Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محسن خدادادی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری همایش روز جهانی زنبور عسل که در مرکز آموزشی عالی امام خمینی (ره) وزارت جهاد کشاورزی واقع در منطقه مشکین دشت استان البرز برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در محصولات کدوییان مثل خیار، گوجه فرنگی و هندوانه  توصیه  اکید می شود هم در تولید بذر و هم در تولید محصول اجازه استقرار کندوهای زنبور عسل را به زنبورداران بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای تولید محصولات گلخانه ای از زنبورهایی به نام «بامبل» استفاده می کنیم، اظهار داشت: در تولید محصولاتی مثل بادمجان یا گوجه فرنگی کار گرده افشانی در مزارع حشرات نقش زیادی ندارند ولی در گلخانه برای افزایش عملکرد از زنبورهای بامبل که از خارج از کشور وارد می شود، استفاده می کنیم.

خدادادی با تاکید بر اینکه بایستی با یک کار دانش بنیان زنبور بامبل را برای گلخانه ها تولید کنیم تا دیگر وابستگی به خارج از کشور نداشته باشیم، گفت: در افق ۱۴۰۴ برنامه توسعه گلخانه ها خیلی جدی است زیرا در آن زمان آب نخواهیم داشت و باید گلخانه ها افزایش یابند.

وی افزود: برای افزایش گلخانه ها باید تمهیداتی همچون تولید بذر مناسب و زنبور بامبل برای افزایش عملکرد فراهم شود که در این میان شرکت های دانش بنیان نقشی اساسی دارند.

وی تصریح کرد: در گلخانه ها با یک دهم آب مصرفی مزرعه تا ۱۰ برابر افزایش عملکرد می گیریم که این ۱۰ برابر افزایش عملکرد در محصولی مثل گوجه فرنگی از ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن است که با استفاده از زنبور بامبل و گرده افشانی آن ها می توان بین ۵۰ تا ۱۰۰ تن دیگر در هکتار نیز افزایش تولید داشته باشیم.

رییس پژوهشکده سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از طرفی دیگر برای افزایش تولید بذر و تولیدات مزرعه ای استفاده از زنبورهای گرده افشان و عسل یک واجب عینی است که بایستی تعاونی ها دست به دست هم دهند تا فرهنگ سازی مناسب برای استفاده از کندوها در مزارع در بین کشاورزان انجام شود.

وی این فرهنگ سازی را با استفاده از کارهای ترویجی و آموزشی دانست و افزود: در مزرعه تولید بذر پیاز اگر از زنبور استفاده نشود آزمایش ها نشان می دهد در هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم بذر تولید می شود ولی اگر در همان مزرعه پنج کندوی زنبور عسل مستقر شود، تولید بذر در هر هکتار به ۸۰۰ کیلوگرم افزایش می یابد.

خدادادی یادآور شد: هر کیلوگرم بذر پیاز بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می رود که در این صورت درآمد هنگفتی برای کشاورز در پی دارد ضمن اینکه زنبوردار نیز از مزایای استقرار کندوهایش در مزارع بهره می برد.

۳۱ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی زنبورهای گرده افشان نامگذاری شده است.

پژوهشکده سبزی و صیفی به عنوان  یکی از پژوهشکده های موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی  در استان البرز مستقر است.

برچسب‌ها بذرگیری کشاورز مزرعه صیفی جات زنبور عسل استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بذرگیری کشاورز مزرعه بذرگیری کشاورز مزرعه صیفی جات زنبور عسل استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۹۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه

به‌گزارش خبرگزاری صدا وسیما خراسان؛ عبدالحسین قاضوی در دیدار با استاندار خراسان شمالی گفت: همچنین دراین مدت ۱۰۰ هکتار به ناحیه صنعتی این شهرستان افزوده شده است و مکاتبه برای تبدیل ناحیه صنعتی شهرستان گرمه به شهرک انجام شده است.

افزایش ۱۲۰ درصدی تولیدات گلخانه ای درگرمه
وی افزایش ۴۰ درصدی تولید گوشت مرغ، افزایش ۱۲۰ درصدی تولیدات گلخانه ای، افتتاح سینما، کتابخانه، اجرای ۸۰۰ کیلومتر فیبر نوری،۱۲۰ کیلومتر گاز کشی به آبادی‌ها را برخی از اقدامات انجام شده عنوان کرد.
قاضوی درادامه افزود: شهرستان گرمه در حوزه نهضت ملی مسکن شهری پیشرو‌ترین شهرستان استان است و تاکنون ۲۲۳۲ قطعه زمین به مردم واگذار شده است و ۹۰۰ قطعه نیز در دست اقدام است.

همدلی و هم افزایی مدیران موجب شکوفایی و پیشرفت می شود 

استاندار خراسان شمالی هم تأکید کرد: تامین زیرساخت‌های توسعه‌ای شهرستان گرمه امسال نیز همچنان با قوت دنبال شود.

حسین نژاد همدلی و هم افزایی بین مدیران شهرستان گرمه را موجب شکوفایی و پیشرفت این شهرستان دانست و در زمینه تامین اعتبارات تملک و دارایی شهرستان گرمه گفت: سهم قانونی شهرستان به قوت خود باقی است و پرداخت مازاد بر آن نیز برای پیشبرد اهداف پیگیری می‌شود.

تأکید برجذب سرمایه گذاری خارجی 
استاندار استفاده از ابتکار و خلاقیت برای تسریع در اجرا و بهره برداری از طرح ها تاکید کرد.
وی جذب سرمایه گذاری خارجی، طرح‌های توسعه و شهرک‌های صنعتی در این شهرستان را مورد توجه قرار داد و افزود: روند رشد شهرستان گرمه روند پر شتابی است و امیدواریم در سال جاری با پیگیری این روند به نقطه بهتری برسیم.
استاندار خراسان شمالی گفت: در سالی که به نام جهش تولید است، باید از ظرفیت‌های مجتمع‌های گلخانه ای، دامداری و کشاورزی نیز برای تحقق شعار سال و جهش تولید، بهره گرفت.
شهرستان گرمه در غرب خراسان شمالی، دارای ۴۰ هزار نفر جمعیت است.

دیگر خبرها

  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • احداث گلخانه تولید انواع گل