Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:19:21 GMT

خانه تاریخی خدیوی زنجان دچار آتش سوزی شد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۲۰۷۳

خانه تاریخی خدیوی زنجان دچار آتش سوزی شد

مسوول روابط عمومی آتش نشانی استان زنجان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه  با اعلام آتش سوزی خانه خدیوی به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی بلافاصله ۲ اکیپ اطفا حریق از ایستگاههای شماره ۱ و ۴ به محل اعزام شدند، گفت: پس از رسیدن ماموران آتش نشانی مشاهده شد که طبقه همکف شمال شرقی ساختمان طعمه حریق شده است که آتشنشانان اقدام به اطفا حریق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیت الله والی افزود: با توجه به قدیمی بودن بنا و فرسایش ساختمان بر اثر آتش سوزی‌های مکرر ساختمان خطر ریزش آوار برای آتشنشانان وجود دارد که برای این امر باید اقدام اساسی گردد تا شاهد حوادث ناگواری در این خصوص نباشیم.

وی با بیان اینکه علت دقیق آتش سوزی که پس از ساعتها تلاش در ساعت ۱۲:۳۴ امروز پایان یافت، بررسی می شود، اظهار داشت: میزان خسارت وارد شده به این اثر تاریخی نیز از سوی کارشناسان تعیین خواهد شد.

به گزارش ایرنا، خانه خدیوی از جمله خانه‌های تاریخی شهر زنجان است که همچنان کاربری مسکونی دارد و در اختیار مالک آن (آقای خدیوی) است. این خانه تاریخی از جمله بناهای زیبا و با تزئینات حائز اهمیت است که در نزدیکی موزه رختشوی‌خانه و خانه ذوالفقاری در محله‌ای معروف به "دالان آلتی" در شهر زنجان واقع‌ شده است.

نظر به اینکه هیچ‌گونه کتیبه و یا نوشته‌ای که دال به زمان ساخت بنا باشد به دست نیامده است و زمان دقیق ساخت بنا مشخص نیست اما با توجه به معماری و سبک این خانه تاریخی گمان می‌رود که در دوره‌های اولیه پهلوی بنا شده باشد.

از جمله تزئینات این بنا می‌توان به آجرکاری‌های نما، گچ‌بری‌های زیبا و ستون‌ها و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع، وجود ایوان که بر روی شش ستون چوبی با پوشش گچی استوارشده و همچنین به وجود نرده‌های تزئینی اشاره کرد.

خانه خدیوی از جمله بناهایی است که متأثر از الگوهای رایج غرب و ملهم از شیوه‌های محلی این منطقه شکل‌گرفته است. این عمارت به‌صورت دو اشکوبه ساخته‌شده که کاربری و اهمیت هر بخش از بنا با به حداکثر رساندن تزئینات مشخص‌شده است.

 از جمله تزئینات این بنا می‌توان به آجرکاری‌های نما، گچ‌بری‌های زیبا و ستون‌ها و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع، استوار شدن ایوان روی شش ستون چوبی با پوشش گچی و همچنین وجود نرده‌های تزئینی اشاره کرد.

مسیر خودروی شخصی بنای خدیوی در ضلع شمال غربی خانه ذوالفقاری و در سمت جنوبی خیابان هفت‌تیر واقع‌شده است.

خانه خدیوی زنجان یکی از جاذبه‌های تاریخی است که هرساله گردشگران بومی و غیربومی زیادی را به خود جذب می‌کند. این خانه در ضلع شرقی و منتهی‌الیه خیابان هفت‌تیر به خیابان سعدی وسط می‌رسد.

این اثر در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها آتش سوزی بنای تاریخی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی بنای تاریخی زنجان آتش سوزی بنای تاریخی زنجان خانه خدیوی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۲۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد

اردشیر هوشیار در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شامگاه سه شنبه خودروی پرایدی که در جایگاه سوخت سی ان جی حانبازان اقدام به سوختگیری می کرد دچار آتش سوزی شده و به دلیل شدت حریق در آتش سوخت.

رییس شرکت پخش فراورده های نفتی شهرستان آستارا با بیان اینکه خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است، افزود: بر اثر آتش سوزی جایگاه جانبازان در حال حاضر امکان سوخت گیری در این جایگاه وجود ندارد و مسوولان جایگاه در تلاش هستند تا سوخت گیری در این جایگاه به روال عادی بازگردد.

کد خبر 6093653

دیگر خبرها

  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • کاهش ۲۲ درصدی تعداد حوادث ناشی از کار در زنجان
  • آتش سوزی خودروی پراید در جایگاه سوخت آستارا
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند