Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا جیلان با بیان اینکه همزمان با هفته میراث‌فرهنگی ۱۱ عنوان برنامه در حوزه میراث‌فرهنگی این استان برگزار و اجرا خواهد شد، اظهار کرد: اجرای آئین محلی بندبازی، بازی‌های بومی محلی، آشنایی کودک و موزه، رونمایی از بخش کتیبه‌های اسلامی در موزه باستان‌شناسی، قدردانی از موزه‌داران بخش خصوصی، پیشکسوتان و هنرمندان، برگزاری نشست تخصصی باستان‌شناسی و مرمت و غبارروبی امام‌زادگان دو معصوم (س) شهرکرد از مهم‌ترین برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: بر اساس ۸۰ فصل مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی در چهارمحال و بختیاری تاکنون چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی غیرمنقول شامل بناها و محوطه‌های تاریخی در استان شناسایی و از این تعداد ۶۴۴ اثر در بهشت آثار ملی ایران ثبت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: هم‌اکنون ۳۰ اثر طبیعی، ۹۳ اثر معنوی (میراث‌ناملموس) و ۱۳ هزار شیء منقول تاریخی از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

جیلان با اشاره به وجود ۱۳ موزه در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از این تعداد هشت موزه دولتی و مشارکتی و خصوصی است که بر اساس آمار موجود از فروش بلیت‌ها، سالانه بیش از ۱۴۰ هزار نفر از این موزه‌ها بازدید می‌کنند.

وی مطرح کرد: بافت تاریخی چالشتر و بافت روستایی یاسه‌چای شهرستان سامان و سرآقاسید شهرستان کوهرنگ از بافت‌های با ارزش در این استان است که در سال‌های اخیر، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقدامات مطلوبی برای ساماندهی، مرمت و جذب گردشگر در این مکان‌ها انجام داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مستندنگاری و سامان‌دهی ۱۰ هزار شیء تاریخی در سامانه جام، گفت: مرمت و احیای بناهای تاریخی شامل مساجد، بقاع متبرکه، خانه‌ها و حمام‌های تاریخی از مهم‌ترین اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

جیلان اظهار کرد: به‌همین منظور در سال‌های اخیر ۸۸ بنای تاریخی شاخص چهارمحال و بختیاری مرمت و احیا شده‌اند که مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه تاریخی چالشتر، قلعه بارده و اتاق آئینه شهرکرد از مهم‌ترین این بناها است.

وی گفت: سال گذشته ۲۲ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس واجد شرایط از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت و دو بنا و یک بافت تاریخی در استان مرمت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال گذشته ۳۰ طرح مرتبط با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و طرح مختص ایجاد زیرساخت‌های مناطق نمونه گردشگری در این استان اجرایی شد.

وی یادأور شد: حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها، بافت‌ها و اموال تاریخی فرهنگی موجود در چهارمحال و بختیاری از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در سال‌جاری به‌شمار می‌رود.

جیلان اضافه کرد: ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران، تعمیر و مرمت بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، واگذاری بناهای واجد شرایط به سرمایه‌گذاران برای احیا و بهره‌برداری و پژوهش و اجرای برنامه‌های مرتبط با کاوش‌های باستان‌شناسی از دیگر اهداف و برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ است.

کد خبر 5494127

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث ناملموس علیرضا جیلان میراث فرهنگی میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری موزه بوشهر کرمانشاه احتکار گرد و غبار آلودگی هوا هدفمندی یارانه ها کالاهای اساسی تنظیم بازار خراسان رضوی آمار کرونا ویروس کرونا مشهد گرد و خاک گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری میراث فرهنگی باستان شناسی مهم ترین آثار ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۸۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محمدرضا زارعی عصر یکشنبه در گفت‌وگوبا خبرنگاران اظهار کرد: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج مبنی بر حفاری غیرمجاز در منزل شخصی یکی از روستاهای شهرستان قروه بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: با همراهی فرماندهی انتظامی بخش سریش‌آباد قروه، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی قروه و یگان شهرستان و پس از بازدید از منزل شخصی، ٣ نفر با هویت بومی شناسایی و دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه خودرو کشف و ضبط شد، افزود: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض ٢ متر و عمق ١٥ متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

سرهنگ زارعی عنوان کرد: پرونده قضائی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان فرماندهی یگان حفاظت شماره تلفن ٠٨٧٣٣١٧٨٨٥٥ گزارش و ما را در حفاظت از این سرمایه ملی یاری نمایند.

کد خبر 6097611

دیگر خبرها

  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • آغاز نخستین نشست کارشناسان نظارتی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مشهد
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی