Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: توسعه علمی و آموزش عالی یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش توسعه در حال حاضر است و قطعاً در صورت آموزش رایگان و کمک‌ها و حمایت‌های دولتی در قالب‌های مختلف، می‌توان انتظار داشت که خروجی آن، فارغ‌التحصیلانی کارآفرین و توانمند باشد.

نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به‌نام سال «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر انقلاب، نشان از توجه و آگاهی عالی‌ترین مقام کشور از ارزش و جایگاه آموزش عالی و در ادامه نتیجه‌گیری و خروجی از آن است که اگر هر قسمت، کار خود را به‌خوبی انجام دهد، می‌توان انتظار داشت که به هر تعداد فارغ‌التحصیل دانشگاهی، یک کارآفرین و یک شرکت دانش‌بنیان وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آستانه سفر رئیس جمهور و اعضای کابینه به استان آذربایجان غربی خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم خواهد کرد.

در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار خواهد گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

برای پیگیری گزارش‌های مهر لینک «مطالبات مردم آذربایجان غربی از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار داده خواهد شد و مخاطبان این رسانه می‌توانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند.

در این گزارش با نگاهی به مطالبات بخش آموزشی از دولت به موضوع دانشگاه نیمه تمام خوی و مسائل آموزشی این شهرستان خواهیم پرداخت.

آموزش عالی در آذربایجان‌غربی از سال ۹۲ رو به پسرفت بود

باوجود شرایط آموزش عالی آذربایجان‌غربی تا سال ۹۲، متأسفانه در طی دولت تدبیر و امید این شرایط رو به وخامت گذاشت و هرروز رو به ضعف و فزونی نهاد و تا آنجا پیش رفت که دانشگاه میاندوآب به دانشکده تبدیل شد و زمین‌های آن تبدیل به مسکن مهر شد و بهترین ساختمان‌های متعلق به دانشگاه ارومیه در مرکز شهر مهاباد فروخته شد و در ادامه ساختمان نیمه‌کاره دانشگاه خوی نه‌تنها پیشرفتی نکرد بلکه پسرفت هم کرد و متأسفانه ۱۶ هکتار از زمین‌های گران‌قیمت دانشگاه خوی که در مرکز این شهر قرار داشتند، تحت عناوین مختلف از آن جدا شد.

در دهه نود، با توجه به کمبود مراکز آموزش عالی در آذربایجان‌غربی که صرفاً محدود به دانشگاه ارومیه می‌شد، مسئولین آذربایجان‌غربی به فکر توسعه آموزش عالی دولتی افتاده و ساخت سه دانشگاه در دستور کار قرار گرفت که عبارت بودند از دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه میاندوآب و دانشگاه خوی که با توجه به جمعیت بالا و نیز گستردگی آذربایجان‌غربی، می‌توانست بسیاری از مشکلات استان در این زمینه را بدین شکل حل کند که دانشگاه خوی در شمال، دانشگاه میاندوآب در جنوب و دانشگاه صنعتی هم در مرکز استان با جذب و تربیت نیروی متخصص، به توسعه علمی آذربایجان‌غربی کمک کند.

هم اکنون، دانشگاه میاندوآب که پسرفت عجیبی را طی کرد و هم‌اکنون هم هیچ‌گونه چشم‌انداز مثبتی ندارد، دانشگاه صنعتی ارومیه هم تقریباً در مسیر مثبتی قرار گرفته و باوجود تلاش‌ها برای حذف آن و ادغام در دانشگاه ارومیه، خوشبختانه هم‌اکنون به حد کافی پیشرفت کرده است تا بتواند با این مسائل روبه‌رو شود و در آخر نهال نوبنیان دانشگاه خوی هم باوجود تمام کم‌کاری‌ها هرچند متوقف شد، پسرفت کرد اما هرگز نشکست و خوشبختانه امروز کم‌کم مشکلات این دانشگاه رو به حل شدن است و قطعاً با کمک دولت می‌تواند چرخ توسعه و شکوفایی شمال آذربایجان‌غربی باشد.

در دولت تدبیر و امید هیچ اقدام مثبتی برای دانشگاه خوی انجام نشد

در سال ۸۸ با کمک سه مسئول وقت استان، یعنی دادستان وقت خوی، شهید حاجی قلیزاده، نماینده وقت خوی، مؤید حسینی صدر و نیز حسن صدقی رئیس وقت دانشگاه ارومیه، کلنگ ساختمان دانشگاه خوی در زمینی به مساحت ۵۷ هکتار بر زمین زده شد و تقریباً تا سال ۹۳ هم شرایط خوبی داشت اما متأسفانه بعد از کنار رفتن این سه نفر و به‌خصوص با شهادت دادستان وقت خوی، شهید حاجی قلیزاده، عملیات ساخت و تکمیل ساختمان دانشگاه خوی متوقف شد.

زمین ۵۷ هکتاری به تحت این عنوان به دانشگاه خوی واگذار شده بود که ظرف ۱۰ سال، در آن اقدام به ساخت و ساز کند اما با روز کار آمدن دولت تدبیر و امید، هرگز توسعه نیافت ۱۶ هکتار از آن تحت عناوین مختلف جدا شد و متأسفانه حتی یک طرح هادی هم برای آن طراحی نشد تا بهانه‌ای به‌صورت عمدی و یا سهوی به وزارت راه، مسکن و شهرسازی که متولی زمین بود داده شود تا بتواند زمین دانشگاه خوی را تصاحب کند که در این خصوص یک‌بار فرصت سه‌ساله به دانشگاه خوی داده شد که این بار هم متأسفانه هیچ حرکتی از سوی دانشگاه خوی که زیر نظر دانشگاه ارومیه بود داده نشد تا با این بهانه با دستور وزیر وقت مسکن و شهرسازی، زمین دانشگاه خوی پس گرفته شود.

دانشگاه خوی تبدیل به اولویت مردم و نماینده مردم خوی شده است

عادل نجف‌زاده نماینده فعلی خوی دانشگاه خوی را جزو اولویت‌های خود قرار داد و خوشبختانه با اقدامات خود مانع از انحلال دانشگاه خوی شد و این در حالی بود که خواسته اصلی مسئولان وقت دانشگاه ارومیه، انحلال کامل دانشگاه خوی و فروش زمین‌های گران‌قیمت دانشگاه خوی بود که اکنون در مرکز شهر قرار گرفته و متأسفانه ۱۶ هکتار از زمین‌های آن را هم فروختند.

نماینده خوی در سال ۹۹ در طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر گفت: سه بار با دانشگاه ارومیه جلسه برگزار کرده و صریحاً اعلام کرده‌ایم که کسانی که از ارومیه به‌عنوان رئیس معرفی شده‌اند عملکرد ضعیفی دارند و از بابت این عملکرد آنان ناراضی بوده و به دنبال یک گزینه بومی بسیار قوی به‌عنوان ریاست دانشکده فنی هستیم و باید باقدرت کارها را ادامه دهد.

وی افزود: مادامی‌که دانشگاه ارومیه تحت فشار قرار نگیرد کاری انجام نخواهد داد و زمین ۵۰ هکتاری را هم وزارت راه و شهرسازی به‌صورت مشروط به دانشگاه ارومیه واگذار کرده است اما متأسفانه به دلیل کم‌کاری دانشگاه ارومیه، زمان اعلامی این وزارتخانه به اتمام رسیده است.

نجف‌زاده با تشریح راهکار خود برای از دست نرفتن زمین ۵۰ هکتاری دانشگاه خوی بیان کرد: دانشگاه ارومیه تا زمانی که تحت فشار قرار نگیرد کاری انجام نمی‌دهد و به همین دلیل با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی زمین ۵۰ هکتاری را دوباره پس گرفتیم و قرار بر این شده است که پارک علم و فناوری در آنجا مستقر شود.

