Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@09:26:59 GMT

استراتژی‌های ‌رسانه‌های معاند در روزهای تحولات اقتصادی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۶۱۹۵

استراتژی‌های ‌رسانه‌های معاند در روزهای تحولات اقتصادی

از شایعه تا واقعیت: برجسته‌ترین کارکرد رسانه‌های مخالف، واکنشی است که آن رسانه‌ها با عنوان "جنگ رسانه‌ای" علیه کشور مورد هدف خود انجام می‌دهند. در روزهایی که در بحبوحه تحولات اقتصادی قرار داریم، رسانه‌های فارسی زبان از این فرصت استفاده کرده و واکنش‌های زیادی را از خبرسازی‌ها و بزرگنمایی غیر واقعیت، گرفته تا جریان‌سازی و ایجاد آشوب در فضای مجازی و رسانه‌های خبری در قالب‌های مخلتف روایتگری رسانه‌ای آغاز کرده‌اند؛ هدف از این کار نیز آَشوب سازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه مهمترین ابزار تسلط بر افکار و احساسات

در جهان امروز که عصر اطلاعات نام گرفته، جنگ رسانه‌ای مهمترین ابزار جنگ نرم به حساب می‌آید. در این شیوه، از تمام ظرفیت رسانه‌ها از جمله مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو، تلویزیون، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای تضعیف یک کشور به ویژه در هنگام تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن با تسلط بر افکار،اراده و احساسات مردم انجام می‌شود.

جنگ رسانه‌ای،جنگ بدون تسلیحات نظامی

نبرد رسانه‌ای نبردی است که تنها با ابزار رسانه دیداری، شنیداری و نوشتاری انجام می‌شود. دست‌اندرکاران نبرد رسانه‌ای خبرنگاران، نویسندگان، تصویربرداران و تولید کنندگان محتواهای خبری هستند که توسط سیاست‌های قدرت‌ها و نظام های سلطه به صورت رسمی و سازمان یافته اما پنهانی اداره می‌شوند.

 

سابقه طولانی استفاده از رسانه در جنگ نرم

رسانه‌ها در تمام جنگ‌های قرن بیستم به عنوان ابزاری برای جنگ روانی و تبلیغات جنگی از سوی بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است به طوری که در جنگ جهانی دوم درحالی که نیروهای آلمان نازی در فوریه ۱۹۴۳ شکست سختی خورده بودند و در برابر نیروهای روسی تسلیم شده بودند؛ همچنین رادیو آلمان به دروغ پردازی مبنی بر مقاومت سربازان آلمانی در برابر سربازان روسی ادامه می داد.

در سال ۱۹۸۳ نیز آمریکا در اشغال گرانادا، با درسی که از جنگ ویتنام و عملکرد رسانه ها گرفته بود،سیاست های رسانه ای خود را مورد بازبینی قرار داد و از ورود خبرنگاران به مناطق جنگی جلوگیری کرد.

تکنیک‌های خبری قدرت طلبان

 رسانه‌های رقیب کشورها به ویژه در ایران، برای پیاده‌سازی اهداف خود از روش‌ها یا تاکتیک‌هایی مختلفی استفاده می‌کنند؛ به طور مثال "تاکتیک دروغ بزرگ"  که با ایجاد یک شایعه همراه  است  و یا "تاکتیک مبالغه"  و "تاکتیک دست کاری آماری"  شیوه‌هایی است که این روزها و با اجرای اصلاحات اقتصادی دولت در  فضاهای خبری رسانه های رقیب ایران بسیار دیده می‌شود.

یکی از این دروغ‌های رسانه‌ای مربوط به فیلمی است که شبکه خبری اینترنشنال به تازگی منتشر کرده و در آن از تبدیل شدن بسیاری از مدارس و ادارات دولتی به محل استقرار نیروهای  امنیتی خبر داده است. این درحالیست که با کمی دقت و توجه به راحتی می‌توان دروغ موجود در این فیلم را حدس زد چراکه با توجه به زمان حاضر و بازگشایی تمام مدارس هیچ مدرسه یا اداره‌ای تعطیل نیست که بخواهد محل استقررار تجهیزات نظامی باشد!

و یا شبکه تلویزیونی من و تو با انتشار یک فیلم مدعی به آتش کشیدن یک پمپ بنزین به خاطر اعتراض به گرانی‌های اخیر شد که با یک جستجوی ساده درباره زمان فیلم مشخص شد این فیلم مربوط به دولت گذشته و در زمان افزایش قیمت بنزین صورت گرفته است.

 

همچنین رسانه‌های معاند با کمک گرفتن از "تاکتیک روایت وارونه" سعی در وارونه جلوه دادن دارند. به عنوان مثال هنگامی که خبر دستگیری برخی در اعتراضات اخیر توسط رسانه دولت منتشر شد شیوه برخود رسانه های رقیب به شکلی بود که خود را در جایگاه مرجعیت خبری قرار دهند.

 

برجسته‌ترین هدف راهبردی جنگ روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که آن را با کمک رسانه‌ها در قالب نبرد رسانه‌ای جلو می‌برد، تخریب چهره نظام و ایجاد نارضایتی در میان مردم است.

 

 

استفاده از شهروند خبرنگاران

یکی از انواع استراتژی‌های مرسوم در رسانه‌های فارسی زبان، استفاده از محتوای تولید شده توسط شهروند خبرنگاران است؛ در این استراتژی، رسانه روایت شهروند خبرنگاران را گرفته و از دریچه خود آن را منتشر می کند؛ به عنوان مثال اخیراً ویدئویی تحت عنوان اعتراضات مردم نسبت به گرانی‌های اخیر منتشر شد که بعداً مشخص گردید این ویدئو صدا گذاری شده است.

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، در دنیایی که انتشار اطلاعات و اخبار بسیار زیاد است و رسانه‌ها به شیوه‌های گوناگون سعی می‌کنند تا فضای ذهنی گروه‌های هدف را در جهت خواسته‌های خود شکل دهند، این مخاطبان هستند که باید با دقت و هوشیاری بیشتر اخبار رسانه‌ها را پیگیری کنند تا بتوانند درستی و نادرستی گفته‌های آنان را تشخیص دهند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بی بی سی فارسی اصلاح هدفمندی یارانه ها رسانه ها رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۶۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند

دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، در راستای اجرای قوانین و مقررات رسانه‌ای کشور از همه گردانندگان کانال‌های خبری در پیام‌رسان‌ها، دعوت می‌شود به منظور انجام فرایند قانونی اخذ مجوز و بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی، حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به ثبت درخواست مجوز فعالیت خود از طریق سامانه جامع رسانه‌ها اقدام کنند.

فعالیت همه رسانه‌ها به موجب قانون مطبوعات، مستلزم دریافت مجوز است و براساس بند «پ» ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات کشور، پیام‌رسان‌ها و کانال‌های خبری نیز مشمول این الزام قانونی هستند.

متقاضیان برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر درباره ثبت درخواست می‌توانند به صفحه راهنمای ثبت درخواست مجوز سامانه خبری مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • واکنش مدیر رسانه سپاهان پس از ناراحتی مورایس
  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران
  • کانال‌های خبری، مجوز بگیرند
  • کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران
  • رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند