Web Analytics Made Easy - Statcounter

ادبیات مقاومت به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی ادبیات امروزه از اهمیت زیادی برخوردار است و طرفداران زیادی نیز دارد. برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران(۲۱تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه) بعد از دو سال وقفه به دلیل ویروس کرونا برای اهالی فرهنگ کشور به ویژه نویسندگان آثار مکتوب حوزه ادبیات مقاومت و پایداری فرصتی را فراهم کرد تا باری دیگر داشته‌ها و تازه‌های نشر اهل قلم این حوزه نیز به روی مخاطبان خاص خود باز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی کتاب‌های ارزشمند نویسندگان این حوزه به عنوان سخنگوی قهرمانان مقاومت و پایداری، با محوریت شهدا و جانبازان دفاع مقدس، والدین شهدا، مدافعان حرم و داستان‌های جالب از شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی در قالب کتاب و فرهنگ مقاومت بیشتر تبلیغ شود.

به بهانه برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مصاحبه‌ای روز چهارشنبه با اعظم پشت مشهدی، شاعر، نویسنده ادبیات پایداری و مقاومت انجام داده‌ایم که باهم می‌خوانیم.

ایرنا: خانم پشت مشهدی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به طور فیزیکی بعد از ۲سال درحال برگزاری است به عنوان نویسنده و شاعر آثاری از شما در نمایشگاه وجود دارد؟

خداروشکر بعد از دو سال وقفه‌ای که به خاطر شرایط بیماری کرونا به وجود آمده بود، امسال در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران شش اثرم در حال فروش و عرضه است: کتاب «آدم‌ها توی قاب من نمی‌میرند» خاطرات شهید سعید جان بزرگی انتشارات روایت فتح، «ماهی‌ها دلتنگ آب نمی‌شوند» خاطرات شهید احمد دیندار و «پرواز در جزیره » خاطرات شهید خرمی شاد انتشارات ۲۷ بعثت، «بادگیرها چشم براهند» خاطرات شهید ابراهیم بشکردی‌زاده انتشارات سوره مهر، کتاب کودک و نوجوان با عنوان« آن سوی دریاها زنی» انتشارات امینان، «این جزیره با تو نفس می‌کشد» خاطرات شهید موسی درویشی نخل ابراهیمی انتشارات فاتحان.

ایرنا: به نظر شما برگزاری نمایشگاه کتاب چه تاثیری در بالا بردن سرانه مطالعه در کشور دارد؟

بدون شک برگزاری نمایشگاه کتاب از اتفاق‌های خوب فرهنگی در کشور محسوب می‌شود و امکانی فراهم می‌گردد تا تمامی اقشار جامعه براساس سلیقه و نیاز خود کتاب خریداری کنند. نمایشگاه کتاب فرصت بسیار خوبی برای برگزاری محافل ادبی و هنری در خصوص آثار تولید شده است که باعث بالندگی فرهنگی در جامعه می‌شود.

در دو سال گذشته به دلیل شرایط بیماری کرونا جای خالی نمایشگاه فیزیکی کتاب به خوبی قابل لمس بود و در این بازه زمانی نویسندگان و ناشران صدمات بسیاری دیدند که امسال با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کم شدن میزان خطر در شرایط کرونا، این امکان در سال ۱۴۰۱ فراهم شد و شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستیم.

به نظر من برگزاری نمایشگاه کتاب چه به صورت مجازی و فیزیکی تاثیر بسزایی در رشد فرهنگی و بالا بردن سرانه مطالعه داشته و خواهد داشت و فرصت مناسب و مغتنمی است که هنرمندان و نویسندگان به طور مستقیم آثار و اندیشه‌های خود را به مخاطبان عرضه کنند.

ایرنا: تا چه حد در برگزاری نمایشگاه کتاب و جذب مخاطب موفق بوده‌ایم؟

سال‌های گذشته و در بازه زمانی برگزاری نمایشگاه کتاب چندین بار از طرف خانه کتاب ایران، انجمن قلم کشور و ناشرانی که با آنها همکاری داشتم به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دعوت ‌شدم و خداروشکر شاهد استقبال خوب مخاطبین از آثارم بودم.

حضور در نمایشگاه و تعامل با ناشران و نویسندگان نتایج بسیاری خوبی داشت اما امسال به دلیل شرایط جسمی خودم و به رغم میل باطنی و دعوتی که صورت گرفت نتوانستم به تهران سفر و در نمایشگاه حضور پیدا کنم البته آثاری که در این سه سال گذشته از من چاپ شده بود، در نمایشگاه موجود و قابل عرضه است.

همین موضوع برایم مایه خرسندی است. نمایشگاه کتاب با همه ضعف‌ها و قوت‌هایش یک حرکت پویای فرهنگی در جامعه است و برگزاری نمایشگاه کتاب در هر شکل و اندازه‌ای می‌تواند مفید و ارزشمند باشد چون بهترین مکان برای تبادل فرهنگ، اطلاعات و اندیشه انسان‌ها با یکدیگر است.

امیدوارم مردم بیش از گذشته با کتاب انس بگیرند و این دوست مهربان را دوست داشته باشند زیرا کتاب تنها دوستی است که بدون هیچ انتظار و توقعی داشته‌هایش را به شما می‌بخشد. باید قدردان فرصت‌های به وجود آمده در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی باشیم.

ایرنا: خانم پشت مشهدی چطور باید خانواده‌ها را به خرید کتاب ترغیب کرد؟

بارها شنیده‌ایم که در گذشته کتاب یکی از اجزای لاینفک زندگی ایرانیان بوده و هست. جامعه ایران یک جامعه قصه دوست بوده و کتاب از سالیان دور تا به امروز یکی از نیازهای فرهنگی خانوارهای ایرانی به حساب می‌آید.

متأسفانه در سال‌های اخیر در حوزه نشر به دلیل افزایش بی‌رویه کاغذ فشار زیادی به ناشران و تولیدکنندگان آثار مکتوب وارد شد و در این بین نیز نویسندگان در سردرگمی قیمت‌های سرسام‌آور تولید و به ثمر ننشستن آثارشان گرفتار شدند.

با وجود مشکلات معیشتی در جامعه این نیاز در اولویت‌های چندم خانواده‌ها قرار دارد و گاهی اصلاً نیاز محسوب نمی‌شود درحالی که اگر می‌خواهیم جامعه‌ای کتاب‌خوان و نسلی متفکر و اندیشمند داشته باشیم باید کتاب را به عنوان یک ضرورت و نیاز اساسی در نظر بگیریم و آن را به سبد خانوار اضافه کنیم.

متأسفانه برخی خانواده‌ها حتی توان خرید یک کتاب کودک را برای فرزندانشان ندارند. در این دو سال گذشته قیمت پشت جلد کتاب‌ها از توان مالی خانوارها بیشتر بوده و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به اهمیت کتاب‌خوانی و ترویج این فرهنگ مهم، هنوز آنطور که شایسته و بایسته است نتوانسته‌ایم این امکان حیاتی را برای خانوارهای ایرانی فراهم کنیم.

نیاز به مطالعه و افزایش دانش خانوارهای ایرانی یعنی بالا بردن سطح دانش و درک متقابل از اجتماع که این روزها به دلیل گرانی و کمبود کاغذ در بازار شاهد تبعات منفی آن هستیم؛ نبود مخاطب و مطالبه گسترده یعنی چاپ دیجیتال کتاب، یعنی پایین آمدن سرانه مطالعه کتاب، یعنی محدود شدن نیاز جامعه به مطالعه و غیره امیدوارم تدبیری اندیشیده شود تا علاوه بر ایجاد انگیزه و حمایت از نویسندگان و ناشران، دسترسی آسان به خرید کتاب برای تمامی اقشار جامعه فراهم شود و پس از این شاهد رشد فرهنگی و علمی خانوارهای ایرانی باشیم.

کشور ژاپن بالاترین سرانه مطالعه در جهان را دارد و مطالعه چه کتاب و چه مطبوعات از ضروری‌ترین نیازهای مردم این کشور به شمار می‌آید که دلیل اصلی آن اولویت سنجی در حوزه فرهنگ و اهمیت دادن به این مقوله مهم اجتماعی است.

ایرنا: چه راهکاری برای جذب مخاطبان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی دارید؟

به عنوان یک نویسنده معتقدم هر کسی می‌تواند از خودش شروع کند و باعث ایجاد تغییر در جامعه شود. وقتی من برای مخاطب خود اهمیت قائل باشم، بدون شک مخاطب هم به اندیشه من احترام می‌گذارد و آثارم را دنبال می‌کند.

چند سالی‌ است در کشور شاهد پویش «نذر کتاب» هستیم، من نیز در این امر پسندیده شرکت کرده‌ام و سهمیه آثاری که به خودم تعلق داشته را به آستان قدس رضوی سپرده و یا در روستاهای محروم توزیع کرده‌ام تا خانواده‌هایی که توان خرید کتاب ندارند شرمنده فرزندان‌شان نباشند.

«نذر کتاب» مثل تمامی نذرها برکاتی دارد که اثر آن را در زندگی دیده و می‌بینم. هدیه دادن کتاب به خصوص به کودکان ارزش فراوانی دارد. وقتی کودک بودم برای داشتن یک کتاب جدید مدت‌ها صبر می‌کردم. آن موقع کتاب زیادی در دسترس نبود.

در نوجوانی در یک جشنواره استانی داستان کوتاه مقام آوردم که جایزه‌ام یک کتاب‌خانه متحرک به شکل سیب بود که مجموع کتاب‌های داخل آن هشت جلد بود. آرزوی آن سال‌های من داشتن کتاب‌های زیاد بود و امروز آرزویم دیدن خنده و شادی کودکان و نوجوانانی است که قرار است آینده ایران اسلامی را با دانش و بینش خود بسازند و این جز با افزایش مطالعه و توجه به نیازهای فرهنگی خانواده‌ها محقق نمی‌شود.

برچسب‌ها درس ادبیات پایداری دفاع مقدس هرمزگان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بندرعباس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دفاع مقدس هرمزگان دفاع مقدس هرمزگان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بندرعباس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزاری نمایشگاه کتاب خانوارهای ایرانی سرانه مطالعه خاطرات شهید خانواده ها کتاب ها دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، سید کمال سادات در خصوص نشست فوق العاده کمیته امنیتی برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعضای کمیته امنیتی و متولیان برگزاری نمایشگاه برگزار شد، از اتخاذ تدابیر و تمهیدات امنیتی لازم پیرامون برگزاری این نمایشگاه خبر داد.

سادات با اشاره به اینکه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ اردیبهشت ماه در محل مصلای امام خمینی (ره) و با حضور مقامات مختلف از ۴۰ کشور دنیا آغاز و تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری ادامه خواهد داشت، گفت: میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کشور هند است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران عنوان کرد: هماهنگی‌های لازم بین مجموعه فرهنگی مصلا، کمیته اجرایی نمایشگاه و نمایندگان دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ساعت کاری این دوره از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته از ۱۰ صبح تا ۲۰ است و در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود، افزود: تاریخ این رویداد فرهنگی با دهه کرامت و برگزاری دور دوم انتخابات همزمان و بر این اساس تمهیدات لازم امنیتی در خصوص برنامه‌های جشن کتاب و آئین‌های مذهبی و فرهنگی تدارک دیده شده است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران با تاکید بر ضرورت اتخاذ تمهیدات ترافیکی، انتظامی و استقرار خودرو‌ها گفت: مقرر شد که طرح ترافیکی پیرامون محل برگزاری نمایشگاه توسط مجموعه «فاتب» به مرحله اجرا گذاشته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود