Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین‌زاده صبح چهارشنبه در همایش علمی خیام به مناسبت روز ملی خیام در دانشگاه نیشابور ضمن اشاره به این مطلب که ما هنوز نتوانسته‌ایم در ادبیات داستانی اثری شایسته برای خیام و عطار خلق کنیم اظهار کرد: با این کار و از این طریق تفکر و فلسفه عمیق مفاخرمان را به نسل جدید و جهانیان نتوانسته‌ایم، معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: مفاخر ما سرمایه‌های معنوی کشورمان هستند و امروز ما در نبرد فرهنگی برای نگهداشت مفاخرمان هستیم و نباید بگذاریم مفاخر ما مانند مولانا و نظامی به خاطر این که آرامگاهشان در خارج از ایران کنونی قرار دارد مصادره شوند.

وی گفت: برگزاری این همایش‌ها در معرفی و تبیین شخصیت علمی، فرهنگی و هنری مفاخرمان بسیار مؤثر است و کمتر کشوری در دنیا دارای این تعداد مفاخر است ولی ما نتوانسته‌ایم مفاخرمان را از لایه‌های علمی دانشگاه به سطح جامعه بیاوریم.

حسین‌زاده افزود: بر اساس تقویم، تولد خیام سال ۴۴۰ هجری قمری ذکر شده است و تقریباً ۲۵۰ سال پیش از اینتاریخ شاهد ورود حضرت رضا (ع) به نیشابور هستیم که بر اساس روایات به هنگام ورود حضرت به نیشابور جمعیت زیادی از فرهیختگان حدیث مشهور سلسله‌الذهب را کتابت کردند و آن چه که مسلم است زیست بوم نیشابور در طی قرون باید درست تبیین بشود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: در تاریخ آمده است که مولانا در نیشابور با عطار دیدار کرده است و سیر عرفانی او تحت تأثیر عطار بوده است اما آرامگاه مولانا در ترکیه کنونی است و امروز در ترکیه با نگاه تجاری آرامگاه مولانا تبدیل به محل فعالیت‌های توریستی شده است و تلاش می‌کنند او را به عنوان شاعر ترک معرفی کنند و متأسفانه همین اتفاق درباره نظامی که حکیم بزرگ ایرانی است در حال رخ دادن است‌.

وی افزود: زندگی و زمانه خیام همزمان اوج دوران علم و فرهنگ در بلاد اسلامی است و نیشابور در آن زمان یکی از این قله‌های افتخار این تمدن بوده است و جالب این که این دوره هم‌زمان با قرون وسطی در اروپا و اوج سرکوب علم در این قاره بوده است.

حسین‌زاده اظهار کرد: آنچه که امروز غرب تلاش می‌کند از چهره خیام نشان دهد چهره علمی و فلسفی او نیست بلکه تنها نگاهی ظاهری به شعر خیام است.

کد خبر 5493202

منبع: مهر

کلیدواژه: خراسان رضوی خیام نیشابور ارشاد خراسان رضوی بوشهر کرمانشاه هدفمندی یارانه ها احتکار آلودگی هوا گرد و غبار ویروس کرونا تنظیم بازار کالاهای اساسی آمار کرونا خطبه های نماز جمعه خراسان رضوی مشهد گرد و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۰۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش

محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده‌تر فی مابین بحث و گفتگو شد.

 قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه‌ها و نهاد‌ها را به عمل آورد.

همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه‌های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه‌ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه شیر و شکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد
  • فجر با این تماشاگران شایسته لیگ برتر است
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