Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-28@01:13:15 GMT

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، فلزی، پلی اتیلنی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۸۳۴۴

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، فلزی، پلی اتیلنی

ساخت پکیج‌های پیش ساخته شده با کارایی بالا توانست ما انسان‌ها را در پروسه تصفیه پساب‌ها بسیار یاری رسانده و پساب‌ها را مطابق با استانداردهای حفاظت محیط زیست تغییر دهد. ---------------- رپرتاژ آگهی -----------------


همانطور که همه شما می‌دانید پساب‌ها و فاضلاب‌های انسانی و صنعتی برای اینکه بتوانند دوباره وارد چرخه زندگی شوند، بایستی آلودگی‌ها و تمام بیماری‌های واگیردار موجود در آن‌ها طی مراحل خاص و تخصصی حذف گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا برای تصفیه فاضلاب صنعتی و انسانی از واحدهای گسترده تصفیه فاضلاب که به شکل بتنی در قسمت‌های مختلف طراحی شده‌اند استفاده می‌گردد. اما امروزه به سبب گسترش زندگی و نیز صنایع مختلف، برای تصفیه فاضلاب در صنایع کوچک، برخی مناطق و روستاها، برخی اماکن و ادارات، سازمان‌ها و غیره از پکیج‌های تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود که به صورت پیش آماده شده در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در حال حاضر انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی و همچنین انسانی در انواع مختلفی مانند فلزی و پلی اتیلنی به بازار عرضه گشته و نیاز جامعه هدف خود را رفع می‌کنند. پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی اصفهان نیز از آن دست دستگاه‌هایی است که توانسته بخش اعظمی از نیاز صنایع مختلع را برطرف کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی نوع کارکرد و انواع مختلف پکیج‌های تصفیه فاضلاب بهداشتی فلزی و پلی اتیلنی بپردازیم.

  گذر مختصری بر پکیج تصفیه فاضلاب
پکیج‌های تصفیه فاضلاب که با هدف استانداردسازی پساب‌های انسانی و صنعتی تولید می‌شوند توانسته‌اند محبوبیت زیادی در بخش‌های صنعتی و همچنین مراکز و روستاهای مختلف پیدا کنند. چرا که ساخت پکیج‌های تصفیه فاضلاب علاوه بر آن که پساب‌ها را از انواع آلودگی پاک می‌سازد، توانسته قسمت بزرگی از بار مادی و هزینه‌های ناشی از ساخت تصفیه خانه‌های بتنی را نیز به شدت کاهش دهد.
در حال حاضر پکیج‌های تصفیه فاضلاب مطابق با تمام استانداردهای حفاظت محیط زیست ایران ساخته می‌شوند تا بتوانند فاضلاب‌های انسانی و صنعتی را مجددا وارد چرخه استفاده کنند. پساب‌های خارج شده از دستگاه‌های تصفیه بسته به شرایط می‌توانند وارد سه چرخه مختلف شوند که شامل: ورود به آب‌های سطحی، ورود به چاه جاذب و همچنین ورود به چرخه کشاورزی و آبیاری محصولات مختلف است.
همچنین بهتر است بدانید که دو نوع از مهم‌ترین و محبوب‌ترین پکیج‌های تصفیه فاضلاب که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند پکیج‌های تصفیه فاضلاب فلزی و پلی اتیلنی هستند. در ادامه به بررسی این دو نوع پکیج می‌پردازیم.
  پکیج تصفیه فاضلاب انسانی و صنعتی فلزی
یکی از انواع محبوب پکیج‌های تصفیه فاضلاب، نوع فلزی آن است که از مدت‌ها قبل در این صنعت مورد استفاده قرار گرفته است. همانطور که از نام این پکیج پیداست این پکیج از جنس فولاد ضد زنگ (کربن استیل) ساخته شده است. پکیج‌های تصفیه فاضلاب فلزی به صورت پیش ساخته شده و به راحتی و به سرعت در محل مورد نظر قرار داده می‌شوند. این سازه پیش ساخته دارای بخش‌های مختلف: آشغال‌گیری، هوادهی، ته نشینی، کلر زنی و هاضم لجن است.
از مهم‌ترین ویژگی های پکیج‌های تصفیه فاضلاب فلزی می‌توان به:
   1- ساده و شکیل بودن
   2- گران‌تر از سازه‌های بتنی و پلی اتیلن تصفیه فاضلاب
   3- ایجاد تغییرات آسان در پکیج ساخته شده
   4- سازگاری بسیار بالا در مناطق مختلف از نظر آب و هوا و شرایط (به جز مناطق جنوبی کشور)
   5- امکان ساخت در ابعاد مختلف
   6- دردسترس بودن تجهیزات و مواد بکار رفته در آن
   7- کارایی بسیار بالا در روند تصفیه
   8- و غیره
اشاره کرد.   پکیج تصفیه فاضلاب انسانی و صنعتی پلی اتیلنی
این پکیج تصفیه فاضلاب که از جنس پلی اتیلن ساخته می‌شود در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و توانسته توجه زیادی را معطوف به خود کند. پکیج‌های تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی از قسمت‌های مختلف متعادل کننده، هوادهی، ته نشینی و ضدعفونس کننده ساخته می‌شوند. پساب‌ها پس از قرار گیری در این پروسه استانداردهای حفاظت محیط زیست ایران را یافته و وارد چرخه زندگی می‌شوند.
پکیج‌های تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی متناسب با هر دو نوع فاضلاب بهداشتی ( فاضلاب شهر، روستایی، مراکز، سازمان‌ها) و فاضلاب صنعتی ( صنایع فلزی، دارویی، شیمیایی) طراحی و ساخته شده و در محل موردنظر نصب می‌شوند.
همچنین از مهم‌ترین مزایای پکیج‌های تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی می‌توان به
   1- سبک بودن سازه
   2- دوام و ماندگاری بالای سازه و تجهیزات و موارد بکار رفته
   3- سرعت بالای ساخت
   4- امکان ساخت در ظرفیت‌های مختلف
   4- بهره‌برداری و نگه داری ارزان‌تر نسبت به سازه فلزی
   5- نصب سریع و آسان
   6- وغیره
اشاره کرد.   قیمت پکیج‌های تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی به چه عواملی بستگی دارد؟
پکیج‌های تصفیه فاضلاب نیز انواع مختلفی دارند و برای قسمت‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند از همین رو بدیهی است که قیمت پکیج‌های تصفیه نیز متفاوت باشد. اما به طور کلی برای قیمت‌گذاری پکیج‌های تصفیه فاضلاب پارامترهایی وجود دارد که شامل:
   1- کیفیت تجهیزات و مواد استفاده شده در ساخت پکیج
   2- ظرفیت پکیج تصفیه فاضلاب
   3- برند تجهیزات و مواد بکار رفته در پروسه ساخت
   4- روش به کار رفته برای تصفیه
   5- ضخامت دیواره‌های پکیج ساخته شده
   6- ظرفیت ورودی فاضلاب
   7- کیفیت خروجی فاضلاب
   8- وغیره
است.
  پیشرفت صنعت به کمک انسان می‌آید!
ساخت پکیج‌های تصفیه فاضلاب از جمله دستاوردهایی است که توانسته به تنهایی بار بزرگی از دوش جوامع و همچنین صنایع کوچک بردارد. ساخت پکیج‌های پیش ساخته شده با کارایی بالا توانست ما انسان‌ها را در پروسه تصفیه پساب‌ها بسیار یاری رسانده و پساب‌ها را مطابق با استانداردهای حفاظت محیط زیست تغییر دهد.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: رپرتاژ استانداردهای حفاظت محیط زیست پکیج های تصفیه فاضلاب پکیج تصفیه فاضلاب تصفیه فاضلاب فاضلاب بهداشتی انسانی و صنعتی ساخت پکیج پلی اتیلنی ساخته شده پیش ساخته پساب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۸۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: قضاوت درباره منشأ آلودگی دریای خزر اگر فقط سواحل شمالی ایران را بینیم یک جانبه و دور از واقعیت است چرا که حال و روز دریاچه در حاشیه شمالی و شرقی و غربی آن و دیگر کشورهای همسایه به دلیل ورود انواع آلاینده‌های صنعتی و نفتی بدتر از کرانه خزر در ایران است.

با این حال ورود ۷۰ درصد پساب فاضلاب‌های تصفیه نشده از یک سو و پایین بودن توان پالایش دریای خزر نسبت به دریاهای نیمه بسته مانند خلیج فارس و یا دریاهای باز مانند دریای عمان اوضاع آلودگی در این دریاچه را تشدید کرده است.

سرمنشا آلودگی دریای خزر در استان‌های شمالی به چندین کیلومتر بالا دست و از دامنه جنگل ریشه می‌گیرد. آنجایی که جنگل دفن گاه زباله شده و شیرابه‌های ناشی از آن از طریق رودها و کانال‌های انتقال آب مستقیم به دریا سرازیر می‌شود.

آمارها حکایت از تولید روزانه ۳۰۰۰ تن زباله در مازندران دارد شیرابه‌های این طلای کثیف دشت‌ها و جنگل در بالا دست، میان دست و دریای خزر را در پایین دست آلوده و رنگ آبی این دریاچه زیبا در حاشیه ساحل کدر و تار کرده است.

آمارهای تأیید نشده نشان می‌دهد که روزانه حجم وسیعی از شیرآبه‌ها پساب‌های صنعتی و کشاورزی و خانگی در مناطق مختلف استان مازندران مستقیم به رودخانه‌ها و دریا سرریز می‌شود آمارهای تأیید نشده نشان می‌دهد که روزانه حجم وسیعی از شیرآبه‌ها پساب‌های صنعتی و کشاورزی و خانگی در مناطق مختلف استان مازندران مستقیم به رودخانه‌ها و دریا سرریز می‌شود و چرخه اکوسیستم را در این مناطق دچار اختلال کرده است.

به هر گوشه از مازندران سر بزنید شاهد آن هستید که پساب‌های خانگی و کشاورزی مستقیم به رودخانه می‌ریزد و از آنجا نیز روانه دریا می‌شود. این وضعیت سبب شده تا نه تنها رودخانه‌های مازندران حال خوشی نداشته باشد بلکه دریا نیز روز به روز آلوده می‌شود.

اوضاع آلودگی دریا را می‌توان از زبان صیادی شنید که به بیماری پوستی دچار شده و آن را محصول ورود آلاینده‌ها به دریا می‌داند. سرتاسر پاییز و زمستان فصل صیادی است و ورود ماهیگیران به آب عموماً به عنوان بخشی از شیوه صید گریز ناپذیر. اکبر حقیقی ماهیگیر مازندرانی با بیان اینکه بیشتر مواقع در فصل صیادی در تور ماهیگیران زباله‌های دیده می‌شود که از طریق رودخانه به دریا منتقل شده است، گفت: این زباله‌ها سلامت صیادان و همچنین آبزیان را به خطر انداخته است.

وی ادامه داد: روند آلودگی‌های خانگی و سموم کشاورزی به دریا سبب شده تا برخی از گونه‌های ماهی از سبد صیادی حذف شود و یا به اعماق دریا کوچ کنند و نسل برخی از ماهی‌ها نیز منقرض شده است.

مازندران بیش از ۴۷۰ کیلومتر ساحل دارد و این سواحل مقصد بسیاری از مسافرانی است که از گوشه و کنار کشور برای دریاگردی به استان سفر می‌کند و طبق آمارها ۹۰ درصد مسافران برای جاذبه‌های دریا مهمان استان‌های شمالی و از جمله مازندران می‌شوند.

به گفته حسین ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران این استان در بهار و تابستان پارسال (۱۴۰۲)، که بخش عمده آن فصل شنا است میزبان بیش از ۹۰ میلیون نفر شب مسافر بوده است.

ساحل فریدونکنار در محاصره زباله و پسماند

ساحل فریدون کنار از جمله مناطق مورد علاقه مسافران و گردشگران بویژه در بهار و تابستان به شمار می‌رود اما شاهد آن هستیم که از رودخانه اصلی شهر و زهکش ها حجم وسیعی از پساب‌ها و فاضلاب خانگی و کشاورزی روانه دریا می‌شود.

اسلامی یک شهروند فریدون کناری با بیان اینکه در طول رودخانه اصلی شهر شاهد آن هستیم که فاضلاب‌ها از طریق لوله‌ها به رودخانه منتقل می‌شود، ادامه داد: در نتیجه رودخانه نیز این پساب‌ها را به دریا منتقل می‌کند.

وی با اظهار اینکه در فصل شنا طرح‌های سالم‌سازی در ساحل فریدون کنار اجرا می‌شود، گفت: به دلیل ورود آالاینده‌ها در برخی قسمت‌ها شاهد تغییر رنگ آب دریا هستیم و این مسئله سلامت شهروندان و شناگران را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه بارها مشکلات ناشی از فاضلاب‌ها و آلاینده‌ها را به دستگاه‌های مسؤول گزارش کرده ایم، افزود: با این حال همچنان روند ورود آلاینده‌ها به رودخانه و دریا ادامه دارد.

آلودگی رودخانه و دریا فقط مختص فریدونکنار نیست بلکه در تمامی مناطق ساحلی رودخانه‌ای استان می‌توان ردی از زباله دید که وضعیت ساحل را نازیبا و بد کرده است.

رودخانه‌های شیلاتی هم اسیر زباله

اوضاع نکارود در شرق مازندران، تجن و تالار و بابلرود در شهرهای مرکزی و رودخانه‌های خیرود و چالوس و چشمه کیله و صفارود در غرب مازندران نیز چندان خوش نیست و با اینکه همه این رودخانه‌ها شیلاتی محسوب می‌شود باز با معضل با معضل زباله و پساب دست و پنجه نرم می‌کنند.

ورود آلاینده‌های معدنی نیز به رودخانه‌های هراز در آمل و چالوس در غرب مازندران همواره حاشیه و دردسرساز است بیشتر اوقات رنگ آب در این مناطق قهوه‌ای و کدر است و این پساب‌های معدنی بدون تصفیه به دریا وارد می‌شود.

در نوشهر علاوه بر پساب‌های خانگی و کشاورزی شیرابه‌های تصفیه نشده کارخانه زباله سوز مشکلات زیست محیطی زیادی ایجاد کرده است و روزانه تا ۶۰ مترمکعب شیرابه از طریق رودخانه ماشلک به دریا می‌ریزد و سرطان انواع بیماری‌ها از جمله سرطان را ارمغان می‌آورد.

ورود فلزات سنگین نظیر «روی» و «جیوه» یکی از اساسی‌ترین معضلات زیست‌محیطی استان مازندران و بالاخص زباله سوز در شهر نوشهر است

شبنم دلفان آذری محقق محیط زیست و استاد دانشگاه با بیان اینکه ‎دپوی غیربهداشتی پسماندهای شهری، عفونی و پزشکی و شیرابه ناشی از آنها و ورود فلزات سنگین نظیر «روی» و «جیوه» یکی از اساسی‌ترین معضلات زیست‌محیطی استان مازندران و بالاخص زباله سوز در شهر نوشهر است، افزود: فاجعه بارتر این است که همچنان شیرابه‌های حاصله به رودخانه و دریا می‌رود.

‎سفیر سبز زیست محیطی خاورمیانه با اظهار اینکه بررسی‌های میدانی و علمی نشان می‌دهد که شیرابه ناشی از این پسماندها قادر به حل تایر کامیون به طور کامل است، افزود: این به این معناست که شیرابه حاصل از زباله‌ها بسیار سمی و خطرناک با قدرت انحلال بسیار بالایی است.

دلفان آذری ادامه داد: فاضلاب‌های شهرک‌های صنعتی اطراف هم یکی از منابع بزرگ و مهم آلودگی رودخانه‌ها و دریای خزر است، به طور کلی تمام استان مازندران در فاجعه مدیریت پسماندهای شهری، عفونی، پزشکی و صنعتی و کشاورزی غرق شده است، به عنوان مثال فاضلاب شهرک صنعتی‌های نوشهر در غرب مازندران، امام زاده عبدالله یا بابلکنار یکی از نمونه‌هایی است که فاضلاب آن پس از تصفیه در تصفیه‌خانه، وارد دریای خزر می‌شود، هر چند این فاضلاب باید در مکانی تخلیه شود اما نکته اینجا است زمانی باید این اتفاق صورت بگیرد که کار تصفیه به درستی انجام شده باشد.

آلایندگی واحدهای بلندمرتبه در فریدونکنار

صمد کیانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار نیز با بیان آنکه نافی اینکه رودخانه‌های ما دچار آلودگی هستند، نیستیم، افزود: بخشی از آلاینده‌ها از طریق رودخانه شهری وارد می‌شود که پاکسازی آن باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی که در فریدونکنار داریم، بلندمرتبه سازی است، ادامه داد: آلودگی این واحدها بارزتر از بقیه موارد است و فاضلاب‌های خانگی واحدهای بلندمرتبه سرریز می‌شود و زیر سطح آبی منطقه بالا است.

وی گفت: در فریدونکنار منفی ۲۰ تا ۲۴ متر پایین‌تر سطح از دریای آزاد هستیم و سطح ایستایی فاضلاب بالا است و از سوی دیگر واحدهای بلندمرتبه نیز فاقد سپتینک و تصفیه فاضلاب مناسب هستند و از سوی دیگر محیط زیست در زمینه احداث واحدهای مسکونی در محدوده شهری عملاً نقشی ندارد.

کیانی ادامه داد: پروانه ساخت واحدهای بلندمرتبه توسط شهرداری و نظارت آن برعهده نظام مهندسی است اما وقتی بحث آلودگی پیش می‌آید محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان درگیر می‌شوند و در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با اظهار اینکه شمار پرونده‌های مرتبط با آلودگی در شهرستان فریدونکنار کم نیست، افزود: تشخیص آلودگی نیازمند ارزیابی آزمایشگاهی است و همچنین شاهد تخلیه پساب‌ها و تخلیه فاضلاب‌ها، کارواش‌ها و غیره هستیم.

کیانی مشکل اصلی آلودگی رودخانه‌ها و سواحل را ناشی از نبود سیستم اگو و تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی دانست و گفت: وقتی این تصفیه خانه وجود نداشته باشد شاهد آلودگی خواهیم بود و فاضلاب‌ها در ساعات پایانی شب در مناطق مختلف تخلیه می‌شود.

معضل آلودگی رودخانه‌ها و سواحل در گوشه و کنار مازندران به چشم دیده می‌شود و تلاش‌های متولیان امر برای پاکسازی چندان چشمگیر نیست. در استان مازندران ۴۷۰ کیلومتر ساحل و هفت هزار کیلومتر رودخانه وجود دارد و در حاشیه آن مراکز خدماتی، اراضی کشاورزی و باغی و واحدهای دامداری وجود دارد که به آلودگی دامن می‌زنند.

کد خبر 6089356

دیگر خبرها

  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • توسعه ۱۷ کیلومتری شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان قزوین
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد