Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری فارس، علی دارابی در حاشیه همایش «روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی» با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص طرح حراج آثار تاریخی و باز پس دادن طرح از سوی نمایندگان مجلس اظهار کرد: جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را ارائه کردند که با مشورت و اطلاع ما نبود و ما هم از طریق رسانه‌ها در جریان آن قرار گرفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در همین راستا هم من بیانیه‌ای را با 8 ماده ارسال و بیان کردم که کار نادرستی در این خصوص صورت گرفته، پس از گفت‌وگو با نمایندگان یکی پس از دیگری امضای خود را پس گرفتند، سپس بیانیه‌ای دادند که چون قانون شرح وظایف میراث در دولت در دستورکار قرار گرفته و سپس به مجلس می‌آید، ما منتظر همان لایحه می‌مانیم.

دارابی با بیان اینکه کاوش، اکتشاف و حفاری طبق قانون جرم تلقی می‌شود، گفت: این اقدامات فقط در انحصار وزارت میراث فرهنگی است و ما به طور جد در قانونی که نوشتیم، عنوان کرده‌ایم.

وی در خصوص فروش برخی آثار تاریخی در سایت‌ها اظهار کرد: بحث قاچاق متأسفانه در کشور وجود دارد و بخشی از آن هم به خرید و فروش آثار تاریخی بازمی‌گردد، مدیر موزه ملی که خود باستان شناس است هم اذعان می‌کند که برخی آثار ارائه شده اصیل نیست، ما یک کمیته تشخیص نفایس داریم که با حضور جمعی کارشناسان و پیشکسوتان تشکیل می‌شود، بسیاری از این تبلیغات مبنای واقعی ندارد.

معاون میراث فرهنگی در خصوص حق‌الکشف آثار تاریخی گفت: حق‌الکشف نیاز به بازنگری دارد، کمیته‌ای تشکیل شد که این را به روز کرد چون دستگاه‌های مختلفی همچون قوه قضائیه، نیروی انتظامی، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و میراث فرهنگی در آن دخیل هستند، ما آیین نامه را نوشته‌ایم در حال گفت‌وگو با سایر دستگاه‌ها هستیم تا به یک طرح جامع برسیم که در دولت مصوب و بر اساس آن عمل شود.

وی گفت: البته مکانیزم‌هایی پیش بینی شده، نباید برای حفاری و اکتشاف فراخوان بدهیم که یک نهضتی راه بیفتد که به سراغ کشور بروند اما اگر کسی بر اثر کار عمرانی به آثاری برسند، به وزارت می‌آید، ثبت می‌شود و یک مکانیزم تشویقی در نظر گرفته می‌شود.

دارابی درباره گلایه کارمندان پایگاه از وضعیت حقوقی ‌شان گفت: همکاران ما در پایگاه‌ها حدود 800 نفر هستند که در ماه حدود 6 میلیارد تومان حقوق‌شان است، پرداخت حقوق‌شان از محل طرح‌های عمرانی است و متأسفانه این طرح‌ها تا به جریان بیفتد 3 ماه از سال می‌گذرد و اینها همیشه با عقب‌ماندگی حقوق مواجه‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع ما مکاتبه‌ای کرده‌ایم و آقای ضرغامی هم با معاون اول رئیس جمهور برای حل این مشکل صحبت کرده‌اند، دستورات لازم داده شده و در سازمان برنامه و بودجه قرار شده راهی برای این مشکل باز شود، در هر صورت وزارت میراث به صورت جدی به دنبال رفع این مشکل است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی در خصوص استرداد آثار تاریخی گفت: آثار فراوانی در خارج کشور داریم که در گذشته به اسم مطالعات خارج کرده‌اند یا به شکل‌های دیگری قاچاق شده، سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزنان فرهنگی سیاسی با توجه به اطلاعاتی که در اختیارشان قرار دادیم در حال تلاش برای بازگردانی آثار هستند، انقدر دامنه این موضوع گسترده است که بخشی نیاز به اقدام دارد تا اعلام.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص وضعیت خانه‌های تاریخی به ویژه عمارت مسعودیه و نتیجه گزارش کمیته تخصصی در این زمینه اظهار کرد: نه تنها عمارت مسعودیه بلکه در خصوص سایر بناها یک سیاستی که ما داریم این است که کار ویژه این بناها از حالت اداری خارج شود.

وی افزود: چند مشکل پیش روی ما قرار گرفته، یکی بودجه‌ای که در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم آنها را تملک کنیم، دومین مسأله بودجه‌ای برای مرمت اینهاست، بودجه فعلی کفاف نمی‌دهد و ما انجمن خیرین میراث را در همین راستا می‌خواهیم تشکیل دهیم.

دارابی تأکید کرد: گزارش عمارت مسعودیه آماده شده، قبلاً تیمی فرستادیم که گزارش میدانی‌شان آماده شده و امیدوارم به زودی شاهد اخبار خوبی در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: علی دارابی معاون میراث فرهنگی عمارت مسعودیه عمارت مسعودیه میراث فرهنگی آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۱۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

هم‌زمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلمان و اساتید رایگان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به‌صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 748660

دیگر خبرها

  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج