Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دولت روحانی علیرغم وعده لغو تحریم ها و علیرغم اقدامات یکطرفه، پیش دستانه و عجولانه دولت قبل در اجرای تعهدات برجامی، نه تنها تحریم ها به تاریخ نپیوست، بلکه به بیش از ۲ برابر افزایش یافت.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با    «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** هاشمی طبا: با حکومت انقلابی نمی توان به بهبود معیشت رسید!

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «مصطفی هاشمی طبا» فعال اصلاح طلب و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ که با این که از نامزدی انصراف نداد، اعلام کرد که خودش به روحانی رای می دهد!،  نوشت: «باید صراحتا گفت که حکومت انقلابی در کشور انقلابی چگونه است و به مردم به‌صورت روشن نشان داد که نمی‌توان رفاه و برخورداری را با ویژگی انقلابی همراه کرد. اشتباه یا تعمدی که دولت‌های ایران در عین سیاست انقلابی و تحریم‌ها و مواجهه با استکبار کرده‌اند، آن‌ است که به مردم دائما وعده رفاه و بهبود معیشت داده‌اند درحالی‌که باید به مردم گفت که سیاست انقلابی حداقل در کوتاه‌مدت محرومیت و کم‌برخورداری به دنبال دارد و همین برخورداری فعلی مردم هم نتیجه فروش نفت و تبدیل آن به کالای مصرفی بوده و مصرف ثروت‌های طبیعی خداداد ایران برای مردم، سرزمین ایران را تکیده کرده است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «طبعا برای یک حکومت انقلابی علاوه بر دشمنان معمولی به‌ دلیل تمهیدات مخرب آنها دشمنان جدیدی خلق می‌شود و به‌خصوص اگر کشورهایی از لحاظ ایده نظری و دینی در مخالفت با آن باشند، دشمنی تشدیدشده جدیدی ظهور می‌یابد. پس حکومت انقلابی چه از لحاظ سرمایه‌ای و چه از لحاظ انسانی، باید مواظب دشمنان قدیم و خلق‌الساعه باشد و بخشی از نیروی خود را به اجبار صرف این امر کند.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «این حکومت انقلابی شیعه مستقر در ایران دارای همسایه‌های متخاصم است و به آنها نمی‌توان تکیه کرد. گذشت ۴۳ سال از انقلاب نشان می‌دهد که تعارفات دیپلماتیک و لبخندهای ظاهری دو طرف هرگز نمی‌تواند در گشودن باب دوستی مؤثر باشد.»

جریان اصلاح طلب مدعی است که علت مشکلات موجود در کشور این است که حاکمیت نگاه ایدئولوژیک به سیاست خارجی دارد و این دیدگاه نمی تواند پیشرفت و توسعه را به دنبال داشته باشد.

ادعای این جریان سیاسی این است که با نگاه انقلابی و ایدئولوژیک نمی توان بر مشکلات فائق آمد. اما کارنامه دولت روحانی، کامل ترین و ملموس ترین پاسخ به این ادعا است.

دولت روحانی نه در مدیریت امور داخلی از رویکرد انقلابی و جهادی بهره برد و نه در سیاست خارجی، ایدئولوژی را در اولویت قرار داد. جهانگیری و آخوندی و زنگنه و ظریف و نعمت زاده و ربیعی و نوبخت و واعظی و عیسی کلانتری و...هیچکدام قائل به رویکرد انقلابی نبودند.

در دولت روحانی، امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین نامیده شد، رئیس جمهور آمریکا فردی باهوش و مودب خطاب شد. روسای جمهور ایران و آمریکا تلفنی گفت و گو کردند. وزرای خارجه ایران و آمریکا با هم پیاده روی کردند و قدم زدند. تعهدات برجامی ایران به صورت پیش دستانه و فوری انجام شد.

در دولت روحانی فاجعه منا رخ داد و به فاصله کوتاهی پس از این فاجعه، ظریف وزیر خارجه آل سعود را دوست خود خطاب کرد. در دولت روحانی اروپا در اقدامی بی سابقه دیپلمات ایرانی را بازداشت کرد و دولت از اقدام متقابل صرف نظر کرد. در دولت روحانی، آمریکا در اقدامی بی سابقه با تروریست نامیدن نماینده ایران در سازمان ملل، از ورود وی به آمریکا ممانعت ایجاد کرد و دولت ایران این اقدام غیرقانونی را پذیرفت و...

در دولت روحانی، وزیر مسکن، به نساختن مسکن افتخار کرد، وزیر نفت معتقد بود که نباید پالایشگاه بسازیم و وزیر نیرو با ساخت نیروگاه مخالف بود. در دولت روحانی، خودکفایی در کشاورزی مزخرف نامیده شد و ادعا شد که آمریکا می تواند با یک بمب سیستم دفاعی ایران را نابود کند.

همه این موارد رخ داد اما در دولت قبل تورم به حدود ۶۰ درصد رسید. در دولت قبل بیش از ۵ هزار واحد صنعتی تعطیل شد و یا به حالت نیمه تعطیل درآمد. در دولت قبل حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سرمایه مردم در بورس نابود شد. دولت روحانی کشور را با شاخص فلاکت ۴۶درصدی به دولت بعدی تحویل داد. از سوی دیگر طولانی‌ترین رشد اقتصادی منفی سه دهه اخیر در دولت روحانی رقم خورد.

 

** مردم به فکر معیشت، اصلاح طلبان مشغول کنسرت!

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «محمدجواد حق شناس» فعال اصلاح طلب و عضو دوره قبلی شورای شهر تهران نوشت: «بسیاری از کنسرت‌ها و فعالیت‌های مجاز فرهنگی که مجوز لازم برای برگزاری داشتند به دلیل رویکردهای تنگ‌نظرانه متوقف شدند. مجموعه این گزاره‌ها دست به دست هم می‌دهند تا یک جوان ایرانی برای تجربه یک فضای مفرح و بهره‌گیری از صدای خواننده مورد علاقه خود به جای سفر به شهرهای داخلی و مساعدت به بهبود معیشت خانواده‌های استان‌های مختلف، راهی خارج شود.»

در ادامه این مطلب آمده است: «عدم توجه به حریم خصوصی در جامعه ایرانی به اندازه‌ای است که حتی رفتارهای فرد در اتومبیل شخصی‌اش مورد بازخواست قرار می‌گیرد و برای آن جریمه تعیین می‌شود.»

پیش از این در اسفند ۹۷ و در شرایطی که قریب به ۶ سال از آغاز به کار دولت روحانی سپری شده بود، «معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «کنسرت‌ها قرار بود کلاً زیر خاک دفن شوند ولی الان با رونق زیادی برگزار می‌شوند...بر اساس تحلیل‌های مبتنی بر اطلاعات و گزارش‌هایی که دیده‌ام به نظرم بعد از استقرار دولت یازدهم و با توجه به تغییر زمینه آزادی بیان و حضور بیشتر احزاب و احیای مجدد جریان تحزب در کشور امیدهایی زنده شد و فعالیت‌های غیردولتی که در دوره‌ای محدود شده بودند، دوباره احیا شدند که نتیجه‌اش نشاط عمومی بود. این موضوع در عرصه اقتصادی هم موجب امیدواری مردم شد…ما شاهد تغییر شاخص‌هایی مثل تورم، اشتغال و در واقع شاهد تغییر شاخص‌های اقتصادی از منفی به مثبت بودیم.»

واقعیت این است که بخش قابل توجهی از جریان اصلاح طلب، فاصله ای پرناشدنی با مطالبات و دغدغه های مردم دارد. دغدغه اصلاح طلبان کنسرت و حواشی آن است، اما دغدغه عموم مردم مربوط به معیشت است. از اشتغال و ازدواج تا پرداخت هزینه اجاره بهای مسکن و خرید جهیزیه و بهبود کسب و کار و موارد متعدد دیگر.

** اگر با مذاکره، سایه شوم تحریم ها می رود، پس چرا تحریم ها را ۲ برابر کردید!؟

روزنامه آرمان در مطلبی به قلم «محمدتقی فاضل میبدی» نوشت: «برایمان گفته بودند که در جامعه دینی دوچیز باید مهار شود: یکی فقر و دیگری غنا. اولی کفر می‌آورد و دومی طغیان. چنین وقایعی باید بیش از این مراجع و مسئولان را به تامل وا دارد. گرانی و تورم لجام گسیخته طاقت مردم را طاق کرده است. شعارهایی که پیش از انتخابات برای تبلیغات داده می‌شود، چرا پس از کسب قدرت محقق نمی‌شود؟ »

در ادامه این مطلب آمده است: «مردم دنبال عدالت اجتماعی و رفاه نسبی در زندگی هستند، وعده تا کجا؟ کاش این مذاکره پرهزینه به جایی می‌رسید و سایه شوم تحریم‌ها برداشته می‌شد. و ‌ای کاش‌های دیگر.»

رسانه ها و فعالین اصلاح طلب به گونه ای درباره وضع موجود گلایه می کنند که گویی اکنون در پایان دولت دوم رئیسی هستیم و در این ۸ سال هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است!

انگار نه انگار که اصلاح طلبان از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ قوه مجریه را دربست در اختیار گرفته و وعده داده بودند که «آنچنان رونقی ایجاد کنیم که دیگر مردم به هیچ عنوان به یارانه ۴۵ هزارتومانی نیازی نداشته باشند».

افکارعمومی هنوز فراموش نکردند که عده ای از مردم در تابستان ۹۴ در تهران تحت تاثیر تبلیغات گسترده اصلاح طلبان و دولت روحانی به خیابان آمدند و به جشن و پایکوبی پرداختند و در یک دست اسکناس یک دلاری و در دست دیگر اسکناس هزارتومانی گرفته بودند، با این تصور که در آینده ای نزدیک در دولت روحانی قیمت هر دلار حدود هزارتومان خواهد شد.

اما برخلاف تبلیغات فریبکارانه و دروغین اصلاح طلبان، در شرایطی که دولت روحانی دلار را با قیمتی حدود ۳ هزارتومان تحویل گرفت، در همان دولت و در پسابرجام قیمت دلار تا حدود ۳۲ هزارتومان افزایش یافت. این جهش سرسام آور قیمت دلار، یکی از نتایج اعتماد به آمریکا و چیدن همه تخم مرغ ها در سبد مذاکره و برجام بود.

در دولت روحانی علیرغم وعده لغو تحریم ها و علیرغم اقدامات یکطرفه، پیش دستانه و عجولانه دولت قبل در اجرای تعهدات برجامی، نه تنها تحریم ها به تاریخ نپیوست، بلکه به بیش از ۲ برابر افزایش یافت.

اصلاح طلبان مدعی هستند که وضع موجود نتیجه عدم مذاکره با آمریکاست و اگر مذاکره کلید بخورد، همه مشکلات کشور رفع شده و سایه شوم تحریم ها می رود و فتح الفتوح اقتصادی رخ می دهد. این ادعا در حالی است که این مسیر به طور کامل در دولت روحانی پیموده شد و نتیجه آن چیزی نبود جز کوچک شدن سفره مردم و بزرگ تر شدن دایره تحریم ها.  

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت ویژه های مشرق سازمان ملل هاشمی طبا امریکا روحانی ویژه های مشرق تهران سازمان ملل محمدجواد حق شناس روزنامه اعتماد محمد جواد حق شناس شورای شهرتهران زنگنه قوه مجریه معصومه ابتکار هاشمی طبا جهانگیری روزنامه اصلاح طلب محمد باقر نوبخت ظریف دولت یازدهم آخوندی محمد جواد ظریف عیسی کلانتری مسکن عباس آخوندی دولت روحانی شورای شهر تهران روزنامه شرق ربیعی مصطفی هاشمی طبا نفت آمریکا برجام ویژه های مشرق روزنامه اصلاح طلب روزنامه آرمان نعمت زاده خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سایه شوم تحریم ها دولت روحانی حکومت انقلابی بهبود معیشت اصلاح طلبان اصلاح طلب دولت قبل ۲ برابر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۸۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه

به گزارش جماران، رویترز در گزارشی با استناد به اطلاعاتی که از منابع نزدیک به اتحادیه اروپا دریافت کرده از تصمیم بروکسل برای وضع تحریم‌های تازه علیه روسیه خبر داده است.

بنا به این گزارش، هدف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه مسکو، برخی نفتکش‌ها و نیز کشتی‌هایی است که کمک‌های تسلیحاتی کره‌شمالی برای روسیه را حمل می‌کنند.

کشتی‌های حامل تجهیزات نظامی کره شمالی به روسیه از این پس هدف تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت.

کشورهای غربی کره شمالی را متهم کرده‌اند که با ارسال سلاح و مهمات به روسیه، به تقویت ماشین جنگی این کشور علیه اوکراین کمک می‌کند.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا قصد دارد در بسته جدید مجازات‌های اقتصادی علیه مسکو، نفتکش‌هایی که نفت روسیه را خارج از محدوده قیمت تعیین‌شده توسط گروه ۷ جابجا می‌کنند، تحت تحریم قرار دهد.

کمیسیون اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن چهاردهمین بسته تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل تهاجم نظامی ارتش روسیه به اوکراین است.

به گزارش رویترز، جنگ در اوکراین به رغم آنکه کی‌یف به شدت نیازمند سلاح و مهمات برای مقابله با تهاجم ارتش روسیه است به نوعی گره‌ خورده و هیچ یک از طرفین قادر به کسب دستاوردهای قابل توجه در زمینه پیش‌روی نظامی و تصرف سرزمین‌های بیشتر نیستند.

از سوی دیگر، قدرت‌های غربی همواره از کمک‌های تسلیحاتی کره‌شمالی به روسیه ابراز نگرانی کرده و می گویند که پیونگ‌یانگ موشک‌های بالستیک و مهمات در اختیار مسکو قرار می‌دهد.

آمریکا در ماه فوریه اعلام کرد که کره شمالی از سپتامبر به این سو بیش از ۱۰ هزار کانتینر مهمات و تجهیزات مرتبط را تحویل روس‌ها داده است.

کمیسیون اروپا همچنین به دنبال اعمال تحریم علیه نفتکش‌های به اصطلاح «ناوگان سایه» است که نفت روسیه را خارج از محدوده قیمت گذاری گروه ۷ جابجا می‌کنند.

رویترز در ادامه به سندی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد تحریم‌هایی از سوی اتحادیه اروپا در انتظار دست کم ۴۰ شرکت روسیه و یا تحت مالکیت افرادی در کشورهای ثالث است.

بدین ترتیب، شرکت‌های روسی تامین کننده تجهیزات برای ارتش روسیه و شرکت‌های کشورهای ثالث که به روسیه قطعات الکترونیکی، نیمه هادی‌ها و تراشه‌های قابل استفاده در بخش نظامی فروخته‌اند، مشمول تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت.

این سند نشان می‌دهد که شرکت‌های غیر روسی مشمول تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا، اغلب در امارات عربی متحده، قرقیزستان، ترکیه و چین مستقر هستند.

این شرکت‌ها بنا به آنچه منابع آگاه در اختیار رویترز قرار داده‌اند تجهیزات ساخت اتحادیه اروپا و ایالات متحده را به روسیه فروخته‌اند.

بر اساس این گزارش، کمیسیون اروپا طی این هفته به صورت غیررسمی با کشورهای عضو در حال مذاکره است تا پیش از ارائه پیشنهاد خود به شورای اروپا برای بحث و بررسی در خصوص تحریم‌های تازه علیه روسیه، نظر آن‌ها را جلب کند.