این مصاحبه با واکنش دانشگاه ارومیه مواجه شد و در اقدامی عجیب و در پی پاسخ به اعتراضات به کم‌کاری‌های مسئولین آن، در پیامی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، دولت احمدی‌نژاد و تحریم‌ها را مقصر دانسته و در پایان تأکید داشتند که اصلاً چا باید دانشگاه خوی وجود داشته باشد.

متن زیر در کانال اطلاع رسانی دانشگاه ارومیه در سال ۹۹ و در پاسخ به اعتراض نماینده خوی نسبت به کم‌کاری مسئولان آن منتشر شده است:

برای تنویر افکار عمومی لازم است ذکر شود که در بدو شروع کار دولت تدبیر و امید، به دلیل اینکه هزاران پروژه عمرانی نیمه‌تمام از دولت قبلی به ارث رسیده بود، گرفتن پروژه جدید عمرانی بسیار سخت شده و به همین دلیل نه دانشگاه ارومیه و نه نمایندگان خوی در مجلس نتوانستند در طول این سال‌ها برای پروژه دانشکده فنی مهندسی خوی ردیف اعتباری عمرانی ملی بگیرند. شرایط تحریمی بعدی نیز این شرایط را دشوارتر کرد.

در این شرایط سخت تحریمی و باوجود هزاران صندلی خالی در دانشگاه‌ها، داشتن انتظار از مسئولین دانشگاه ارومیه برای ارائه طرح «دانشگاه خوی» امری غیرواقع‌بینانه است.

معتقدیم در ایام تحریم‌های فلج‌کننده کشور عاقلانه آن است که از داشته‌های خود به بهترین صورت بهره‌برداری کرده و هزینه اضافی به دولت و دانشگاه تحمیل نکنیم.

در سال گذشته با تصویب شورای گسترش آموزش عالی، دانشکده فنی خوی از دانشگاه ارومیه به دانشگاه صنعتی ارومیه منتقل شد که این اتفاق موافقان و مخالفان خود را داشت و دومین اقدام مهم، انتخاب رؤسای بومی برای دانشکده فنی خوی بود که سبب شد روحی تازه در دانشکده دمیده شود و برای اولین بار، مسئولین آن با تعصب و عرق بومی خود اقدامات شبانه‌روزی را انجام دهد.

مهم‌ترین بهانه دلالان برای تکه‌تکه کردن زمین‌های گران‌قیمت دانشگاه خوی این است که حضرات دلال معتقدند که «عرصه با اعیان دانشگاه خوی متناسب نیست» و متأسفانه این بهانه دلالان گاهی از زبان مسئولین دولتی هم شنیده می‌شود و جالب‌تر این‌که شنیده‌ها حاکی از آن است که عده‌ای برنامه دارند تا در زمین‌های دانشگاه خوی، اقدام به ساخت مسکن ملی کنند که اگر رخ دهد، به معنای واقعی کلمه یک فاجعه ملی رخ می‌دهد! البته حضرات دلال نمی‌دانند که در یک دانشگاه، باید چندین ساختمان خوابگاهی، رستوران و سلف و بوفه، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و حتی پارک و فضای سبز ساخته شود این اتفاقات هرگز یک‌شبه رخ نمی‌دهد بلکه در طول سال‌ها به‌مرور زمان ساخته می‌شود.

پارک علم و فناوری در ۲۰ هکتار از زمین دانشگاه خوی ساخته می‌شود

سومین اقدام مهم و تأثیرگذار در دانشگاه خوی، ایجاد پارک علم و فناوری بود که توانست اولاً بهانه «عرصه با اعیان متناسب نیست» را بگیرد، نماینده خوی در سال ۹۹ در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نه‌تنها دانشگاه لغو نشده و همچنان در جای خود باقی است بلکه پارک علم و فناوری هم به آن اضافه می‌شود و خوی به‌عنوان سانتر خدمات علمی و فناوری شمال استان تبدیل شده و با تصویب جذب چندین رشته دانشگاهی دیگر، به سمت دانشگاه مستقل حرکت می‌کنیم.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی افزود: باید ۲۰ هکتار از زمین ۵۰ هکتاری دانشگاه سراسری خوی به پارک علم و فناوری ملحق شود.

امروز دانشگاه خوی و ۴۱ هکتار زمین گران‌قیمت آن، خطرات مهمی را به‌سلامتی پشت سر گذاشته‌اند و با توجه به پیگیری‌های نمایند خوی و هاشم کلب‌خانی رئیس بومی دانشکده فنی خوی، رو به توسعه است و در آستانه سفر ریاست جمهوری به آذربایجان‌غربی، امروز اتمام ساختمان نیمه‌کاره دانشگاه خوی یکی از مهم‌ترین درخواست‌های مردمی از سفر دولت سیزدهم است که می‌تواند سبب شکوفایی شمال استان شود و با توجه به فاصله ۵ ساعته شمال‌ترین شهر استان با ارومیه، می‌تواند گره‌گشای تمامی دانشجویان و علاقه‌مندان به توسعه علمی شمال آذربایجان‌غربی باشد.

اتمام ساختمان نیمه‌کاره دانشگاه خوی مهمترین مطالبه مردمی از رئیس جمهوری است

در همین خصوص، نماینده مردم خوی و چایپاره در گفت‌وگو با مهر با تأکید بر ظرفیت‌های علمی شهرستان خوی اظهار کرد: توانایی‌های علمی و نیز همسایگی با کشور ترکیه نشان از اهمیت ساخت یک دانشگاه بین‌المللی در شهرستان خوی است.

وی با اذعان به کم‌کاری برخی مسئولین قبلی در قبال دانشگاه خوی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم شهرستان خوی از ریاست جمهوری، تکمیل ساختمان دانشگاه دولتی خوی است که متأسفانه بیش از ۲۸ سال در بلاتکلیفی باقی‌مانده است.

نجف‌زاده با اعتراف به تلاش‌های صورت‌گرفته برای تصاحب زمین دانشگاه خوی افزود: خوشبختانه زمین دانشگاه را به نام خود دانشگاه تثبیت شد که می‌تواند گره‌گشای مشکلات این دانشگاه و سرآغازی برای پیشرفت و توسعه آن باشد.

وی با تشریح راه‌کار خود برای توسعه دانشکده فنی خوی به دانشگاه خوی بیان کرد: امروز، یکی از مهم‌ترین درخواست‌های جدی مسئولین و مردم از رئیس‌جمهوری، اتمام ساختمان نیمه‌کاره دانشکده فنی خوی است که به‌محض تکمیل این ساختمان، دانشکده فنی تحت عنوان پردیس اقماری مستقل شود و از وزارت علوم، ردیف بودجه مستقل داشته باشد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با ابراز خوش‌بینی نسبت به آینده دانشگاه خوی گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی خوی، می‌توان امیدوار بود که بتواند از کشورهای همسایه همچون ترکیه و اقلیم کردستان عراق هم در رشته‌های خاص، دانشجو جذب کند.

اموال دانشکده فنی خوی هنوز به نام دانشگاه صنعتی ارومیه منتقل نشده است

رئیس دانشکده فنی خوی هم در آستانه سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مهم‌ترین چالش و دغدغه پیش روی ما، در مورد توسعه دانشگاه اتمام فرآیند انتزاع از دانشگاه ارومیه و الحاق به دانشگاه صنعتی ارومیه هست که باوجوداینکه از مهر ۹۹ آغاز شده، هنوز به اتمام نرسیده است و اموال مرتبط با دانشگاه ارومیه در شهرستان خوی بنام دانشگاه صنعتی ارومیه منتقل نشده است.

هاشم کلب‌خانی با تشریح مشکلات دانشگاه خوی افزود: همه نکات بر اساس آئین‌نامه الحاق مؤسسات آموزش عالی به‌صورت صریح بیان شده است ولی متأسفانه (دانشگاه) ارومیه از انجام آن سر باز می‌زند.

وی با انتقاد از عملکرد برخی سازمان‌های دولتی در قبال دانشگاه خوی تصریح کرد: مشکل بعدی دانشکده فنی خوی، بحث زمین پردیس اصلی دانشگاه خوی (جنب پارک ملت) است که متأسفانه به دلیل اختلاف بین اداره کل راه و شهرسازی استان و دانشگاه ارومیه در سال‌های قبل، به چالش اساسی در راه توسعه دانشگاه سراسری در خوی تبدیل شده است.

رئیس دانشکده فنی خوی تصریح کرد: باوجوداینکه قول‌های مساعدی برای حل این مشکل داده شده است ولی تناقضات موجود در رفتار مسئولین آن اداره جای نگرانی دارد و درخواست ما، واگذاری مجدد کل ۴۱ هکتار به دانشگاه است که فرصت طلایی برای توسعه دانشگاه بین‌المللی از دست نرود و متأسفانه این مشکلات تمرکز و انرژی را از سمت توسعه نیروی انسانی و رشته‌های جدید از ما گرفته است.

وی اظهار کرد: در بعد نیروی انسانی، دانشکده فنی خوی شدیداً نیازمند این است که ظرفیت جذب مستقل داشته باشد تا بتواند عقب‌افتادگی‌های ناشی از کم‌توجهی دانشگاه ارومیه را جبران کرده و همچنین در بحث نیروی کارمندی هم باید توجه ویژه بشود چراکه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۵۰ درصد کارمندان بازنشسته شده و جایگزینی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

کلب‌خانی افزود: بحث بعدی به‌روزرسانی و تجهیز آزمایشگاه‌ها است که برای توسعه رشته‌های جدید و همچنین حفظ کیفیت رشته‌های موجود به آن نیاز داریم و بر اساس قوانین وزارت علوم، برای توسعه رشته در واحدهای اقماری، کل ظرفیت و امکانات دانشگاه مادر در نظر گرفته می‌شود که مزایا و معایب خاص خود را دارد اما واحدهای اقماری باید به‌عنوان واحدهای درحال‌توسعه (مستقل از سطح توسعه‌یافتگی دانشگاه مادر) در نظر گرفته بشوند تا امکان برقراری رشته‌های جدید تحصیلات تکمیلی میسر باشد.

شهرستان خوی با توجه به نزدیکی به ۴ مرز، پتانسیل گسترده‌ای برای تبدیل به دانشگاه بین‌المللی را دارد، نکته پایانی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که امروز در بحث دانشگاه خوی، اگر کمک‌ها و حمایت‌های دولت وجود داشته باشد، می‌توان به آینده آموزش عالی امیدوار شد اما در غیر این صورت باید هرروز شاهد یک مشکل اداری بود که امکان توسعه دانشگاه را خواهد گرفت.

کد خبر 5493134

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش عالی دانشگاه های ایران بوشهر کرمانشاه هدفمندی یارانه ها احتکار آلودگی هوا گرد و غبار ویروس کرونا تنظیم بازار کالاهای اساسی آمار کرونا خطبه های نماز جمعه خراسان رضوی مشهد گرد و خاک دانشگاه صنعتی ارومیه ساختمان نیمه کاره دانشگاه ارومیه دانشگاه میاندوآب پارک علم و فناوری دولت تدبیر و امید زمین دانشگاه خوی نماینده مردم خوی دانشکده فنی خوی آذربایجان غربی یکی از مهم ترین زمین ۵۰ هکتاری توسعه دانشگاه دانشگاه خوی هکتار از زمین خبرگزاری مهر شهرستان خوی آموزش عالی برای توسعه گران قیمت کم کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۹۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مردم مؤمن و ولایتمدار ارومیه علاوه بر حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی، امروز در خیابان امام خمینی ارومیه در سوگ صادق آل محمد (ع) به عزاداری پرداختند و ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) ابراز داشتند.   همزمان با ایام سوگواری و سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق (ع) مراسم‌های عزاداری در سراسر آذربایجان غربی توسط هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۶ تصادف طی ۲۴ ساعت در آذربایجان غربی/۳ نفر و ۲۳ نفر مصدوم شدند
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۲۴ ساعت گذشته
  • آموزش و پرورش بسترساز توسعه جامعه است
  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • وجود ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده‌های ارومیه
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم