نظام سوسیالیستی، شکاف زیادی در درآمد وجود نداشت و یک سیستم حقوق بازنشستگی به همراه نرخ‌های پایین آب و برق حاکم بود. با این وجود بسیاری فراموش کرده‌اند که در آن دوران کمبود بسیاری از کالاها، حتی گوشت و سوسیس وجود داشت.»

311311

کد خبر 1632176

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حمله روسیه به اوکراین اتحاد جماهیر شوروی ترانس نیستریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۵۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد اولیانوف از سخنان دبیرکل ناتو درباره همسایگی با روسیه

در حالی‌‌که نماینده دائم روسیه در وین از اظهارات استولتنبرگ در مورد اجتناب ناپذیر بودن هزینه‌های تسلیحاتی ناتو به دلیل همسایگی با روسیه انتقاد کرد، بطور کلی استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک لهستان، نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در مورد سخنان روز گذشته ینس استولتنبرگ درباره اجتناب‌ناپذیری هزینه‌های تسلیحاتی کشورهای عضو ناتو برای حمایت از اوکراین به دلیل همسایگی این کشور با روسیه، یادآور شد که  دبیرکل ناتو باید بپذیرد که این ائتلاف آتلانتیک شمالی بود که با گسترش به سمت شرق خود را به همسایگی روسیه رسانده و اکنون از این موضوع شکایت دارد. 

اولیانوف در کانال تلگرام خود نوشت: «متأسفم، ولی برای اینکه دقیق صحبت کنیم، او (استولتنبرگ) باید بپذیرد این ناتو بود که با گسترش به سمت شرق، خود را به همسایگی روسیه رسانده و اکنون  این مسئله را بهانه خوبی برای هزینه‌های نظامی این ائتلاف معرفی می‌کند!»

روز گذشته استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به همراه ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در ورشو، گفت که کشورهای ناتو نمی‌توانند از هزینه ارسال تسلیحات به اوکراین اجتناب ورزند. به عقیده او، این بهای این واقعیت است که روسیه همسایه این اتحاد است.

استولتنبرگ همچنین گفت که اتحاد آتلانتیک شمالی به دنبال درگیری با روسیه نیست و هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در خاک لهستان ندارد، اما از امنیت این کشور محافظت خواهد کرد.

پیش از این، آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، گفت که موضوع استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا مدتی است که توسط مقامات در مذاکرات با همکاران ایالات متحده مورد بحث قرار گرفته است. در واکنش به این سخنان، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که وزارت دفاع روسیه وضعیت را زیر نظر داشته و تجزیه و تحلیل خواهد کرد و هر اقدامی برای تضمین امنیت انجام خواهد شد.

ناتو با استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان، توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند

در این رابطه، سازمان بین‌المللی لغو سلاح‌های هسته‌ای (ICAN) نیز گزارش داده که کشورهای عضو ائتلاف آتلانتیک شمالی در صورت مستقر کردن چنین تسلیحاتی در خاک لهستان، در واقع معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض خواهند کرد.

این سازمان یادآور شد که این سند تنها توافقنامه بین‌المللی است که کشورها را از استقرار تسلیحات هسته‌ای یک کشور دیگر منع کرده است. اعضای ناتو استدلال می‌کنند که اشتراک تسلیحات هسته‌ای با تعهدات آن‌ها در چارچوب معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مطابقت دارد، اما این اقدام به وضوح، اگر متن این سند را نه، ولی روح آن را نقض می‌کند.

پیش از این، اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی سابق آمریکا گفت که ناتو هیچ ماموریت واقعی ندارد که به صلح جهانی کمک کند و فقط گسترش می‌یابد، در حالیکه در همان ابتدای تاسیس ناتو، ایالات متحده به روسیه قول داده بود که «حتی یک اینچ» به شرق گسترش نخواهد یافت.

ناتو: برنامه‌ای برای گسترش استقرار تسلیحات هسته‌ای نداریماعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خودتأکید کرملین بر عدم‌تغییر روند درگیری نظامی در اوکراین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان 
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین
  • حمله پهپاد های اوکراین به ۲ انبار نفت روسیه
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • ۸ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند
  • انتقاد اولیانوف از سخنان دبیرکل ناتو درباره همسایگی با روسیه
  • ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است
  • ۳ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «ورونژ» روسیه سرنگون شدند