Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@17:09:53 GMT

تأثیر منفی آلودگی هوا بر باروری مردان

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۹۷۸۵

خبرگزاری آریا-رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: از نظر علمی تأثیر آلودگی هوا بر باروری مردان مستند است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی؛ دکتر علی اصغر غفاری زاده در نشست جمعیت و ناباروری که با حضور مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی علوم پزشکی اراک در جهاددانشگاهی استان برگزار شد، افزود: عوامل بسیاری در موضوع کاهش جمعیت دخیل هستند که یکی از آن‌ها ناباروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: به طور میانگین در دنیا 5 تا 10 درصد جمعیت در سن باروری، درگیر معضل ناباروری هستند، ولی در کشور ما این رقم بالاتر از 20 درصد است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه عوامل زیست محیطی، عوامل استرس‌زا، عوامل شغلی و سایر عوامل مثل عوامل اقتصادی، اجتماعی و افزایش سن ازدواج در این عرصه مؤثر هستند این رقم بالاتر هم می‌رود و در حالت خوشبینانه به 25 درصد هم می‌رسد، گفت: از آنجا که در کشور ما بیماری که 25 درصد جامعه را درگیر کند به ندرت پیدا می‌شود، این مسئله نشان می‌دهد که ناباروری جزو معضلات بسیار جدی و نیازمند توجه ویژه است.
دکتر غفاری‌زاده افزود: در جامعه جوان ما سه نوع زوج وجود دارند، زوج‌هایی که تمایل به فرزندآوری دارند و در سیکل طبیعی آن قرار گرفته و بچه دار شده‌اند، زوج‌هایی که تمایل به فرزندآوری ندارند و با این موضوع کنار آمده‌اند و زوج‌هایی که تمایل به فرزندآوری دارند، ولی نمی‌توانند صاحب فرزند شوند.
رشد بسیار خوب در 20 سال اخیر رشد خیلی خوبی در فرایند درمان ناباروری در کشور
وی با بیان اینکه شاید عاقلانه باشد که بخش مهمی از انرژی و وقت خود را روی گروه سوم بگذاریم و بر همین اساس در 20 سال اخیر رشد خیلی خوبی در فرایند درمان ناباروری در کشور داشته ایم و جزو کشور‌های پیشرو در این زمینه هستیم، ادامه داد: اکنون ایران مقصد اول کسانی است که در کشور‌های همسایه نیازمند درمان ناباروری هستند. سفر به ایران برای دریافت این درمان برای آن‌ها به صرفه‌تر است و می‌توانند به تکنولوزی و دانشی که در این عرصه مد نظر است دسترسی پیدا کنند.
مسئول آزمایشگاه جنین شناسی و آندرولوژی مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: در ایران بیش از 150 مرکز درمان ناباروری وجود دارد و خوشبختانه تقریبا در هر استان یکی از این مراکز است و نیازی نیست که زوجین برای دریافت درمان به دیگر استان‌ها مراجعه کنند. البته باز هم نیاز است که دولت به صورت جدی بر روی این موضوع سرمایه گذاری کند و حمایت‌ها هدفمندتر و با برنامه باشد تا نتیجه حاصل شود.
دکتر غفاری‌زاده با تأکید بر اینکه اولین قدم که گرهی هرچند کوچک را می‌تواند در بحث مشکل جمعیتی باز کند درمان این افراد نابارور است، افزود: جهاددانشگاهی از نهاد‌های پیشرو در این عرصه است و اولین نهادی است که با ایجاد پژوهشکده رویان به علم ناباروری به صورت پیشرفته و شبکه‌ای ورود کرد و بعد‌ها مراکزی را نیز در استان‌ها دایر کرد.
جهاددانشگاهی، تقریبا 50 درصد درمان ناباروری را در ایران انجام می‌دهد
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی، تقریبا 50 درصد درمان ناباروری را در ایران انجام می‌دهد، در حالی که سهم این نهاد از مراکز درمان ناباروری کشور شاید کمتر از 10 درصد باشد، این مسئله نشانگر عزم جدی این نهاد در این عرصه بوده است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: استان مرکزی متأسفانه جزو استان‌های آخر کشور از نظر رشد جمعیت است برای مثال در سال 90 میانگین کشوری این نرخ یک و 9 دهم و استان مرکزی یک و 6 دهم بوده است. ایران از اواخر دهه 80 وارد سیر نزولی رشد جمعیت شده و استان مرکزی نیز چنین است.
دکتر غفاری‌زاده افزود: جهاددانشگاهی استان مرکزی مطالعات راه اندازی مرکز درمان ناباروری را از سال 89 آغاز کرد و با راه اندازی آن زمینه راه اندازی مراکز خصوصی و دولتی دیگر نیز در استان ایجاد شد و در حال حاضر این استان دارای سه مرکز در این حوزه است.
تأثیرات منفی سن بالای ازدواج زنان بر فرزندآوری
وی در خصوص عوامل مؤثر در درمان ناباروری، گفت: در استان مرکزی شاید مهمترین عامل، افزایش سن ازدواج است. بهترین سن بارداری 20 تا 25 سال است و تا 35 هم برای خانم‌ها سن مناسبی است، ولی سن ازدواج خانم‌ها امروزه به بالای 30 سال رسیده است که تاثیر منفی بر فرزندآوری دارد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی افزود: از نظر علمی تأثیر آلودگی هوا بر باروری آقایان مستند است. آلودگی باعث افزایش رادیکال‌های آزاد می‌شود و این رادیکال‌ها باعث شکستگی در اسپرم می‌شوند. ضعیف‌ترین سلول در بدن انسان اسپرم است و این آلودگی می‌تواند بر این سلول اثرگذار باشد. از طرفی مهمترین عامل در ایجاد مشکلات ناباروری در آقایان مسئله دخانیات است و آلودگی هوا هم تاثیری مشابه دخانیات دارد.
