Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:00:08 GMT

خادمانه در ردای سرخ و سفید نجات

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۵۶۴۹

خادمانه در ردای سرخ و سفید نجات

به گزارش ایرنا، تلاش بی وقفه مردان و زنان روزهای سخت، مردان و زنانی که از "من" گذشته و به مرحله‌ای از نوع‌دوستی، تعالی و ایثار رسیده‌اند و برای نجات جان انسانهای همنوع خود و نیز برقراری صلح و آرامش تلاش می‌کنند؛ اینها همان امدادگران و نجاتگران هلال احمر هستند که در سکوت و به دور از هیاهو در حال انجام بزرگترین خدمت به همنوعان خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون یکصد سال از تاسیس جمعیت هلال احمر در ایران می‌گذرد و این یک قرن همه و همه تجربه، همت، ایثار و فداکاری را در کارنامه این جمعیت و نام‌آوران بی نشان آن برجای گذاشته است.

اهمیت و ضرورت امداد و نجات آنجا روشن می‌شود که گرفتار حادثه‌ای ناخواسته شوی یا وقوع حادثه برای همنوعانت را به چشم خود ببینی یا تصاویر آن را مشاهده کنی، آنجا که در اوج استرس، فشار روانی و وقوع ضایعه‌های دردناک و صحنه‌های دلخراش برای مردان، زنان و کودکان، حتی قدرت و توان کمک را نداری یا اگر در محل فاجعه حضور داری فاقد مهارت امداد و نجات هستی، آنجا که وسعت و شدت حادثه آنقدر فراگیر و دردناک است که نمی دانی اولویت کمک‌رسانی با چه کسی است.

در این میان مردان و زنانی هستند که پنجه در پنجه حادثه با علم به اینکه ممکن است خود نیز دچار خسران جانی شوند، با عشق به نجات همنوع و کمک به دیگران وارد کارزار حادثه می‌شوند و با سرعت و بدون فوت وقت، به امداد و نجات حادثه‌ دیدگان می‌پردازند. آنها کسانی نیستند جز امدادگران، نجاتگران و داوطلبان هلال احمر که در زمانی که ناامید و خسران‌دیده از حادثه‌ شده ایم، به یاری ما می‌آیند.

روز جهانی صلیب سرخ و هفته ملی هلال احمر تنها بهانه‌ای برای یادآوری آنهایی است که در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی بدون درنظر گرفتن مرزها برای تسکین دردهای انسان‌ها، تامین سلامت انسان‌ها، تامین کرامت انسان‌ها و نیز برای ایجاد صلح و دوستی میان انسان‌ها تلاش می‌کنند.

چه بسیار حادثه‌های کوچک و بزرگ همچون سیل، زلزله، تصادف، سقوط هواپیما، جنگ و امثال آن که توسط امدادگران هلال احمر امدادرسانی شده و چه جان‌هایی که در این مسیر نجات یافته و امدادگران و داوطلبانی که از جان خود در راه امدادرسانی گذشته اند و با گذر از خون خود به همنوعان خود جان دوباره داده اند.

در این میان خراسان رضوی نه تنها به واسطه وسعت، تنوع حوادث از جمله سیل و زلزله، بلکه به دلیل میزبانی سالانه از میلیونها مسافر و زائر و افزایش خطر و میزان وقوع حوادث جاده‌ای و البته همسایگی با کشوری پربحران چون افغانستان، جایگاه ویژه‌ای در حوزه امدادرسانی دارد.

علاوه بر آن این استان به خاطر روشن شدن نخستین چراغ هلال احمر در مشهد توسط دکتر امیر اعلم در سال ۱۳۰۱ نامی درخشان در تاریخچه تشکیل هلال احمر در ایران دارد.

جمعیت هلال احمر استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی اینک ۳۱ پایگاه امداد و نجات، ۲۳ نمایندگی و شعبه، ۶۰۰ کارمند، ۴۵ دستگاه آمبولانس، یک فروند بالگرد، پنج هزار و ۳۷ امدادگر، ۴۰ هزار داوطلب و ۳۳ هزار عضو جوان فعال برای انجام ماموریت‌های محوله و ارائه خدمات در اختیار دارد.

تاریخچه تاسیس

یک تاجر سوئیسی در سال ۱۸۵۹ میلادی هنگامی که از یک سفر تجاری بازمی‌گشت شاهد وقایع بعد از جنگ در منطقه سولفورینو، مکانی در ایتالیای امروز بود. این جنگ خونین هزاران مجروح داشت که معالجه نکردن آنان منجر به مرگشان می‌شد. "هانری دونان" با ازخودگذشتگی و با کمک همراهان خود و افراد محلی به مداوای مجروحان و حادثه‌دیدگان این جنگ پرداخت و بعدها خاطرات و دیده‌های خود را در کتاب "خاطره ای از سولفورینو" منتشر کرد.

ایده‌های هانری دونان در این کتاب سرآغاز تشکیل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سال ۱۸۶۳ میلادی شد. این کمیته که شامل چندین کشور بود، تصمیم گرفت در تمامی کشورهای جهان کمیته‌های کمک‌رسانی تشکیل دهد و یک نشان و علامت نیز برای این کمیته‌ها انتخاب کرده و صلیب سرخ بر زمینه‌ای سفید را نشان "صلیب سرخ" نام‌گذاری کردند.

پس از آن کشورهای مسلمان نیز به این کمیته پیوستند و برای خود هلال قرمز در زمینه سفید را به عنوان علامت این کمیته برگزیدند و آن را "جمعیت هلال احمر" نامیدند.

اکنون قریب ۲۰۰ کشور، عضو جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ جهانی هستند و فعالیت‌های خود را بر اساس هفت اصل شامل "انسانیت، خدمات داوطلبانه، بی‌طرفی، بی‌غرضی، استقلال، جهان‌شمولی و یگانگی" انجام می‌دهند.

همچنین تلاش برای تسکین دردهای انسان‌ها، تلاش برای تامین سلامت انسان‌ها، تلاش برای تامین کرامت انسان‌ها و تلاش برای ایجاد صلح و دوستی میان انسان‌ها چهار هدف در فعالیت‌های صلیب سرخ و هلال‌ احمر است.

تاریخچه تشکیل هلال احمر در ایران

نخستین رویکرد تشکیل موسسه خیریه امدادی در ایران با حمایت دولت در سال ۱۳۰۱ خورشیدی صورت گرفت. در این سال به کوشش دکتر امیر اعلم، که آن زمان مسوول بهداری ارتش در خراسان بود، اقداماتی برای تأسیس شیر و خورشید در مشهد با حمایت دولت انجام شد. در سال ۱۳۰۱، دکتر اعلم مقررات وضع شده از سوی صلیب سرخ جهانی برای جمعیت‌ها را ترجمه و مقدمات تشکیل جمعیت شیر و خورشید فراهم شد.

جمعیت شیر و خورشید سرخ، نخستین و بزرگترین جمعیت خیریه ایران بود که عهده‌دار وظایف مهم و متعدد در مسائل مربوط به امدادرسانی در حوادث غیرمترقبه و امدادی، تأسیس بیمارستان و درمانگاه، تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، تربیت پرستار، نگهداری از کودکان بی‌سرپرست، ارائه برنامه‌های ویژه برای جوانان و برخی فعالیت‌های عمرانی در داخل و خارج از کشور شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۳۵۷، دولت ایران در سال ۱۹۸۰ به فدراسیون جهانی اعلام کرد که از این پس به جای نماد شیر و خورشید سرخ، همانند دیگر کشورهای اسلامی از نشان "هلال احمر" استفاده خواهد کرد.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یک سازمان غیرانتفاعی ایرانی و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است و در داخل کشور ایران و در برخی موارد در دیگر مناطق جهان به فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه می پردازد.

این سازمان دارای سازمان‌های زیرشاخه متعددی است که طیف گسترده‌ای از خدمات بشردوستانه، امدادی، پزشکی، بهداشتی و آموزشی را در سنین مختلف دربر می‌گیرند.

توانمندی، اصل بنیادین امدادرسانی در حوادث

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه این جمعیت، که امسال صدمین سالگرد فعالیت خود را آغاز کرده است، یکی از پرافتخارترین مجموعه‌هایی است که در کنار مردم و همراه آنان در سختی‌ها، بلایا و حوادث است، گفت: این مجموعه در ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف امدادو نجات، خدمات حمایتی و معیشتی، فقرزدایی، خدمات توانبخشی و درمانی، عملکرد خوب و گسترده‌ای دارد.

محسن ذاکریان با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در آغاز قرن جدید فعالیت خود در دوره  جدید مدیریتی، در آستانه تحول است، اظهار کرد: توانمندی و آمادگی مهمترین اصل برای ارائه خدمات موثر، مطلوب و به موقع در حوادث و بلایای طبیعی، جاده‌ای، کوهستان و غیره است.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان رضوی افزود: این استان به دلیل شرایط خاص از جمله قرار گرفتن در همسایگی کشوری مانند افغانستان و دروازه ورود اتباع خارجی، شرایط خاص جغرافیایی و حادثه‌خیزی از نظر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل، وجود مضجع شریف رضوی و میزبانی سالانه میلیونها زائر و مسافر، در شرایطی قرار دارد که خدمات و فعالیتهای امداد و نجات در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است و گستردگی کار امداد در این استان بالاست.

ذاکریان افزود: علاوه بر این، حوزه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی نیز در این استان از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است که باید نسبت به تاثیرگذاری برنامه‌ها در این بخش نیز توجه فراوانی داشت.

وی تاکیدکرد: جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در پرورش و تربیت نیروهای توانمند و ماهر ید طولایی دارد و هم اکنون در هر شهرستان ۱۴ تیم آموزش دیده در حوزه عملیات تخصصی کوهستان، آوار، امداد جاده‌ای و غیره آماده خدمت و واکنش سریع در صورت وقوع حوادث هستند.

سرپرست هلال احمر خراسان رضوی با اشاره به اینکه هلال‌احمر استان برای امدادرسانی و نقش‌آفرینی در حوادث غیرمترقبه در استان آمادگی کاملی دارد، ادامه داد: امدادرسانی به موقع در جریان حوادث غیرمترقبه و نیز حوادث جاده‌ای و غیره و کاهش آلام بشری از جمله محورهای اصلی و وظایف عمده این جمعیت است.

ذاکریان اظهار کرد: خراسان رضوی جزو استان‌های حادثه خیز کشور است و سابقه تاریخی استان نشان داده است که حوادث و بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله و دیگر حوادث در این استان فراوانی بیشتری دارد.

خراسان رضوی، آمادگی همه جانبه در امدادرسانی

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز با بیان اینکه این استان در حوزه امداد و نجات از آمادگی مطلوبی برخوردار است، اظهار کرد: این استان علاوه بر امدادرسانی موثر در حوادث داخلی، در کمک به دیگر کشورها نیز در زمینه‌های مختلف از جمله اعزام نیرو و کمک امدادی عملکرد خوبی داشته و در شمار برترین‌ها است.

غلامرضا صیادی افزود: خراسان رضوی با برخورداری از پنج هزار و ۳۷ امدادگر و نجاتگر و ارائه آموزش های تخصصی برای توان‌افزایی این نیروها از ظرفیت خوبی در حوزه نیروی انسانی متخصص برخوردار است.

وی تاکید کرد: امدادرسانی به موقع و ارائه خدمات پیش‌بیمارستانی از سوی نیروهای هلال احمر در کنار نیروهای اورژانس ۱۱۵ موجب شده تا شاهد کاهش تلفات فوتی در حوادث بخصوص حوادث جاده‌ای باشیم.

معاون هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته ۸۴۲ عملیات در حوزه امداد و نجات انجام شده که ۱۶۱ مورد آن عملیات در حوادث طبیعی بوده است، افزود: بیشترین عملیات حوادث طبیعی را حوادث کوهستان تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: ۶۸۱ حادثه نیز که بیشترین حجم عملیات های امداد و نجات را به خود اختصاص داده، حوادث ترافیکی و جاده‌ای بوده است.

صیادی با اشاره به فعالیت ۲۷ پایگاه ثابت بین‌جاده‌ای با حضور نیروهای متخصص در طول ایام سال، اظهار کرد: در نوروز امسال ۱۴۷ حادثه در استان توسط نیروهای هلال احمر امدادرسانی شد که ۱۱۰ مورد از این تعداد را حوادث جاده‌ای تشکیل می‌داد.

آموزش آگاهی از خطرات مین، نقطه قوت همکاری بین‌المللی

صیادی با بیان اینکه تاکنون بیش از سه میلیون نفر از اتباع افغانستان در مرز دوغارون، آموزشهای پیشگیری از خطرات مین را فرا گرفته‌اند، اظهار کرد: استان خراسان رضوی تنها استان کشور است که آموزشهای آگاهی از خطرات مین را به اتباع خارجی ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه آموزشهای مزبور در گذرگاه مرزی دوغارون به اتباع افغانستانی، که قصد خروج از ایران را دارند، ارائه می‌شود، گفت: در پی بیش از سه دهه جنگ در کشور افغانستان و وجود مناطق آلوده به مین در این کشور، تخمین زده می‌شود بیش از ۱۳ میلیون مین در افغانستان وجود داشته باشد که تا کنون ۶.۵ میلیون از این تعداد خنثی شده است.

معاون جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه خراسان رضوی، مهمترین استان برای حضور مهاجران و مرز دوغارون، مهمترین محل تردد این اتباع است، ارائه این آموزشها از سال ۱۳۸۲ در این استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ارائه آموزشهای پیشگیری از خطرات مین از سوی صلیب سرخ جهانی به کشورهای مختلف از جمله ایران داده می‌شود، ادامه داد: ارائه این آموزشها از نقاط قوت همکاری‌های بین‌المللی هلال احمر ایران و خراسان رضوی با نهادهای بین‌المللی است که موجب نجات جان میلیونها انسان می‌شود.

صیادی اظهار کرد: سرعت خنثی سازی مین در افغانستان نشان می‌دهد این روند دهها سال به طول می انجامد، اما لازم است که مردم این کشور توانمندی لازم در زمینه مواجهه با مین و مناطق آلوده به مین را کسب کنند.

به‌روزرسانی تجهیزات لجستیک پس از کرونا

صیادی بابیان اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا و توقف استفاده از برخی تجهیزات لجستیک و نیز با توجه به گذر زمان، بخشی از تجهیزات دچار فرسودگی و نیازمند بازسازی شد، افزود: خوشبختانه با همراهی و مساعدت استانداری و نیز تامین بخشی از بودجه مورد نیاز بازسازی و به روزرسانی انجام شد و هم اکنون تجهیزات در این بخش از مطلوبیت خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه این روزرسانی تجهیزات از اسفند ۱۴۰۰ آغاز شده است، گفت: البته بخشی از کمبود تجهیزات امدادی خراسان رضوی ناشی از تحریم های خارجی است که تلاش می شود با واردات بخشی از نیاز از دیگر کشورها، در این زمینه مشکلی نداشته باشیم و بر این اساس اکنون کمبود غیرمتعارفی در این بخش نداریم و فرسودگی تجهیزات به حداقل ممکن رسیده است.

وی ادامه داد: در زمینه تجهیزات ست نجات و واکنش سریع نیز هیچ مورد از رده خارجی نداریم.

۳۳ هزار عضو جوان هلال احمر

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز با اشاره به قوت کار در این حوزه اظهار کرد: خوشبختانه حضور و استقبال جوانان و رده سنی زیرمجموعه این معاونت بسیار خوب است.

علیرضا معین‌زاده افزود: در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر عضو جوان جدید وارد هلال احمر استان شده‌اند که با همراهی معاونت آموزش، آموزشهای امدادی را دریافت کرده اند.

وی گفت: اجرای طرح ملی دادرس( دانش‌آموز آماده در روزهای سخت) و طرح ملی یاس (یاران آسیب ستیز) از جمله طرحهای ملی خدمات بشردوستانه است که به خوبی در استان اجرا می‌شود.

ارائه خدمات توانبخشی به پنج هزار نفر

معاون درمان و توانبخشی هلال‌احمر خراسان رضوی گفت: در یکسال گذشته در استان به حدود پنج هزار نفر خدمات توانبخشی در زمینه‌های مختلف از جمله کاردرمانی، فیزیوتراپی، غربالگری‌های مختلف، خدمات سلامت روان و غیره ارائه شده است.

مصطفی ذاکر افزود: در کنار خدمات توانبخشی در مراکز، با هدف توسعه و ترویج خدمات، بخشی از خدمات نیز به حاشیه شهر برده شده و به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: در حوزه خدمات حمایتی و توانبخشی سال گذشته ۵۰۰ نفر در حاشیه شهر زیر پوشش قرار گرفته‌ و با حمایت هلال احمر از وضعیت خاصی که دچار آن بودند، رهایی یافتند.

ذاکر افزود: همچنین پارسال چهار هزار و ۵۰۰ دانش آموز حاشیه شهر زیر پوشش غربالگری سلامت قرار گرفتند که تاکنون به هزار نفر آنان خدمات توانبخشی ارائه شده است و بقیه نیز در مسیر معرفی و دریافت خدمات هستند.

برچسب‌ها سازمان صلیب سرخ جهانی مشهد سازمان امداد و نجات هلال‌ احمر جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صلیب سرخ جهانی مشهد سازمان امداد و نجات هلال احمر سازمان صلیب سرخ جهانی مشهد سازمان امداد و نجات هلال احمر جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران جمعیت هلال احمر خراسان رضوی خدمات توانبخشی صلیب سرخ جهانی خراسان رضوی حوادث جاده ای هلال احمر خطرات مین هلال احمر امداد و نجات شیر و خورشید ارائه خدمات بین المللی سال گذشته پنج هزار هزار نفر انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۵۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متاثر از سیل

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ادامه عملیات امدادرسانی امدادگران و نجاتگران این جمعیت در ۱۱ استان متاثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ محمودی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی و در استان‌های متاثر از این پدیده گفت: از چهارم تا هفتم اردیبهشت ماه ١٤٠٣ و تا ساعت ٠٥:٠٠ امروز جمعه، ١١ استان شامل اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد و ۵۴ شهرستان درگیر سیل و آبگرفتگی بوده‌اند.

وی ادامه داد: در این مدت ۸۱ مورد عملیات انجام و به ۲۶۵۶ نفر امدادرسانی شده، ۱۵۹ نفر اسکان اضطراری یافته اند، ۱۱۸ نفر به مناطق امن منتقل شده و آب تجمیع شده در ۲۸۱ منزل مسکونی تخلیه شده است.

وی با بیان اینکه در این امدادرسانی‌ها ۱۶۰ تیم عملیاتی شامل (۶۱۵ نفر) مشغول امدادرسانی بوده‌اند، گفت: ۹ دستگاه چادر، ۳۴۹ تخته پتو، ۱۹۷ تخته موکت، ۴۶۸ کیلوگرم نایلون، ۱۵۵ بسته غذایی بین متاثرین از سیل در این ۱۱ استان توزیع شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمار قابل توجه حوادث کوهستان در کرمانشاه
  • تلاش برای نجات ۹ نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان ادامه دارد
  • نجات ۹ گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان
  • امداد برای نجات ۹ نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان
  • امداد برای نجات ۹ نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان ادامه دارد
  • جان‌باختن یک نفر در حادثه سقوط به دره در دزپارت
  • ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متأثر از سیل
  • ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متاثر از سیل
  • نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد
  • امدادرسانی‌ نیروهای هلال احمر به ۱۱ استان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی