Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@09:42:41 GMT

چرا ایرج طهماسب و برومند از تلوزیون کوچ کردند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۸۲۶۴

چرا ایرج طهماسب و برومند از تلوزیون کوچ کردند؟

منتقدر سینما و تلویزیون معتقد است کوچ هنرمندانی چون ایرج طهماسب و مرضیه برومند از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی، به خواست مدیران سازمان صداوسیما است، چون این مدیران که نه اصلاح طلبند و نه اصولگرا معتقدند که حالا نوبت ماست و با کسی هم شوخی و تعارف ندارند.

به گزارش قدس آنلاین، یک پسر بچه بامزه مو فرفری که چندان هم مودب نیست، یک قیمه خانم که دست‌پخت خوبی دارد، یک پشه که دنبال زدن است، یک مگس مهربان مودب و ایرج طهماسب که کلاه قرمزی او را آقای مجری خطاب می‌کرد؛ اما حالا همه به او می‌گویند طهماسب، دور هم جمع شده‌اند و یک سریال به نام «مهمونی» را به شبکه نمایش خانگی آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درصورتی که این سریال هم می‌توانست مانند «کلاه قرمزی» روی آنتن تلویزیون برود که نشد یا نخواستند.

طهماسب که کارگردان «مهمونی» است، سال‌ها قبل «کلاه قرمزی» را برای تلویزیون می‌ساخت، ولی از یک‌جایی به بعد، دیگر نتوانست همکاری خود با صدا و سیما را ادامه دهد و با یک ایده جدید به شبکه نمایش خانگی آمد.

پس از کوچ ایرج طهماسب، نوبت به مرضیه برومند رسیده است؛ کارگردانی که آثاری مانند «قصه‌های تابه تا»، «خونه مادربزرگه»، «مدرسه موش‌ها» و غیره روی آنتن تلویزیون برده بود، حالا به سمت شبکه نمایش خانگی رفته و سریال عروسکی جدیدش به نام «کلیله و دمنه» را ساخته است.

به جز مرضیه برومند و ایرج طهماسب، هنرمندان زیادی یا با خواست خود و یا با خواست مدیران از سازمان صداوسیما جدا شده و به سمت شبکه نمایش خانگی رفته‌اند، هنرمندانی مانند هومن سیدی، جواد عزتی، سید شهاب‌الدین حسینی، عادل فردوسی‌پور و غیره که ترجیح دادند یا مجبور شدند به‌خاطر محدودیت‌ها، تنگ نظری‌ها و حتی مسائل مالی، به سمت شبکه نمایش خانگی بروند و دست تلویزیون را خالی بگذارند؛ اما چرا این کوچ آن هم با این شدت در حال رخ دادن است؟

مدیرانی که روی کارآمدند نه با کسی تعارف دارند نه شوخی

همکاری هنرمندان باشبکه نمایش خانگی هیچ ایرادی ندارد، چون اگر کمی منطقی باشیم فقط هنرمندان هستند که می‌توانند در آن‌جا فعالیت کنند، اما ماجرای اصلی این‌جاست که چرا این هنرمندان از تلویزیون به سمت شبکه نمایش خانگی کوچه می‌کنند و دیگر هرگز باز نمی‌گردند؟

رضا درستکار، منتقد سینما، در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «رسانه‌های رسمی ما مانند رادیو و تلویزیون به تصرف درآمده‌اند و بعد هم نسلی جدید از مدیران روی کار آمده‌اند که تعارف و شوخی هم ندارند، نه اصلاح‌طلب‌اند و نه اصولگرا؛ در صحبت‌های مختلفی که با برخی از این مدیران داشتم، با صدای بلند خواهان کنار رفتن دیگران هستند و بی‌رودرواسی می‌گویند حالا نوبت ماست. آن‌ها نمی‌خواهند اجازه دهند اتفاقی دیگر رخ دهد، حتی به قیمت از دست رفتن کیان فرهنگی کشور، بنابراین دیگر جایی برای امثال مرضیه برومند و ایرج طهماسب در تلویزیون نیست و این پایان ماجراست. تازه! شما نگاه کنید که هنرمندانی مثل این عزیزان و بیرون رانده شده از سازمان صداوسیما کارشان در حوزه سرگرمی است، نه سیاسی‌اند و نه حتی اجتماعی و تلخ و گزنده! حالا بنگرید وضع دیگران چیست.»

این منتقد درباره یک دست‌سازی فضای فرهنگی و هنری کشور به ویژه در پهنه تلویزیون، توضیح می‌دهد: «یک تئوری است که می‌گویند همه چیز باید در حوزه فرهنگ و هنر یک‌دست شود و طبعا نتیجه این اتفاق در حوزه فرهنگ و هنر این سرزمینِ متنوع و خدادادی از انواع فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها، زبان‌ها، آواها، قوم‌ها، طوایف مختلف و غیره یک شکست تمام عیار است. بروید به سرنوشت کره شمالی و روسیه و کشورهای بسته‌ کمونیستی نگاه کنید، هر جا که مقابل فکر و فرهنگ و اندیشه سد زدند و به هنرمند و پیام‌آور فشار آوردند و به چشم سرباز نگاه‌شان کردند و خواستند ارتش متحد بسازند، همین شد. کار فرهنگ‌ها، تفکیک و تمیز سره از ناسره است، کار دولت‌های یادشده، ارتش‌سازی بود، حوزه فرهنگ با حوزه سیاست و قدرت متفاوت است. آن‌ها می‌خواهند همه با یک فرمان بنشینند، و با یک فرمان هم بلند شوند. این نمی‌شود.»

رضا درستکار، منتقد سینما و تلویزیون عملکرد صداوسیما به ضرر قدرت سیاسی است

به نظر می‌رسد که مدیران سازمان صدا و سیما با پافشاری کردن روی عقیده و سلیقه خود، نمی‌دانند از همان دری که تفکرات شخصی وارد سازمان صداوسیما شود، از همان در هم هنرمندان و مخاطبان بیشتری خارج می‌شوند.

درستکار در این‌باره می‌گوید: «یک طرف داستان هم بحث رفتن به سمت صنعتی شدن و خصوصی شدن است، این یکی از نتایج این اتفاق است، قبلا قرار بود آموزش و مدرسه و تحصیل در دانشگاه‌ها رایگان باشد، اما حالا فرهنگ و هنر هم پلی شده است برای درآمدزایی! این با ذات قانون اساسی ما در تعارض است. همه جای جهان، دولت‌ها به فرهنگ و هنر سوبسید و یارانه می‌دهند و این را برای در تعادل نگاه داشتن فرهنگ با سایر حوزه‌ها ضروری می‌دانند.»

وی با اشاره به کوچ هنرمندان از تلویزیون به سمت شبکه نمایش خانگی، ادامه می‌دهد: «این چه پروژه، برنامه یا انتقامی است؟ کدامین نیرو این بلا را سر ایران و فرهنگ ما می‌آورد؟ واقعا نمی‌دانم، اما هر کسی هست، انگار دارد کارش را به درستی انجام می‌دهد. وقتی کوچ هنرمندان و کارگردانان به شبکه نمایش خانگی رخ می‌دهد، هزینه سرگرمی هم گران‌تر می‌شود، شاید این ماجرا برای هنر در نگاه اولیه بد هم نباشد که بتواند روی پای خودش بایستد، ولی برای مردم که باید با حوزه فرهنگ و سینما ارتباط برقرار کنند، این اتفاق رسما نامردی است. در واقع با این اتفاق، مردم باید برای سرگرمی حداقلی خود هزینه‌های بیش‌تری پرداخت کنند و این برای دوش مردم ایران آن‌هم با گرانی‌ها واقعا سنگین است.»

این منتقد می‌افزاید: «اتفاقا صاحبان قدرت این‌جا شاید متضرر هم بشوند؛ چون تلویزیون ایران موجب استحکام قدرت سیاسی است و این رویه در نهایت ممکن است به سود آن‌ها هم تمام نشود.» تلویزیون پول ندارد، هنرمند عطایش را به لقایش می‌بخشد

موضوعات مالی هم یکی دیگر از مواردی است که باعث دفع هنرمندان از صدا و سیما شده است. مهران مهام، تهیه‌کننده، در گفت‌وگویی اعلام کرده بود چون نتوانسته است از لحاظ مالی، جواد عزتی را نگه دارد، ادامه سریال «دردسرهای عظیم» را نساخته است.

درستکار در واکنش به این سخن، می‌گوید: «اتفاقا جواد عزتی را می‌شناسم، هنرمندی فرهیخته‌ است و ملاکش برای پذیرفتن یا نپذیرفتن یک نقش، مسئله مالی نیست. اما هنرمند می‌بیند از یک طرف با افکار عمومی مردم در حال چالش است، از یک طرف هم مدیران می‌خواهند با حداقل‌ها عقاید خودشان را اعمال کنند، در نهایت هم پولی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، بنابراین در ارزیابی نهایی، آن‌ها ترجیحا به سمت شبکه نمایش خانگی میل می‌کنند که انتظارات نامعقول‌شان هم خیلی کم‌تر از تلویزیون است.»

وی در پایان تاکید می‌کند: «مع‌الوصف! من انتهای این پروژه را یک شکست تمام عیار برای موضوعات بنیادی می‌بینم. این که شما کار را به نابلدها بسپارید و الکی تجربه و کیفیت را با عنوان جوان‌سازی مدیران از میدان به‌در کنید و شایستگی را که ارجح و ناظر بر جوانی است، حذف کنید، عین خیانت به آرمان‌هاست و نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت. باور کنید این داستان خیلی زودتر از آن چیزی که همه فکرش می‌کنند رخ خواهد داد.»

منبع: خبرآنلاین

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مرضیه برومند سمت شبکه نمایش خانگی شبکه نمایش خانگی سازمان صداوسیما مرضیه برومند ایرج طهماسب فرهنگ و هنر حوزه فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۸۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گیلان که آذر سال ۱۴۰۲ با شعار «این صحنه خانه ماست» از سوی معاونت فرهنگی این نهاد فراخوان‌شد، ظهر دوشنبه با هنرنمایی ۸ گروه نمایشی کانونی و آزاد در خانه تئاتر شهر رشت آغاز شد.

طی آئین آغازین این جشنواره که با حضور کودکان، نوجوانان، خانواده‌ها، هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی همراه بود، «سجاد کوچکی نژاد» معاون فرهنگی کانون استان گیلان ضمن قدردانی از مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و فعالان عرصه هنر، درباره اهمیت برگزاری این جشنواره‌ها صحبت‌کرد.

کوچکی نژاد یاد تمامی هنرمندان در گذشته را گرامی داشت و از حاضران برای نکوداشت تمامی فعالان عرصه هنر، به ویژه، پیشکسوتان این حوزه دعوت کرد.

ادامه بخش برنامه‌ها نیز هنرنمایی گروه‌های نمایش بود و در این میان، به ترتیب نمایش‌های «زمین پاک» به کارگردانی حمیده زاره، «ببینیم سطل شما چه طوریه؟» با کارگردانی نرگس فرضی، «دختر نقال» و «گوساله لجباز» به کارگردانی نکیسا عوض‌مطلق و «دیگر مرا صدا نزن مادر» با هدایت احمدرضا جعفری از رشت روی صحنه رفتند.

«فیل و ابابیل» به کارگردانی مجید پتکی و «یاد منجی»، با کارگردانی سیده زهرا صادقی از رشت و «پرپروک» به کارگردانی منیژه واحد از لاهیجان، دیگرنمایش‌هایی بودند که با هنرنمایی هنرمندان گیلانی دیدنی شدند.

داوری این رویداد هنری که در بخش کانونی و آزاد، با مشارکت مخاطبان نوجوان، جوان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگ‌سالان صورت گرفت را «محمد علی صادق حسنی»، کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و تئاتر و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان، «محمود فرضی‌نژاد»،محقق و پژوهشگر، کارگردان تئاتر و خواننده فرهنگ عامه گیل و دیلم و همچنین، «حمید آذرنگ»، کارشناس مدیریت فرهنگی و کارگردان تئاتر بر عهده داشتند و به داوری هنرنمایی هنرمندان در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده_ عروسکی)، نمایش خلاق (‌نمایش کتابخانه‌ای و بازی نمایش) پرداختند.

گفتنی‌است، خانواده و اهمیت آن، نامداران دینی، ملی و اسطوره‌ای و درعین‌حال، امیدآفرینی در تولید نمایش، توجه به محیط‌زیست و سبک زندگی ایرانی اسلامی، مهارت‌افزایی، ترویج نمایش‌های آئینی و سنتی و کتاب‌های چاپ‌شده در کانون و فرهنگ بومی محلی کشور، از رویکردهای ارزش‌گذاری نمایش‌های ارائه شده در نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان است که با هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی هنرنمایش برگزارمی‌شود.

لازم به توضیح است، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان عصر امروز با معرفی ۳ گروه برگزیده به ایستگاه پایانی می‌رسد.

کد خبر 6098222

دیگر خبرها

  • «قلیچ» به مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران رسید
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • برنامه تلویزیونی «امتداد» آماده نمایش شد/ بررسی فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه 
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • «هفت» دوباره روی آنتن