آمادگی جهاددانشگاهی استان مرکزی برای انجام تحقیقات علمی آلودگی هوا
دکتر غفاری زاده از آمادگی جهاددانشگاهی استان مرکزی برای انجام تحقیقات علمی در این حوزه خبر داد و ادامه داد: البته انجام این مهم نیازمند همکاری به ویژه همگاری صنایع آلاینده است که این آلودگی را ایجاد می‌کنند.
وی گفت: اگر امکانات مورد نیاز فراهم شود می‌توانیم مسائل و مشکلات جمعیتی و ناباروری موجود در استان را رصد کنیم و گزارش مکتوب و قابل استناد در این حوزه را در اختیار مسئولان بگذاریم.
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی افزود: اگر مشکل کاهش جمعیت در فرصت زمانی اندکی که باقی مانده رفع نشود در آینده نزدیک مجبور به وارد کردن نیروی کار خواهیم شد.
بیش از 90 درصد مواد مورد نیاز درمان ناباروری وارداتی است
دکتر غفاری‌زاده ادامه داد: دولت در سال‌های اخیر به این بخش توجه کرد. تا چند سال پیش درمان ناباروری در رده درمان‌های لوکس نگاه می‌شد، ولی اخیرا این نگاه تغییر کرده است و بیمه‌ها پای کار آمده‌اند و شرایط بهتری را برای مردم فراهم کرده‌اند، اما یکی از معضلاتی که مراکز درمان ناباروری با آن مواجه هستند این است که بیش از 90 درصد مواد مورد نیاز درمان در این مراکز وارداتی است و کشور‌های مشخصی این مواد را تولید می‌کنند.
وی گفت: به طور قطع تحریم در این زمینه تأثیر گذاشته است و برخی دارو‌های مهم مورد نیاز ما وارد نمی‌شوند نمی‌توانیم تهیه کنیم در نتیجه به صورت قاچاق وارد می‌شوند که در این صورت استاندارد نگهداری آن رعایت نخواهد شد و مصرف کننده برغم تحمل هزینه‌های سنگین خرید این دارو‌ها به نتیجه دلخواه نخواهد رسید.
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی افزود: بیمه یک شمشیر دولبه است و در عین حال که بسیاری از هزینه‌ها را کم می‌کند، ولی به علت اینکه بیمه‌ها به موقع به مراکز پرداخت نمی‌کنند، مراکز درمان ناباروری در زمان لازم به منابع دسترسی پیدا نمی‌کنند.
دکتر غفاری‌زاده ادامه داد: هم اکنون دچار چالش‌هایی در این عرصه هستیم و درآمدی که باید در مجموعه صرف خدمت رسانی شود در مسیر بیمه قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که این درآمد به موقع از طرف بیمه به مراکز درمان نرسد. وقتی درآمد کافی وجود نداشته باشد مرکز درمانی نیز امکان تامین مواد را نخواهد داشت و این مسئله بر کیفیت درمان تاثیر می‌گذارد البته در جهاد دانشگاهی استان این مواد را به هر شکل ممکن تامین کرده‌ایم، ولی قطعا ما نیز دچار مشکل خواهیم شد.
مسئول آزمایشگاه جنین شناسی و آندرولوژی مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: بر این اساس، اگر کمک دولت به طور مستقیم به خود مراکز داده می‌شد و به مراکز در تأمین تجهیزات و واد مصرفی کمک می‌کردند بسیار بهتر بود.
فعالیت مراکز درمان ناباروری صرفه اقتصادی ندارند
دکتر غفاری‌زاده مشکل بعدی را تغییرات قیمت ارز عنوان کرد و گفت: این تغییر قیمت‌ها به یکباره هزینه مراکز را به شدت افزایش می‌دهد و امروزه در شرایطی هستیم که فعالیت مراکز درمان ناباروری صرفه اقتصادی ندارند. هزینه تجهیزات یک مرکز ساده بیش از 10 تا 15 میلیارد است و بازگشت این حجم سرمایه گذاری بسیار کم است.
وی در خصوص موضوع خدمات تعیین جنسیت که مورد سوال بسیاری از مردم است، افزود: این مسئله اولویت مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی نیست و آنچه مهم است تولد نوزاد سالم است به ویژه اینکه اگر به سمتی برویم که افرادی که تمایل به فرزنددار شدن دارند جنسیت خاصی را ترجیح بدهند تعادل جمعیتی ممکن است به هم بریزد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: باروری مردان رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی جهاددانشگاهی استان مرکزی مراکز درمان ناباروری مرکز درمان ناباروری درمان ناباروری آلودگی هوا مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۹۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند

طبق آمار ثبت احوال کشور از تعداد فوتی‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، مردان بیشتر از زنان فوت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا؛ در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل (۱۴۰۱) برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمار‌های ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  ۴۱۸هزار و ۷۴۱  رویداد فوت ثبت شده، ۵.۶درصد افزایش داشته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • تقریباً ۱۵ درصد زوجین در بردسکن مشکل ناباروری دارند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • داوطلبان برای ثبت سوابق تحصیلی بر اساس اعلام آموزش و پرورش اقدام کنند