Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش روز پنجشنبه روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی «مصطفی مرزبان» به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و آغاز هفته میراث‌فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد، افزود: با همکاری کارکنان اداره کل، دهیار و شورای روستای ابراهیم‌آباد، و تعدادی از اهالی روستا، به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی به منظور فرهنگ‌سازی عموم مردم، زباله‌های محوطه را جمع‌آوری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: تلاش در راستای حفظ مواریث فرهنگی و بافت‎های تاریخی برعهده همگان است و لازم است انجمن‌‎های مردم ‎نهاد نیز به سهم خود در این برنامه‌‎های فرهنگی مشارکت کنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: این همایش ضمن پاکسازی محوطه بیرونی و داخلی غار در راستای فرهنگ‌سازی به گردشگران و عموم مردم انجام شد.

مرزبان با تاکید بر اینکه امید است این اقدام موجب ترویج و توجه مردم نسبت به حفظ میراث تاریخی به‌ عنوان سرمایه‌های ملی شود، گفت: آثار و مکان‌های تاریخی، هویت و شناسنامه هر نقطه از کشور است و باید مردم در راستای حفاظت از آثار تاریخی یاور میراث‌فرهنگی باشند و در این زمینه از همه توان خود برای آموزش همگانی استفاده شود.

قنات ابراهیم آباد اراک به عنوان نخستین اثر تاریخی این استان، سال ۱۳۹۳ به عنوان اثر تاریخی ملی و سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

این قنات جزو قدیمی‌ترین قنات‌های کشور است که تاریخچه آن به قرن ششم و هفتم هجری قمری و در واقع ۸۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

قنات ابراهیم آباد به طول یازده کیلومتر از کوه‌های هفتادقله اراک سرچشمه گرفته و تا روستای ابراهیم آباد ادامه دارد و تفاوت آن از سایر قنات‌ها پیشینه و قدمت تاریخی بالای آن است.

قنات ابراهیم آباد اراک یکی از قنات‌های کهن ایران و استان مرکزی است که به صورت یک رشته طولانی شرقی و غربی از کوه‌های هفتاد قله سرچشمه گرفته و تا داخل آبادی ابراهیم آباد ادامه دارد.

این قنات در دو بافت زمین شناسی مارنی و کنگلو مرایی یا به زبان محلی منطقه به صورت سِر(ser ) ایجاد شده و با شیب ملایمی از مبداء به مظهر قنات می رسد.

اولین چاه قنات که به مادر چاه شهرت دارد در محلی به نام 'سرزا' Sare- za در منطقه هفتاد قله و در محل پشته قبرستان قرار گرفته است.

در طول مسیر این قنات، ۳۴۸ حلقه چاه برای هوادهی و جریان روان حرکت آب ایجاد شده که ۳۱۱ حلقه آن در شاخه اصلی، ۱۵ حلقه در رشته رونا و ۲۲ حلقه در رشته قوشد قرار دارد.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی میراث فرهنگی قنات ایرانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی میراث فرهنگی اراک استان مرکزی میراث فرهنگی قنات ایرانی قنات ابراهیم آباد میراث فرهنگی استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۶۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم

به گزارش صدای ایران از تسنیم مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، علیرضا عسکری چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

وی گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری