Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:06:02 GMT

جشنواره بابونه در فندقلوی نمین برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۹۱۷۹

جشنواره بابونه در فندقلوی نمین برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا ، طیب امینی روز پنجشنبه در جلسه هماهنگی جشنواره بابونه اظهار کرد: در این جشنواره شناسایی و معرفی قابلیت‌ها، استعدادهای بی‌نظیر در حوزه توریسم و جذب سرمایه‌گذاری و رونق گردشگری شهرستان نمین و آشنایی با سنت‌ها، صنایع دستی و آئین‌های محلی مردم منطقه و ایجاد همدلی و وحدت در بین مردم مورد تاکید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: فندقلوی نمین با توجه به موقعیت خاص و تلاقی با استان گیلان و وجود گردنه بی‌نظیر و زیبای حیران و همچنین دارا بودن آب و هوای مطبوع پذیرای گردشگران و میهمانان از سراسر کشور خواهد بود.

امینی همچنین با اشاره به قابلیت‌های فرهنگی و گردشگری نمین گفت: جنگل فندقلو بعنوان نگین گردشگری این شهرستان مطرح بوده و جشنواره بابونه نیز فرصتی برای معرفی هر جه بیشتر این منطقه جنگلی می باشد.

فرماندار نمین با اشاره به قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه گردشگری در این شهرستان، جنگل فندقلو و مراتع این منطقه را یکی از نعمت های عظیم الهی و خدادادی در این راستا توصیف کرد و افزود: وجود این منطقه سیاحتی سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را جذب خود می کند.

وی ادامه داد: شناسایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه بویژه جنگل نمونه گردشگری فندقلو، توسعه امکانات گردشگری در مناطق گردشگری نمین، نمایش توانایی استان در زمینه گیاهان دارویی و ایجاد شور و نشاط در جامعه از دیگر اهداف این جشنواره است.

امینی با اشاره به این که در سال‌های گذشته سایت فندقلو شناسایی قابل قبولی برای گردشگران نداشته و تبلیغات مناسبی صورت نگرفته است ، افزود: از دهیاران روستاهای مسیر انتظار می‌رود نسبت به بهسازی و زیباسازی چهره روستا اقدام کنند.

سیداحمد موسوی، سرپرست شهرداری نمین هم در این جلسه گفت: ایجاد محیط بانشاط و افزایش شادابی اجتماعی رویکرد جشنواره است و با حمایت دستگاه‌های شهرستانی و استانی برگزار خواهد شد.

وی به پخش مستقیم افتتاحیه این جشنواره از شبکه سراسری شما اشاره کرد و افزود: رونمایی از پوستر، جشنواره عکس، پخت آش و غذاهای سنتی از دیگر برنامه‌های هشتمین دوره جشنواره بابونه است.

شهرستان نمین با برخورداری از ۱۶ هزار هکتار جنگل فندقلو و گونه های متنوع گیاهی، دارویی و مناطق بی نظیر طبیعی، دریاچه جنگلی، مراتع سرسبز و چشمه های زلال معدنی و صخره های منحصر بفرد می تواند مقصد خوبی برای گردشگران باشد.

بابونه گیاهی است یک ساله، معطر و به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر که به صورت خودرو در مزارع، دشت ها، باغ ها و بیشتر در منطقه جنگلی فندقلو نمین می روید.

گل بابونه در عطاری ها، طب سنتی، داروسازی صنعتی و تولید مواد بهداشتی کاربرد فراوان دارد.

عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل به شمار می رود که دنباله جنگل های نیمه گرمسیری استان گیلان است ، این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.

مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن تحت پوشش عرصه های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می دهد.

در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به ۸ تیره و ۱۷ جنس در این منطقه شناسایی شده اند که از بین انواع شناسایی شده گونه های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می افزاید.

جنگل فندقلو به دلیل نزدیکی به شهر نمین و برخورداری از رطوبت منطقه و دسترسی آسان از جاده بین شهری اردبیل آستارا همواره به عنوان یک گردشگاه در استان اردبیل مورد توجه بوده است.

این منطقه به خاطر داشتن جاذبه های منحصر بفرد جنگلی، مرتعی و گردنه زیبای حیران با جذابیت های طبیعی متنوع قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت اکوتوریسم دارد.

برچسب‌ها گردشگری نمین بابونه جشنواره اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری نمین بابونه گردشگری نمین بابونه جشنواره اردبیل جشنواره بابونه جنگل فندقلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۹۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمود بیات که مدرک دوره کارشناسی تا دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی منابع طبیعی - جنگلداری از دانشگاه تهران دریافت کرده است، درباره این طرح توضیح داد: جنگل‌های ایرانی- تورانی جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و زیست بومی کشور دارند و تضمین‌کننده بقا و پایداری آب و خاک کشور هستند. وی به تعریف گردشگری طبیعت پرداخت و افزود: گردشگری طبیعت به نوعی از انواع جهانگردی یا گردشگری اطلاق می‌شود که در آن طبیعت و محیط زیست برای گردشگر مقدم بر هرچیز دیگری است. از طرفی امروزه مشخص شده است که گردشگری طبیعت مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای حفاظت از تنوع طبیعی محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: جنگل‌های نیمه‌انبوه تا تنک جنگل‌های ایرانی تورانی به‌دلیل آنکه بسیاری از تفرجگاه‌های طبیعی نظیر کوه، دره، رودخانه، آبشار، غار، دریاچه، چشمه، حیات وحش و پوشش گیاهی را در خود جای داده‌اند، اگر فرایند شناسایی و ناحیه‌بندی گردشگری طبیعی برای آن‌ها انجام شود، می‌توان برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای استفاده از آن‌ها اعمال کرد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی طرح‌های جنگلداری در این جنگل‌ها، بررسی موضوعات زیست بومی، اقتصادی و اجتماعی است و برای مدیریت صحیح این جنگل‌ها ضرورت دارد، طرح جامع و پویای جنگلداری چندمنظوره که پاسخگوی نیروهای پیشران باشد طراحی شود. به دلیل شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جنگل‌های ایرانی تورانی، آسیب‌های شدیدی به این جنگل‌ها وارد شده است. مدیریت علمی در قالب طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های ایرانی تورانی در چند دهه اخیر شروع شده و طرح‌های متعددی در این جنگل‌ها اجرا شده است. برای تحقق اهداف طرح‌های جنگلداری، باید جنگلداری مشارکتی و اجتماعی به‌کار گرفته شود. هدفی که این طرح در بلند مدت دنبال می‌کند علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها، سوق دادن این جنگل‌ها با اجرای عملیات‌های پیش‌بینی شده در طرح به سمت پایداری جنگل و ایجاد جنگل متراکم و انبوه است.

بیات تصریح کرد: به‌طور کلی هدف اصلی از اجرای طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و طرح‌های جنگلداری چندمنظوره در استان تهران و شهرستان‌های ورامین و پیشوا حفاظت و احیا جنگل‌ها، ارزیابی اثر جنگل‌کاری گز بر روی پوشش گیاهی همراه و خاک و در نهایت مشخص کردن مناطق مستعد گسترش گردشگری اقتصادی بوده‌است. این امر با تهیه نقشه‌های شکل زمین و تلفیق آن‌ها با نقشه‌های پوشش گیاهی و نوع خاک حاصل از کارهای میدانی و عرصه‌ای به دست آمد.

«تهیه طرح جنگلداری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی، توسعه گردشگری و ارزیابی اثرات جنگل‌کاری بر خاک و پوشش گیاهی در جنگل‌های سرخ گز و گز گل کوچک شهرستان‌های ورامین و پیشوا» عنوان طرح پژوهشی محمود بیات عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

جنگل‌ها به‌عنوان یکی از مخازن و گنجینه‌های زمین، همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه از جمله محققان بوده است. بنیاد ملی علم ایران هم به سبب اهمیت موضوع، از طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با این حوزه حمایت کرده است.

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • سومین جشنواره چند رسانه‌ای گردشگری کشور به میزبانی کرمان برگزار می‌شود
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری