Web Analytics Made Easy - Statcounter

فضاپیمای «استارلاینر» متعلق به شرکت بوئنیگ با موشک اطلس V و از ایستگاه نیروی فضایی کیپ‌ کارناوال عصر پنجشنبه (۱۹ مه، ۲۹ اردیبهشت) به سمت ایستگاه بین المللی فضایی پرتاب شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه اطلاع رسانی اسپیس، فضاپیمای استارلاینر (Starline) که ساعت ۶ و ۵۴ دقیقه به وقت شرق آمریکا (۴ و ۲ دقیقه صبح به وقت تهران) و سر زمان مقرر پرتاب شد، از موشک اطلس V متعلق به ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ارائه‌دهنده خدمات پرتاب فضاپیما به دولت آمریکا) حدود ۱۵ دقیقه بعد از پرتاب جدا شد؛ در حالیکه فضاپیما و موشک بر فراز اقیانوس اطلس شمالی بودند، سپس ۱۶ دقیقه بعد مراحل ورود و قرارگیری مداری را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

جاش برت از شرکت بوئینگ اعلام کرد: ما عملیات ورود به مدار را به خوبی انجام دادیم، استارلاینر در مداری مشخص و مدور به سمت مقصد خود ایستگاه فضایی بین المللی حرکت می کند.  

ماموریت او اف‌ تی ۲ (OFT ۲) فضاپیمای استارلاینر، ماموریتی بدون خدمه به ایستگاه فضایی است که آمادگی این فضاپیما را برای حمل فضانوردان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) می سنجد و از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود. 

پرتاب فضاپیمای استارلاینر

شرکت بوئینگ به همراه ناسا و شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی این پرتاب را برای تابستان گذشته برنامه ریزی کرده بودند اما بررسی های متداول پیش از پرتاب آن زمان معایبی را در سیستم رانش این فضاپیما نشان داد که تشخیص دقیق و رفع ‌آن بیش از ۸ ماه زمان برد. فضاپیمای استارلاینر در اولین پرتاب هم که قرار بود دسامبر ۲۰۱۹ (آذر/ دی 1398) انجام شود به دلیل بروز مشکلاتی در سیستم نرم افزاری به مداری اشتباهی رفت.  

قرار است این فضاپیما امروز (جمعه) به ایستگاه بین المللی فضایی برسد و احتمالا ۴ تا ۵ روز بسته به وضعیت جوی در ایستگاه فضایی باقی خواهد ماند و در سواحل غربی آمریکا با استفاده از سیستم ترکیبی فرود با چتر و کیسه های هوا فرود خواهد آمد و بعد از انجام معاینات لازم توسط بوئینگ و ناسا در مورد حمل فضانوردان با این فضاپیما تصمیم گیری خواهد شد و شاید تا پایان سال جاری به صورت آزمایشی فضانوردان را به ایستگاه بین المللی ببرد. 

به گزارش ایران اکونومیست، ایستگاه بین المللی فضایی به عنوان یک عملیات مشترک میان ناسا، سازمان‌های فضایی بین المللی سازمان فضایی اروپا (ESA)، سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA)، سازمان فضایی کانادا (CSA) و شرکت فضایی دولتی روسکوسموس  (روسیه) بیش از ۲۰ سال است که پیشرفت‌هایی علمی، آموزشی و فناوری را ارائه کرده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: شرکت بویینگ ، فضاپیما ، بوئینگ

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شرکت بویینگ فضاپیما بوئینگ ایستگاه بین المللی فضایی فضاپیمای استارلاینر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۳۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با اعلام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، تعدادی از فعالان و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران برای ایجاد اتاق مشترک بازرگانی فناوری بین‌المللی در کشور در سازمان حضور یافتند.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه اتاق‌های مشترک بازرگانی اقتصادی بیان کرد: اتاق‌ها در عرصه تولید، خدمات، خصوصا صادرات همچنین جهت کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور نقشی اثرگذار دارند.

حسن زمانیان گفت: علاوه بر شرکت‌های مستقر در این پارک، قطب فناوری پارک نیز در شهر آفتاب تاسیس شده است. در راستای علمی و تخصصی کردن محصولات شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و با تفاهم و همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت و با امضای دو معاونت در وزارتخانه علوم و صنعت گواهی‌نامه‌های رتبه بندی تحقیق و توسعه صادر می شود. معتقد هستیم نهادها و شرکت‌های اقتصادی در صورت نبود بخش تحقیق و توسعه از عرضه و تقاضای بازارهای جهانی عقب می مانند و وجود این بخش در شرکت‌ها کاملا ضروری است.

معاون وزیر علوم گفت: یکی دیگر از گواهینامه‌ها که تعیین کننده درصد داخلی یا خارجی بودن محصولات شرکت‌ها را تعیین می‌کند، گواهی عمق ساخت داخل است که توسط سازمان پژوهش های علمی وصنعتی ایران صادر می شود و در صورتی که درصد امتیاز گواهی بالا باشد آن محصول از معافیت گمرکی برخوردار شده و چنانچه بتواند نیاز آن محصول را در کشور فراهم کند از واردات آن جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: رتبه کشور ما در جهان از نظر علمی پانزده است ولی در نوآوری و دانش فنی رتبه ۶۳ را داریم. فاصله به این دلیل است که نمی توانیم به خوبی از پژوهش و تحقیقات خود دانش فنی تولید کنیم و در نهایت این دانش فنی را نیز به تجاری سازی نرسانده ایم که به تولید محصولات تجاری و بازار محور منجر شود. بنابراین باید به دنبال تولید محصولاتی باشیم که پیچیدگی اقتصادی مثبت داشته باشند.

زمانیان افزود: تحقیقاتی مهم است که تبدیل به دانش فنی و پس از آن منجر به تولید محصولی شود که در سطح بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد. همچنین محصولات تولید شده باید به خوبی در بازار ارائه و در معرض دید قرار گیرد که این بازاریابی و تجارت را اتاق‌های بازرگانی می توانند در سطحی وسیع انجام دهند و در تجاری سازی و فروش محصولات نقش کلیدی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: سکوی پرتاب نوآوری و تحول در صنعت خودرو (+گزارش تصویری)