خبرگزاری رویترز در انتهای گزارش خود یادآور می‌شود که کمیسیون اروپا تاکنون از اظهار نظر در خصوص تحریم‌های جدید پیشنهادی علیه روسیه خودداری کرده است.

 

روسیه: اوکراین سامانه موشکی جدید آمریکایی بگیرد، «منطقه حائل» را گسترش می‌دهیم

 

به گزارش یو رونیوز، کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد، اگر کی‌یف سامانه‌های موشکی پیشرفته هدایت شونده موسوم به ATACM را از ایالات متحده تحویل بگیرد، روسیه نیروهای اوکراینی را بیشتر به عقب خواهد راند تا آنچه را که «منطقه حائل» می‌خواند، گسترش دهد.

کاخ سفید اکتبر گذشته اعلام کرده بود که نوعی از سامانه‌های موشکی پیشرفته هدایت‌شونده را در اختیار کی‌یف قرار داده که می‌تواند اهدافی را تا ۱۶۵ کیلومتری مورد هدف قرار دهد. 

اما بسته جدیدی که پس از تصویب لایجه کمک‌ها به این کشور در کنگره، آماده تحویل به اوکراین است شامل یک سیستم پیشرفته‌تر خواهد بود که بیش از ۳۰۰ کیلومتر برد دارد. 

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور سامانه موشکی پیشرفته دوربرد را دریافت خواهد کرد و برای این منظور از واشنگتن ممنون است. 

 دریافت چنین سامانه‌ای امکان هدف قرار دادن نقاطی در اعماق بیشتر روسیه و همچنین در شبه جزیره کریمه را افزایش خواهد داد. 

این سامانه جدید ATACMS (سیستم‌های موشکی تاکتیکی ارتش) بر روی کامیون‌ها نصب می‌شوند و موشک آن می‌تواند با سرعت ۳ ماخ حرکت کند که بسیار سریع‌تر از موشک‌های کروز بریتانیایی و فرانسوی است که در حال حاضر در زرادخانه اوکراین استفاده می‌شوند. یک ماخ برابر است با سرعت ۱۲۲۵ کیلومتر در ساعت که آن را سرعت صوت یا Sonic speed می‌نامند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره این اقدام گفت که روسیه پیشتر هم مواضع خود را در این زمینه مطرح کرده و چیزی در این خصوص تغییر نخواهد کرد. 

کرملین ماه گذشته اعلام کرده بود که تنها راه محافظت از خاک روسیه در برابر حملات اوکراین (که به گفته روس‌ها شامل چهار منطقه‌ای است که مسکو از اوکراین به خاک خود ضمیمه کرده) ایجاد یک «منطقه حائل» است تا این محدوده خارج از برد آتش اوکراین باشد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، سال گذشته گفته بود که نیروهای روسیه با تلاش برای دور راندن نیروهای اوکراین از مرزهای خود، به تحویل سلاح های غربی دوربرد به کی‌یف پاسخ خواهند داد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که تحویل این تسلیحات که به احتمال زیاد زمان آن علنی نخواهد شد، مشروط بر این است که اوکراین از این سامانه سیستم‌های موشکی برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه استفاده نکند. 

دو مقام آمریکایی روز سه‌شنبه به رویترز گفتند که ایالات متحده در حال آماده‌سازی بسته کمک نظامی یک میلیارد دلاری برای اوکراین است. این بسته نخستین کمک نظامی به اوکراین از لایحه جدیدی است که به تصویب مجلس نمایندگان و سنای آمریکا رسیده و پس از امضای جو بایدن به قانون تبدیل خواهد شد.


 

دیگر خبرها

  • امام جمعه اردبیل به بذرپاش: خودت را در این پروژه بدنام نکن /امام جمعه تبریز: دولت و مجلس برای معیشت کارگران توان مضاعف بگذارند
  • علم الهدی: در بحث حجاب، نمی‌شود مردم یک گوشه بنشینند و تماشاچی باشند / حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق در میدان باشد
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم