روایت سید حسن نصر الله از مداخله دوکشور در انتخابات لبنان | واکنش به تکرار شعار «شیعه، شیعه، شیعه» | حزبالله به تمام آنچه وعده داده، عمل خواهد کرد
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۵۵۵۵
به گزارش همشهری آنلاین، سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزبالله لبنان، شامگاه امروز (چهارشنبه)، درباره انتخابات لبنان به سخنرانی پرداخت.
دبیرکل حزبالله لبنان در ابتدای سخنان خود پس از سلام و احوالپرسی از تمام کسانی که برای دادن رأی به پای صندوقهای رأی آمدند، به خصوص بیماران و جانبازان تشکر و قدردانی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دبیرکل حزبالله همچنین با تشکر از اعضای جدید فراکسیون حزبالله، گفت: «از کادر مقاومت که رزمایش صهیونیستها و مشارکت در فرایند رأیگیری را زیر نظر داشتند، تشکر میکنیم».
افزایش تعداد اعضای فراکسیون حزبالله در پارلمان لبنانسید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به نتیجه بزرگی که در انتخابات لبنان رقم خورد، اظهار داشت: «این دستاورد پس از حمله رسانهای و روانی شدید علیه ما و علیه متحدان مقاومت و فشار اقتصادی و بحرانسازیها صورت گرفت. بهرغم تمام تهدیدات و هراسافکنیها برای ترساندن مردم و بازگرداندن آنها، اینها به نتیجهای نیانجامید. حضور چشمگیر در سه مرحله یک پاسخ بود. حضور چشمگیر در روز رأیگیری یک پاسخ و همچنین نتایجی که منتشر شد، یک پاسخ دیگر بود. علیرغم سالها کمپین ستیزهجویانه علیه مقاومت که آمریکاییها آن را هدایت میکردند و [دیوید] شنکر (دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک) به آن اعتراف کرد تعداد آرای ما و اعضایمان در پارلمان افزایش یافت. امیدوارم همه اظهاراتی که را شنکر مطرح کرد، بخوانند.»
دبیرکل حزبالله ادامه داد: «آنچه در ارتباط با مقاومت رخ داد، یک پیروزی بزرگ بود که ما به آنها افتخار میکنیم و میبالیم بهویژه زمانی که وضعیت این نبرد را مینگریم و آنچه در آن استفاده و هزینه شد. آنچه نیز در ارتباط با جامعه شریف اهلتسنن رخ داد، مسئله بسیار مهمی است که نیازمند یک رویکرد آرام، مسئولانه و دقیق است.»
سید حسن نصرالله تأکید کرد: «هیچ گروهی سیاسیای در کشور نیست که بتواند ادعا کند اکثریت پارلمانی از آنهاست. تاکنون تمام افراد مورد احترام و منطقی چنین ادعایی نکردهاند. ما امروز در برابر مجموعهای از فراکسیونهای پارلمانی و احزاب سیاسی و نمایندگان جدید و مستقل قرار داریم که شاید مصلحت لبنان و مردم کشور در همین چیزی بوده که رخ داده و در اینکه نه این گروه و نه آن گروه اکثریت را به دست نیاوردند.»
دبیرکل حزبالله لبنان در بخش دیگری بیان کرد: «میزان بحرانهای مالی، پولی، اقتصادی و معیشتی به قدری است که هیچ گروهی به تنهایی نمیتواند آن را حل و فصل کند حتی اگر اکثریت را به دست میآورد. زمانی که هیچ کس اکثریت را به دست نیاورده، این بدان معناست که همگی مسئول هستند و کسی نمیتواند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند. آسانترین چیز مخالفت و نظریهپردازی است که هیچ هزینهای ندارد. فرار از مسئولیت جایز نیست چراکه این خیانت به آمال مردم و خیانت در امانت و زیر پا گذاشتن وعدههایی است که در کمپینهای انتخاباتی مطرح شد.»
سید حسن نصرالله همچنین خواستار کنار گذاشتن درگیریها و کشمکشهای سیاسی شد و گفت: «انتخابات تمام شده است و تمام آنچه باید پس از انتخابات نیز گفته میشد، گفته شد. تمام جهان در حال حرکت به سوی یک بحران است. سوخت گران شده و گندم نیز گران شده است. برخی اقلام شاید در بازار تمام شود. ما میتوانیم سالها مقاومت کنیم. اگر فکر میکنید که ما از دفاع از مقاومت و سلاح خود خسته خواهیم شد و تسلیم میشویم، این خیالی باطل است؛ اما کشمکشها به جایی نمیرسد.»
دبیرکل حزبالله در بخش دیگری از سخنانش به اتهامزنیهای برخی افراد به جنبش حزبالله لبنان، جنبش امل و جریان ملی آزاد در خصوص ادعای عدم تمایل این گروهها به برگزاری انتخابات در موعد مقرر اشاره کرد و آن را دروغ خواند. سید حسن نصرالله در ادامه افزود: «دروغ دوم برگزاری انتخابات با سلاح بود. در سال ۲۰۰۵ و در سال ۲۰۰۹ انتخاباتی برگزار شد و شما انتخابات را با سلاح گرفتید و امروز در سال ۲۰۲۲ شما با سلاح نتیجه انتخابات را جشن میگیرید. آیا زمان آن نرسیده که این دروغ و دروغگو خجالت بکشند؟»
مداخله آمریکا و عربستان سعودی در انتخاباتسید حسن نصرالله همچنین به دروغی دیگر درباره مداخله ایران در امور لبنان اشاره کرد و گفت: «ما سفیر آمریکا را دیدیم که در مراکز اخذ رأی سرک کشید و سفارت آمریکا لیست ارائه میدهد و سفیر عربستان سعودی نیز که خود فعالترین کازار انتخاباتی در لبنان بود. بحرانها تنها با مشارکت و همکاری و به دور از خصومتها حل و فصل میشوند. پس بیایید روی نقاط مورد اتفاقنظر تمرکز کنیم.»
دبیرکل حزبالله ادامه داد: «اکنون مغالطه، خلط میزان محبوبیت مردمی و تعداد نمایندگان است. این در لبنان نادرست است زیرا نظام انتخاباتی و سیاسی فرقهای است و بدتر آنکه تقسیم بندی حوزههای انتخاباتی بر اساس یک معیار علمی نبوده و حتی معیاری نیز برای توزیع وجود ندارد. توزیع حوزههای انتخاباتی به شیوهای غیرعلمی صورت گرفته چراکه بر اساس منافع برخی سران سیاسی بریده و به یکدیگر چسبانده شده است. میتوان گفت که تعداد نمایندگان هر حزبی تنها در یک حالت نشان دهنده گزینهها و اراده مردمی است و آن این است که قانون انتخابات برپایه یک حوزه انتخاباتی واحد، خارج از محدودیت فرقهای و با حضور نسبی باشد و افراد بالای هجده سال بتوانند رأی دهند. نظام فعلی انتخابات، عادلانه نیست چون یک نفر با ۵۰۰ رأی ممکن است کرسی پارلمان را به دست بیاورد در حالی که دیگران با هزاران رأی نتوانند به پارلمان برسند. خواستار تغییر این قانون هستیم.»
سید حسن نصرالله همچنین گفت: «یک نفر وجود دارد که مسئولیت بحرانهای کنونی بیشتر متوجه اوست که از سفارتخانهها حمایت میشد، فهرست تشکیل داد و به دنبال جمعکردن حمایت از آن در سراسر لبنان بود.»
رهبر مقاومت لبنان همچنین خاطرنشان کرد: «رأی لیست امل و فراکسیون الوفاء للمقاومه (فراکسیون حزبالله) در بعلبک الهرمل، الجنوب الثالثه و الزهرانی صیدا، صور، نمایندگان این دو در زحله بیش از نیم میلیون بود...تویی که تنها چند هزار رأی داری از طرف مردم لبنان صحبت میکنی؟!»
دبیرکل حزبالله اضافه کرد: «ما به دوستانمان که موفق به پیروزی نشدند میگوییم. موضع درست آن چیزی است که شما اعلام کردید. کرسی پارلمانی یکی از جبهههای مبارزه است و نه تمام آن. فرض کنید که ما و مابقی دوستانی که موفق شدند، نمایندگان شما هستیم و در کنار شما و با یکدیگر به ملت و آرمان خود خدمت میکنیم.»
سید حسن نصرالله در پایان گفت: «از رسانهها و مؤسسههای اطلاعرسانی بهویژه رسانههای عادل و منصف تشکر میکنم. برخی از رسانهها ظالم بودند و افترا زدند. از گروه سرود و شعرا نیز تشکر میکنم.»
دبیرکل حزبالله همچنین در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد که حزبالله به تمام آنچه وعده داده، عمل خواهد کرد و درست مانند ۴۰ سال گذشته از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
سید حسن نصرالله در بخش دیگری به خوشحالی کردن عدهای از مردم پس انتخابات با شلیک تیر در خیابانها اشاره کرد و گفت که این باعث آزار مردم میشود و از نشانههای خوشحالی نیست.
رهبر مقاومت لبنان همچنین اشاره کرد که برخی از جوانان اخیرا به خیابانهای لبنان آمدهاند و با تکرار شعار «شیعه، شیعه، شیعه» باعث تحریک دیگر فرقههای لبنانی شدهاند. سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: «برادران و دوستان ما، این درست نیست. این نه برای حزبالله مناسب است و نه برای جنبش امل و نه برای شیعیان لبنان. ما به شیعه بودن افتخار میکنیم؛ اما تحریک کردن مردم به این شکل اشتباه است. هدف ما در نهایت صلح و ثبات است.»
کد خبر 677479 برچسبها لبنان لبنان - سید حسن نصرالله ایران و لبنان لبنان - حزب اللهمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: لبنان لبنان سید حسن نصرالله ایران و لبنان لبنان حزب الله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله حزب الله لبنان الله همچنین تمام آن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۵۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چند آموزه مهدوی در دعای عهد و ندبه ی امام صادق (ع)
، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند؛ چرا که مردم آن دوران متأثر از افراد و جریاناتی بودند که با جعل کردن احادیث نبوی، خود را به دروغ همان منجیِ وعده داده شده میدانستند و سعی میکردند از رهگذر این جعل عنوان، برای خود جایگاه و یا حکومتی دست و پا کنند که اتفاقاً در فتنه خود به موفقیتهایی دست یافتند؛ مهمترین این جریانات هم عباسیان بودند که با جعل احادیث پیامبر، مهدی موعود را از نسل جدشان عباس عموی پیامبر معرفی کردند و به این ترتیب، صدها سال بر مسند قدرت نشستند. جالب اسامی که برای حکام خود انتخاب میکردند، کاملاً هدفمند بود که نمونههای آن را در اسامیای همچون منصور، مهدی، هادی، منتصر و مهتدیِ عباسی میبینیم.
دعای ندبه و مبازره امام صادق(ع) با مهدویت دروغین عباسیان و واقفیهاما دعای عهد را سید بن طاووس در مصباح الزائر، ابن مشهدی در المزار الکبیر، کفعمی در المصباح و البلد الامین و همچنین مجلسی در بحارالانوار و زاد المعاد نقل کردهاند. این امر سبب شده تا این دعا همواره بین شیعیان از اعتبار فراوانی برخوردار باشد. با نگاهی کلی به این دعای شریف در مییابیم امام صادق علیهالسلام آن را ذیل چند مقطع از دوران غیبت دستهبندی کردهاند که شامل 1. عصر غیبت 2. وقت رجعت 3. دوران قیام امام 4. عصر ظهور است.
آنچه مربوط به تبیین رفتاری در عصر غیبت است عبارتند از رساندن سلام به امام، تجدید عهد روزانه با امام، درخواست پیوستن درجرگه یاوران مهدی (عج)، سبقت گرفتن در تحقق اوامر ایشان، درخواست دیدار امام در عصر ظهور و درخواست گشایش امر ظهور است.
درباره مقطع رجعت، در فرازی از این دعا میخوانیم: «اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنِی وَبَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً کَفَنِی، شاهِراً سَیْفِی، مُجَرِّداً قَناتِی، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی الْحاضِرِ وَالْبادِی»؛ یعنی خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی کردی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوتکننده، در میان شهرنشین و بادیهنشین.»
درباره آنچه مربوط به قیام امام در بخش اول ظهور ایشان میخوانیم: «وَ اجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ، وَناصِراً لِمَنْ لَایَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَمُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَمُشَیِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِینِکَ وَسُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وآلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِینَ»؛ یعنی خدایا او را پناهگاهی قرار بده برای ستمدیدگان از بندگانت و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمییابد و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده و محکمکننده آنچه از نشانههای دینت و روشهای پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است و او را قرار بده، خدایا، از آنان که از حمله متجاوزان، نگاهش داری.» در این فراز، پناهگاه بودن امام، نصرت ایشان نسبت به مؤمنان، تجدیدکننده احکام تعطیل شده و تحکیمکننده قلههای دین و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله مدنظر است.
اما درباره ویژگی امام در عصر ظهور در این فراز میخوانیم: «وَ اعْمُرِ اللّٰهُمَّ بِهِ بِلادَکَ، وَأَحْیِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَقَوْلُکَ الْحَقُّ: ﴿ظَهَرَ الْفَسٰادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمٰا کَسَبَتْ أَیْدِی النّٰاسِ﴾، فَأَظْهِرِ اللّٰهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّىٰ بِاسْمِ رَسُولِکَ، حَتَّىٰ لَایَظْفَرَ بِشَیْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُحَقِّقَهُ»؛ خدایا به دست او سرزمینهایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفتهات حق است که: «در خشکی و دریا به سبب آنچه [از اعمال زشت] که مردم به دست خود مرتکب شدند تباهی و فتنه آشکار شده است»، خدایا ولیات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت کند.»
عمران و آبادانی پهنه عالم در عصر ظهور و احیای بندگان از جهل و ضلالت توسط امام، دو نکته مهمی است که در این دعا دیده میشود و در سایر احادیث به آن اشاره شده است.
آبادانی زمین و احیای انسانها در عصر ظهوردر دعای ندبه، محوریت مهدویت با خوبان درگاه الهی است؛ به این صورت که امر مهدویت از انبیاء و اولیاء آغاز میشود، به ماجرا ائمه علیهمالسلام میرسد و از آنجا ختم به امام زمان عجلالله تعالی فرجه و ندبه و زاری به درگاه خداوند درباره غیبت ایشان و شوق دیدار امام میشود. بعد در انتهای این دعا از خداوند درخواست میکنیم اعمالمان را به واسطه امام عصر عجل الله تعالی فرجه مقبول کند.
انتهایپیام/